handdator

Visa fullständig version : Fråga ang mitt deffande :)


phoenix91
2008-05-31, 21:42
Hej. Ursäkta att jag tjatar om mitt deffande, men måste bara fråga er så att jag itne gör något galet.

Jag är kille, 17 år, 172 cm, 62 kg. Använder hälsovakten för att kolla kalorier. Jag skrev in min info, vikt, ålder och längd, och att jag vill gå ner ett kilo på 2 veckor, den säger då att jag borde äta 1690 kcal/dag och 2080kcal för att hålla vikten.

Så blev det när jag skrev in att jag ligger på nivå 1, att man gör av med 300 kcal extra. Jag skriver såkalrt in alla större träningssaker som gym och löpning.

Frågan är nu om det här låter rimligt. Jag tycker det låter lite.

Tacksam för svar.

Musselbank
2008-05-31, 21:46
Det låter lite.

Fjällbrynt
2008-05-31, 21:46
kolla i deffguiden här ovan, där finns en formel som man använder, sen tar man den multiplicerat med en aktivitetsfaktor. Kolla där!

phoenix91
2008-05-31, 22:00
aa, har sett den, men täntek att hälsovakten bygge rävl typ på den? aja.. om ajg använder den, vilken aktivitetsfaktor ligger jag på? om ajg skriver upp typ gym och springa och så.. så kanske jag går nån km / dag, är ute, solar osv. vad tycker ni?

phoenix91
2008-05-31, 22:12
btw, kan det vara så att hälsovaktren räknar på något annorludna sätt? för t.ex. när jag srkiver in att jag löptränar på hälsovakten, så skiljer sig kcal förbrukningen mot sportdagboken shapelink ganska mycket.

phoenix91
2008-05-31, 22:16
just det, en till sak, ändrade lite i hur mycket som skall vara protein osv, efter att jag läste i någon kostrådgivnignsbok och den där stora deff tråden. ser detta bra ut?

25% fett, 45% kolhydrater, 30% protein

Rex
2008-06-01, 03:11
Du har säkert inget o deffa :D

Ganymedes
2008-06-01, 07:39
17 år, 172 cm, 62 kg.

Deffa inte med de statsen, för tusan! *slap* Se till att lägga på dig lite mer muskler istället, så kommer du inte längre se några lovehandles (eller vad du nu tycker dig ha för anledning till deff).

phoenix91
2008-06-01, 09:43
Deffa inte med de statsen, för tusan! *slap* Se till att lägga på dig lite mer muskler istället, så kommer du inte längre se några lovehandles (eller vad du nu tycker dig ha för anledning till deff).

vet att jag väger lite osv, men spelar badminton, får inte bli för biffig.

Eddie Vedder
2008-06-01, 09:48
vet att jag väger lite osv, men spelar badminton, får inte bli för biffig.

Och hur ska det gå till? Du vaknar inte upp en morgon och upptäcker att du till din fasa ökat 30kg.

Att öka i muskler tar lång lång tid, givetvis blir du inte "för biffig". Inte ens om du aktivt eftersträvar att bli biff åstadkommer du det på kort tid. Om det då inte ens är målet är "risken" förstås ännu mindre, för att inte säga minimal.

Jag tränar styrketräningen regelbundet, ca. 3 pass per vecka. Jag bantar inte. Trots det är jag liten och klen så om du också vill vara det får jag väl anses som ett föredöme.:D

Sverker
2008-06-01, 09:51
Snälla, tänk, TÄNK !

Vad håller du på med. Inte väga för mycket för att du spelar badminton. Inte väga över 62 kg.



Du borde verkligen fundera på vad du håller på med.

phoenix91
2008-06-01, 19:22
jag har itne sagt att jag iten får väga över 62, bara att jag vill deffa och att jag itne vill bygga massa muskler.

Sverker
2008-06-01, 19:59
Men varför är du hetsad till att vilja deffa ?

17 år och 62 kg. Du behöver all energi du kan uppbringa till att träna teknik och bygga styrka. Styrka för att snabbt flytta dig fram och tillbaka över spelplanen.

Andy.da.wohoo
2008-06-01, 20:17
jag har itne sagt att jag iten får väga över 62, bara att jag vill deffa och att jag itne vill bygga massa muskler.

När man säger "deffa" menar man att man ska definera fram sina muskler genom att sänka kroppsfettet(om jag inte har fel?). Om man inte har några större muskler att deffa fram, varför ska man då deffa? Kallas det inte bantning eller något då? :smash:

Ganymedes
2008-06-01, 20:22
vet att jag väger lite osv, men spelar badminton, får inte bli för biffig.

Allvarligt: ät mat och träna styrketräning. Skit i det där deffandet, du har ju förmodligen inte så mycket att ens deffa fram (inget illa menat). Om du har Allah på din sida kanske du går upp något kilo muskler på ett år eller två. Och sedan är det bara att underhållsträna, om du nu känner att du blir för biffig annars. Men tro för tusan bövlar inte att du kommer vakna upp biff helt plötsligt. Så lätt är det inte! Fattar inte det där "jag vill inte bli för biffig"-argumentet, om du bara visste hur jäkla svårt det är och hur lång tid det tar att "bli för biffig"... *slap*

Scratch89
2008-06-01, 21:07
Du behöver nog inte oroa dig för att bli för biffig. Jag är lika lång som dig, väger 12 kg mer än dig, och är lite tjockare än dig, och jag är fortfarande långt ifrån grov. Jag har ändå tränat sen slutet av grundskolan.

phoenix91
2008-06-03, 15:58
vet att jag ska ha energi till badminton, mn har uppehåll nu pga skada.

gör det mest som en kul grej.

lite muskler går nog att få synliga =) sk a jag behöva lägga upp bild? :P

Evolus
2008-06-03, 23:42
tror du verkligen att det skulle förändra något?

Eddie Vedder
2008-06-04, 04:24
gör det mest som en kul grej.


Om man läser trådarna som du startar dagligen verkar du ju inte ha sådär jättekul direkt.

Snarare tvärtom.

Timme
2008-06-04, 05:41
Jag tycker du är knäpp som deffar när du redan är så tunn. Du lär ju inte ha en muskel på kroppen. Så vad ska du deffa fram?



lite muskler går nog att få synliga =) sk a jag behöva lägga upp bild? :P

Vi vet att du är liten och smal, inte ska det behövas några bilder för att se att det är så.
Det räcker med att veta att du väger 62kg på 172cm.

phoenix91
2008-06-04, 21:36
jahapp :( men seriöst, så tunn e jag faktiskt inte, kan ta nån bild nån dag..

tack för hjälp iaf, tar faktiskt åt mig :)

-S-T-
2008-06-04, 21:46
När man säger "deffa" menar man att man ska definera fram sina muskler genom att sänka kroppsfettet(om jag inte har fel?). Om man inte har några större muskler att deffa fram, varför ska man då deffa? Kallas det inte bantning eller något då? :smash:

Precis vad jag tänkte skriva.

gör det mest som en kul grej.

Jaha. Vem är det roligt för?

HanneJoelsson
2008-06-04, 23:20
Vem i hela världen tycker det är roligt att deffa då man måste tänka på vad man stoppar i sej, bulk ftw:) annars kan man ju inte äta sånt man bara allmänt är sugen på, som tex öl, pizza och godis ! *flex*