handdator

Visa fullständig version : Läsa biokemi innan näringslära?

Fredspipan
2008-05-30, 17:51
Har precis lånat boken "Näringslära för högskola" och det står redan på inledningssidan att det krävs kunskaper inom biokemi för att kunna begripa allt som sägs.

Jag tillhör sorten som sov igenom NO-ämnena på högstadiet och kan nada.

Har tänkt att studera näringslära på fritiden och vill inte bara lära mig det halvdant utan jag vill kunna allt från grunden så jag antar att jag är så illa tvungen att plugga biokemi helt enkelt.

Tips på lättförståeliga böcker inom biokemi emottages med stor glädje!

-C-
2008-05-30, 18:21
Biokemi kommer in i kursen Kemi B och även en del i Biologi B. Så om du ska sitta och fritidsforska och vill få de absoluta grunderna kan du alltid köpa kurslitteraturen till de 2 kurserna jag nämnde. Men då krävs även en viss förkunskap i form av Kemi A och Biologi A såklart.

Scratch89
2008-05-30, 18:29
Du klarar dig långt med gymnasiets kemikunskaper, som sagt. Det borde finnas på adlibris eller vilken e-bokhandel som helst. Det är grymt värt att ha det i ryggmärgen när det börjar slängas med kluriga begrepp.

Icefire
2008-05-31, 11:25
Lehninger Principles of Biochemistry är bra och lätt att förstå, men aningen tung! Hade den som kurslitteratur i biokemi i år. Annars går det faktiskt att hitta en hel del bra modeller på internet.

Fredspipan
2008-05-31, 19:38
Jag skulle i princip kunna låna böckerna som jag hade i NO på högstadiet och gå igenom dom kapitel för kapitel(kemi och biologi) och sen låna någon biokemi bok så har jag vad som krävs för att läsa näringslära?

Tolkia
2008-05-31, 20:31
Jag skulle i princip kunna låna böckerna som jag hade i NO på högstadiet och gå igenom dom kapitel för kapitel(kemi och biologi) och sen låna någon biokemi bok så har jag vad som krävs för att läsa näringslära?
Kanske ta en titt på gymnasiekemin också, innan du shoppar någon engelskspråkig specialbok i biokemi. Som Scratch89 sger räcker gymnasiekunskaper långt för näringslära, och gymnasieböckerna är nog lättare att ta till sig än universitetslitteratur (det är ju trots allt krav på att ha läst lite kemi på gymnasiet för att läsa universitetskurserna där dessa böcker används).

Fredspipan
2008-06-07, 14:59
Kanske ta en titt på gymnasiekemin också, innan du shoppar någon engelskspråkig specialbok i biokemi. Som Scratch89 sger räcker gymnasiekunskaper långt för näringslära, och gymnasieböckerna är nog lättare att ta till sig än universitetslitteratur (det är ju trots allt krav på att ha läst lite kemi på gymnasiet för att läsa universitetskurserna där dessa böcker används).Men är inte högstadie NO:n och kurs A på gymnasiet i princip samma sak?

Hur som helst, Kurs A är väl den absoluta grunden? Så jag ska låna både kemi A och biologi A böckerna och sedan läsa biokemi sen näringslära! :D

Förresten, varken kemi eller biologi ingår i min gymnasieutbildning, kan jag tenta av dessa kurser ändå när jag behärskar dom och få så att säga betyg i kurserna?
Det vore ju helt sjukt om man inte kan få betyg i något ämne man behärskar bara för att man går fel linje.

Scratch89
2008-06-07, 15:31
Testa att prata med din rektor. Om du har hyfsade betyg så kan du få läsa dessa på utökad kurs, men det brukar vara gnäll om att man måste närvara på lektionerna för att kunna få betyg. Detta gäller särskilt inom de naturvetenskapliga ämnena, då det oftast förekommer labbar ett par gånger i månaden.

Och nej, Kemi och Biologi A räcker inte, Kemi och Biologi B behövs för att kunna förstå ordentligt. Det är i B-kurserna man börjar prata om jämviktsekvationer, komplicerade kolväten, biokemi med dess olika underkapitel (enzymer, proteiner osv.), så precis som du skrev så är A-kurserna egentligen bara en enkel grund.

Prata med din rektor om du kan få läsa dessa ämnen som utökad studieplan, eller eventuellt på dina individuella val. För mig var det inga problem, men jag hade bra betyg på gymnasiet också.

Fredspipan
2008-06-07, 15:45
Har inga märkvärdiga betyg, 3-4 VG:n och 2 MVG:n.

Sen får jag helt enkelt hoppas att jag orkar ta mig igenom kemin och biologin överhuvudtaget.

Både A och B kurserna, alltså? :D

Nåja, ska dra ned till biblioteket och låna lite studiematerial. :D

Scratch89
2008-06-07, 17:39
Det borde finnas. Annars kanske du kan läsa sommarkurser? Det är ju liksom dags för sånt nu, även fast det kanske är för sent att anmäla sig. Vi läste igenom Kemi A och Kemi B på typ en månad på högskolan, men det var inte alls lika djupgående som på gymnasiet.