handdator

Visa fullständig version : Stukad fot :(


phoenix91
2008-05-31, 09:54
Hejsan. Stukade min fot för 1 månad sedan när jag spelade badminton. Vi körde price metoden så svullnaden blev inte så stor. Jag tror dock att ledbandet gick av då det knakade till vid stukningen och då det kändes konstigt på foten.

I början körde jag balansplatta och så, men har helt glömmt bort att göra det efter ett tag, då jag istället bärjade springa.

Behöver nu tips på övningar och så för att stärka muskulaturen i foten, även hur man ska göra på balansplattan.

Om någon vändlig själ har ett schema hur o när man skall göra avd skulle jag bli överlycklig.

Mvh phoenix

nyrjoh
2008-05-31, 10:35
Om jag minns rätt så går ledbandet av vid 90% av alla stukningar så det är inget ovanligt.
Vad gäller träningen så kan du göra vadhävningar och hälhävningar. Stretcha fotleden, både vaderna och framsidan.
Balansen tränas i stigande svårighetsgrad, hårt golv, på mjukare matta, på balansplatta. 3-5 min 3-5dagar per vecka under ca 2-3månader.
För att variera svårighetsgraden på varje moment kan du: hålla armarna rakt ut från kroppen, armarna intill sidan av kroppen, blunda. Stå och kasta boll mot vägg eller till kompis.

Saggo
2008-05-31, 23:58
Om jag minns rätt så går ledbandet av vid 90% av alla stukningar så det är inget ovanligt.
Vad gäller träningen så kan du göra vadhävningar och hälhävningar. Stretcha fotleden, både vaderna och framsidan.
Balansen tränas i stigande svårighetsgrad, hårt golv, på mjukare matta, på balansplatta. 3-5 min 3-5dagar per vecka under ca 2-3månader.
För att variera svårighetsgraden på varje moment kan du: hålla armarna rakt ut från kroppen, armarna intill sidan av kroppen, blunda. Stå och kasta boll mot vägg eller till kompis.

90%!? Då har jag inga ledband kvar då. Har stuckat dem säkert 10ggr. :confused:

Låter högst osannolikt, eller så har jag haft en jäkla massa tur bara.

nyrjoh
2008-06-01, 07:51
Det beror på hur pass kraftig stukningen är. Oftast så går endast det främre ledbandet av på utsidan. Då klarar men det bättre, det är när flera av de tre laterala ledbanden går av som det kan vara svårare att komma tillbaka utan besvär.
Vad gäller siffran så har jag ingen källa på det i nuläget. mer än att en sjukgymnast hade sett den siffran någonstans.