handdator

Visa fullständig version : XP eller Vista?


vesterberg
2008-06-02, 17:45
nu är det verkligen behov av en format, och då sitter jag och funderar på om jag ska ta XP eller Vista. testade Vista precis när det kom, men kändes buggigt, uppdateringar hela tiden osvosv, men gillade det i övrigt.

hur är Vista nu? var sp1 något att ha? jelp.

(datorn klarar av Vista, så tänk inte på det)

Angel
2008-06-02, 17:52
Tycker Vista är fräckt nu när man kommit in i det lite.

Baan
2008-06-02, 17:55
Om datorn har bra med powa så givetvis Vista.

vesterberg
2008-06-02, 17:57
Om datorn har bra med powa så givetvis Vista.jag är/vill vara av samma åsikt, men jag pallade inte med de buggar som fanns. har dock dålig koll på om hur alla uppdateringar/sp1 åtgärdat detta.

Baan
2008-06-02, 17:58
jag är/vill vara av samma åsikt, men jag pallade inte med de buggar som fanns. har dock dålig koll på om hur alla uppdateringar/sp1 åtgärdat detta.

Jag har inte märkt några större buggar och då har jag varit med ett år nu. Undantaget är nvidia och Vista, det suger lite smått.

Dreas
2008-06-02, 18:11
Vad ska du göra med datorn? De tester jag har sett på IDG talar emot Vista då det är segare än XP vid filöverföring osv.

Ubuntu finns ju annars:)

Baan
2008-06-02, 18:12
Vad ska du göra med datorn? De tester jag har sett på IDG talar emot Vista då det är segare än XP vid filöverföring osv.

Ubuntu finns ju annars:)

Det ska ha fixats med SP1 om jag minns rätt.

King Grub
2008-06-02, 18:12
Vista är snyggare och säkrare, XP är snabbare och smidigare.

NiXPhoenix
2008-06-02, 18:20
XP kan ju dock stylas väldigt mycket om man är intresserad av finare GUI.

Dreas
2008-06-02, 18:20
Det ska ha fixats med SP1 om jag minns rätt. Nej det var inte buggar utan det hade med Vista i sig självt att göra. De jämförde med och utan SP1 mot XP. Det enda Vista hade bättre än XP var trådlös överföring.

Dreas
2008-06-02, 18:31
Eftersom jag inte hittade testet förrän nu så får jag göra en ny post: http://www.idg.se/2.1085/1.149702

Baan
2008-06-02, 18:51
Nej det var inte buggar utan det hade med Vista i sig självt att göra. De jämförde med och utan SP1 mot XP. Det enda Vista hade bättre än XP var trådlös överföring.

Var inget vidare test, ganska lite som testades. Segheten med kopering ska vara fixad i SP1, såg inget i artikeln om någon skilland just när det gnälldes som mest på det.

Jag tyckte Grub uttryckte det ganska bra vad skillnaderna ligger i. För mig väger argumentet om ett bättre designat OS - ur säkerhetssynpunkt - ganska tungt.

Dreas
2008-06-02, 19:12
. Segheten med kopering ska vara fixad i SP1, såg inget i artikeln om någon skilland just när det gnälldes som mest på det.
Det var ju visst med.

Till TS: Vad ska du ha datorn till? Ska du spela så XP/Vista ifall du ska ha den till att surfa, titta på film och skriva så rekommenderar jag Ubuntu. Även fotoredigerinen i Ubuntu är rätt bra har jag för mig.

Larsson85
2008-06-02, 19:15
xp, har inte hört något positivt om vista.

Granatgiraffen
2008-06-02, 19:17
xp, har inte hört något positivt om vista.

Läs tråden då.

Einar
2008-06-02, 19:23
Jag har än så länge inte hittat något med Vista som har lockat mig till att byta. Jag kör det på en laptop men för min stationära dator så är jag nöjd med XP.

King Grub
2008-06-02, 19:30
XP är ju väldigt smidigt att installera just nu; bara att ladda hem Service Pack 3 innan installation och spara det på ett annat ställe, installera XP, installera SP3 och sedan är det i princip klart. Man behöver inte böka med 100 uppdateringar via Windows Update längre.

Baan
2008-06-02, 19:32
Det var ju visst med.


Tänker du på filkopieringsdelen? Den var inte så tydlig i vad som avses riktigt, läser man bildtexten verkar det nästan som dom testar Vista vanilla.

Kimball
2008-06-02, 19:36
XP är ju väldigt smidigt att installera just nu; bara att ladda hem Service Pack 3 innan installation och spara det på ett annat ställe, installera XP, installera SP3 och sedan är det i princip klart. Man behöver inte böka med 100 uppdateringar via Windows Update längre.

eller slipstream:ea det hela med nlite, och även passa på att göra hela XP installationen automatisk/ta bort all onödigt bråte man ändå aldrig använder som kommer förinstallerat till XP. 5 mins arbete för ett enklare liv ^^

XP all the way.

Larsson85
2008-06-02, 19:48
Läs tråden då.

Ok förlåt, jag har inte hört något positivt om vista förutom att vissa tycker att det är snyggt. *whatever*

jag ser inga belägg för att vista skulle vara säkrare än ett uppdaterat xp.

knallis2
2008-06-02, 19:49
Jag säger XP, har använt Vista i 1mån men det var inte alls min smak så jag bytte till XP pro...funkar kanon bra*cupid* *popcorn* :thumbup:

King Grub
2008-06-02, 20:03
eller slipstream:ea det hela med nlite, och även passa på att göra hela XP installationen automatisk/ta bort all onödigt bråte man ändå aldrig använder som kommer förinstallerat till XP. 5 mins arbete för ett enklare liv ^^

XP all the way.

Själv har jag klonat hårddisken just efter det att jag installerat operativsystemet plus uppdateringar och drivrutiner samt ordnat allt som jag vill ha det, så jag kan när som helst återställa operativsystemet till 100% nyinstallerat, på 10 minuter, vad som än skulle hända.

Granatgiraffen
2008-06-02, 20:06
Själv har jag klonat hårddisken just efter det att jag installerat operativsystemet plus uppdateringar och drivrutiner samt ordnat allt som jag vill ha det, så jag kan när som helst återställa operativsystemet till 100% nyinstallerat, på 10 minuter, vad som än skulle hända.

Sunkigt att du ändå får uppdatera massa saker när det väl är dags att installera om då. :/ Men det är smidigare än en nyinstallation helt klart ja.

Snabel
2008-06-02, 20:07
Jag har kört på både XP och Vista ett tag nu (stationär och laptop), och jag ser inte direkt någon anledning att installera XP före Vista. Än så länge har inte Vista varit vare sig ostabilt eller segt. Visst kan man ogilla vissa förändringar i själva operativsystemet, men man vänjer sig. Om inte får man nog använda XP för alltid.

King Grub
2008-06-02, 20:13
Om inte får man nog använda XP för alltid.

Nja... uppföljaren till Vista kommer väl redan nästa år. Har man XP i dag finns det nog inte mycket anledning att köpa ett Vista.

Baan
2008-06-02, 20:19
Nja... uppföljaren till Vista kommer väl redan nästa år. Har man XP i dag finns det nog inte mycket anledning att köpa ett Vista.

2010 är väl sagt? Som tidigast i början..

Kimball
2008-06-02, 21:43
Själv har jag klonat hårddisken just efter det att jag installerat operativsystemet plus uppdateringar och drivrutiner samt ordnat allt som jag vill ha det, så jag kan när som helst återställa operativsystemet till 100% nyinstallerat, på 10 minuter, vad som än skulle hända.

Mjo, ghosting är intressant. Kom halvvägs med Acronis, men töntade bort den backupfilen. Det känns som ett jäkligt mkt smidigare alternativ helt klart. ^^ Vad kör du själv för mjukvara för det hela?

hahavaffan
2008-06-02, 21:44
Var hittar man XP pro billigast möjligt? Hur billigt kan man komma undan? Om man "köper" det på nätet, har man fortfarande problemet med validering osv?

Granatgiraffen
2008-06-02, 22:05
Mjo, ghosting är intressant. Kom halvvägs med Acronis, men töntade bort den backupfilen. Det känns som ett jäkligt mkt smidigare alternativ helt klart. ^^ Vad kör du själv för mjukvara för det hela?

Acronis är det jag gillar mest av det och Norton Ghost, även om jag inte har haft megamycket strul med Ghost heller.

Psychological
2008-06-02, 22:25
Jag älskar vista ..

Sundsarn
2008-06-02, 23:06
2010 är väl sagt? Som tidigast i början..

Jag tyckte fåglarna kvittrade om 2009....eller? :confused:

mela
2008-06-02, 23:44
Har Vista på min nya dator och avskyr det. Det är segt och lever sitt egna liv. Uppdaterar jag det stängs nätverkskortet av och uppdateringen stängs av eftersom jag inte längre har tillgång till Internet.

det är översäkert och jag kommer knappt åt min dator själv. Vägrar att samarbete med xboxen vad jag än gör.

Sätter sig i viloläge trots att jag tagit bort den funktionen när datorn är inkopplad.

Visst är det snyggt, men hellre en snabbare och smidigare dator än snygga iconer.

jakke
2008-06-02, 23:46
Har Vista på min nya dator och avskyr det. Det är segt och lever sitt egna liv. Uppdaterar jag det stängs nätverkskortet av och uppdateringen stängs av eftersom jag inte längre har tillgång till Internet.

det är översäkert och jag kommer knappt åt min dator själv. Vägrar att samarbete med xboxen vad jag än gör.

Sätter sig i viloläge trots att jag tagit bort den funktionen när datorn är inkopplad.

Visst är det snyggt, men hellre en snabbare och smidigare dator än snygga iconer.

Låter som sbt fel.


Jag gillar vista och vad microsoft har gjort, tyvärr har jag bara 1gb minne och det är förlite lite för ofta.

mela
2008-06-02, 23:49
Låter som sbt fel.


Jag gillar vista och vad microsoft har gjort, tyvärr har jag bara 1gb minne och det är förlite lite för ofta.

wiki:

SBT kan stå för

* Svensk Botanisk Tidskrift
* Sistema Brasileiro de Televisão, Brasilliens näst största TV kanal
* Skit Bakom Tangentbordet
* Svensk Beläggningsteknik, Asfalts bolag med sitt största säte i småland


Skit bakom tangentbordet? mah gahd. Tror iofs att det är vista när snubben som sålde datorn till mig föreslog att jag skulle installera XP istället, samt datakonsulten i huset föreslog XP också.

Matte_Maiden
2008-06-02, 23:58
wiki:

SBT kan stå för

* Svensk Botanisk Tidskrift
* Sistema Brasileiro de Televisão, Brasilliens näst största TV kanal
* Skit Bakom Tangentbordet
* Svensk Beläggningsteknik, Asfalts bolag med sitt största säte i småland


Skit bakom tangentbordet? mah gahd. Tror iofs att det är vista när snubben som sålde datorn till mig föreslog att jag skulle installera XP istället, samt datakonsulten i huset föreslog XP också.

Ja, låter som du får lita på datakonsulten. :D

mela
2008-06-02, 23:59
Ja, låter som du får lita på datakonsulten. :D

Han borde veta vad han sysslar med:D känns det som. Ska bara tvinga honom att installera XP på datorn också.

jakke
2008-06-03, 00:00
wiki:

SBT kan stå för

* Svensk Botanisk Tidskrift
* Sistema Brasileiro de Televisão, Brasilliens näst största TV kanal
* Skit Bakom Tangentbordet
* Svensk Beläggningsteknik, Asfalts bolag med sitt största säte i småland


Skit bakom tangentbordet? mah gahd. Tror iofs att det är vista när snubben som sålde datorn till mig föreslog att jag skulle installera XP istället, samt datakonsulten i huset föreslog XP också.

well, jag har en xbox och vista, fungerar hur bra som helst bara man konfigurerar säkerheten(rättigheter). Att det fungerar direkt i XP utan pill skvallrar mest bara om hur osäkert det är.

Inte för att vara bitter men datakonsult vad innebär det?


/nån som pluggat datasäkerhet.

mela
2008-06-03, 00:05
well, jag har en xbox och vista, fungerar hur bra som helst bara man konfigurerar säkerheten(rättigheter). Att det fungerar direkt i XP utan pill skvallrar mest bara om hur osäkert det är.

Inte för att vara bitter men datakonsult vad innebär det?


/nån som pluggat datasäkerhet.

Fungerar inte för mig iaf.
Datorn och xboxen är inkopplade i samma nätverk, via samma router, precis som om jag sitter på samma nätverk som de andra datorerna. Osäkert vill jag inte kalla det.

Datakonsult = installera och göra olika programvaror och system för olika företag runt om i norden.

jakke
2008-06-03, 00:09
Fungerar inte för mig iaf.
Datorn och xboxen är inkopplade i samma nätverk, via samma router, precis som om jag sitter på samma nätverk som de andra datorerna. Osäkert vill jag inte kalla det.

Datakonsult = installera och göra olika programvaror och system för olika företag runt om i norden.

Det räcker inte bara med att koppla ihop det rent fysiskt. Din inkopplingsbeskrivning säger inte så mycket alls om hur säkert det är.

Matte_Maiden
2008-06-03, 00:09
Han borde veta vad han sysslar med:D känns det som. Ska bara tvinga honom att installera XP på datorn också.

Försökte vara spydig, data och datorer är ganska skilda saker (ifall du nu menade en datorkonsult). Att använda ordet datorkonsult är också väldigt... specifikt.

EDIT: Matte_Maiden goes Cpt. Obvious.

mela
2008-06-03, 00:11
Det räcker inte bara med att koppla ihop det rent fysiskt. Din inkopplingsbeskrivning säger inte så mycket alls om hur säkert det är.

Jag har fixat xboxkonto på datorn, har tillåtit xboxen att komma åt filerna på datorn, ändå fungerar det inte. då skyller jag på vista eftersom det fungerar kanon annars. Men skitsamma, jag hatar vista för att det är så överdrivet säkert att det krävs ordentliga nördar för att fixa skiten.

PowPow
2008-06-03, 00:21
Det var mycket gnäll på Vista tidagare, så jag var lite orolig när jag fick min laptop med medföljande vista (Xp-drivrutiner skulle visst vara lite klurigt att hitta, men tänkte att det fick ta den tid det tog). Planen var att köra in XP, men det dröjde någon vecka. Och efter den veckan förstod jag inte varför alla hade varit så kritiska. Har inte haft några problem alls. Stormtrivs. det var lite drygt i början bara, när jag inte direkt hittade alla inställningar jag letade efter. Men så är det ju när man är van vid något annat.

PowPow
2008-06-03, 00:26
Här är lite info om vista -> Xbox (om det är den gamla boxen du menar), mela. Men du har väl antagligen sökt redan.

Uppdatering av firmwaren på xboxen verkar ha hjälpt någon iaf.

Nina L
2008-06-27, 07:09
Ok, jag orkar inte läsa tråden.

Jag har nyss köpte mig en laptop med förinstallerat vista. Med i paketet fanns dock även en nedgraderingsskiva till XP. Jag måste erkänna att jag saknar XP nåttsåinihelvete fast jag bara haft prylen en dag. Är det okej att byta direkt, eller borde jag ge det några dagar. Och i så fall; hur många?

Och så en trådkapning. Jag har numera en touchpad. Den är skall jag vänja in mig, eller skall jag skita i den och använda datormusen?

Granatgiraffen
2008-06-27, 07:14
Ok, jag orkar inte läsa tråden.

Jag har nyss köpte mig en laptop med förinstallerat vista. Med i paketet fanns dock även en nedgraderingsskiva till XP. Jag måste erkänna att jag saknar XP nåttsåinihelvete fast jag bara haft prylen en dag. Är det okej att byta direkt, eller borde jag ge det några dagar. Och i så fall; hur många?

Och så en trådkapning. Jag har numera en touchpad. Den är skall jag vänja in mig, eller skall jag skita i den och använda datormusen?

Behåll vista och skit i touchpaden.

rememberence
2008-06-27, 07:22
Jag har numera en touchpad. Den är skall jag vänja in mig, eller skall jag skita i den och använda datormusen?

Tvärtemot vad Granatgiraffen säger så tycker jag att du ska vänja dig och dina händer vid att använda touchpad, det blir så mycket enklare om du någon gång inte har tillgång till mus, dessutom är en mus till en bärbar bara klumpigt!

Vad gäller Xp VS Vista kan jag inte uttala mig, jag tycker båda operativsystemen är skit rakt igenom :D

Trance
2008-06-27, 07:53
Ok, jag orkar inte läsa tråden.

Jag har nyss köpte mig en laptop med förinstallerat vista. Med i paketet fanns dock även en nedgraderingsskiva till XP. Jag måste erkänna att jag saknar XP nåttsåinihelvete fast jag bara haft prylen en dag. Är det okej att byta direkt, eller borde jag ge det några dagar. Och i så fall; hur många?

Och så en trådkapning. Jag har numera en touchpad. Den är skall jag vänja in mig, eller skall jag skita i den och använda datormusen?

Vad är det du saknar?

Nina L
2008-06-28, 06:51
Behåll vista och skit i touchpaden.
Varför skall jag behålla vista? Motivera eder!

Tvärtemot vad Granatgiraffen säger så tycker jag att du ska vänja dig och dina händer vid att använda touchpad, det blir så mycket enklare om du någon gång inte har tillgång till mus, dessutom är en mus till en bärbar bara klumpigt!

Vad gäller Xp VS Vista kan jag inte uttala mig, jag tycker båda operativsystemen är skit rakt igenom :D
Jag kommer att använda datorn hemma först och främst. Sedan jag skrev senast har jag vant mig sådär. Det kan väl räcka?

Vad är det du saknar?Kontroll! *grr27*

tenchi
2008-06-28, 11:11
jag är ingen expert på vad som skiljer OS åt, men jag gillar Vista. Tjejen är inte så förtjust i det då hennes gamla spel som fungerade på XP vägrar fungera i Vista (kör 64bitars).

Kryss
2008-06-28, 13:12
Blev helt vansinnig på vista själv. Förutom problem med nvidia drivers så var interfacet klumpigt och bloatat även fast man stänger av så mycket saker som möjligt.

Bytte illa kvickt tillbaks till xp som blir lagom minimalistiskt och trevligt med lite inställningar.

rememberence
2008-06-28, 13:59
Jag kommer att använda datorn hemma först och främst. Sedan jag skrev senast har jag vant mig sådär. Det kan väl räcka?


Okej, nej men då spelar det ju ingen större roll hur du gör. Det är ju först och främst ditt eget val :)

mallow
2008-06-28, 14:18
Ok, jag orkar inte läsa tråden.

Jag har nyss köpte mig en laptop med förinstallerat vista. Med i paketet fanns dock även en nedgraderingsskiva till XP. Jag måste erkänna att jag saknar XP nåttsåinihelvete fast jag bara haft prylen en dag. Är det okej att byta direkt, eller borde jag ge det några dagar. Och i så fall; hur många?

Och så en trådkapning. Jag har numera en touchpad. Den är skall jag vänja in mig, eller skall jag skita i den och använda datormusen?

Jag tycker att om du saknar XP nåtsåinihelvete så är det väl inte mycket att fundera om? :D Är inte direkt så att Vista kommer förändra ditt liv eller nåt, så kör på det som har funkat såvida det inte var nåt särskilt i Vista du var intresserad av.

Sen om du använder mus eller touchpad spelar inte så stor roll, jag föredrar då att använda mus eftersom att man är van vid det.. går ju bra särskilt om man är hemma. Touchpaden är ju inte direkt svår att använda heller, även om man itne är "van" och råkar måsta använda den nån gång, så skit i den :thumbup: