handdator

Visa fullständig version : Efter ett joggingpass på 1 h..


tilda
2003-06-05, 12:22
...vad är bäst? (för fettförbränningen)

*Att vänta ca ½-1 timme och sedan äta vanlig mat dvs långsamma-medelsnabba kolhydrater och protein + fett

eller

*Att direkt efter passet äta snabba kolhydrater + protein och sen efter 2-3 äta vanlig mat (långsamma kolhydrater+ protein+ fett)?

Håller på att tvista lite med en kompis. För efterbränningens skull är det väl bäst att vänta en liten stund och sen äta en vanlig måltid, men om man vill spara på musklerna är det snabba kolisar och protein direkt efter som gäller?

King Grub
2003-06-05, 12:53
Jag har alldeles nyligen läst studier som visade att efterförbränningen inte minskar eller påverkas negativt, vad man stoppar i sig direkt efter passet. Processen är redan igång och kommer att fortsätta oavsett om man äter eller inte. Därför lär det vara bättre att satsa på optimal återhämtning och peta i sig lite snabba kolisar och protein omedelbums.

Jag har inte studien framför mig just nu, men kan leta upp den efter helgen.

Tanman
2003-06-06, 07:52
Ja, de snabba kolisarna sugs direkt in i muskulaturen utan insulinpåslag så fettförbränningen borde inte påverkas negativt.

Ozz
2003-06-06, 10:46
utan insulin påslag kan väl ändå inte kolhydraterna gå in i cellerna?

Daemon
2003-06-06, 13:30
Originally posted by Tanman
Ja, de snabba kolisarna sugs direkt in i muskulaturen utan insulinpåslag så fettförbränningen borde inte påverkas negativt.

Skulle vara kul om du kunde förtydliga det litegrann.
Snabba kolisar som sugs in i muskulaturen utan insulinpåslag,,,

tenchi
2003-06-07, 14:18
Originally posted by Daemon


Skulle vara kul om du kunde förtydliga det litegrann.
Snabba kolisar som sugs in i muskulaturen utan insulinpåslag,,,

stämmer. efter fysisk aktivitet ökar förekomsten av glut-4 och kolhydraterna kan ta sig in i muskulaturen utan hjälp av insulin. Visserligen i en begärnsad mängd men du får som sagt inget insulinpåslag om du t ex tar en gainer efter passet.

det där med glut-4 kan ha svammlats till men nån hjälpsam individ här rättar mig säkert om det är fel. :smokin:

King Grub
2003-06-07, 15:05
Originally posted by tenchi


stämmer. efter fysisk aktivitet ökar förekomsten av glut-4 och kolhydraterna kan ta sig in i muskulaturen utan hjälp av insulin. Visserligen i en begärnsad mängd men du får som sagt inget insulinpåslag om du t ex tar en gainer efter passet.

det där med glut-4 kan ha svammlats till men nån hjälpsam individ här rättar mig säkert om det är fel. :smokin:

Det stämmer vad jag vet. Glut-4 är en glukostransportmolekyl, och efterso, mängden Glut-4 ökar lavinartat vid träning, ökar också glukosupptaget i musklerna. Insulin stimulerar dock Glut-4 ännu mer.

Ozz
2003-06-07, 16:08
mm, Glut4 är ju den glucostransportören som av insulin stimuleras att komma upp till plasmamembranet på cellen och släppa in glukos.
Men att glut4 skulle stimuleras utan insulin påslag har jag aldrig hört?
Skulle vara intressant om någon hade ngn referens där man kan läsa vidare om detta??

tenchi
2003-06-07, 18:01
Originally posted by Ozz
mm, Glut4 är ju den glucostransportören som av insulin stimuleras att komma upp till plasmamembranet på cellen och släppa in glukos.
Men att glut4 skulle stimuleras utan insulin påslag har jag aldrig hört?
Skulle vara intressant om någon hade ngn referens där man kan läsa vidare om detta??

paulun gick igenom detta på pt-skolan, och sen står det säkert i nån av hans böcker. där brukar det ju finnas gott om referenser.

Vänskap
2003-06-07, 18:11
Men det är la inte bra. Efter träningspasset vill man ju få en rejäl insulinkick.

King Grub
2003-06-07, 18:13
Originally posted by Vänskap
Men det är la inte bra. Efter träningspasset vill man ju få en rejäl insulinkick.

Men nu var det inte ett styrkepass det var frågan om, utan en fettförbrännande joggingrunda.

Vänskap
2003-06-07, 18:21
Originally posted by King Grub


Men nu var det inte ett styrkepass det var frågan om, utan en fettförbrännande joggingrunda.


Nej, men gäller inte samma grej vid styrketräning? Glut4 blabla...

King Grub
2003-06-07, 18:25
Ah, nu förstår jag vad du menar. :smash: = jag. Jo, så är det, och jag tror också att det blir ett insulinpåslag, både efter styrke- och konditionspasset om man äter. Det jag skrev tidigare handlade bara om Glut-4. Efterförbränningen har dock med mer att göra än bara insulin. Det är den ökade syreförbrukningen efter träningen som är efterförbränningen, och den minskar inte om man äter.

Tanman
2003-06-09, 01:08
"Glut4 är ju den glucostransportören som av insulin stimuleras att komma upp till plasmamembranet på cellen och släppa in glukos.
Men att glut4 skulle stimuleras utan insulin påslag har jag aldrig hört?
Skulle vara intressant om någon hade ngn referens där man kan läsa vidare om detta??"

Japps, Insulin gör så att Glut-4 kommer upp till membranen men det är inte bara insulin som kan åstadkomma detta utan det kan under träning ske på andra sätt och gör det också. Eftersom GLUT-4 nivåerna är höga efter ett träningspass så tas ev glukos i blodet upp direkt utan hjälp av insulin eftersom det redan finns GLUT-4 tillgängligt i cellmembranen. Referenser..ja ska kolla imorgon, för trött nu...Återkommer. Vet dock att det står i bla. någon av Pauluns böcker men tror också att det står lite om det i "Exercise Physiology - Energy, Nutrition and Human Performance" av McArdle, Katch*2.

Gonatt!

Ozz
2003-06-10, 21:32
"Japps, Insulin gör så att Glut-4 kommer upp till membranen men det är inte bara insulin som kan åstadkomma detta utan det kan under träning ske på andra sätt och gör det också. Eftersom GLUT-4 nivåerna är höga efter ett träningspass så tas ev glukos i blodet upp direkt utan hjälp av insulin eftersom det redan finns GLUT-4 tillgängligt i cellmembranen..."

Men om det finns glukos i blodet kommer det ju finnas insulin också? Som då hursomhelst stimulerar GLUT-4.
Eller?