handdator

Visa fullständig version : Kost som sänker TSH


Larsson85
2008-05-31, 17:45
Finns det några kostråd som bidrar till att sänka kroppens produktion av TSH (Tyreoideastimulerande hormon). Vad jag har förstått så ska jodd vara ett viktigt ämne för sköldkörteln, men det kanske är så att ett större intag av jodd leder till ökad TSH produktion istället?

Tolkia
2008-05-31, 18:18
Varför vill du sänka TSH?

Ang. jod är det som med andra mineraler bra att konsumera tillräckligt, dåligt att konsumera för mycket/för lite.

Timme
2008-05-31, 18:37
Han vill ha högre ämnesomsättning. Därför vill han sänka sitt TSH.

Larsson85
2008-05-31, 18:48
Varför vill du sänka TSH?

Ang. jod är det som med andra mineraler bra att konsumera tillräckligt, dåligt att konsumera för mycket/för lite.

För att mitt TSH på mitt senaste blodprov var märkbart förhöjt, det ligger på 7.8mIE/L, och referensramarna är 0.4-3.5. Det hade varit kul att se om det kanske är något som går att korrigera med en liten omdirigering av kosten istället för att bli satt på mediciner.

(Det är dock bara TSH som är förhöjt, T-4 ligger inom normala gränser vilket är konstigt i sig)

Timme, det är trevligt att du tar dig friheten att svara för mig, men det fixar jag själv i fortsättningen. Jag har inga ambitioner att experimentera med min ämnesomsättning.

Tolkia
2008-05-31, 18:59
Vad sade din läkare om provresultaten?

Det som påverkar TSH mest är nog huruvida man får i sig allt man behöver eller inte. Äter man alldeles för lite (och framför allt alldeles för lite fett) kan man störa produktionen av de hormoner som reglerar produktionen av THS (och en massa andra saker). Om du alltså t.ex. skulle träna mycket och tokdeffa skulle ett effektivt råd vara "ät mer". Det man kan göra via justeringar av kosten utöver det att se till att alla kroppens behov är mötta är nog ganska lite.

Över-/underdosera jod är som sagt inte så bra.

stridis
2008-05-31, 19:06
Han vill ha högre ämnesomsättning. Därför vill han sänka sitt TSH.

Men, thyroideastimulerande hormon stimulerar frisättning av t3 och t4 som höjer ämnesomsättningen. Eller är det jag som tänker helfel?

Larsson85
2008-05-31, 19:16
Vad sade din läkare om provresultaten?

Det som påverkar TSH mest är nog huruvida man får i sig allt man behöver eller inte. Äter man alldeles för lite (och framför allt alldeles för lite fett) kan man störa produktionen av de hormoner som reglerar produktionen av THS (och en massa andra saker). Om du alltså t.ex. skulle träna mycket och tokdeffa skulle ett effektivt råd vara "ät mer". Det man kan göra via justeringar av kosten utöver det att se till att alla kroppens behov är mötta är nog ganska lite.

Över-/underdosera jod är som sagt inte så bra.

Det var en njurläkare som tog proverna, och eftersom det inte är hennes område skulle hon rapportera resultaten till remiterande läkare. Sen förklarade hon också att det inte behöver betyda något, TSH är ju ett prohormon, och det aktiva hormonet T4 låg som sagt på en bra nivå.

Dock är det så att anledningen till att dom gör tester på mig är att jag har känt mig trött och hängig, vilket vad jag har förstått kan vara en symptom av för mycket TSH.

Hur är det med jodd, var får man i sig det från? Jag vet att det brukar stå att salt är berikat med jodd, men jag har inte medvetet stoppat salt i min mat på hur länge som helst.

Tolkia
2008-05-31, 20:24
Det är ju bra att du utreds. Symptom beror nog på brist på de hormoner som TSH stimulerar produktionen av och inte på höga TSH-nivåer i sig (anledningen till att TSH är högt är att kroppen känner av låga tyroxinnivåer och svarar med att försöka öka produktionen genom att skicka ut mer produktionsstimulerande hormon).

Jod finns i fisk (framför allt saltvattensfisk), skaldjur, mjölk, ost, ägg. Vissa algprodukter.

Här (http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=5361&a=847) uppgifter om hur mycket jod man behöver.

Här (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702) lite om hypotyreos.

Larsson85
2008-05-31, 21:44
Nu skjuter jag lite från höften här, finns det kanske någon koppling mellan att man äter EAA, och TSH-nivåerna?

En snabb sökning på pubmed ger detta
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12108519?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12108519?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

A.Steinbach
2008-05-31, 22:15
Nu skjuter jag lite från höften här, finns det kanske någon koppling mellan att man äter EAA, och TSH-nivåerna?

En snabb sökning på pubmed ger detta
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12108519?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12108519?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Det du länkar till handlar inte om EAA som i Essential Amino Acids utan om Endogenous Excitatory Amino Acid, inte direkt samma sak.

Tolkia
2008-05-31, 22:37
Men, thyroideastimulerande hormon stimulerar frisättning av t3 och t4 som höjer ämnesomsättningen. Eller är det jag som tänker helfel?
Om sköldkörteln fungerar dåligt, så att det produceras för lite T3 och T4, reagerar hypofysen, när den "får signal om att det finns för lite" med att släppa ut mer TSH för att få sköldkörteln att producera mer. Alltså kan man hitta förhöjda nivåer av TSH hos personer med dåligt fungerande sköldkörtel (dock inte alltid, och inte bara då; sambandet är inte helt enkelt).

Ronja
2008-06-02, 06:16
Vad sade din läkare om provresultaten?

Det som påverkar TSH mest är nog huruvida man får i sig allt man behöver eller inte. Äter man alldeles för lite (och framför allt alldeles för lite fett) kan man störa produktionen av de hormoner som reglerar produktionen av THS (och en massa andra saker). Om du alltså t.ex. skulle träna mycket och tokdeffa skulle ett effektivt råd vara "ät mer". Det man kan göra via justeringar av kosten utöver det att se till att alla kroppens behov är mötta är nog ganska lite.

Över-/underdosera jod är som sagt inte så bra.

Vad är egentligen "för lite fett"?

Tolkia
2008-06-02, 07:14
Vad är egentligen "för lite fett"?
Mindre än vad man behöver.

Ronja
2008-06-02, 08:11
Mindre än vad man behöver.

Haha :) nä men varierar behovet från person till person?(även om vikt o längd är densamma + ålder)
kanske lite offtopic , förlåt. :/

Tolkia
2008-06-02, 08:16
Haha :) nä men varierar behovet från person till person?(även om vikt o längd är densamma + ålder)
kanske lite offtopic , förlåt. :/
Mellan två identiska personer varierar behovet inte, nej, givet att inte den ena är vansinnigt mycket mer aktiv än den andra (då är de i och för sig inte längre identiska), då den som är mer aktiv givetvis behöver mer av allt.

S.k. hypotalam amenorré (menstruationsbortfall styrt från hypotalamus - den station som styr hypofysen - enligt principen som beskrivs i inlägg 5) är f.ö. väldigt vanligt hos tjejer som äter för lite.

Emil.o
2008-06-02, 17:05
Vad är egentligen "för lite fett"?

20 - 30 % av energin du äter under dagen ska komma från fett, det har jag läst men inga garantier på att det är korrekt.

Eddie Vedder
2008-06-02, 17:15
20 - 30 % av energin du äter under dagen ska komma från fett, det har jag läst men inga garantier på att det är korrekt.

Svenska näringsrekommendationer säger 25-35 E% från fett. Men att räkna i procent kan bli väldigt fel också. En person med ett energibehov på 5000kcal kan ju ligga på 10 E% fett och ändå få i sig betydligt mer fett än vad en person med ett behov på 2000kcal får trots en E% på 35 t.ex.

Så främst bör man nog se till att behovet av essentiella fettsyror är adekvat, att ingen måltid är fettfri (då absorbtion av fettlösliga mikronutrienter uteblir) och att man överhuvudtaget inte aktivt strävar efter JÄTTEFETTSNÅLT. Men att ligga på 0.5g fett/kg kroppsvikt varje dag är nog inte fär lågt för att det ska vara skadligt, det är som sagt en fråga om t.ex. fettlösliga vitaminer och EFA. Därutöver är ett tillräckligt fettintag av stor vikt för hormonell balans, kolesterolsyntes, cellmembranstruktur o.s.v.

Scratch89
2008-06-02, 17:47
Rekommendationerna ligger så pass högt för att svenskar har en tendens att äta mat med rätt så dåliga fettkällor, iallafall sett från SLV:s sida. Mycket ost och kött med mättade fettsyror, och lite fisk/ägg med omättade och essentiella fettsyror. Om man skulle basera sitt fettintag på fet fisk och/eller ägg skulle man kunna gå betydligt lägre än 30 E% även om man bara har 2000 kcal som budget.

Ronja
2008-06-02, 17:54
Mitt fettintag ligger ungefär på runt 35-50(oftast runt 40) till 168cm 53kg, är det ok eller?

Eddie Vedder
2008-06-02, 17:59
Mitt fettintag ligger ungefär på runt 35-50(oftast runt 40) till 168cm 53kg, är det ok eller?

Lämpliga siffror att förhålla sig till har du ju redan fått svar på i tråden. Bara att räkna.

Timme
2008-06-02, 18:21
För att mitt TSH på mitt senaste blodprov var märkbart förhöjt, det ligger på 7.8mIE/L, och referensramarna är 0.4-3.5. Det hade varit kul att se om det kanske är något som går att korrigera med en liten omdirigering av kosten istället för att bli satt på mediciner.


Alltså är din ämnesomsättning för låg :)

Timme
2008-06-02, 18:22
Men, thyroideastimulerande hormon stimulerar frisättning av t3 och t4 som höjer ämnesomsättningen. Eller är det jag som tänker helfel?

Har du högt TSH så betyder det att sköldköreln är klen och producerar för lite T3 och T4. När sköldkörteln underpresterar får man ett högt TSH.

Scratch89
2008-06-02, 18:23
Har du högt TSH så betyder det att sköldköreln är klen och producerar för lite T3 och T4. När sköldkörteln underpresterar får man ett högt TSH.

Det behöver inte vara så. Högt TSH kan leda till höga värden på T3 och T4 också. Det är förhållandet mellan de olika hormonerna som avgör om det är felaktigheter. Har jag för mig. :/

slaskanvandare
2008-06-02, 19:44
Har du högt TSH så betyder det att sköldköreln är klen och producerar för lite T3 och T4. När sköldkörteln underpresterar får man ett högt TSH.

Korrekt!

Förhöjda TSH men normala T3, T4 kan tyda på att TSH har ökats för att kompensera låga T3, T4. Det behöver dock inte vara så. Normalvärdena på TSH är just normalvärden och en liten del kan ha högre värden utan att det i sig är något fel. Det jag antar att man gör är att man får följa upp dina värden. Om TSH sticker upp ytterligare borde man kanske lyfta på ögonbrynen. Du skulle kunna ha en subklinisk hypotyreos.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702

För lite vidare läsning.

Larsson85
2008-06-02, 21:15
Alltså är din ämnesomsättning för låg :)


Om ämnesomsättning definieras i termer av TSH. Jag tycker inte att det är aktuellt att säga att min ämnesomsättning är något problem när jag kan ligga på över 3000kcal utan att öka i vikt.

Larsson85
2008-06-02, 21:25
Det jag antar att man gör är att man får följa upp dina värden. Om TSH sticker upp ytterligare borde man kanske lyfta på ögonbrynen. Du skulle kunna ha en subklinisk hypotyreos.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702

För lite vidare läsning.

Jag tycker inte att det låter helt sannolikt med Hypotyreos, även om symptomen stämmer rätt bra med trötthet, trögtänkthet, ökat sömnbehov. Det var typ därför jag uppsökte läkare. Däremot så pratas det om ett lågt T4, medans jag har ett lätt förhöjt T4, som ändå ligger inom referensramarna. Jag har 11pmol/L.

Tolkia
2008-06-02, 21:46
Alltså är din ämnesomsättning för låg.
Om ämnesomsättning definieras i termer av TSH. Jag tycker inte att det är aktuellt att säga att min ämnesomsättning är något problem när jag kan ligga på över 3000kcal utan att öka i vikt.
Alltså är det kanske bra att vara lite försiktig när man ställer diagnoser över internet.

slaskanvandare
2008-06-03, 08:33
Alltså är det kanske bra att vara lite försiktig när man ställer diagnoser över internet.

Att ställa diagnoser över internet är verkligen inte bra. Men att vara lite påläst innan man kommer till läkaren är bra. Även om vi ibland kan bli lite irriterande om man har en patient som har läst en massa på internet och är HELT säker på att det är detta som han eller hon har. (Pluggar till läkare).

Nåja jag är säker på att din läkare följer upp detta på ett betryggade och bra sätt.

Icefire
2008-06-03, 15:28
Om ämnesomsättning definieras i termer av TSH. Jag tycker inte att det är aktuellt att säga att min ämnesomsättning är något problem när jag kan ligga på över 3000kcal utan att öka i vikt.

Själva problemet med nedsatt ämnesomsättning är inte den nedsatta förbränningen. Det rör sig om ca 80 kcal skillnad per dygn (varierar förstås från person till person, men i den storleksordningen), alltså en ganska försumbar mängd.

Ronja
2008-06-03, 18:51
Själva problemet med nedsatt ämnesomsättning är inte den nedsatta förbränningen. Det rör sig om ca 80 kcal skillnad per dygn (varierar förstås från person till person, men i den storleksordningen), alltså en ganska försumbar mängd.


Stämmer verkligen det där? då borde ju man inte gå upp i vikt väldigt mkt lättare än nån annan?!:confused:

Icefire
2008-06-04, 16:49
Stämmer verkligen det där? då borde ju man inte gå upp i vikt väldigt mkt lättare än nån annan?!:confused:

Ja, på ett ungefär. Man går ju inte upp allt över en natt, det kommer smygande. Men på ett år blir det ju helt klart några kg.
Jag har frågat en professor i klinisk fysiologi, jag upplever henne som mycket trovärdig för övrigt.

Tolkia
2008-06-04, 17:06
Många upplever ju trötthet och orkeslöshet. Det verkar inte helt otroligt att det kan leda till att man rör sig mindre än normalt, vilket kan bidra till viktuppgång om man inte också börjar äta mindre.

Doktorn
2008-06-05, 21:03
Jag tycker inte att det låter helt sannolikt med Hypotyreos, även om symptomen stämmer rätt bra med trötthet, trögtänkthet, ökat sömnbehov. Det var typ därför jag uppsökte läkare. Däremot så pratas det om ett lågt T4, medans jag har ett lätt förhöjt T4, som ändå ligger inom referensramarna. Jag har 11pmol/L.

Hypotyreos är väl inte helt omöjligt om du har symtom samt förhöjt TSH (dock ej extremt).
Ta nytt TSH samt antithyroid peroxidase antikropp. Fortfarande för högt samt antikroppar så låter det som behandling, beroende på symptomer så klart.
Kan ju oxå hoppas på spontan regression, det finns det ju rapporter om.

Doktorn
2008-06-05, 21:04
Själva problemet med nedsatt ämnesomsättning är inte den nedsatta förbränningen. Det rör sig om ca 80 kcal skillnad per dygn (varierar förstås från person till person, men i den storleksordningen), alltså en ganska försumbar mängd.

det är den direkta metaboliska effekt av hormonet? däremot bidrar det ju oxå till hyperaktivitet så att man av den anledingen gör av med mer energi, en indirekt effekt alltså... + att man får en nedsatt absorption av föda = nedsatt energiintag

Doktorn
2008-06-05, 21:10
Om ämnesomsättning definieras i termer av TSH. Jag tycker inte att det är aktuellt att säga att min ämnesomsättning är något problem när jag kan ligga på över 3000kcal utan att öka i vikt.

Båda vid hypo- och hyperthyroidism kan man båda stiga i vikt eller falla. eller inget alls. oavsett tillstånd kan man se alla möjliga viktändringar...

Icefire
2008-06-06, 19:29
det är den direkta metaboliska effekt av hormonet? däremot bidrar det ju oxå till hyperaktivitet så att man av den anledingen gör av med mer energi, en indirekt effekt alltså... + att man får en nedsatt absorption av föda = nedsatt energiintag

Nu pratade jag iofs om hypo- men ja, det skulle vara den direkta metaboliska effekten.
Själva viktpåverkan blir ju en mycket mer komplex sak: nedsatt ork och därmed mindre fysisk aktivitet --> minskad energiförbrukning. Samtidigt kan aptiten bli rejält nedsatt, samt att upptaget i tarmen försämras --> minskat energiintag.
Det är väl därför det ser så olika ut från person till person just vad gäller viktuppgång som en följd av sjukdomen, som någon annan frågade om i tråden nyligen.

Grandmaster
2008-06-08, 03:00
Vad sade din läkare om provresultaten?

Det som påverkar TSH mest är nog huruvida man får i sig allt man behöver eller inte. Äter man alldeles för lite (och framför allt alldeles för lite fett) kan man störa produktionen av de hormoner som reglerar produktionen av THS (och en massa andra saker). Om du alltså t.ex. skulle träna mycket och tokdeffa skulle ett effektivt råd vara "ät mer". Det man kan göra via justeringar av kosten utöver det att se till att alla kroppens behov är mötta är nog ganska lite.

Över-/underdosera jod är som sagt inte så bra.

Gärna en källa på det där, tack. Vad jag vet spelar kolhydrater en större roll i detta avseende.