handdator

Visa fullständig version : Kasein och testosteron


Challenge
2008-05-30, 20:32
Träffade på en kille på gymmet idag som hade en fräsig dietistutbildning. Enligt honom skulle slowpro, dvs kasein, vara direkt testosteronsänkade.

Det låter i mina öron som om han hade fått det hela om bakfoten? För om så var fallet borde man ju snarare motverka sina träningsresultat genom att ta kasein?

Jag var tvungen att hinna till min föreläsning så jag han aldrig diskutera med honom, eller ta reda på hur han drog den slutsatsen. Testade att söka här men hittade inget.

Någon som hört något liknande eller hade han inte så stor koll på vad han pratade om?

Trevlig helg alla :)

Sniggel
2008-05-30, 20:50
Testosteron är bara en faktor utav många som påverkar proteinbalansen. Om det stämmer eller ej det som han sa så lär det inte påverka det faktum att kasein är ett utmärkt protein om man vill bygga muskler.

Rahf
2008-05-30, 20:52
Har han dragit slutsatser eller har han direkt sett klara kopplingar mellan testosteronsänkning och kasein? I vilket fall som helst så oroar jag mig personligen väldigt lite för det, kroppen funkar skitbra och då dricker jag "ohyggliga" mängder mjölk ibland :D

Challenge
2008-05-30, 21:00
Har han dragit slutsatser eller har han direkt sett klara kopplingar mellan testosteronsänkning och kasein? I vilket fall som helst så oroar jag mig personligen väldigt lite för det, kroppen funkar skitbra och då dricker jag "ohyggliga" mängder mjölk ibland :D

Jag hann som sagt inte stanna och ta reda på om det var slutsatser han själv dragit eller om det var något som är bevisat sammanlänkat. Har personligen inte heller några orosmoln hängade över mig, tycker kasein funkar kanon. Bara lite nyfiken om detta var något jag missat eller inte.

Sniggel: Kasein påverkar ju proteinsyntesen positivt. Om då sänkt testosteronnivå leder till en negativ påverkan av proteinsyntesen borde det väl vara lite som att spotta i motvind? Är inte alls insatt så ta det inte som en rättelse, bara en fundering. :)

Sniggel
2008-06-02, 09:43
Förstår precis vad du menar men där är väl undersökningar gjorda som visar att kasein ger bättre proteinbalans över ett dygn än vad vassle gör, har jag för mig. Detta trots sänkningen av testosteronet.
Frågan är när man har uppmätt sänkningen av testosteron. Om det är akut, efter några veckors användande, eller vad?
Sen är det väl så att protein i allmännhet sänker testosteron-nivån i blodet eftersom det skyfflas in i cellerna där det gör nytta, rätta mig om jag har fel.
Så frågan är om det är en "positiv" sänkning eller vad.

King Grub
2008-06-02, 10:11
Detta trots sänkningen av testosteronet.

Vilken sänkning?

Sniggel
2008-06-02, 10:34
Vilken sänkning?

Den påstådda sänkningen i första posten "Kasein sänker testosteronet".
Jag vet inte om den stämmer eller på vilket sätt det isåfall skulle sänkas, akut, eller på sikt osv...

Timme
2008-06-02, 10:44
Det sänker antagligen inte testosteronet över huvud taget.

edit: Kasein är bra grejer.

loverius
2008-06-02, 11:27
Träffade på en kille på gymmet idag som hade en fräsig dietistutbildning. Enligt honom skulle slowpro, dvs kasein, vara direkt testosteronsänkade.

Det låter i mina öron som om han hade fått det hela om bakfoten? För om så var fallet borde man ju snarare motverka sina träningsresultat genom att ta kasein?

Jag var tvungen att hinna till min föreläsning så jag han aldrig diskutera med honom, eller ta reda på hur han drog den slutsatsen. Testade att söka här men hittade inget.

Någon som hört något liknande eller hade han inte så stor koll på vad han pratade om?

Trevlig helg alla :)

Varför sprider vissa dietister sån här propaganda? Det är både löjligt o sjukt. Finns det nån stuide som han har stöd för? *mini

Eddie Vedder
2008-06-02, 11:30
Kan någon först och främst förklara vad skillnaden är på en helt vanlig dietistutbildning och en "fräsig" sådan?

Och hur många gånger har loverius stött på dietister som "sprider sån här propaganda"? Det vore också intressant att veta, har du hört det från väldigt många dietister eller är det bara ogrundade fördomar från din sida?

Challenge
2008-06-03, 12:22
Hann som sagt inte utreda vidare om detta var något han kunde stödja eller något sorts samband han dragit själv. Träffar jag på honom igen ska jag ta mig tid att fråga lite mer.