handdator

Visa fullständig version : Deffa men samtidigt behålla så mycket muskler som möjligt.


jabado
2008-06-02, 20:33
Man ska tydligen deffa innan man börjar träna för att få synliga magrutor och slimmad kropp.

Hur ska jag då deffa? Vill ju inte tappa alla mina muskler när jag gör det.

Ålder:15
Längd:172
Vikt:70

Ska nu iaf börja med att jogga/springa 20-30minuter 4-5ggr/veckan. Skadar det om jag gör det varje dag? Vet inte hur jag ska göra med kosten. Hur ska jag äta, vill iaf inte förlora muskler utan bränna fett.

/jabado

Scratch89
2008-06-02, 20:36
Man behöver inte tappa vikt bara för att man ska börja träna. Oftast är det brist på muskler som gör att man inte har några magrutor. Du väger ju inte direkt mycket på din längd, så kanske styrketräning och konditionsträning i kombination vore något för dig?

Styrketräna på som vanligt (eller börja med det om du inte redan tränar regelbundet) och lägg till ett par-tre konditionspass i veckan, och reglera alltefter din förmåga.

jabado
2008-06-02, 20:41
Kan inte räkna hur många kalorier jag stoppar i mig men skriver lite det jag brukar äta:

Frukost 7.10 Fiberhavregrynsgröt, ska jag köra med vanlig istället?

Lunch 11.15: Husmanskost

Mellanmål .15-15.30(när jag kommit hem från skolan: Filtalrik med müsli.

Middag(17.00): Husmanskost

Sen stoppar jag i mig kring 2-3 bananer varje dag.

jabado
2008-06-02, 20:46
Tänkte börja gymma nu till sommaren och gå 3-4ggr i veckan samt också försöka hinna med 3-4 joggingpass i veckan. Hur långa jogginpass ska man köra? Visst borde man kunna få be om något träningsschema/tips på vilka grejer man ska köra? Tänkte typ som träningsprogram. Är handbollsspelare och jag vill träna mage, rygg, ben och armar. Hur ska jag anpassa det här med deffingen? Ska jag ligga på -200? Är lite nybörjare inom detta och jag hoppas att du förstår.

Scratch89
2008-06-02, 21:09
Här har du en jättebra guide skriven av King Grub:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Här har du ett ok träningsschema för nybörjare:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Läs igenom, och upprepa tre gånger.

jabado
2008-06-03, 15:47
Tackar, tackar :)

jabado
2008-06-03, 19:12
Man behöver inte tappa vikt bara för att man ska börja träna. Oftast är det brist på muskler som gör att man inte har några magrutor. Du väger ju inte direkt mycket på din längd, så kanske styrketräning och konditionsträning i kombination vore något för dig?

Styrketräna på som vanligt (eller börja med det om du inte redan tränar regelbundet) och lägg till ett par-tre konditionspass i veckan, och reglera alltefter din förmåga.

Ursäktar för dubbelpost, men hittar inte edit-knappen.

Ska jag inte ligga i underskott med kalorier?

Scratch89
2008-06-03, 19:35
För att gå ner i vikt gäller det att hamna på ett underskott, ja. Frågan är dock om du behöver det. Du är femton år gammal och är inte direkt tung för din längd. Jag tror snarare att lite mer muskler på kroppen skulle se bättre ut än att bara bli avmagrad. Du verkar ha någon felaktig idé om att man måste gå ner i vikt innan man kan börja styrketräna; var har du fått den ifrån?

För att åstadkomma ett eventuellt underskott så behöver man inte börja räkna kalorier eller bli totalt nojig över maten. Testa, som jag skrev i mitt förra inlägg, att bara öka mängden motion med ett par, tre timmar i veckan och se vad som händer.

jabado
2008-06-06, 22:10
Vad är en rekommenderad ålder för att börja med proteingrejer och sånt?

Exhale_
2008-06-06, 22:28
Vad är en rekommenderad ålder för att börja med proteingrejer och sånt?

Käka vanlig kost och styrketräna. I din ålder behöver man inte mer. Du ska se att resultaten kommer på en gång så länge du inte jannar iväg och kör något dumt schema.

De tre grundläggande grejerna du bör tänka på är: Träna, Äta och Sova! Svårare är det inte.