handdator

Visa fullständig version : Ägg.


VanGohran
2008-05-31, 14:12
Hej, vad är ert bästa tips på att tillaga ägg, då menar jag inte ett recept utan det ultimata för att inte gå upp i för mycket Kcal?

Funkar det att göra en äggröra med en massa grönsaker på två-tre ägg? eller ska man hålla sig till två-tre kokta ägg istället. Tacksam för svar!

Insulinus
2008-05-31, 14:33
Äggröra på en 5-6 ägg, släng i wokgrönsaker, räkor, skina. Det du tycker om helt enkelt. Blir hur gött som helst. :)

Ägg absorberar väldigt mycket utav fettet det steks i så är du orolig för onödiga kcal så stek i teflonpanna utan smör/fett eller koka det istället.

VanGohran
2008-05-31, 14:38
Vet någon vad 5-6 ägg har i KCal? (om man nu hade skekt i teflonpanna)

747
2008-05-31, 20:32
Vet någon vad 5-6 ägg har i KCal? (om man nu hade skekt i teflonpanna)

Det beror på vikten. Väg och kolla på livsmedelsverkets sida eller på paketet, om det nu står där.

-C-
2008-06-01, 14:46
Ett ägg väger i snitt 60g och innehåller:
*rått 84kcal
*kokt 84kcal
*stekt 127kcal

MyungChul
2008-06-02, 00:03
Standardägg 60gr varav 40g vita och 20g gula.

shut teh face
2008-06-02, 13:17
Jag gör oftast det tråkiga vanliga: steka ägg, koka ägg, äggröra.
Det blir oftast stekt ägg, sedan kommer äggröra, sen kommer kokt ägg.

Ägghalvor med såndär kaviar o sånt är fan gött men det äter man ju typ på julen bara.

Mr.Shot
2008-06-03, 12:57
Jag gör oftast det tråkiga vanliga: steka ägg, koka ägg, äggröra.
Det blir oftast stekt ägg, sedan kommer äggröra, sen kommer kokt ägg.

Ägghalvor med såndär kaviar o sånt är fan gött men det äter man ju typ på julen bara.

Nu känner jag mig eventuellt rätt lat och meningslös men...

Äggröra hur gör ni? aldrig gjort detta och börjar bli trött på kokta ägg o omelleter o tjafs.

shut teh face
2008-06-03, 16:21
Äggröra är det enklaste ju. =)

Vi säger två rediga portioner här

6st ägg
Vispa sönder dem
Tillsätt cirka 2-3 msk mjölk
Salt och peppar (svårt att få det rätt här ..)

Lägg en msk smör i en panna och värm upp och sedan häller du i sörjan där och låter det vara på låg värme och rör runt i botten med en träslev. Sen har man äggröra inom någon minut.

Man kan tillsätta allt möjligt, en gång körde jag chilipeppar istället för svartpeppar och det var gött.

Cohen
2008-06-03, 22:31
Tänk på att vara försiktig med värmen när du gör äggröra. Blir det för varmt stelnar äggen och du får en grynig massa av något som är ett mellanting mellan kokt och stekt ägg. Rör blandningen på låg värme och passa hela tiden, då ska det nog gå bra.

Dessutom måste jag säga att det blir betydligt godare om man gör den på grädde istället för på mjölk. Fetare och ger mer energi, men ack så gott!