handdator

Visa fullständig version : För mycket Omega-3 ?


Emil.o
2008-06-01, 12:15
Jag undrar om det är farligt att få i sig för mycket omega 3 ? vet att det ska vara i balans med omega 6 och att RDI är 5-6g. men..

jag brukar nästan dagligen käka en burk krossad makrill på macka (125g krossad makrill = 2g omega-3) plus lite linfrö och detta på ett "omega-3 bröd". då borde man närma sig en 5-6g tänkte jag.

men nu har jag bytt ut den vanliga gammla makrillen mot Abbas mästermakrill (den är mycket godare) och den innehåller visst 5,5g omega 3 i en burk på 110g. så nu hamnar jag nog över RDI av omega 3 eftersom jag äter fet fisk flera gånger i veckan samt brukar ha i linfrö i gröten osv. så ska jag dra in på omega 3 eller ska jag käka lite extra solrosfrön kanske ?

Eddie Vedder
2008-06-01, 13:11
Inte behöver du oroa dig det minsta. Det finns nog enbart fördelar med att du äter din dagliga makrill.

Dina linfrön bör du se som magmedicin och inget annat, är dom hela så paserar de rakt igenom. Krossade rekommenderas att man inte äter alls.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

Sverker
2008-06-01, 13:17
Enda nackdelen jag känner till är långa blödningstider för småsår.

Sniggel
2008-06-01, 14:31
Det är nog ovanligt att man får onorralt höga nivåer av omega-3. Får väl hålla utkik efter det symptom som Sverker nämnde.

Dan S
2008-06-02, 06:33
Börjar du blöda näsblod rekomenderar jag dig att sluta. Det är inte trevligt med 15 minuters sprut ur näsan. -__-

DanielF
2008-06-02, 07:21
Dina linfrön bör du se som magmedicin och inget annat, är dom hela så paserar de rakt igenom. Krossade rekommenderas att man inte äter alls.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

Men vafan, jag som precis börjat blanda krossat linfrö i gröten vid frukost för att vara lite nyttigare...

berra_berra
2008-06-02, 08:49
Men vafan, jag som precis börjat blanda krossat linfrö i gröten vid frukost för att vara lite nyttigare...

Linfrö innehåller även vätecyanidproducerande glykosider (ett gift), så för stor mängd är inte bra. Livsmedelsverket rekommenderar att man intager max 1-2 matskedar linfrö om dagen, om man tar 10 matskedar om dagen så kommer man få neurologiska symptom.

I folkmedicinen anses linfrö vara bra som huskur mot s k trög mage.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Linfr%C3%B6

Eddie Vedder
2008-06-02, 10:43
Linfrö innehåller även vätecyanidproducerande glykosider (ett gift), så för stor mängd är inte bra. Livsmedelsverket rekommenderar att man intager max 1-2 matskedar linfrö om dagen, om man tar 10 matskedar om dagen så kommer man få neurologiska symptom.


Ja det var därför jag nämnde att det inte rekommenderas OCH länkade till sidan där det där står.*rolleyes*

Ronja
2008-06-02, 11:23
Hur är det med kallpressad linfröolja då?farliga ämnen i den mä?

King Grub
2008-06-02, 11:25
Nej.

Emil.o
2008-06-02, 16:36
om man tuggar maten bå blir ju linfröna krossade ? >_<

Eddie Vedder
2008-06-02, 16:43
om man tuggar maten bå blir ju linfröna krossade ? >_<

Ja det blir dom.:)

bustz0rz
2008-06-02, 17:05
Så det är bättre att jag slutar att blanda krossad linfrö i gröten på morgonen och istället köper Omega-3-tabletter för att få i mig det?

Eddie Vedder
2008-06-02, 17:17
Så det är bättre att jag slutar att blanda krossad linfrö i gröten på morgonen och istället köper Omega-3-tabletter för att få i mig det?

Om du använt linfrön som en källa till omega-3 är definitivt fiskolja ett bättre alternativ. Men att blanda i hela linfrön i gröten för att eventuellt få bättre fart på magen är såklart inte fel.:)

Musselbank
2008-06-02, 17:22
Så länge man ger fanken i att tugga ordentligt :-) men det gör man väl lite till mans.

Sverker
2008-06-02, 18:34
Börjar du blöda näsblod rekomenderar jag dig att sluta. Det är inte trevligt med 15 minuters sprut ur näsan. -__-


Det där blev fel.
Näsblod får man ofta av högt blodtryck, stress etc.
Omega-3 har en lätt blodtrycksänkande effekt. Att sluta med Omega-3 då gör inte saken bättre.

kirtap
2008-06-02, 20:07
Angående de krossade linfrön som finns i butik har jag alltid undrat ifall inte n-3 fetterna oxididerat innan man ens öppnat dem hemma, kan ju inte vara nyttigt?

Eller håller de sig såpass bra?

bustz0rz
2008-06-02, 21:29
Om du använt linfrön som en källa till omega-3 är definitivt fiskolja ett bättre alternativ. Men att blanda i hela linfrön i gröten för att eventuellt få bättre fart på magen är såklart inte fel.:)

Hela är de ju inte. Köper krossade, som jag sedan blandar i gröten. Då köper jag hellre tillskott istället för fiskolja. Är ju betydligt smidigare :)

He-man
2008-06-02, 21:53
Det där blev fel.
Näsblod får man ofta av högt blodtryck, stress etc.
Omega-3 har en lätt blodtrycksänkande effekt. Att sluta med Omega-3 då gör inte saken bättre.

Men det är väll ändå bara måttligt blodtryckssänkande. Jag börjar blöda näsblod lätt om jag äter över 4g fiskolja per dag pga dess blodförtunnande effekt, därför håller jag mig till bara 2g per dag och då slipper jag blöda. (mitt blodtryck ligger bra)

Edit: såg att du själv redan skrev "lätt blodtryckssänkande".

Dan S
2008-06-11, 13:16
Vad är det förklaringen till alla näsblod vid högt omega-3/6 intag?

300g stekt lax i veckan. 4 kapslar om dagen. 4 dagar efteråt kunde jag börja blöda näsblod om jag ruskade på huvudet. Slutade upp med fiskoljan, och jag slutade blöda.

:confused:

JFO
2008-06-11, 13:27
Omega 3:
The target DHA and EPA consumption levels are about 1 g/d for those with known coronary artery disease and at least 500 mg/d for those without disease. Patients with hypertriglyceridemia benefit from treatment with 3 to 4 g/d of DHA and EPA, a dosage that lowers triglyceride levels by 20% to 50%. Although 2 meals of oily fish per week can provide 400 to 500 mg/d of DHA and EPA, secondary prevention patients and those with hypertriglyceridemia must use fish oil supplements if they are to reach 1 g/d and 3 to 4 g/d of DHA and EPA, respectively.

Källa:Mayo Clin Proc. 2008 Mar;83(3):324-32.

berra_berra
2008-06-11, 15:25
Vad är det förklaringen till alla näsblod vid högt omega-3/6 intag?

300g stekt lax i veckan. 4 kapslar om dagen. 4 dagar efteråt kunde jag börja blöda näsblod om jag ruskade på huvudet. Slutade upp med fiskoljan, och jag slutade blöda.

:confused:

Jag käkar EyeQ.. då ska man bara ta två kapslar/dag.. vet dock inte vilken fiskolja du käkar...

Sverker
2008-06-11, 17:26
Vad är det förklaringen till alla näsblod vid högt omega-3/6 intag?

300g stekt lax i veckan. 4 kapslar om dagen. 4 dagar efteråt kunde jag börja blöda näsblod om jag ruskade på huvudet. Slutade upp med fiskoljan, och jag slutade blöda.

:confused:


Hmm...fetter är tröga system. Det tar ofta 6 - 8 veckor att fylla på system och lika lång tid att tömma systemet.

Alltså vet jag inte:(

spoonchest
2008-06-11, 17:32
Linfrö innehåller även vätecyanidproducerande glykosider (ett gift), så för stor mängd är inte bra. Livsmedelsverket rekommenderar att man intager max 1-2 matskedar linfrö om dagen, om man tar 10 matskedar om dagen så kommer man få neurologiska symptom.

I folkmedicinen anses linfrö vara bra som huskur mot s k trög mage.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Linfr%C3%B6

Läskigt...

Dan S
2008-06-12, 11:43
Den här tog jag, länkar inte till sidan, tar bara ur en del av texten.

"Omega-3 fettsyror

Vår olja hämtas från feta fiskar som fångas i kalla vatten. Oljan raffineras och genomgår noggranna kvalitetskontroller. Fritt Flyt är en av de omega-3 produkter på marknaden som har den högsta koncentrationen av omega-3.

Varje kapsel med Fritt Flyt innehåller 350 mg omega-3. En dagsdos på två kapslar ger alltså 700 mg. "

Fritt Flyt Omega-3.

Sverker
2008-06-12, 18:31
Du får räkna på vad varje gram EPA+DHA kostar. Att koncentrera upp en fiskolja gör den inte billigare.

Emil.o
2008-06-12, 18:35
jag har också märkt att jag börjar blöda näsblod lättare när jag käkar mycket omega-3 men även att det slutar snabbt. till skillnad från om man blöder ofta pga överansträngning.