handdator

Visa fullständig version : Ska jag gnälla på min lärare?


Spader
2008-05-31, 23:17
Jag har precis avslutat historia A på gymnasiet. betyget sätts på måndag, men vi har inget kvar att göra så man kan säga att den i princip är slut.

Jag har haft väldigt blandade resultat på prov, hemskrivningar, etc. så hade vi ett muntligt prov förra veckan där jag fick G, jag stannade kvar efter lektionen för att fråga min lärare hur jag låg till och om jag kunde påverka mitt slutbetyg. Han svarade att om jag gjorde en hemuppgift (som vi fick några veckor innan) och skrev ett högre betyg (VG eller MVG) så skulle han sätta VG i slutbetyg. Glad som jag var gick jag hem och började skriva min hemuppgift, skickade den till honom via e-mail.

Så i fredags när vi skulle ha betygssamtal sa han att jag fick ett klart VG på uppgiften, men jag får tyvärr bara G i slutbetyg.

Jag blev såhär innombords *grr27* :cryout: :confused: .
Men jag sa bara: Ehh, okej, bra.. (var för arg på honom för att påminna honom vad han lovat mig, hade antagligen bara slagit honom i ansiktet eller något, så arg var jag)

senare på kvällen så skrev jag ett e-mail till honom där jag frågade om jag skulle hinna prata med honom innan betygen sätts. Han har inte svarat på mailet än.

KOLOZZEUM, VAD SKA JAG GÖRA??? Ska jag bara gå fram och gnälla på honom och säga att han sa att jag skulle få VG om jag fick det på hemuppgiften, vet inte om han glömt det? Kom med förslag vad jag ska göra snälla! Oseriösa ignoreras.

NiXPhoenix
2008-05-31, 23:21
Tycker du ska gå fram och gnälla på honom som du själv säger...

Risken som jag ser det är att tar du det via email så har han lättare att säga -nej, du minns fel, det har jag aldrig sagt. Eller som han gör nu, svarar inte ens på mailet.
Står du mittemot och tittar på honom så blir det en helt annan situation, få vill vara oschyssta när man har direktkontakt så att säga.

redbrigade
2008-05-31, 23:21
Hände samma ska för mig tidigare, men jag påminnde bara henne om vad hon hade lovat och då var det inge snack om saken. Så hugg han i skolan på måndag och säg att du ska ha vg.

Raggis
2008-05-31, 23:21
Du kanske skrev ett väldigt svagt vg?

Hur har dina övriga resultat sett ut?

NiXPhoenix
2008-05-31, 23:22
Han skrev "ett klart VG". :)

redbrigade
2008-05-31, 23:24
Du kanske skrev ett väldigt svagt vg?

Hur har dina övriga resultat sett ut?

Har du ens läst hans inlägg ?

Exdiaq
2008-05-31, 23:27
Jag hade snackat med honom, det kan ju knappast skada. Men försök att inte gnälla, argumentera istället.

Whistler
2008-05-31, 23:27
Det hände mig i två eller tre ämnen i olika årskurser på gymnasiet. Man fick påminna om att man faktiskt hade jobbat upp betyget, så ändrade de.

De har för övrigt en viss tid på sig efter avslutad kurs att ändra betyget.

Raggis
2008-05-31, 23:29
Har du ens läst hans inlägg ?


Ja. Tänkte mer om han kunde precisera resultaten.

Spader
2008-05-31, 23:29
Jag hade snackat med honom, det kan ju knappast skada. Men försök att inte gnälla, argumentera istället.


grejen är att jag inte finner några andra argument än det att han just lovade. han är ju ändå lärare och vet (hoppas jag) hur man bedömer betygen.

Mson
2008-05-31, 23:34
KOLOZZEUM, VAD SKA JAG GÖRA??? Ska jag bara gå fram och gnälla på honom och säga att han sa att jag skulle få VG om jag fick det på hemuppgiften, vet inte om han glömt det? Kom med förslag vad jag ska göra snälla! Oseriösa ignoreras.
Att börja gnälla och konfrontera honom med det han sa tror jag inte är så lyckat. Det ställer nog bara honom mer på defensiven. Fråga bara artigt om han har tid att diskutera betygen.

Stoltz
2008-05-31, 23:37
Tala med honom, påminn honom om er deal, och det du lyckades så bra med på hemuppgiften, etc.

Försök låta saklig och inte gnällig.

Exdiaq
2008-05-31, 23:39
grejen är att jag inte finner några andra argument än det att han just lovade. han är ju ändå lärare och vet (hoppas jag) hur man bedömer betygen.



Ta och kolla på kursplanen och ta inte för givet att han bedömde helt rätt. Stå på dig om du verkligen anser dig ha rätt till ett VG och har underlag för det. Det kan vara så att han har missat något i bedömningen.

L-Sami
2008-05-31, 23:39
Kom på tre argument varför du ska få VG i ämnet, sen möter du honom face to face och berättar det för honom.

Spader
2008-05-31, 23:44
Ta och kolla på kursplanen och ta inte för givet att han bedömde helt rätt. Stå på dig om du verkligen anser dig ha rätt till ett VG och har underlag för det. Det kan vara så att han har missat något i bedömningen.

grejen är ju (som jag har skrivit tidigare) att jag inte har en aning om jag har underlag för ett VG eller inte, mina examinationer har varit väldigt blandade..

Kom på tre argument varför du ska få VG i ämnet, sen möter du honom face to face och berättar det för honom.

1. vi kom överens om det
2?
3?

Exdiaq
2008-05-31, 23:47
grejen är ju (som jag har skrivit tidigare) att jag inte har en aning om jag har underlag för ett VG eller inte, mina examinationer har varit väldigt blandade..



1. vi kom överens om det
2?
3?



Då får acceptera det. Det kan vara så att läraren har haft fel för sig om ett betyg i någon examinering, vilket kan ha förändrat hela saken.

Har du skrivit IG på någon del så kan du inte få VG därför du måste säkerställa alla grundläggande delmoment innan du kan få ett högre betyg.

Mental
2008-05-31, 23:48
1. vi kom överens om det
2?
3?

Som argument håller det rätt dåligt, läraren kan ha hittat annat som stödjer det lägre betyget. Men prata om saken går alltid. I värsta fall be om att få betyget granskat av en annan lärare. Och se om den gör en annan bedömning av dina prestationer.

Spader
2008-05-31, 23:49
Då får acceptera det. Det kan vara så att läraren har haft fel för sig om ett betyg i någon examinering, vilket kan ha förändrat hela saken.

Har du skrivit IG på någon del så kan du inte får VG därför du måste säkerställa alla grundläggande delmoment innan du kan få ett högre betyg.

hmm. ja om han inte ger sig så får jag väl svälja det.

har inte fått IG på något.

Exdiaq
2008-05-31, 23:53
Något som kan ha spelat in är att du inte har varit särskilt aktiv på lektionerna och de småuppgifter ni har haft.

Själv har jag legat på gränsen till IG i samhällskunskap b därför jag har missat småuppgifter, varit sen med inlämningar och haft lite hög frånvaro. Detta trots att jag har en kunskap som ligger på minst VG-nivå.

Spader
2008-05-31, 23:56
Något som kan ha spelat in är att du inte har varit särskilt aktiv på lektionerna och de småuppgifter ni har haft.



det borde han i så fall ha haft i åtanke när han sa att jag har chans på VG. det var knappt en och en halv vecka sen.

Exdiaq
2008-06-01, 00:00
det borde han i så fall ha haft i åtanke när han sa att jag har chans på VG. det var knappt en och en halv vecka sen.



Men ta och prata med din lärare istället då ffs. Jag ger bara möjliga förklaringar till det.

Spader
2008-06-01, 00:04
Men ta och prata med din lärare istället då ffs. Jag ger bara möjliga förklaringar till det.


ja, jag ska. fortsätt med möjliga förklaringar så kan jag vara redo ifall han tar upp dem.

tobbo
2008-06-01, 00:08
Vissa lärare är riktigt flummiga, speciellt under de sista veckorna när de ska sätta alla betyg och gå igenom alla papper. Jag tror tyvärr inte du kan göra något åt det om han har bestämt sig.

egge
2008-06-01, 00:10
Lärare är, tro't eller ej, endast människor. Han kan helt enkelt ha glömt bort er lilla konversation. Klart du ska påminna honom.

Torwald
2008-06-01, 07:41
...och detta är varför betygsättandet i det svenska skolsystemet är riktigt dåligt.

Granatgiraffen
2008-06-01, 08:45
Tror han att du skrev den här hemuppgiften för skojs skull? Om det är som du säger och ni kom fram till att om du fick VG på denna uppgift så skulle du få VG i slutbetyg så känns det rätt konstigt. Någon av er har ju missförstått något, ta upp det med honom och fråga. Inte så värst svårt? Oavsett hur det går så kommer världen inte att gå under.

Sverker
2008-06-01, 09:41
:confused:



Läraren sätter givetvis betyg på vad ni kan i ämnet/kursen. Kan du kursen ska du ha G. Kan du sätta in kursen i ett större sammanhang och själv utveckla ämnet så är det VG och MVG som gäller.
Kunskapen ska inte sitta vid ett tillfällen. Den ska man ha med sig hela tiden. Era kunskaper mäts och värderas varje sekund ni har ämnet. Läraren ser vilket betyg som gäller för er.

Henko
2008-06-01, 10:03
Självklart ska du ta upp det med läraren. Påminn honom om er "deal"... Du har absolut inget att förlora men massor att vinna!

moment22
2008-06-01, 10:23
Säg "du sa att jag skulle få VG om jag fick VG/MVG på denna hemuppgiften, så jag gick hem och satsade på det, du satte VG på uppgiften men G i betyg". Vad har du att förlora? Vad mer kan du göra?

Om han säger "nä men det håller faktiskt inte" då får du ju fan bli arg, "men för helvette då gjorde jag uppgiften i onödan då, du ljög rakt upp i ansiktet på mig".

Jimmymardberg
2008-06-01, 11:35
Datorkunskap:
Jag fick MVG i Word, MVG i Excel och enligt läraren räckte det med en powerpointpresentation på G-nivå. - Jag tillbringade sjukt mycket tid till att få en så bra och stilren presentation som möjligt... Läraren sa att jag hade MVG, när betygen kom så stod det VG.

Stoltz
2008-06-01, 11:39
Datorkunskap:
Jag fick MVG i Word, MVG i Excel och enligt läraren räckte det med en powerpointpresentation på G-nivå. - Jag tillbringade sjukt mycket tid till att få en så bra och stilren presentation som möjligt... Läraren sa att jag hade MVG, när betygen kom så stod det VG.

Var med om något liknande i just Datorkunskap. När vi satt och skrev prov i Excel så satt en av eleverna och sade "Alltså, jag ba fattar inte det här" vilket tärde enormt på mitt tänkande, och tillslut bad jag läraren om att få flytta till en annan dator pga just det, alternativt säga till eleven att försöka vara tyst. Inget av det skedde pga att ingen annan dator fungerade, samt att läraren inte ville säga till eleven (Detta var på Komvux). Detta gjorde att jag istället för MVG skrev VG för jag missade en enda punkt i min irritation av att konstant höra den här damen på ca 35 år konstant säga "Jag fattar ba inte".

Så MVG i allting utom just Excel vilket blev ett väldigt kraftigt VG. Slutbetyg? VG. Skrattretande.

Gustaven
2008-06-01, 21:00
Klart du ska prata honom men varför inledda så aggresivt som många här förespråkar? varför inte med lung vänlig ton fråga " du hur var det nu igen med mitt betyg skulle jag få vg om jag skrev bra på denna uppgift som vi pratade om eller var det något mer jag skulle göra också som jag missat?" om han/hon bara nekar då så är det väl bara att be honom/henne motivera och därefter bli aningen mer aggresiv... som egge sa lärare är ju bara människor och de ska sätta betyg på väldigt många elever samtidigt klart det blir en del fel.

Sen har sverker en bra poäng med det han skriver också!

vi hoppas på ett VG :)

Angel
2008-06-01, 21:16
Jag fick dispans att lämna in en uppgift senare en gång, eftersom jag var på glassig solsemester. Och när ja fick slutbetyget så stog det VG och kommentar att det var pga sen inlämmning och då gick jag och pratade med läraren och sa att ja hade ju frågat innan om det gick bra och då skrev hon MVG istället. Wooho!

Så gå och prata med han.

Exdiaq
2008-06-01, 21:35
Klart du ska prata honom men varför inledda så aggresivt som många här förespråkar? varför inte med lung vänlig ton fråga " du hur var det nu igen med mitt betyg skulle jag få vg om jag skrev bra på denna uppgift som vi pratade om eller var det något mer jag skulle göra också som jag missat?" om han/hon bara nekar då så är det väl bara att be honom/henne motivera och därefter bli aningen mer aggresiv... som egge sa lärare är ju bara människor och de ska sätta betyg på väldigt många elever samtidigt klart det blir en del fel.

Sen har sverker en bra poäng med det han skriver också!

vi hoppas på ett VG :)




Läs om, läs rätt. Ingen alls här förespråkar att man ska vara aggressiv.

Gustaven
2008-06-01, 21:41
Usch och fy Angel!*slap* Jag personligen avskyr att skolan alltid hamnar i andra hand... Vill någon åka utomlands en vecka så under skoltiden så är biljetten bokad innan ledighetsansökan ens är inlämnad... som om skolan inte var viktig...Jag tycker det sänder helt fel signaler när föräldrarna ens planerar in en resa när barnen går i skolan... som lärare skulle jag sagt nej även om det varit hårt... DU (inget personangrepp på Angel utan DU allmänt) väljer att åka utomlands när du bör vara i skolan och förbereda dig för din framtid dessutom skall inte läraren ha extrajobb för att du inte tycker dig ha tid att lämna in inom tidsramen men anser att du har tid att ta en vecka ledigt... vad har vi skollov till?

Men gratulerar till ditt MVG Angel du förtjänade det nog endå:)

Gustaven
2008-06-01, 21:46
Läs om, läs rätt. Ingen alls här förespråkar att man ska vara aggressiv.

Värsta är att du har rätt också! när jag läste om och läste rätt:Virro

Finns en liten antydan till det i något av inläggen men absolut inte mer än så! jag satt och var lite småsur över att folk var så aggresiva :em: jag gillar inte bortförklaringar som jag var trött eller något men jag vet inte vad jag ska försvara mig med *rolleyes* jag får väl vara nöjd med att de flesta ser på saken ungefär som jag gör istället :)

Raggis
2008-06-01, 21:47
Usch och fy Angel!*slap* Jag personligen avskyr att skolan alltid hamnar i andra hand... Vill någon åka utomlands en vecka så under skoltiden så är biljetten bokad innan ledighetsansökan ens är inlämnad... som om skolan inte var viktig...Jag tycker det sänder helt fel signaler när föräldrarna ens planerar in en resa när barnen går i skolan... som lärare skulle jag sagt nej även om det varit hårt... DU (inget personangrepp på Angel utan DU allmänt) väljer att åka utomlands när du bör vara i skolan och förbereda dig för din framtid dessutom skall inte läraren ha extrajobb för att du inte tycker dig ha tid att lämna in inom tidsramen men anser att du har tid att ta en vecka ledigt... vad har vi skollov till?

Men gratulerar till ditt MVG Angel du förtjänade det nog endå:)

Man märker iallafall hur dina föräldrar hanterade situationen :Virro

Solve
2008-06-01, 21:53
asso lärare e helt borta precis innan betygen sätts... säg bara de så kanskle han kommer ihåg.. ja lyckades fuska till mej g i engelskapå högstadiet på de här sättet

Gustaven
2008-06-01, 21:58
Man märker iallafall hur dina föräldrar hanterade situationen :Virro

Nja jag pluggar, vikarierar som lärare och sitter med i Lärandenämnden som skolpolitiker så jag hoppas jag fått fler influenser än enbart från mina föräldrar till mina åsikter...

Scratch89
2008-06-01, 22:06
Med tanke på att man faktiskt ska ha större delen av inlämningar, prov och liknande på VG-nivå för att få ett slutgiltigt VG så är jag förvånad över hur många som faktiskt får ett VG. Det är en sån jävla inflation på betyg på gymnasiet att det inte är sant. Tycker du själv att du har kunskaper för ett VG? Svara inte innan du tänkt efter.

(Jag måste tillägga att jag inte är dryg, inte alls. Däremot så hade jag flera i min klass som gapade om exakt samma sak när det begav sig, och ingen av dem hade någon koll på kursens innehåll alls, men de skrev godkänt på provdagen och glömde bort allt efter de stängde dörren bakom sig.)

LadyInsane
2008-06-01, 22:18
Usch vilken skit till lärare!

Inte konstigt att du får spader (hahaha..)

tobbo
2008-06-01, 22:21
Med tanke på att man faktiskt ska ha större delen av inlämningar, prov och liknande på VG-nivå för att få ett slutgiltigt VG så är jag förvånad över hur många som faktiskt får ett VG. Det är en sån jävla inflation på betyg på gymnasiet att det inte är sant. Tycker du själv att du har kunskaper för ett VG? Svara inte innan du tänkt efter.

(Jag måste tillägga att jag inte är dryg, inte alls. Däremot så hade jag flera i min klass som gapade om exakt samma sak när det begav sig, och ingen av dem hade någon koll på kursens innehåll alls, men de skrev godkänt på provdagen och glömde bort allt efter de stängde dörren bakom sig.)

Så är det inte på någons jag känner gymnasium iaf. Man måste alltid ha majoriteten av sina inlämningar på det betyget man vill ha.

Scratch89
2008-06-01, 22:35
Det var ju precis det jag sa... Däremot så ÄR det en inflation på betyg, vare sig man vill erkänna det eller ej.

tobbo
2008-06-01, 22:38
Med tanke på att man faktiskt ska ha större delen av inlämningar, prov och liknande på VG-nivå för att få ett slutgiltigt VG så är jag förvånad över hur många som faktiskt får ett VG.

Så är det inte på någons jag känner gymnasium iaf.

Eller missförstod jag dig, jag tolka det som att elever får ett betyg de inte förkänat. :confused:

pragmatist
2008-06-01, 23:05
Troligen hade din lärare inte riktig koll på dina tidigare prestationer när han lovade dig ett VG. Han har antagligen hundra studenter eller fler och kanske trodde att dina tidigare resultat var bättre än han mindes dem. När han sedan skulle sätta ett slutbetyg slog han samman dina resultat och såg att det inte räckte för ett VG. Alternativt insåg han att inlämningsuppgiften inte kunde väga så tungt i sammanhanget.

Lite inlevelse i hur det är att vara lärare kanske är på sin plats ibland. Man har extremt mycket som man ska försöka hålla i huvudet på en gång, och särskilt stressigt är det i slutet på terminen när alla betyg ska sättas. Det krävs övermänsklig förmåga att hålla i minnet vad man sagt till varje enskild student och i vilket sammanhang.

redbrigade
2008-06-02, 01:06
Har han sagt att det räckte med Vg på uppgiften så ska det räcka med Vg, tror att han har hyffsat bra koll på hur han presterat tidigare under kursen. Men det troligaste är att han har glömt vad han lovade och behöver bara påminnas om det. Annars får du gå berserk!

Mantus
2008-06-02, 01:13
I värsta fall får du väl begära omprövning av beslutet, svårt men det är görbart.

Sverker
2008-06-02, 06:19
I värsta fall får du väl begära omprövning av beslutet, svårt men det är görbart.



Hmm...jag skulle sätta mig med eleven direkt vid ett tomt bord och lägga upp kollegieblocket.
- Du vill ha VG på denna kursen. Bra. Hur ser du på kopplingen med .....och hur påverkade det relationen till...




Kan du kursen är det lugnt.

Noobe
2008-06-02, 08:29
Historia A
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
- känna till grundläggande drag i den historiska utvecklingen
- förstå innebörden av vanliga epokbegrepp och andra centrala historiska begrepp
- kunna analysera historiska problem och tolka orsakssammanhang bakom historiska förändringsprocesser
- kunna beskriva det historiska skeendet utifrån olika perspektiv med insikt i den historiska kunskapens tidsbundenhet
- kunna diskutera några av dagens händelser utifrån ett historiskt perspektiv
- kunna formulera sina tankar i historiska frågor.


BetygskriterierKriterier för betyget Godkänt
Eleven beskriver grundläggande drag i den historiska utvecklingen och visar på olika krafter som styrt och styr den historiska processen.
Eleven ger bakgrund och sammanhang till några skeenden och företeelser i vår tid. Eleven använder frekventa epokbegrepp och andra centrala historiska begrepp. Eleven formulerar med handledning historiska problem och frågeställningar.
Eleven sätter in sig själv i ett historiskt sammanhang.



Kriterier för betyget Väl godkänt
Eleven sätter samman enskilda fenomen och fakta i det förflutna till helhetsbilder och motiverar sina ställningstaganden.
Eleven visar med hjälp av centrala begrepp på förändringar i den historiska processen inom såväl svensk och nordisk som allmän historia.
Eleven visar prov på kritisk hållning i ett resonemang om historiska problem och källor, bearbetar materialet samt motiverar sitt ställningstagande.
Eleven gör jämförelser mellan olika kulturer samt visar hur företeelser och händelseförlopp både i nutid och i gången tid har en historisk bakgrund och påverkar framtiden.
Eleven diskuterar betydelsen av olika människors och samhällens kulturarv.