handdator

Visa fullständig version : Ont i ländryggen efter magträning?


hasic
2008-06-01, 12:46
Tjena. Tränade magen för ca 2-3 dagar sen och gjorde situps med 15 kg på bröstet som jag har gjort det innan också. Kändes lite i ryggen men det funkade. Sedan provade jag på rep-crunches, i pushdowns maskinen, och där kände jag ingenting i ryggen. Hade inte minsta ont förrän nästa dag, då kändes det ganska ordentligt.
Har svank, vet inte om det kan bero på detta?
Någon som har eller har haft samma problem som vet vad det kan bero på och vad jag kan göra?

hasic
2008-06-01, 12:48
Glömde lägga upp bilden på var jag har ont. Ungefär här, lite svårt att säga exakt.

JoeyP
2008-06-01, 12:49
När jag kör abroller så kan jag få ont i ryggen, pga att jag inte jobbar tillräckligt hårt med magen (spänner den)

hasic
2008-06-01, 12:57
När jag kör abroller så kan jag få ont i ryggen, pga att jag inte jobbar tillräckligt hårt med magen (spänner den)

Är detta något som går över efter några dagar eller släpper det direkt?

Musselbank
2008-06-01, 12:57
Situps ger lätt ont i typ korsryggen. Krumma ryggen, träna crunches, sänk vikten, tror jag allihop är kloka råd. Och ryck inte igång rörelsen.

hasic
2008-06-01, 13:02
Situps ger lätt ont i typ korsryggen. Krumma ryggen, träna crunches, sänk vikten, tror jag allihop är kloka råd. Och ryck inte igång rörelsen.

Okej, tack. Hur länge borde jag räkna med att det här gör ont? Borde jag kolla upp det?

Musselbank
2008-06-01, 13:04
Jag kan inget om träningsmedicin :em: min gissning är att det inte är något allvarligt men inget man i onödan ska fortsätta skaffa sig.

hasic
2008-06-01, 13:07
Jag kan inget om träningsmedicin :em: min gissning är att det inte är något allvarligt men inget man i onödan ska fortsätta skaffa sig.

Hoppas det iallafall :)


Är det någon som vet ifall det beror på situpsen? Vad jag har förstått är det många som får ont i ryggen av situps, men får ni ont där jag har markerat på bilden?

Teben
2008-06-01, 21:59
Kan ju vara så att du använder den stora höftböjaren (m. iliopsoas) när du gör situps, den urspringer bla ifrån insidan av ländryggen och det är mycket vanligt att man får känningar där vid ansträngning. Stretcha och stärk. Träna på att hitta magmusklerna så du baserar magträningen på dem istället :) Lycka till!

hasic
2008-06-01, 22:49
Kan ju vara så att du använder den stora höftböjaren (m. iliopsoas) när du gör situps, den urspringer bla ifrån insidan av ländryggen och det är mycket vanligt att man får känningar där vid ansträngning. Stretcha och stärk. Träna på att hitta magmusklerna så du baserar magträningen på dem istället :) Lycka till!

Okej, tackar :)