handdator

Visa fullständig version : Egen proteindrink!


superboy
2008-05-31, 12:08
Tjena, jag är 17år gammal och gymmat i lite över ett år nu. Jag har använt mig av olika kosttillskott som whey-80, gainer pro, kreatin, hmb etc.
Just nu är ekonomin inte tillräckligt bra för att köpa nya kosttillskott, jag ska dessutom inte ta det enligt min läkare eftersom jag intar medicin.

Jag prövade idag att göra en egen proteindrink, eftersom det är nödvändigt vid hård styrketräning som jag kör 3-4 ggr veckan.

Så här såg min drink ut:
3ägg (3äggvitor, 1 äggula)
2dl lättmjölk
1dl havregryn

Enligt lite efterforskningar ska detta ge ungefär 20-25g protein och uppåt 35-40g kolhydrater. Det var svårt att räkna ut eftersom alla näringsinnehåll anges per 100g. (speciellt äggvita/ägggula):confused:

Ser drinken bra ut? Är det ett bra intag 2-3g om dagen?

Har du andra upplägg på din proteindrink? Dela med dig! :)

tack:cool:

duenorth
2008-05-31, 12:42
Råa ägg är inget man brukar rekommendera. Dels pga salmonella risken och dels för att du tar inte upp proteinet lika bra om det inte tillagas först.

varför inte istället göra gröt på havregrynen och äggen?
Eller en omelett?

Kostnaden för 6ägg om dagen är ju ganska så stor. Jag antar att du bor hemma och mamma/pappa betalar för maten, så varför inte fråga dem om du lägger upp det lite fint och jämnför kostnader?

MyungChul
2008-05-31, 23:45
84kr i veckan är ju inte så farligt för 6 ägg om dagen. Om man köper 6pack á 12kr.

KOP
2008-06-01, 10:39
Hehe tråden finns på halso.info också ;). Hur som helst, varför envisas alla läkare med att hata mat i pulverform?

Doozer
2008-06-01, 10:40
Varför blev du rekommenderad att inte ta proteinpulver? Det är ju precis samma sak som att äta dom där äggen... dvs att det ger dig protein.

Morrris
2008-06-01, 12:25
koka äggen och ät dom med gula och allt ist...
Vad är det för medicin du tar som gör att du inte kan använda proteinpulver?

Rahf
2008-06-01, 14:43
Hehe tråden finns på halso.info också ;). Hur som helst, varför envisas alla läkare med att hata mat i pulverform?

En gissning är för att det ibland finns så lite näring i dem samt att de ger liten mättnadskänsla.

Scratch89
2008-06-01, 15:06
Hehe tråden finns på halso.info också ;). Hur som helst, varför envisas alla läkare med att hata mat i pulverform?

Varför blev du rekommenderad att inte ta proteinpulver? Det är ju precis samma sak som att äta dom där äggen... dvs att det ger dig protein.

Ni har aldrig tänkt på det kalashöga insulinsvaret som en gainer i pulverform ger? Det kan ju faktiskt vara så att läkaren faktiskt besöktes av en anledning.

Scratch89
2008-06-01, 16:26
Faktiskt x 2. :/