handdator

Visa fullständig version : Äta ute mat.


VanGohran
2008-06-02, 19:04
Hej igen, jag har några tankegångar kring att äta ute. Självklart är sallader det bästa man kan äta ute (eller?), men om vi säger ett kebabhak, kan man käka en falafel utan att dra på sig så sjukt mycket kCal som en pizza (1000kcal?) , hur mycket har en falafel eller en vanlig kebab?

Scratch89
2008-06-02, 19:09
Det bästa vore väl, om du vill hålla energimängden nere, att hålla sig till kyckling eller något annat magert kött. Falafel är rätt så fett, och kebab med. Undvik dressingen.

shut teh face
2008-06-02, 19:10
Det finns pizzor, kebaber, kebabtallriker, falafelrätter etc, som pendlar mellan 800-2000 kcal. Så det är ingen idé att fråga.

Kan du svara på hur mycket kcal min lunch idag bestod utav? Det var pastatallrik. Även om jag ger dig ingredienserna så kommer du inte ha en aning, resturanger gör på olika sätt när de tillagar maten, de har olika grunder i såserna, etc.

VanGohran
2008-06-02, 19:12
Så ni rekommenderar mej att ta en rätt med kyckling. Någon som varken är pizza, kebab eller falafel? Ska jag undvika maten där och sticka någon annanstans? (problemet med grupptryck kommer in här, jag försöker gå ner, det gör inte dem).

EDIT: Finns en stor chans att hålla sig borta från maten helt, är det bättre?

Pecto
2008-06-02, 19:12
om du ätit kebab ena dagen så ät mindre kcal nästa dag så jämnar det ut sig!

Scratch89
2008-06-02, 19:14
Eller så rekommenderar vi dig att du kan ta det lite lugnt, och inte vara så nojig. Om du nu prompt måste äta ute så kan du såklart optimera maten efter dina förutsättningar och förmågor utan att det på något sätt kommer påverkas av något grupptryck. Hur skulle det kunna vara negativt att du tar en kycklingrulle när de andra äter kebabrulle eller pizza, t.ex?

VanGohran
2008-06-02, 19:17
Nej, det blir ju negativt med tanke på kCal jag får i mej, jag vet att jag är fruktansvärt petig, men försöker få hjälp från er som kan sånt här, och jag är sjukt tacksam! Ni knäcker aftonbladet och Anna skipper! ;)

Pecto
2008-06-02, 19:17
börja räkna kcal så kan du unna dig =)

shut teh face
2008-06-02, 19:21
Angående sallader så är det fan helt random över hela Sverige på alla pizzeror etc. En pizza, en kebabrulle, brukar för det mesta smaka okej, agreed?
Men sallader är ibland något gammalt torrt äckligt skit utan någon som helst kryddning. Hittar man ett ställe med bra sallader, ja då blir man glad. Jag har inte hittat något på nya stället (flytta hit i juni förra året). :(

VanGohran
2008-06-02, 19:27
Shut teh face, jag förstår dig. Men att leta uteställen som serverar fina sallader har jag aldrig gjort egentligen. Har alltid käkat Kebab eller Thaimat och sånt, typisk tonåringsmat. Därför undrade jag om lite tips :),

Kimball
2008-06-02, 19:29
Undvik dressingen.

Fast, är inte dressingen ofta gjord på någon yoghurt bara? Det kör de på mitt lokala hak åtminstone (mött de på Ica precis bredvid då de köpt 8L naturell yoghurt), vilket inte tordes vara allt för allvarligt O_o
Men som med allt annat så kan det ju säkerligen variera auf hell.

shut teh face
2008-06-02, 19:29
Att äta pizza är gott, men efteråt känner man ju sig mest som en val.
Om man gillar sallader och lyckas hitta sallader som ger samma njutning som exempelvis en pizza, ja då är det win win. För man mår så mkt bättre efter en sallad också.

ps. jag e tjock ds.

Scratch89
2008-06-02, 19:41
Fast, är inte dressingen ofta gjord på någon yoghurt bara? Det kör de på mitt lokala hak åtminstone (mött de på Ica precis bredvid då de köpt 8L naturell yoghurt), vilket inte tordes vara allt för allvarligt O_o
Men som med allt annat så kan det ju säkerligen variera auf hell.

Det kan nog variera lite, beroende på vad det är för sås. Vissa kör med olja, vissa med yoghurt. Man kan ju iofs fråga när man beställer pizza, men när jag väl äter pizza så bryr jag mig inte om kalorierna.

Cohen
2008-06-02, 21:00
Tänk som sagt på att sallader ibland (för att inte säga ofta) är betydligt mer energirika än man kan tro. Detta gäller i synnerhet sallader med sådant som pasta, cosucous, bulgur och liknande kolhydratskällor. Tillsatser som olja, ost och feta dressingar drar ofta upp kaloriinnehållet ganska rejält - se bara på de pastasallader och liknande som finns att köpa i vanliga mataffärer.

Vad jag ville säga var alltså att en sallad per automatik inte behöver ge mindre energi än någonting annat.

Om jag var du skulle jag äta det jag var sugen på, sallad eller pizza. Se istället till att vardagsmaten är bra.

Alfred Nobel
2008-06-03, 08:33
En "nyttigare/kalorisnålare" sallad från den lokala pizzerian skulle vara att minska eller helt och hållet reducera bort osten, såsen och pizzabrödet. Fast den blir väldigt torr och äcklig om man inte nödlöser detta med en god vinegrett hemifrån eller så.

Ett tips är att be om mindre ost, extra kyckling/räkor (om du nu äter en kyckling/räksallad) ett halv bröd och tzatziki om det finns. Vitlök- och rohde Islandsåserna är oftast baserade på majonäs och eller creme fraiche produkter medan tzatzikin oftat på youghurt.

MyungChul
2008-06-03, 23:19
Om du hittar någon som säljer tzatziki som inte är gjord på yoghurt så bör du fråga vad det är för fel på stället.

Även så brukar såserna i pizzerior och diverse hak vara majonäsbaserade. Exklusive tomatsåser och vinägretter.

I tomatsåsen lär du däremot hitta en hel del socker och vinägretten är ju baserad på olja.

Mitt tips till dig, eftersom du är petig men inte orkar söka information är att lyssna på vad som låter rimligt.
Låter det rimligt att du ska låta dina vänner välja vad du äter?
Låter det rimligt att du ska skapa en ny tråd för att du har en fråga som enkelt kan besvaras på om du orkar söka?

jompa
2008-06-04, 12:31
Kycklingkebab med ris, grönsaker och yoghurtsås :) Underbart gott och inte allt för kaloririkt.

Perg
2008-06-04, 13:31
Brukar aldrig känna mig speciellt nyttig vad jag än beställer in från mina kebabhak, så undviker dom helt och hållet när jag vill gå ner i vikt. En gång beställde jag en Fyra årstider (tonfisk, skinka, räkor, musslor, kronärtskockor) UTAN ost för att känna mig nyttig. Det blev bara blaha och torrt som fan. Sen var det säkert inte så lite cal som jag inbillade mig ändå.

Alfred Nobel
2008-06-04, 13:37
Äter man ute ska man inte behöva oroa sig för kalorierna, som folk redan har nämnt. Då kan man lika gärna äta hemma.

Ska jag gå ut och äta på resturang vill jag få energi för pengarna, annars känns det meningslöst. Hellre en brutal pizza på 2000 kcal istället för en gourmémiddag bestående av lite pommes, en klick bearnésås och 50 g fläskfilé. Eller en taskig sallad. Men sen är kvalitén självklart avgörande, men inget jag direkt bryr mig om när jag käkar lunch.

Ät det du känner för och blir det för mycket av det goda kan du helt enkelt reducera bort lite käk från de kommande måltiderna, tills det känns bra igen.

pony
2008-06-05, 22:40
Självklart är sallader det bästa man kan äta ute (eller?)

Det håller jag inte med om. Allt fler ställen (framför allt lunch) börjar servera schysst mat med bra näringsvärde och utan att kaloriinehållet är åt helvete. Fullkornsris, kycklingfilé, fiberrika grönsaker, med lite keso eller yoghurt-/tomatbaserad sås kan man hitta på allt fler ställen i Stockholm city, t.ex.
Då kan du bli mätt, få i dig vettig mat, och inte behöva svälta resten av dagen för att hamna på energiminus.

Tolkia
2008-06-05, 22:47
Äter man ute ska man inte behöva oroa sig för kalorierna, som folk redan har nämnt. Då kan man lika gärna äta hemma.
Det resonemanget fungerar ju bara så länge "uteätandet" är undantag och inte regel.

skaparn
2008-06-06, 00:26
Jag får en galet stor optikick när jag hittar en pizzeria som gör stora bröd till salladerna. Då kan man beställa en kycklingsallad och få lika mycket bröd som till en pizza och känna sig carboloaded for cardio and crossfit utan att samtidigt ha klämt i sig ett ton fett i ostform.