handdator

Visa fullständig version : Att träna "tungt" för resultat?


Kräket
2008-05-31, 21:02
Hittade följande citat i tråden om drömfysik. Istället för att inleda en diskussion i den tråden, så tänkte jag vi kunde ta diskussionen i denna istället.

Hoppas inte nämnda skribent misstycker till att jag startar denna tråd med anledning av hans text;

Träna hårdare då. Av det jag sett från dig i träningsväg räcker inte för att bygga några muskler som kommer i närheten av den kroppen tyvärr. Jag tänker inte ryggdunka dig som typ alla andra gör Niklas. Vill du ha så stora muskler som han har någon gång så gäller det att slita röven av sig och verkligen träna hårt och tungt. Sträva efter att bli starkare och öka kroppsvikten. Ät upp dig rejält och deffa sedan. Repetera. Efter x antal år är du kanske där.

Förlåt om jag låter spydig och elak men sanning är så. Du tränar på tok för lätt/dåligt och äter väldigt dåligt. Tråkigt men sant.

Så du får inga ryggdunkar från mig utan istället en spark i röven. Om det är ditt ideal och du vill uppnå det eller komma så nära som möjligt så måste du börja träna och äta ordentligt.

Tunga basövingar är en bra början för att bygga en stabil grund. Så kämpa nu, om du vill så klarar du det men det kommer inte vara lätt. Jag hoppas att du väljer att försöka.

Alltså, personligen är jag väldigt skeptisk till innebörden i ovanstående inlägg. Min nuvarande uppfattning, baserad på drygt 5 års regelbunden träning, är att det snarare är konsekvent träning som leder till resultat än tung träning. Nu kan man ju med fog hävda att det inte ligger någon motsättning mellan tung träning och konsekvent träning.

Men låt oss vara realistiska. Alla kan inte, eller kommer inte, gå till en SL-klubb för att lära sig marklyft och knäböj enligt konstens alla regler. Många kommer köra tungt med ganska usel teknik, vilket också sannolikt kommer leda till skador. Skador som i sin tur medför träningsuppehåll och därigenom betydligt sämre resultat.

Personligen tränar jag hellre ett par snäpp under det som är "tungt" för mig, och satsar istället på att träna med högre frekvens (trivs på gymmet :em:). Jag får för mig att detta i sin tur är mer skonsamt för kroppen och minskar risken för skador.
Det har hänt att personer på gymmet kommit fram till mig och bett mig om råd/träningstips. Mina råd har gått stick i stäv mot det som hävdas i det citerade stycket. Istället har jag betonat betydelsen av att träna med vikter där utförande och kontroll minimerar skaderisken.

Skulle gärna diskutera dessa olika "filosofier" gällande träning och dess eventuella betydelser för resultaten.

tobbo
2008-05-31, 21:10
Har du fått bra resultat då själv?

Kräket
2008-05-31, 21:17
Har du fått bra resultat då själv?

Oj, allt är väl relativt. Fast jag tycker nog ändå det. Har gått från drygt 70 kg i KV till 96 som mest. Nu väger jag 84 - 85 kg och är hård i kroppen.

Jag tränar ju inte främst för styrka, utan mer för att hålla mig i form och se vältränad ut. Men jag gissar att min utvecklingskurva är ganska normal.

Sniggel
2008-05-31, 22:46
Om jag ska vara ärlig så har jag inte alltid den bästa tekniken i alla övningar. Jag brukar tumma på det liite grann när jag väldigt gärna vill och förväntar mig att klara ett visst antal reps på en given vikt. Detta gäller t ex marklyft och en liten krumning av ryggen. Krumningen är nog dock väldigt liten och jag antar att jag känner om det blir för mycket då jag direkt skulle avsluta ett sånt set.
Men poängen är att jag vid vissa tillfällen tummat på formen för att komma vidare och slå nya rekord, för attjag så förbaskat gärna vill. Det kan väl låta dumdristigt och lite dumt är det nog. Jag har iofs aldrig varit skadad pg a träningen och jag inbillar mig att det beror på att jag lyssnar på min kropp och känner igen varningstecken och aldrig tummar på utförandet om jag känner att allt inte står helt perfekt till.

Timme
2008-05-31, 22:59
Jag är av den åsikten att man måste tillslut bli starkare (på ett eller annat sätt) samtidigt som man ökar sin kroppsvikt för att kunna lägga på sig några muskler öht.

Utmanar man inte kroppen och ständigt överbelastar den på ett eller annat sätt kommer man stagnera.

Om jag helt plötsligt slutar att försöka öka arbetsbelastningen på kroppen så kommer jag stagnera. Det kommer inte hända något.

Det behöver inte alltid handla om att öka vikterna när man vill öka arbetsbelastningen för kroppen. Man kan korta vilan, man kan öka antalet reps (tex gå från 5 till 8 reps), man kan öka antalet övningar, man kan öka antalet pass, man kan öka vikterna och man kan byta övningar till mer krävande. Sedan finns det säkert fler sätt att öka belastningen men huvudsaken är att man försöker tvinga kroppen att bli starkare. Blir kroppen starkare och man ligger på kcal+ så får man också större muskler.

Så man bör alltid sträva efter att alltid öka den totala belastningen på kroppen, annars kan den ju inte anpassa sig och bli större + starkare.

edit: En fin klassiker. Plucke kunde bänkpressa 8 reps på 100 för några år sedan. Nu kan plucke bänkpressa 8 reps på 140kg. Fråga, har plucke större armar, axlar och bröst nu än då? Med största sannolikhet ja.

Timme
2008-05-31, 23:04
Somsagt, för att utvecklas måste man på något sätt gå framåt och på något sätt öka kroppens förmåga att i det här fallet lyfta vikter.

Om man gillar att köra 3 reps eller 10 reps kvittar. Man måste ändå ständigt öka belastningen för kroppen för att kunna få större muskler.


Nu ska jag sova för jag är ett vrak nu. Jag tränade för övrigt dips idag och det var härligt. Känns gött i axlarna när man går fulldjupt.

ugly_kid
2008-06-01, 14:55
Så man bör alltid sträva efter att alltid öka den totala belastningen på kroppen, annars kan den ju inte anpassa sig och bli större + starkare.

edit: En fin klassiker. Plucke kunde bänkpressa 8 reps på 100 för några år sedan. Nu kan plucke bänkpressa 8 reps på 140kg. Fråga, har plucke större armar, axlar och bröst nu än då? Med största sannolikhet ja.

Det trådskaparen vill komma åt var nog mer att: Om plucke kunde bänkpressa 8reps på 100kg och sen pressa sig väldigt hårt och efter nån månad klarar 8reps på 110kg men sen skadar sig för att han ökat för fort och får ha träningsuppehåll 1 månad, så kanske det hade varit bättre om plucke hade ökat på samma tid upp till 8 reps på 105kg istället, och på sikt ökar mer genom att aldrig vara skadad.

Givetvis är det ju bättre att aldrig bli skadad, det gäller ju bara att hitta hur hårt man kan träna utan at skada sig.

z_bumbi
2008-06-01, 15:29
De flesta som tränar för styrka och tävlar blåkör inte eftersom kroppen inte håller för det, det blir istället någon typ av höjningschema under uppbyggnad och sen en toppning inför tävling. Om man då på motionsnivå skippar sista veckorna av grundträning samt toppningen så tappar man några kilo på stången men riskerna för skador etc blir betydligt mindre. Även en liten skada kan hindra träningen mer än vad man tror och får man en rejäl skada så brukar det innebära att man inte ökar alls.
Ska man vara riktigt krass så är ju frågan vilket som ger mest på sikt, att lägga ner tid på att toppa eller att börja om på en ny uppbyggnadsperiod tidigare? För en styrkelyftare så blir det lätt 10-12 veckor som går bort per år bara pga toppning/tävlingar vilket är en hel uppbyggnadsperiod i ett "standardprogram" dvs 5 perioder istället för 4 (väldigt förenklat).

Så på motionsnivå, och även för nybörjare, kan det troligen vara smart att begränsa sig frivilligt så man slipper begränsas resten av träningstiden.

Det ironiska i det citerade inlägget är att Timme själv har varit skadad under ganska lång tid och utan att veta säkert gissar jag att det begränsar träningen och resultaten en del?