handdator

Visa fullständig version : Maxa bänkpress


chrilla
2008-05-31, 19:39
Tjenare :)

Är ny på forumet vet därför inte om jag lagt upp tråden i rätt forumskategori.
Iallfall så lyder tråden såhär:

Senaste bröstpasset jag körde tänkte jag maxa men de blev inte riktigt så endå.. Körde först uppvärming och så, sen lassade jag på 70 och körde 8 reps, sen lassade jag på 80 och körde 2 reps, sen till slut hängde jag på 90 och körde 2 reps.

Jag blev därför sugen att på nästa bröst pass kanske köra uppvärming sedan två reps på 70 typ och sen försöka mig på 100. Tror ni jag kommer klara det? :confused:

Sedan rapporterar jag hur det gick eller något :p

Jag är 16 år, cirka 176 cm lång och har väl en morgonvikt på cirka 75 :)


Peace

Ganymedes
2008-05-31, 19:42
Det är ju inte omöjligt, men det går knappast att svara på med den info du angett. Värm upp ordentligt och vila sedan lika ordentligt innan maxlyftet - skador är inte bra för pb. :)

Anton101
2008-05-31, 19:42
Är frågan om du kommer att klara 100 kg?

chrilla
2008-05-31, 19:44
Är frågan om du kommer att klara 100 kg?

Jag undrar ifall ni tror att jag kommer klara det...typ :p

ligne
2008-05-31, 19:46
Jag undrar ifall ni tror att jag kommer klara det...typ :p

hur lätt var 90kg x 2 sist då?

men tanke på ett set 70kg x 8 och sen 80kg x 2 först ...

chrilla
2008-05-31, 19:48
hur lätt var 90kg x 2 sist då?

men tanke på ett set 70kg x 8 och sen 80kg x 2 först ...

Det var ju inte lätt, fick ju kämpa som ett djur men jag klarade det iallfall :) med tanke på de jag körde innan de så känns det som 100x1 inte borde vara omöjligt..

ligne
2008-05-31, 19:51
nej, det är nog inte omöjligt.

men som Ganymedes sa "Värm upp ordentligt och vila sedan lika ordentligt innan maxlyftet - skador är inte bra för pb."

lycka till!

sandahl
2008-05-31, 20:57
Tjenare :)

Är ny på forumet vet därför inte om jag lagt upp tråden i rätt forumskategori.
Iallfall så lyder tråden såhär:

Senaste bröstpasset jag körde tänkte jag maxa men de blev inte riktigt så endå.. Körde först uppvärming och så, sen lassade jag på 70 och körde 8 reps, sen lassade jag på 80 och körde 2 reps, sen till slut hängde jag på 90 och körde 2 reps.

Jag blev därför sugen att på nästa bröst pass kanske köra uppvärming sedan två reps på 70 typ och sen försöka mig på 100. Tror ni jag kommer klara det? :confused:

Sedan rapporterar jag hur det gick eller något :p

Jag är 16 år, cirka 176 cm lång och har väl en morgonvikt på cirka 75 :)


Peace



Då är frågan hur mycket du tog ut dig på 70x8?

Deceiver85
2008-05-31, 20:58
20kg(stång)*20, 40kg*10, 60kg*5, 80kg*2, 90kg*1, 100kg*1

dyxeldoff
2008-05-31, 22:43
med rätt inställning känns det som du tar det

Mr. Athletic
2008-06-01, 00:34
En lösning skulle ju kunna vara att helt enkelt köra några reps på 92,5 kg, sen 95, 97,5, och sen om det gått bra så långt testa 100.

L-Sami
2008-06-01, 01:11
En bra början är att du tror att du kommer kunna lyfta det och inte fråga andra om det. För att svara på frågan, så tror jag att du klarar det enkelt. Ladda mentalt, pumpa lite blod till musklerna, sen kör på. Lycka till :thumbup:

Rahf
2008-06-01, 11:46
En lösning skulle ju kunna vara att helt enkelt köra några reps på 92,5 kg, sen 95, 97,5, och sen om det gått bra så långt testa 100.

För att genom det trötta ut sig totalt och sänka sina chanser att pressa 100 under samma pass. Då tycker jag nog att man ska köra ett upplägg liknande det som Deceiver la fram.

dyxeldoff
2008-06-01, 13:20
En lösning skulle ju kunna vara att helt enkelt köra några reps på 92,5 kg, sen 95, 97,5, och sen om det gått bra så långt testa 100.

ja eller skita i att äta en vecka och springa 5 milen innan han provar :banned

Deceiver85
2008-06-01, 14:40
För att genom det trötta ut sig totalt och sänka sina chanser att pressa 100 under samma pass. Då tycker jag nog att man ska köra ett upplägg liknande det som Deceiver la fram.

Yay, jag skriver saker som andra tycker är bra :D

När jag skulle ta 100kg i bänkpress själv för första gången gjorde jag följande serie:

40kg*10, 60kg*6, 80kg*5, 90kg*2, 100kg*1

Rahf
2008-06-01, 14:58
Fast personligen skulle jag köra en lite mer genomblödande uppvärmning och sen stegra singlar, mina triceps stämplar ut om jag gör två reps på 90% av 1RM :D

Mr. Athletic
2008-06-01, 15:22
För att genom det trötta ut sig totalt och sänka sina chanser att pressa 100 under samma pass. Då tycker jag nog att man ska köra ett upplägg liknande det som Deceiver la fram.

Då får han väl köra en repetition på varje nivå fr o m 92,5 till 100 kg. Det blir 3 repetitioner innan maxlyftet. Att han skulle "trötta ut sig totalt" är en grov överdrift och för övrigt helt fel då 3 tunga reps med mycket vila innan maxlyftet på den här nivån mest skulle vara till gagn. Det är inte eliten inom styrkelyft som ska maxa.

ja eller skita i att äta en vecka och springa 5 milen innan han provar :banned

*screwy*

bubbe
2008-06-01, 15:25
Då får han väl köra en repetition på varje nivå fr o m 92,5 till 100 kg. Det blir 3 repetitioner innan maxlyftet. Att han skulle "trötta ut sig totalt" är en grov överdrift och för övrigt helt fel då 3 tunga reps med mycket vila innan maxlyftet på den här nivån mest skulle vara till gagn. Det är inte eliten inom styrkelyft som ska maxa.



*screwy*

så iom att killen inte är elit i styrkelyft så är det lika bra att göra en dålig stegring mot 100? vem är det som är *screwy*

Rahf
2008-06-01, 15:39
Då får han väl köra en repetition på varje nivå fr o m 92,5 till 100 kg. Det blir 3 repetitioner innan maxlyftet. Att han skulle "trötta ut sig totalt" är en grov överdrift och för övrigt helt fel då 3 tunga reps med mycket vila innan maxlyftet på den här nivån mest skulle vara till gagn. Det är inte eliten inom styrkelyft som ska maxa.



*screwy*

Spelar ingen roll om han vilar länge efteråt, musklerna kommer ändå ha en ackumulerande utmattning. Till och med som nybörjare kan jag dra den slutledningen eftersom jag personligen testat mig fram med olika typer av maxupplägg. Det är väldigt nära maxvikter man ligger med tre set på vardera 92,5-95-97,5. Varför slösa det krut man har på lösa skott när man kan spendera allting på den avgörande prestationen?

Mr. Athletic
2008-06-01, 21:07
så iom att killen inte är elit i styrkelyft så är det lika bra att göra en dålig stegring mot 100? vem är det som är *screwy*

Ja precis, fast "dålig stegring" är lite fel. På samma sätt som en proffs-sprinter besitter förmågan att ta ut sig betydligt mer än en normaltränad i ett 100 meterslopp kommer en styrkelyftare ta ut sig avsevärt mer än en nybörjare på sina maxvikter.

Spelar ingen roll om han vilar länge efteråt, musklerna kommer ändå ha en ackumulerande utmattning. Till och med som nybörjare kan jag dra den slutledningen eftersom jag personligen testat mig fram med olika typer av maxupplägg. Det är väldigt nära maxvikter man ligger med tre set på vardera 92,5-95-97,5. Varför slösa det krut man har på lösa skott när man kan spendera allting på den avgörande prestationen?

Jag har varit nybörjare så jag vet tack. Tre set med en repetition i varje... Det är en väsentlig överdrift att påstå att trådskaparen kommer missgynnas av att försiktigt känna efter på detta sätt. Som sagt, man tar inte ut sig av 3 repetitioner som nybörjare på 16 bast – att påstå något annat är en grov överdrift ;)

Ostrom
2008-06-03, 21:41
Spelar hockey och har en tränare på gymmet som sa åt oss att göra så här när vi skulle maxa första gången: 40*8, 50*3, 60*1, 70*1, 80*1, 90*1. Man skall öka med fem typ mellan varje x*1. Märker man att det går segt kan man öka med bara 2kg/3kg. Som sagt, finns många sätt att göra på - detta är ett.:)

Deceiver85
2008-06-04, 10:35
Som sagt, man tar inte ut sig av 3 repetitioner som nybörjare på 16 bast – att påstå något annat är en grov överdrift ;)

Om man hade tänkt att maxa på 100kg, och du setet innan gör 3 tunga reps på 95kg, tror du att man får upp 100kg då? Jag är tveksam. Det skiljer 10kg mellan min maxvikt och de vikter jag "reppar" på.

Piranha
2008-06-04, 11:33
Om man hade tänkt att maxa på 100kg, och du setet innan gör 3 tunga reps på 95kg, tror du att man får upp 100kg då? Jag är tveksam. Det skiljer 10kg mellan min maxvikt och de vikter jag "reppar" på.

Det är snarare ett tecken på att du varierar för lite och sällan går över din "repetitionsvikt" och inte har vanan.

Om jag skulle maxa bänken på 100.

Så: Först värma igen om bröstet lätt.

2 x 20 x 40
1 x 60
1 x 75
1 x 85
1 x 92,5
1 x 100

Jag skulle också fylla latsen med pump för stöd i botten på bänken.

130kg finsk sisu
2008-06-04, 12:37
Det är snarare ett tecken på att du varierar för lite och sällan går över din "repetitionsvikt" och inte har vanan.

Om jag skulle maxa bänken på 100.

Så: Först värma igen om bröstet lätt.

2 x 20 x 40
1 x 60
1 x 75
1 x 85
1 x 92,5
1 x 100

Jag skulle också fylla latsen med pump för stöd i botten på bänken.

+1 på Pirhana. (Möjligtvis skulle jag köra 2x20x20kg 0ch sen 10x40kg och 3x50kg.)

Deceiver85
2008-06-04, 13:38
Det är snarare ett tecken på att du varierar för lite och sällan går över din "repetitionsvikt" och inte har vanan.

Varierar för lite? :confused:

Mr. Athletic
2008-06-04, 14:49
Varierar för lite? :confused:

Ja, om du inte kan maxa efter endast 3 tunga repetitioner är det nåt fel. Lösningen blir att träna lite oftare på tyngre vikter än du gör nu (nära max).

mchemmer
2008-06-04, 22:54
Tja
Lånar tråden lite.
Något funkar för mig, är att innan lyftet som jag ska maxa, så lastar jag på 20-30 kg mer på stången en vad man ska lyfta i max lyftet (i de här fallet 120 kg). Sedan lyfter jag bara upp från stången från ställningen till raka armar och håller den där i några sekunder och sedan sätter tillbaka stången i ställningen igen.
Så att kroppen får känna på en tyngre vikt, så att de blir lättare sen när man ska maxa.

Deceiver85
2008-06-05, 08:34
Ja, om du inte kan maxa efter endast 3 tunga repetitioner är det nåt fel. Lösningen blir att träna lite oftare på tyngre vikter än du gör nu (nära max).

Jag maxar inte särskilt ofta, under 2008 kommer jag maxa i bänken sammanlagt kanske 4 gånger (en gång i kvarttalet).

Piranha
2008-06-05, 09:26
Jag maxar inte särskilt ofta, under 2008 kommer jag maxa i bänken sammanlagt kanske 4 gånger (en gång i kvarttalet).

Jag är inte heller någon förespråkare av maxningar, men som jag kanske skulle skrivit tydligare tidigare så eftersom du såpass sällan går över repetitionsvikterna så får du dålig viktvana och kommer faila nära repvikten. När du egentligen har potencial för säg 30-50% till.

Jag säger skit i max, det är för PB jägare som vill skriva in det in sin träningsdagbok. Säger egentligen ingenting om muskulär utveckling.

Alla har dock olika mål.

jwzrd
2008-06-05, 09:57
Jag är inte heller någon förespråkare av maxningar, men som jag kanske skulle skrivit tydligare tidigare så eftersom du såpass sällan går över repetitionsvikterna så får du dålig viktvana och kommer faila nära repvikten. När du egentligen har potencial för säg 30-50% till.

Jag säger skit i max, det är för PB jägare som vill skriva in det in sin träningsdagbok. Säger egentligen ingenting om muskulär utveckling.

Alla har dock olika mål.

Jag håller bara delvis med. PB betyder inte automatiskt att man knölar upp eller ned skiten med allt mellan häl och nacke. Man kan ha som del i rekordet att göra det efter konstens alla regler. Jag tycker att man helt klart ska jaga rekord periodvis eftersom styrkeförbättringar är en av drivkrafterna till mer kött.

En maxning i 1RM tycker jag inte man ska göra ofta alls. Några gånger om året på sin höjd. Det i sig ger ju liksom ingen direkt träningseffekt man inte får av något fler reps och set på något lägre vikt.

z_bumbi
2008-06-05, 10:01
Ja, om du inte kan maxa efter endast 3 tunga repetitioner är det nåt fel. Lösningen blir att träna lite oftare på tyngre vikter än du gör nu (nära max).

Man kan självklart maxa men man får inte ut sitt max.

mangs
2008-06-05, 12:35
Innan en maxning skall du se till att du är ordentligt uppvärmd i mer eller mindre hela överkroppen. Att ha kört till latsträning tidigare brukar faktiskt ge mig en bättre stbilitet i kroppen vilket underlättar ett maxningsförsök. Sedan skulle jag stegra vikterna från 50kilo och uppåt och samtidigt minska antalet reps typ:

2*10*50
8*70
5*80
1*90
1*100 Yes!


Om du aldrig lyft mer än 90 kilo tidigare skulle jag nog dock köra på 95 kilo denna veckan och sedan 100 nästa vecka istället. Om du däremot känner dig väldigt laddad och stark i kropppen på sitt 90-lyft kan du ju försöka på 100 kilo. Hade jag med nöd och näpe klarat en 2a på 90 skulle jag nog inte klara av 100 kilo utan att fuska upp vikten men det är ju jag det. Se till att du har en spotter som skulle kunna hjälpa dig om du failar.

Lycka till! :thumbup:

Mr. Athletic
2008-06-06, 04:58
Jag håller bara delvis med. PB betyder inte automatiskt att man knölar upp eller ned skiten med allt mellan häl och nacke. Man kan ha som del i rekordet att göra det efter konstens alla regler. Jag tycker att man helt klart ska jaga rekord periodvis eftersom styrkeförbättringar är en av drivkrafterna till mer kött.

En maxning i 1RM tycker jag inte man ska göra ofta alls. Några gånger om året på sin höjd. Det i sig ger ju liksom ingen direkt träningseffekt man inte får av något fler reps och set på något lägre vikt.

Håller med där. Man kan lika gärna köra 3 eller t o m 5 reps för att "hålla koll" på sin prestation. Då ligger man ändå hyfsat nära maxvikten.

Man kan självklart maxa men man får inte ut sitt max.

Personligen blir ju jag bara bättre uppvärmd av 3 reps nära maxvikten inför en maxning. Nu snackar vi inte "uppvärming" som att musklerna blir bokstavligt varmare, mer att nervsystemet kickas igång.

Sajoman
2008-06-06, 08:18
Som de flesta har sagt, värm upp ordentligt. Men upppvärmningen ska inte trötta ut dig du ska bara köra på lätta vikter så att du kommer igång. Gör ett prov lyft på ca 85kgx3 men det ska kännas som om du kan gör 2 till. Vila 2-3 min och sen upp till 100kg.

Se till att du ligger stadigt med bröstet uppspännt. Gå ner koncentrerat utan att studsa, tänk dig att det är en fjäder som du laddar allt hårdare på vägen ner och sen exploderar du när den är full laddad.

Jag tävlar i bänkpress och när jag för breder mig för tävlingar så brukar jag köra efter program som finns på http://www.toppaformen.se/sidor/bankpress_raknare.html Den räknar ut vilka vikter som du ska träna på med utgång från din maxvikt. Funkar varje gång att komma i form till tävlingarna. Ok, jag ökar inte varje gång men man är i form iaf.

Men för att bli starkare i bänk så måste du köra axlar, triceps och andra bröst övningar som hantel pressar och hantelflyes. Även dips med framåtlutande stil är bra. Även ryggen behövs för att vara stabil i botten trycket. Kör skivstångsrodd och hantelrodd.