handdator

Visa fullständig version : Träning mer effektiv i tonåren?

inzie92
2008-06-01, 18:52
God afton Kollo.

Jag har hört att det ska gå enklare att lägga på sig muskelmassa när man är i 15-17 års åldern än annars, är detta sant? (Kan inte riktigt minnas var jag hört det men är möjligt att det är här).
En till sak jag då undrar är om då en större del av det överskott man ligger på kommer att lägga sig som muskelmassa än annars.

Och en sista sak jag tänkte låna denna tråd åt, hade tänkt ägna mig åt en bulk relativt snart då jag inte har fått in en sommarform som duger och lika gärna kan använda sommarlovet åt att lägga på mig lite massa då. Hur stort överskott bör jag ligga på? 250 kcal/dag? 500kcal/dag (ungefärligt då, bör jag gå upp ett kilo / månad, 1.5, 2??) Det kan läggas till att jag tror mig ha relativt bra gener.

Tacksam för svar.
Inzie.

Mega_man1000
2008-06-01, 19:08
man brukar väll växa mera i tonåren eftersom man inte är färdigväxt än;) men är inte riktigt säker på det jag heller

1684_
2008-06-01, 19:53
trodde det avr SVÅRARE eftersom kroppen fortfarande växer och då ger engeri till, skelett, inre organ osv och inte bara muskler som man istället kan lägga all engeri på när man e över 18-20år, har haft 4 st personliga tränare, i friidrott ( kast ), tyngdkyftning och styrkelyft, alla har sagt att musklerna kommer en vacker dag då man e färdig vuxen, eller att dom "exploderar" då ;O gäller väl å sköta sig tills dess bara...

Scratch89
2008-06-01, 21:03
trodde det avr SVÅRARE eftersom kroppen fortfarande växer och då ger engeri till, skelett, inre organ osv och inte bara muskler som man istället kan lägga all engeri på när man e över 18-20år, har haft 4 st personliga tränare, i friidrott ( kast ), tyngdkyftning och styrkelyft, alla har sagt att musklerna kommer en vacker dag då man e färdig vuxen, eller att dom "exploderar" då ;O gäller väl å sköta sig tills dess bara...

De lät ju väldigt kunniga... ;)

hasic
2008-06-01, 21:06
Tror det beror på att man har högre produktion av testosteron, har läst det någonstans.. :)

ligne
2008-06-01, 21:08
Tror det beror på att man har högre produktion av testosteron, har läst det någonstans.. :)

du tror rätt ;)

hasic
2008-06-01, 21:13
du tror rätt ;)

gott.. vet du, eller någon annan, varför man bygger mer massa när man har mer testosteron i kroppen? är det anabolt på något sätt?

King Grub
2008-06-01, 21:14
är det anabolt på något sätt?

Det kan man väl lugnt säga.

Scratch89
2008-06-01, 21:16
Jahapp, där togs mitt inlägg bort.

För att formulera om sig; Ja, testosteron är anabolt.

ligne
2008-06-01, 21:17
gott.. vet du, eller någon annan, varför man bygger mer massa när man har mer testosteron i kroppen? är det anabolt på något sätt?

som King Grub säger, "det kan man väl lugnt säga"

annars skulle syntetiskt testosteron inte vara doping :D

Johan_P
2008-06-01, 21:29
Man tänker väl främst på hormonförhållande när man säger att man lättare bygger muskler som ung, dock något överskattade möjligtvis. Som Grub skrev i någon tråd så är gruppen "young" i studier långt över 18-20 år gamla individer.

Multivitamin
2008-06-01, 21:30
Hur är det om man deffar/bantar i tonåren? har det någon påverkan på hur man växer senare?

1684_
2008-06-01, 21:33
De lät ju väldigt kunniga... ;)

vadå? e det fel eller? Jag tror knappast de iaf, hur kmr d sig då att dom flesta, fullvuxna människor säger samma då? Vf händer inte något på min kropp fastän jag äter hur "bra" som helst och tränar tungt varannan dag osv då? och hållt på i 5år ?

Johan_P
2008-06-01, 21:35
Hur är det om man deffar/bantar i tonåren? har det någon påverkan på hur man växer senare?

Av personliga erfarenheter så kan jag inte säga att det påverkat mig åt något håll. Växt normalt och inte haft/har några problem relaterade till ämnet. Jag gick ner 18 kg som 15-åring.

Men att fiffla med dieter och viktminskning när man är ung är inget jag vill rekommendera till andra än feta (ja, kraftigt överviktiga) ungdomar i samråd med dietist/läkare.

tobbo
2008-06-01, 21:36
vadå? e det fel eller? Jag tror knappast de iaf, hur kmr d sig då att dom flesta, fullvuxna människor säger samma då? Vf händer inte något på min kropp fastän jag äter hur "bra" som helst och tränar tungt varannan dag osv då? och hållt på i 5år ?

En anledningen kanske är att du är tjej och inte har testosteron. Men vi killar ökar riktigt snabbt om vi äter och rätt nu under tonåren. *cupid*

Edit: Tjejer har visst också testosteron men inte lika mycket skulle jag tro.

Multivitamin
2008-06-01, 21:37

Bara för att dom säger det så behöver dom inte alltid ha rätt :) du kanske har växt klart förresten? tjejer brukar ju sluta växa före killar fast det kanske du redan visste.

Trance
2008-06-01, 21:37

Äter man felaktigt och får i sig för lite näring eller som är vanligast för lite protein (hos veganer som bantar) så finns det risk att man inte blir lika lång som man skulle blivit vid bättre kost. Andra saker som påverkas av näringsbrist är ditt IQ så man förlorar en del i skolan, något som är jobbigt speciellt i u-länder där barnen ofta är för svaga för att kunna ta till sig det de lär sig.

I realiteten så länge man inte gör något dumt och svälter sig eller letar upp någon extrem kost åt det ena eller andra hållet så är det nog ingen större fara.

Johan_P
2008-06-01, 21:41

Ja jo, fullvuxna människor har alltid rätt i allt de säger.

Tror du att det inte händer något med din kropp på grund av en faktor i ett spel där jättemånga olika faktorer spelar roll? Det är fakta att vi yngre har högre hormonnivå av testosteron än äldre. (edit: gäller killar, du är tjej, såg jag minsann.)

Tror du det kommer komma en dag då allt slår in o du blir biff? :confused:

Trance
2008-06-01, 21:43

Har du verkligen tränat och ätit hur bra som helst under 5 år?

Scratch89
2008-06-01, 21:46

Att ens muskler exploderar fram när man är i 20årsåldern? Ja, det är fel, tyvärr. Anledningen till att du inte har ökat mycket är ju för att du har ett svårt förhållande till mat; flera av dina trådar och många av dina inlägg visar detta. Du vet med dig själv att det är så.
Sen så är du flicka, och ni har rent biologiskt svårare att bygga muskler, för att ni har för dålig ratio mellan testosteron och östrogen.

Dan S
2008-06-02, 06:32
Man får väll en testo-kanon i början av tonåren och i mitten? Som sedan avtar och testosteron produktionen sänks över hela livet? Jag kanske har bra gener men jag gick upp 10 kilo, och förlorade runt 3-4 i fett på ett halvår, jag var lite undernärd före det. Men fortfarande så är det ruskigt mycket snabbare än vanliga 21+arn?

Utifrån det drog jag själv slutsatsen att man har ett försprång om man börjar träna tidigt. SKulle själv börjat tidigare om jag inte vart så dum och lat. *slap*

Johan_P
2008-06-02, 07:37
Man får väll en testo-kanon i början av tonåren och i mitten? Som sedan avtar och testosteron produktionen sänks över hela livet?
Testosteronet kommer i samband med puberteten. Nivåerna sänks när man blir äldre, dock inte 25 år som vissa verkar tro.

Before puberty, the testosterone level in boys is normally low. Testosterone increases during puberty. This causes boys to develop a deeper voice, get bigger muscles, make sperm, and get facial and body hair. The level of testosterone is the highest around age 40, then gradually becomes less in older men.
http://men.webmd.com/testosterone-15738

KOP
2008-06-02, 09:08
1684_: Har du bulkat eller legat i kcal balans?

Johan_P: Wow, nyheter här! Hur säker är du på detta? Kan man lita på en enda studie? Som du själv säger, de flesta talar om att peaken är vid 25 års åldern!

ligne
2008-06-02, 09:31

jag tror att dom här "fullvuxna" människorna omedvetet pratar om ämnesomsättningen.

dom har kanske varit aktiva hela livet och plötsligt när dom blir lite äldre så börjar dom lägga på sig vikt, dock inte enbart muskler.

mini
2008-06-02, 09:34
Har du verkligen tränat och ätit hur bra som helst under 5 år?

+1. Tänk på vad du berättat i tidigare inlägg och fundera lite på vad du gjort med din kropp.

King Grub
2008-06-02, 09:36
Johan_P: Wow, nyheter här! Hur säker är du på detta? Kan man lita på en enda studie? Som du själv säger, de flesta talar om att peaken är vid 25 års åldern!

Åldersgruppen 20-29 har generellt sett högst nivåer av bioaktivt tesosteron. Mellan 30-39 ligger nivån lägre, men inte så mycket lägre att det innebär förfall. Vid 40 eller strax före brukar kurvan börja luta nedåt fortare.

Det är stor individuell variation; vid 50-70 års ålder har fler än 70% av alla män fortfarande högre testosteronnivåer än vad som räknas som lägsta normala nivå för åldersgruppen 20-29.

z_bumbi
2008-06-02, 09:40
Åldersgruppen 20-29 har generellt sett högst nivåer av bioaktivt tesosteron. Mellan 30-39 ligger nivån lägre, men inte så mycket lägre att det innebär förfall. Vid 40 eller strax före brukar kurvan börja luta nedåt fortare.

Det är stor individuell variation; vid 50-70 års ålder har fler än 70% av alla män fortfarande högre testosteronnivåer än vad som räknas som lägsta normala nivå för åldersgruppen 20-29.

Finns det några konstaterade samband mellan livstil och nivå senare i livet, jag gissar att stress, träning och kost kan ha en stor inverkan?

Sniggel
2008-06-02, 10:26

För att det normalt inte händer att tonåringar kan äta tillräckligt mycket för att lägga på sig muskelmassa eftersom de ofta har väldigt hög ämnesomsättning och växer på längden. Det brukar krävas otroliga mängder mat gentemot vad en tonårings mage klarar av (eller är beredd att att äta) att få i sig om denna är aktiv och styrketränar (vilket ju är en förutsättning för att lägga på sig muskelmassa).
Alltså, sammanfattat behöver en tonåring för att få muskler äta mat för att:
1. Hålla sig vid liv
2. Energi till att växa
3. Energi till att träna styrketräning
4. Energi till att bygga muskler
5. Energi till andra eventuella fysiska aktiviteter som brukar vara vanliga, t ex fotboll eller annan idrott

En annan faktor brukar vara att många inte har lärt sig träna (eller vila) ordentligt ännu.
När man blir 20+ och antagligen "slutat växa" så behövs inte längre energi till detta och då blir det lättare energi över till att bygga muskler.
Självklart har killar större fördel än tjejer.

Nu snackar jag generellt och så här är det inte för alla. Vissa (många) tränar ordentligt, andra är duktiga på att äta, men alla bitarna måste vara på plats.

Ditt problem 1684, av vad jag läst i andra trådar, är med all säkerhet att du är rädd för att bli tjock och ej äter tillräckligt, det kommer att hindra dig från att lägga på dig muskelmassa tills du vågar släppa på de spärrarna. Givetvis ska man inte överdriva matintaget heller (eftersom man inte kan bygga muskelr hur snabbt som helst) men med tanke på att du har gått ner i vikt under perioder då du velat bygga muskler så får du helt enkelt i dig för lite energi.

hasic
2008-06-02, 12:20

Oj, menade lite mer HUR det är anabolt, med hormoner osv..

Scratch89
2008-06-02, 14:14
Oj, menade lite mer HUR det är anabolt, med hormoner osv..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Testosteron

DjiinZ
2008-06-02, 15:52
för att ha kvar på testot bäst o inte ha sex eller leka me sig själv så mkt :laugh:
(skoj)

KOP
2008-06-05, 10:42
King_Grub: Tack för ditt svar. Kan du svara på z_bumbis fråga också? Skulle vara intressant att veta. Så det är struntprat att en 50åring har svårt för att bygga om han precis skulle börja med gym? Han har goda möjligheter?

Dan S
2008-06-05, 17:13
Jag måste instämma på snigel, många av mina polare som tränar kom ingen vart då vi började träna, men nu har det börjat gått utför på dom. Jag har alltid haft relativt lätt att äta mycket. Jag fick äta runt 4000 - 4400 kcal då jag började träna för att öka i muskelmassa märkbart. jag var 175, 62.6 kilo vid det tillfället, men jag vart inte tjock utav den mängd mat.
Ska man träna i tonåren ska man räkna med gigantiska mängder mat såvida man inte har tur i oturen att ha en väldigt seg ämnesomsättning.

Johan_P
2008-06-07, 01:47
Ska man träna i tonåren ska man räkna med gigantiska mängder mat såvida man inte har tur i oturen att ha en väldigt seg ämnesomsättning.

Knappast, inte för min del iaf. Äter jag gigantiska mängder blir jag förmodligen ingenting annat än fet.

http://www.mhhe.com/socscience/sex/common/ibank/ibank/0088.jpg

Mega_man1000
2008-06-07, 13:36
för att ha kvar på testot bäst o inte ha sex eller leka me sig själv så mkt :laugh:
(skoj)

har läst det dära nån stans också. Men vet inte om de stämmer?

Ajin
2008-06-07, 13:51

Det är väl mest Zink som "slösas" vid utlösning/orgasm.

King Grub
2008-06-07, 13:56

Avhållsamhet ökar testosteronnivåerna; efter en vecka nås en dag med testosteronnivåer på 145% av basnivåer. Dag 8 faller nivåerna ner till basnivåer igen.

Dan S
2008-06-09, 09:42
Johan P, det är nog väldigt inviduellt, jag fick äta så otroligt mycket att det var jobbigt för att öka i vikt, det var nog för att det var i en period jag växte. Jag skrev att det får ta i åtanke om man ska börja träna att man KANSKE kommer behöva äta väldigt väldigt mycket mat, jag fick göra det iallafall. Sedan vet jag inte hur omvärlden ser ut på den saken.