handdator

Visa fullständig version : Mag träning varjedag?


Zippo
2008-06-01, 12:39
Hej, nu så har jag exakt 4 veckor på mig tills jag åker till semester, och jag undra då eftersom jag alldrig, ja verkligen alldrig tränat mage, fast endå så är den platt slät som en fisk som sagt. Nu till frågan kan jag i 4 veckors period träna mage varjedag? Ursäkta för stavning har bråttom måste dra.

Emil_Larsson
2008-06-01, 12:44
Rätta mig om jag har fel någon..

Magen behöver väl vila som vilken annan muskel som helst? det är precis som att säga, kan man träna låren varenda dag, bröst, biceps etc, etc..

Jag har fått magrutor tack vare att jag tränat magen tungt en gång/vecka.

Deceiver85
2008-06-01, 13:09
Magen behöver lika mycket vila som alla andra muskler.

P.S Aldrig stavas aldrig med två L

dyxeldoff
2008-06-01, 13:14
Hej, nu så har jag exakt 4 veckor på mig tills jag åker till semester, och jag undra då eftersom jag alldrig, ja verkligen alldrig tränat mage, fast endå så är den platt slät som en fisk som sagt. Nu till frågan kan jag i 4 veckors period träna mage varjedag? Ursäkta för stavning har bråttom måste dra.

nej det är en dum ide

saajmon
2008-06-01, 14:28
Som sagt, magen bör tränas som alla andra muskler och inte knäböjer du varje dag t.ex?
OffT:
Och din stavning..... Om du inte har dyslexi så bör du ta en kurs i Svenska :D .
"Mag träning varjedag?" Du skrev ihop fel ord......

Hank
2008-06-01, 14:35
Du kan utan problem träna mage varje dag om det inte är tal om annat än vanliga crunches. Börjar du kötta med vikter och utför typ 3 - 4 magövningar/pass kan de vara bra att vila i alla fall en dag mellan magpassen.

ligne
2008-06-01, 14:57
Du kan utan problem träna mage varje dag om det inte är tal om annat än vanliga crunches. Börjar du kötta med vikter och utför typ 3 - 4 magövningar/pass kan de vara bra att vila i alla fall en dag mellan magpassen.

och det här med överträning är bara en myt eller? *slap*

Dreas
2008-06-01, 15:03
Du kan utan problem träna mage varje dag om det inte är tal om annat än vanliga crunches. Börjar du kötta med vikter och utför typ 3 - 4 magövningar/pass kan de vara bra att vila i alla fall en dag mellan magpassen. Magen är som de tidigare sagt en vanlig muskel, du tränar ju inte samma muskel två dagar i rad. Vila minst en dag imellan passen.

King Grub
2008-06-01, 15:18
Att får fram magrutorna är en kostfråga.

berra_berra
2008-06-01, 15:49
Att får fram magrutorna är en kostfråga.

Bra sagt! :)

ligne
2008-06-01, 16:10
Att får fram magrutorna är en kostfråga.

men eftersom han aldrig tränat magmusklerna så lär det inte finnas mycket att ta fram, deffad eller ej.

Hank
2008-06-01, 16:11
men eftersom han aldrig tränat magmusklerna så lär det inte finnas mycket att ta fram, deffad eller ej.

Alla har magmuskler...

Zippo
2008-06-01, 16:17
Tack för alla svar.

P.S Orkar ej astänga mig när jag är i forum :) sorry ni är inte den enda forumet som små klagar på mitt stavande. Men i skolan så går allt som en len fisk.

vesterberg
2008-06-01, 16:23
slät som en fisklen fisk.fisk är det nya har jag hört.

Mapa
2008-06-01, 16:32
Alla har magmuskler...

alla har biceps också, klart man kan bygga bättre magrutor

Wao
2008-06-01, 19:42
Alla har magmuskler...

Han förnekade inte detta heller, utan konstaterade bara att det inte var mycket som skulle visa sig.

lovejude
2008-06-01, 19:48
Rätta mig nu. Men är det OK om man kör först uppvärming, sedan sits-ups och andra magövningar varandan dag?

Mvh!

regus
2008-06-01, 19:51
Rätta mig nu. Men är det OK om man kör först uppvärming, sedan sits-ups och andra magövningar varandan dag?

Mvh!

Ja. Om man tycker det funkar bra.

Allan
2008-06-01, 19:55
Är det nån som testat SÖK? Eller chansar ni bara?
Ja, man kan träna magen varje dag. Man kan träna den två gånger om dagen. Det mesta tyder dock på att det är bortkastat. Att träna den två eller tre gånger i veckan klarar de flesta av, och kanske behöver. Det kommer inte att ge några betydande resultat - eftersom synligheten styrs av kosten - men magen är en funktionsmuskel som vi använder i vardagslivet långt mer än biceps eller bröst. Att funktionsträna den, dvs se till att den har styrka och uthållighet, kan man med fördel göra ofta.
Men att träna den ofta och tro att detta kommer att skapa magrutor är att kasta bort sin tid. Hemligheten till Beach08 - och vid här laget borde det nog vara Beach09 man siktar på - ligger precis som redan sagts, i hur man äter

Inge Enveten
2008-06-01, 20:30
Men att träna den ofta och tro att detta kommer att skapa magrutor är att kasta bort sin tid. Hemligheten till Beach08 - och vid här laget borde det nog vara Beach09 man siktar på - ligger precis som redan sagts, i hur man äter

Och hur är det man ska äta för att "skapa magrutor"?

Arf Pingvin
2008-06-01, 20:51
Och hur är det man ska äta för att "skapa magrutor"?

Mindre energi än du gör av med. Deffa.

Müller
2008-06-01, 20:52
Och hur är det man ska äta för att "skapa magrutor"?

Ligga på kcal underskott

ligne
2008-06-01, 20:57
Ligga på kcal underskott

jaså?

man kan inte "skapa" magmuskler genom att deffa.
i bästa fall kan man visa vad man redan har!

Arf Pingvin
2008-06-01, 21:07
jaså?

man kan inte "skapa" magmuskler genom att deffa.
i bästa fall kan man visa vad man redan har!

Magmusklerna har du redan ja. För att de ska synas måste fettet bort.

ligne
2008-06-01, 21:09
Magmusklerna har du redan ja. För att de ska synas måste fettet bort.

tack för att du förtydligade det jag skrev?

eller.

tobbo
2008-06-01, 21:10
Magmusklerna har du redan ja. För att de ska synas måste fettet bort.

Men de som gör nya trådar om magmuskler behöver oftast först träna upp de genom att ligga på kcal +. Därför är det nog inte så smart att alla skriver "kcal underskott!!".

Allan
2008-06-01, 21:18
Folk deffar på tok för tidigt. Men när det gäller magmuskler är muskeln oftast skönjbar även hos personer som aldrig gjort en situps i hela sitt liv, under förutsättning att de inte är tjocka, naturligtvis. Dvs - en synlig tvättbräda, av den populära beachtypen (jag misshandlar folk som har det som främsta mål; bara så ni vet...) behöver inte alls tränas särskilt hårt. Det ligger inga enorma mängder situps etc bakom de vanligaste tvättbrädorna vi ser i film eller reklam.
Förbränningsträning och kontrollerad kosthållning funkar jättebra.

Masdonne
2008-06-01, 22:53
Ja, jag har tränat magen varje dag (12 ggr i veckan) i 1,5 år.

lovejude
2008-06-03, 14:33
Kan du lägga upp några madonne? Så man kan se lite resultat? :)

Masdonne
2008-06-03, 15:32
Kan du lägga upp några madonne? Så man kan se lite resultat? :)

<----

King Grub
2008-06-03, 15:49
Och hade du tränat magen hårt och tungt en eller två gånger i veckan i stället hade den sett precis likadan ut.

Masdonne
2008-06-03, 19:26
Och hade du tränat magen hårt och tungt en eller två gånger i veckan i stället hade den sett precis likadan ut.

Jag kör relativt tungt som det är. Jag vet att det jag gör nu är bättre än att köra två ggr i veckan.

747
2008-06-03, 19:46
Jag kör relativt tungt som det är. Jag vet att det jag gör nu är bättre än att köra två ggr i veckan.

Hur vet du det?

Om du orkar det två gånger om dagen så kan det nog inte vara särskilt tungt.

King Grub
2008-06-03, 19:54
Jag vet att det jag gör nu är bättre än att köra två ggr i veckan.

Jag vet att du har fel. Du bygger inte mer muskelmassa med 12 pass i veckan för en viss muskel, och fett bränner du inte. Men slösat bort en massa tid har du gjort i alla fall.

Timme
2008-06-03, 20:05
Jag vet att du har fel. Du bygger inte mer muskelmassa med 12 pass i veckan för en viss muskel, och fett bränner du inte. Men slösat bort en massa tid har du gjort i alla fall.

Masdonne: Du blev ägd :)

Masdonne
2008-06-03, 21:43
Masdonne: Du blev ägd :)

Anledning till att jag anser att det är bättre är för att den passar min stil. Att 2 ggr i veckan fungerar bättre för er är irrelevant då jag byggde påstående utifrån mina förutsättningar och inte era.

ligne
2008-06-03, 22:16
Anledning till att jag anser att det är bättre är för att den passar min stil. Att 2 ggr i veckan fungerar bättre för er är irrelevant då jag byggde påstående utifrån mina förutsättningar och inte era.

vad är det du inte förstår?

Grub förklarar hur det fungerar, sen spelar det ingen roll vilken "stil" man kör/har/använder, eller vilket ord du nu vill ha efter där ...

Masdonne
2008-06-03, 22:29
vad är det du inte förstår?

Grub förklarar hur det fungerar, sen spelar det ingen roll vilken "stil" man kör/har/använder, eller vilket ord du nu vill ha efter där ...

Det jag menar är att jag inte kan/vet hur man kör tyngre om man ska köra 2 ggr i veckan. Därför kör jag varje dag för att vara på den säkra sidan så att säga. ^^

King Grub
2008-06-04, 04:20
Om den sista meningen var seriös, bör du gå tillbaka och lära om dig dom absoluta grunderna inom styrketräning. Och det säger jag inte för att vara elak på något sätt.

Triathlon
2008-06-04, 07:38
Tungt som satana med bra kontakt och en jäkla massa set 1 till max 2 ggr veckan.

Masdonne
2008-06-04, 09:46
Om den sista meningen var seriös, bör du gå tillbaka och lära om dig dom absoluta grunderna inom styrketräning. Och det säger jag inte för att vara elak på något sätt.

Jag har hört från både intsruktörer och andra styrketränar som säger att magen skiljer sig från övriga muskelgrupper.

Jag skulle aldrig köra lika många övningar på exempelvis ryggen eller liknande, utan att jag resonerar som så att om det inte är några problem att träna magen varje dag så gör jag gärna det, även om det skulle vara lika effektivt att träna 2 ggr i veckan på ett annat sätt.

747
2008-06-04, 11:25
Kör du fler övningar för mage än för rygg?

24april
2008-06-04, 18:10
tränar mage varje gång jag tränar.. och lägger oftast på en massa vikter. Jag tycker att man kan träna magen varje dag :D

747
2008-06-04, 18:57
Det är väl ingen som har sagt att man inte kan det, men det är knappast särskilt effektivt. Du kommer knappast få bättre magmuskelutveckling av det.

DjiinZ
2008-06-04, 19:16
Jag är nog också som Masdonne och 24april. Kör magen varje dag lätt och 4-5 gånger hårt på gymmet *cupid*
Jag tycker också att de funkar att köra flera gånger...

747
2008-06-04, 19:22
Jag går med hjälp av mina vader varje dag och två gånger i veckan tränar jag skiten ur dom i gym(m)et. Det funkar bra.

Zippo
2008-06-04, 19:23
Så, att träna mage 2 gånger i veckan med vikter är bättre en vad Masdonnes 12 gångers mag pass är? Och tack, igen för alla svar bulkar just nu deffen blir kanske nästa år. Sattsar på beach 09 :)