handdator

Visa fullständig version : Snabb viktuppgång = magen växer mest?


kottovic
2008-06-02, 19:19
Hallå!

bulkar som en liten get och har märkt att jag självklart ökar i vikt och allt blir större men magen är den som växer mest :D Är jag pinsam eller bör jag bulka med måtta ex 1kg i månaden upp istället för 2?

Silva
2008-06-02, 19:21
Hallå!

bulkar som en liten get och har märkt att jag självklart ökar i vikt och allt blir större men magen är den som växer mest :D Är jag pinsam eller bör jag bulka med måtta ex 1kg i månaden upp istället för 2?

Jag har samma problem, allt sätter sig på magen, bröst och i ansiktet! Därför jag är så rädd för att bulka, håller mig till och med ifrån kreatin pga detta *gah!*

Kimball
2008-06-02, 19:25
Jag har samma problem, allt sätter sig på magen, bröst och i ansiktet! Därför jag är så rädd för att bulka, håller mig till och med ifrån kreatin pga detta *gah!*

Man måste la våga satsa lite för att vinna något. Även om det inte tjänar mkt till att grisbulka.

kottovic
2008-06-02, 19:35
Man måste la våga satsa lite för att vinna något. Även om det inte tjänar mkt till att grisbulka.


För mycket fettpålägg? Skönare att grisa än att räkna kalorier hit och dit. KAGGEn

Mr. Athletic
2008-06-02, 19:48
För mycket fettpålägg? Skönare att grisa än att räkna kalorier hit och dit. KAGGEn

Jag gjorde så att jag åt redigt en tid och höll koll på viktuppgången. 1 kg i veckan blev det första tiden och det var ju för mycket så jag åt lite mindre ett tag --> nu ökar vikten lagom snabbt tycker jag och jag vet ungefär hur mycket jag bör stoppa i mig varje dag för att hålla en lagom viktuppgång.

dyxeldoff
2008-06-02, 21:07
äh skit i om du blir lite fet
det rinner av lätt om du senare vill det

jag älskar grisbulk

747
2008-06-02, 21:10
Det rinner knappast av lätt, och det tar ganska lång tid om man vill försöka behålla muskelmassa. Det är ett jävla slit för att bli av med alla kilon som jag tyvärr la på mig någon gång i vintras. Jag har iaf lärt mig ett och annat detta träningsår, nu är det slut med grisbulkandet.

L-Sami
2008-06-03, 00:58
Verkar som att du inte trivs med din situation, kanske bättre då att dra ner lite på överskottet.

kottovic
2008-06-03, 07:08
Jag gjorde så att jag åt redigt en tid och höll koll på viktuppgången. 1 kg i veckan blev det första tiden och det var ju för mycket så jag åt lite mindre ett tag --> nu ökar vikten lagom snabbt tycker jag och jag vet ungefär hur mycket jag bör stoppa i mig varje dag för att hålla en lagom viktuppgång.

vad är lagom viktuppgång? 1kg / månad?

Tolkia
2008-06-03, 07:11
Min (och tror jag, många andras) erfarenhet ang. hur och var viktuppgång sätter sig kan sammanfattas ungefär som "ju snabbare desto fulare".

Alfred Nobel
2008-06-03, 08:26
Min (och tror jag, många andras) erfarenhet ang. hur och var viktuppgång sätter sig kan sammanfattas ungefär som "ju snabbare desto fulare".

+1, jag håller helt och hållet med. En försiktig och mer kontrollerad viktökning ger mig finare fördelning av fett och annat på kroppen. Det märker jag nu efter en totalt misslyckad "grisbulk" i höstas, som jag gav upp efter lite mer än en månad och hade redan då lyckats öka i 7 kg. Mestadels fett. Nu har jag ökat 3-4 kg, på 2-3 månader och mår hur bra som helst.

Ch4rles
2008-06-03, 08:39
Är det bekräftat att fett lägger sig annorlunda beroende på hur snabbt man går upp? Väldigt ovetenskaplig slutsats, men jag tycker att de personer som har gått upp långsamt i kanske trettio år har mer klädsamt fett än de som börjar trycka Billys framför datorn i samband med att de upptäckt WoW.

Taragon
2008-06-03, 08:44
Lika för mig, grisbulken gick överstyr och det mesta kom på magen *gah!*

z_bumbi
2008-06-03, 08:59
Sen ska man skilja på fett och att man går upp i vikt och omfång pga av mer mat, börjar man äta mer så ökar midjemåttet och har man då inte så mycket muskler på övriga delen av kroppen så ser det proportionellt större ut än för någon som redan har muskler. En hel del som är underviktiga från början blir ju också rädda om det visar sig att de lägger på sig ytterst lite t ex från kreatin som ju bara lägger sig i musklerna och tror att den uppgången är fett.
Steg tre är glykogen, om man inte tränar eller äter alldeles för lite så ökar kroppen ganska snabbt i vikt när man väl tränar och/eller ger den de kolhydrater den behöver.

En uppgång runt 5 kg första månaden är alltså inget som automatiskt säger att tempot är för högt men fortsätter det i samma tempo så är det troligen alldeles för mycket energi.

JockeKillen
2008-06-03, 12:57
Ser man inte ganska bra på kroppen när man ökat för mycket i fett? Börjar musklerna, rutorna sjunka in och gömma sig så bulkar man för fort.

kottovic
2008-06-03, 16:31
Sen ska man skilja på fett och att man går upp i vikt och omfång pga av mer mat, börjar man äta mer så ökar midjemåttet och har man då inte så mycket muskler på övriga delen av kroppen så ser det proportionellt större ut än för någon som redan har muskler. En hel del som är underviktiga från början blir ju också rädda om det visar sig att de lägger på sig ytterst lite t ex från kreatin som ju bara lägger sig i musklerna och tror att den uppgången är fett.
Steg tre är glykogen, om man inte tränar eller äter alldeles för lite så ökar kroppen ganska snabbt i vikt när man väl tränar och/eller ger den de kolhydrater den behöver.

En uppgång runt 5 kg första månaden är alltså inget som automatiskt säger att tempot är för högt men fortsätter det i samma tempo så är det troligen alldeles för mycket energi.

Men hur är det egentligen, blir det mer på magen om man går upp för mycket på kort tid? Jag är 196 och väger just nu 85kg och vill självklart gå upp mer men om allt nu sätter sig på magen pga mina ökningar, +10kg sen januari 2008 så är det lönlöst då det kommer ta lika lång tid att bli av med späcket. Något bra råd? Tålamod?

z_bumbi
2008-06-03, 16:59
Men hur är det egentligen, blir det mer på magen om man går upp för mycket på kort tid? Jag är 196 och väger just nu 85kg och vill självklart gå upp mer men om allt nu sätter sig på magen pga mina ökningar, +10kg sen januari 2008 så är det lönlöst då det kommer ta lika lång tid att bli av med späcket. Något bra råd? Tålamod?

Eftersom du vägde under 75 kg på 196 så tror jag inte du behöver vara så orolig för var allt hamnar men tycker du att du ökar för snabbt så dra ner på mängden mat/rör dig mer så ökar du i ett långsammare tempo. Det intressanta är hur viktökningen ser ut fördelat över tid. Gick du ner i vikt innan januari? Ökade du mycket första 2-3 veckorna eller är det en rät linje?

kottovic
2008-06-03, 17:34
Gick du ner i vikt innan januari? Ökade du mycket första 2-3 veckorna eller är det en rät linje?

Jag har legat på 70-75kg sen jag gick ut gymnasiet 2001, har pendlat upp och ner fram tills januari då jag började äta mer och nu har man då passerat 85. Är inte ett dugg intresserad av att räkna kalorier det är därför jag undrar över viktuppgången.

-S-T-
2008-06-03, 20:21
Hur tränar du då? Det krävs ju rätt stimulans av musklerna för att kaloriöverskottet ska ge just muskeltillväxt.

kottovic
2008-06-03, 20:23
Hur tränar du då? Det krävs ju rätt stimulans av musklerna för att kaloriöverskottet ska ge just muskeltillväxt.


hur menar du? Gym 4 pass/vecka + 2 fotbollsträningar. Växer på bredden och ökar i allt men släpar lite med benen *gah!*

-S-T-
2008-06-04, 10:29
Jag menar att den mängd stimulans dina muskler får av träningen inte räcker för att använda merparten av kaloriöverskottet för muskelbygge. Att du borde antingen träna hårdare (stimulera musklerna mer) eller sänka kaloriöverskottet.

Sniggel
2008-06-04, 12:40
Jag gick upp 2 kg i månaden under en tidigare bulk, jag märkte inte av fettökningen "fartblind" som jag var. Men å andra sidan lägger sig fett väldigt jämnt hyfsat jämnt på kroppen hos mig och inte så mycket på magen, mer på lår och rumpa (kvinnlig fettdistribution ftw :)).
I efterhand vet jag inte om 2kg var lagom, jag fick ju bra styrkeökningar men just nu satsar jag på ungefär 1 kg per 20 dagar istället. Kommer att justera om styrkeökningarna inte kommer som förväntat.

Deceiver85
2008-06-04, 13:35
Har gått upp 4kg sen början av mars och börjar först nu se en väsentlig skillnad på mage och rumpa...dock har jag 4kg kvar till hundra, så varför stanna?

kottovic
2008-06-04, 16:10
Jag menar att den mängd stimulans dina muskler får av träningen inte räcker för att använda merparten av kaloriöverskottet för muskelbygge. Att du borde antingen träna hårdare (stimulera musklerna mer) eller sänka kaloriöverskottet.

Men om jag ökar hela tiden måste kaloriöverskottet verkligen komma till användning?, jag är inte fet utan har en ordentligt stor magsäck som vid mättnad är stor som ett cirkustält. Kommer mer bild så småningom.

Har gått upp 4kg sen början av mars och börjar först nu se en väsentlig skillnad på mage och rumpa...dock har jag 4kg kvar till hundra, så varför stanna?

Kör hårt, vem bryr sig om beachen :D

Sniggel
2008-06-04, 16:42
Men om jag ökar hela tiden måste kaloriöverskottet verkligen komma till användning?, jag är inte fet utan har en ordentligt stor magsäck som vid mättnad är stor som ett cirkustält. Kommer mer bild så småningom.


Med kaloriöverskott, menar du viktökning?

kottovic
2008-06-04, 17:15
Med kaloriöverskott, menar du viktökning?

Vet faktiskt inte riktigt vad jag menade :) men summan av det hela är att jag blir större och starkare, alltså är viktökningen till det positiva. Att det blir lite för många kg på kort tid är väl vad som göder magen

Deceiver85
2008-06-04, 17:35
Kör hårt, vem bryr sig om beachen :D

Beachen 2008 är ingen idé, jag har för lite muskelmassa för att en deff skulle ha gjort någon annan skillnad än att jag hade sett tanig ut. 2010 däremot, då jävlar, hårdast i fullmäktige!

-S-T-
2008-06-04, 19:48
jag är inte fet utan har en ordentligt stor magsäck som vid mättnad är stor som ett cirkustält.

Det är verkligen inte samma sak som "bulkar som en liten get" och "magen är den som växer mest", det tolkade jag som om du blev just fetare. Hänger magen ut fast du inte är fet brukar det väl snarare handla om svaga bukmuskler (något jag själv försöker åtgärda..).

spoonchest
2008-06-04, 21:29
är det inte så att kroppen helst "vill ha" fettet runt buken? eller har jag helt fel? För folk som går ner i vikt brukar ju det fettet var det som hänger kvar allra längst.

kottovic
2008-06-06, 21:40
Det är verkligen inte samma sak som "bulkar som en liten get" och "magen är den som växer mest", det tolkade jag som om du blev just fetare. Hänger magen ut fast du inte är fet brukar det väl snarare handla om svaga bukmuskler (något jag själv försöker åtgärda..).

Klen mage är det säkerligen eller så kanske det är mjölken? Hört att man kan få uppblåst mjölkmage av för mycket.