handdator

Visa fullständig version : proteinpulver med både kasein och vassle före träning?


Mr A
2008-05-31, 15:39
Jag tänkte köra en proteindrink + snabba kolhydrater före träning..är det då bättre att proteinet innehåller enbart vassle eller är det bra med en kombination av vassle och kasein som finns t.ex i protec? sedan kör jag en likadan drink direkt efter passet..vet att eaa är bättre men just nu orkar jag inte planera tiden och vänta att träna 3 timmar efter ett mål för att magen ska vara tom så att man får effekt av eaa.

King Grub
2008-05-31, 15:39
Inte undersökt.

Mr A
2008-05-31, 15:55
ok där ser man.Läste på eiselts hemsida att de hävdar att en kombination av vassle och kasein som finns i protec är bättre att ta efter träning en enbart vassle. Eller ett rent vasslepulver ger samma effekt efter träning? är detta något som är undersökt?

bör man satsa på att köpa vassle pulver att använda vid träning och ett kasein och vasslepulver till mellanmål eller räcker det bra med endast vassle och kasien pulver som te.x protec till både träning och mellanmål?

ligne
2008-05-31, 19:04
ett kaseinpulver kan du använda efter träning och är dessutom bra som mellanmål.

Scratch89
2008-06-01, 16:45
Det absolut bästa vore väl, tror jag, att köra EAA innan, och sen din blandning efter.

Mr A
2008-06-01, 17:57
Det absolut bästa vore väl, tror jag, att köra EAA innan, och sen din blandning efter.

det håller jag fullständigt med om, men just nu passar det inte mig at behöva vänta ca 3 timmar från en måltid till att gymma för att man ska få ut så mkt som möjligt av Eaa. För det är väl inte så bra att äta ett mål och sen ta eaa en timme efter detta? eller det funkar det också?

King Grub
2008-06-01, 17:59
Precis samma sak gäller vassle. Tom mage för max stimulans av proteinsyntesen. Är magen full, minskar eller neutraliseras den effekten. Mekanismerna bakom stimuleringen av proteinsyntesen är densamma, bara att vassle har mindre "effekt" oavsett status.

Johan_P
2008-06-01, 18:14
Precis samma sak gäller vassle. Tom mage för max stimulans av proteinsyntesen.

Kanske en luddig fråga men vad definieras som "tom mage" egentligen. Fasta efter x antal timmar? Vad brukar användas i relevanta studier? Tack på förhand Grub!

Scratch89
2008-06-01, 18:40
Kanske en luddig fråga men vad definieras som "tom mage" egentligen. Fasta efter x antal timmar? Vad brukar användas i relevanta studier? Tack på förhand Grub!

Då ingen mat längre finns i magsäcken. Brukar för en normal måltid ta runt 3 timmar; om du ätit en pizza från Kladdes Kebab kanske det tar ett par-tre timmar längre.

Jontelito
2008-06-08, 17:46
När vi ändå är inne på Double Pro, tjänar man nåt i praktiken på att ta både innan och efter träning, eller räcker det att ta efteråt? Den angivna dosen på 35g efter träning är den lagom för mig som väger cirka 75kg?

King Grub
2008-06-08, 17:48
När vi ändå är inne på Double Pro, tjänar man nåt i praktiken på att ta både innan och efter träning, eller räcker det att ta efteråt? Den angivna dosen på 35g efter träning är den lagom för mig som väger cirka 75kg?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82539

Sniggel
2008-06-08, 18:23
ok där ser man.Läste på eiselts hemsida att de hävdar att en kombination av vassle och kasein som finns i protec är bättre att ta efter träning en enbart vassle. Eller ett rent vasslepulver ger samma effekt efter träning? är detta något som är undersökt?


Det låter som om det är framteoretiserat men inte bevisat. Dock så kan det mycket väl vara så som de hävdar.

JFO
2008-06-10, 18:23
Jag tänkte köra en proteindrink + snabba kolhydrater före träning..är det då bättre att proteinet innehåller enbart vassle eller är det bra med en kombination av vassle och kasein som finns t.ex i protec? sedan kör jag en likadan drink direkt efter passet..vet att eaa är bättre men just nu orkar jag inte planera tiden och vänta att träna 3 timmar efter ett mål för att magen ska vara tom så att man får effekt av eaa.

Whey+Casein utan kolhydrater är bättre än whey+BCAA+L-glutamin

Three groups of supplements were randomly assigned, prior to the beginning of the exercise program, in a double-blind manner to all subjects: 48 g per day (g.d(-1)) carbohydrate placebo (P), 40 g.d(-1) of whey protein + 8 g.d(-1) of casein (WC), or 40 g.d(-1) of whey protein + 3 g.d(-1) branched-chain amino acids + 5 g.d(-1) L-glutamine (WBG).

In this study, the combination of whey and casein protein promoted the greatest increases in fat-free mass after 10 weeks of heavy resistance training.

Källa: J Strength Cond Res. 2006 Aug;20(3):643-53

JFO
2008-06-10, 18:27
The present study was designed to determine whether consumption of an oral essential amino acid-carbohydrate supplement (EAC) before exercise results in a greater anabolic response than supplementation after resistance exercise.

These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids to the leg.
--
Thus the response of net muscle protein balance to timing of intact protein ingestion does not respond as does that of the combination of free amino acids and carbohydrate.