handdator

Visa fullständig version : Plan hantelpress VS plan bänkpress


Cerwinbob
2008-05-31, 09:48
Vilken skillnad är det på dessa övningar när man tänker på styrkeutveckling. I bänken kan man lägga på mer vikt, medans i hantelpressen är det svårare att stabilisera vikten vilket lägger större press på de stabiliserande musklerna. Är ute efter att utveckla bål- samt pressstyrkan så mycket så möjligt.

Mvh
Otto

Arf Pingvin
2008-05-31, 10:00
Enligt mina empiriska undersökningar är det lättare att få en långt driven teknik i bänkpressen och det gör i sin tur att du kan hantera mycket tunga vikter. Tunga vikter ger stora belastningar på involverade muskler och detta belastar även stabiliserande muskler hårt, men kanske för hårt, man kan dra på sig skador när man ligger på gränsen till vad man klarar av.

En god kompromiss vore då att bygga grundstyrka genom att träna både bänkpress och hantelpress för att gå över till mer fokuserad bänkträning för att plocka ut det sista inför ett maxlyft.

Tänk på att man även kan pressa uppåt. Lutande, sittande, stående, bakom nacken. Vad behöver du vara stark i.

Vidare. Tränar man mycket pressövningar är det viktigt att balansera med träning för baksidan. Alla möjliga roddar. Latsdrag / pull-ups.

Challenge
2008-05-31, 10:01
Jag personligen tycker hantelpressar "tar" bättre, eftersom du kan gå ner betydligt mycket djupare än i bänken. Större rörelselängd borde väl alltid vara att föredra, i alla fall vad jag vet.

Arf Pingvin
2008-05-31, 10:06
Jag personligen tycker hantelpressar "tar" bättre, eftersom du kan gå ner betydligt mycket djupare än i bänken.

En god poäng. Det är bra att utnyttja full ROM för att undvika skador också. Då behöver man inte ytterligare stretch i samband med träningen heller. Men då gäller det att man inte stannar sin hantelpress vid 90 grader i armbågen eller andra tokigheter.

bertbert
2008-05-31, 10:10
Enligt mina empiriska undersökningar är det lättare att få en långt driven teknik i bänkpressen och det gör i sin tur att du kan hantera mycket tunga vikter. Tunga vikter ger stora belastningar på involverade muskler och detta belastar även stabiliserande muskler hårt, men kanske för hårt, man kan dra på sig skador när man ligger på gränsen till vad man klarar av.

En god kompromiss vore då att bygga grundstyrka genom att träna både bänkpress och hantelpress för att gå över till mer fokuserad bänkträning för att plocka ut det sista inför ett maxlyft.

Tänk på att man även kan pressa uppåt. Lutande, sittande, stående, bakom nacken. Vad behöver du vara stark i.

Vidare. Tränar man mycket pressövningar är det viktigt att balansera med träning för baksidan. Alla möjliga roddar. Latsdrag / pull-ups.

Jag skriver under på allt du skriver, men det fetstilade med emfas!

Cerwinbob
2008-05-31, 12:10
Grundstyrkan finns där redan tränar inför strongman. Och som Arf skriver så tycker jag också att det är viktigt med ett välbalanserat program. Det jag tycker är nackdelen med tyngre hantelpressar är att det är svårt att få upp och ner vikterna 40 kg och uppåt. Men i det träningsschemat jag hittat står det föreskrivet att man ska köra hantelpressar. Så jag undrade ifall man kunde byta ut det utan att förlora nåt. Schemat är ifrån boken Dinosaur Training av Brooks D.Kubik. Har inte möjlighet att publicera det just nu bara.