handdator

Visa fullständig version : vad är felet?


mangemani
2003-06-04, 22:11
har stött på ett problem i min träning,jag verkar inte växa nå mer,utan istället krymper jag.jag äter som en tok,äter 6 gånger om dan,nog med protein(runt 8-12 ägg per dag + en hel del kött,tonfisk och 2-3 stora protec drinkar)....vad kan vara felet?har krympt runt brösten och ryggen och istället lagt på mej en jävla massa fett istället.blir fan tokig snart.

gasoliner
2003-06-04, 22:15
du har hel enkelt fel avatar.. :D

skämt åsido..äter du mindre fett nu?

samma träningsdos och vila?

tycker det låter som om det är dax att röra om i träningsrutinerna och köra lite annorlunda ett tag?

Gas-farbror barbro ikväll..

mangemani
2003-06-04, 22:21
jag försöker få i mej tillräkligt med fett,brukar typ hälla på lite olivolja över varje måltid jag äter(är inte så noga med hur mycket jag her på).

tränigsdos,ja jag ligger på samma som förut,4 dar i veckan,vila i typ 3 dar.sover gör jag runt 6-7 timmar.

vad får du ut av det hela?

mangemani
2003-06-04, 22:23
Originally posted by gasoliner


tycker det låter som om det är dax att röra om i träningsrutinerna och köra lite annorlunda ett tag?




ska jag mixtra om träningsschemat eller?

gasoliner
2003-06-04, 22:25
hmm.. hur mkt äter du? Kcal?
Din vikt?

har du kört länge på ditt nuvarande schema?

många frågor blir det..:D

mangemani
2003-06-04, 22:30
vet inte riktigt hur högt mitt kcal intag är,men jag skulle tippa på att det ligger högt över 3000 iaf,helt lugnt över 3000!
jag har inte vägt mej på 2 månader nu,och vill fan inte se den tragiska saningen,men jag skulle tippa på eunt 110-115.

har kört samma schema i 5 månader,har väl typ fått ändra om lite då och då pga av att jag inte kunnat träna axeln just den träningsdagen pga en skada.

mangemani
2003-06-04, 22:48
gav du upp på mej eller?:(

gasoliner
2003-06-04, 22:52
Med den vikten så borde du ju kunna äta en hel del mer utan att för den skull lägga på dig nämnvärt,närmre 4000kcal iallafall.

hur är det med ökningarna på gymmet då?

den sociala biten?

hur mår du i övrigt?

5 månader med samma upplägg på övningarna också?

att du "krympt" runt brösten kan ju delvis bero på axelskadan(?) samt att du kanske tappat en del fett?

mangemani
2003-06-04, 23:02
Originally posted by gasoliner
Med den vikten så borde du ju kunna äta en hel del mer utan att för den skull lägga på dig nämnvärt,närmre 4000kcal iallafall.

hur är det med ökningarna på gymmet då?

den sociala biten?

hur mår du i övrigt?

5 månader med samma upplägg på övningarna också?

att du "krympt" runt brösten kan ju delvis bero på axelskadan(?) samt att du kanske tappat en del fett?

vadå,kan jag äta ännu mer utan att lägga på mej fett?förklara gärna mer?

ökningarna på gymmet,tja,jag ha väl inte precis blivigt svagare under denna tid.klara mer vikter än förut.

socciala biten,hmm,lite sisådär,ar inte hunnit med kompisarna pga all träning....mår lite kasst för tillfället,stressar jäkligt mycket + att jag oroar mej hela tiden över övervikten.

nej nej,jag varierar stort när det gäller övningarna,fast jag har 1 standard övning för varje muskelgrupp som jag kör varje gång.

tapat fett när jag äter så mycket som jag gör?kan man det?

gasoliner
2003-06-04, 23:14
Tja,iofs skiljer sig närinsbehovet ganska mycket även på 110kg:s killar,beror ju på fettfri vikt,anlag aktivitetsnivå mm
sen att du stressar är ju inte direkt kalasbra för resultaten.

Jag skulle försöka släppa träningen ett par veckor,umgås mer med polarna och samla lite krafter för att sedan återvända och öka som aldrig förr.

köra lite cardio eller löpning ett tag kanske?

hur lång är du förresten?

mangemani
2003-06-04, 23:20
Originally posted by gasoliner
Tja,iofs skiljer sig närinsbehovet ganska mycket även på 110kg:s killar,beror ju på fettfri vikt,anlag aktivitetsnivå mm
sen att du stressar är ju inte direkt kalasbra för resultaten.

Jag skulle försöka släppa träningen ett par veckor,umgås mer med polarna och samla lite krafter för att sedan återvända och öka som aldrig förr.

köra lite cardio eller löpning ett tag kanske?

hur lång är du förresten?


så om jag stressar ner lite och umgås lite med folk och må bra helt enkelt så kommer det att öka igen?

jag promenerar varje morgon,räker det tror du?

jag är 1,94 lång

gasoliner
2003-06-04, 23:24
Resultaten är i allra högsta grad beroende av hur du mår ja.


kanske Grub eller nån kan ta vid här imorgon?

Vänligen..Gonatt/Gasoliner:sleep:

Janna
2003-06-05, 09:39
jag skulle tro att du kanske är lite övertränad .. testa att vila en vecka

mangemani
2003-06-05, 10:10
janna:förklara...räcker inte dom dagar som jag vilar på?hur långt kan man pressa kroppen innan man är övertränad som du säger?

Janna
2003-06-05, 10:30
Ibland behöver kroppen en längre periods vila helt enkelt det är inget konstigt alls eftersom man utsätter den för väldiga påfrestningar

hur stor påfrestning kroppen klarar är väldigt indivuduellt det har ju även att göra med andra faktorer som kost och hur mkt vila den får samt vilken typ av jobb man har osv

att resultaten avstannar eller tom blir negativa är en indikator på överträning .. andra saker kan vara minskad aptit, trötthet, nedstämdhet osv .. vissa får bara ett av symptomen andra känner av flera

mangemani
2003-06-05, 13:26
Originally posted by Janna
Ibland behöver kroppen en längre periods vila helt enkelt det är inget konstigt alls eftersom man utsätter den för väldiga påfrestningar

hur stor påfrestning kroppen klarar är väldigt indivuduellt det har ju även att göra med andra faktorer som kost och hur mkt vila den får samt vilken typ av jobb man har osv

att resultaten avstannar eller tom blir negativa är en indikator på överträning .. andra saker kan vara minskad aptit, trötthet, nedstämdhet osv .. vissa får bara ett av symptomen andra känner av flera


hmm,då är jag nog övertränad då,jag har nästan ingen aptit alls,men det kan ju bero på att jag äter konstant.....trötthet känner jag av + att jag är lite nerstämd då och då....
men om jag gör så här då att jag inte tränar nått nu när jag snart ska börja och deffa,kan det gå bra eller måste kroppen ha träning under deffen?

King Grub
2003-06-05, 13:35
Det låter som om du är rejält övertränad. Du uppvisar alla symptom. Ta ett par viloveckor från allt vad träning heter och ät rejält med bra mat under tiden. När du sedan sätter igång träningen igen och stramar upp deffdieten skall du se att det kommer att kännas betydligt bättre. Det låter som om du behöver time off från tankar på träning och mat.

Deff utan träning är bantning, och leder till att du tappar minst lika mycket muskler som fett. Spar deffen tills du har vilat upp dig.

mangemani
2003-06-05, 21:38
Originally posted by King Grub
Det låter som om du är rejält övertränad. Du uppvisar alla symptom. Ta ett par viloveckor från allt vad träning heter och ät rejält med bra mat under tiden. När du sedan sätter igång träningen igen och stramar upp deffdieten skall du se att det kommer att kännas betydligt bättre. Det låter som om du behöver time off från tankar på träning och mat.

Deff utan träning är bantning, och leder till att du tappar minst lika mycket muskler som fett. Spar deffen tills du har vilat upp dig.


är det när alla dom hära symptomen går över som jag vet att jag har vilat nog?

hur var det nu igen,ska man träna lätt/tungt under deff?

tack igen grub för svaren:)

MathiasP
2003-06-05, 22:33
Jag kan nog inte bidra med mycket mer synpunkter än de andra har gjort,de verkar kunniga.Men det verkar som du sover för lite(6-7h) ? Har du möjlighet att prioritera bort ngt, så försök att sova en timma till,åtminstone.Hoppas att du kommer igen med nya krafter snart.

mangemani
2003-06-06, 07:56
grub:när man vilar,ska man då också avstå från motionsöningarna,morgonpromenaderna?
stämmer det som mathiasp säger,att 6-7 timmar är för lite?

pas:tack för stödet mathiasp:)

Grahn
2003-06-06, 08:01
Jobbigt om man blir övertränad av att promenera....
Vill du promenera så varför inte gå en sväng om det är bra väder?

Folk bryr sig för mkt i vad som är "rätt" och vad som är "fel", fundera på vad du vill göra istället.

FUn-tex SSwinger
2003-06-06, 08:41
håller med grahn

ta de lugnt ,ta dagen som den kommer, finn ditt centrum

King Grub
2003-06-06, 11:26
är det när alla dom hära symptomen går över som jag vet att jag har vilat nog?

Ja, när du känner dig pigg och utvilad och längtar efter att ta tag i en hantel igen, när det kliar i kroppen och du längtar ner till gymmet. Men visst kan du gå promenader - det blir du inte övertränad av. Det vore ju sorgligt om man skulle behöva ligga i sängen ett par veckor per år bara för att orka med att leva.

hur var det nu igen,ska man träna lätt/tungt under deff?

Så tungt det går. Kämpa emot eventuella tendenser till att du blir svagare. Man bränner inte mer fett genom att köra lite lättare och några fler reps. Fettförbränning hänger på konditionsträning och diet. Styrketräning är styrketräning, och skall bedrivas tungt, men med kontroll.

King Grub
2003-06-06, 11:52
stämmer det som mathiasp säger,att 6-7 timmar är för lite?

Sömnbehovet är helt individuellt. Sov tills du är utvilad. Gå och lägg dig tidigare om du har en tid att passa på morgonen och känner dig trött när du vaknar.

Everest
2003-06-06, 13:36
kanske är en liten ungdomsgrej men jag känner mej aldrig utvilad på morgonen även fast jag sovit 13 timmar:(

King Grub
2003-06-06, 13:47
Originally posted by Everest
kanske är en liten ungdomsgrej men jag känner mej aldrig utvilad på morgonen även fast jag sovit 13 timmar:(

Ha ha! Jag vaknar klockan 05:30 varje morgon, utan att behöva väckarklocka, och studsar upp ur sängen, pigg som en mört och hungrig som en björn. Och jag fyller 30 om två månader. :booty:

Jarod
2003-06-06, 14:44
Originally posted by King Grub
Och jag fyller 30 om två månader. :booty:

Haha....oldtimer...:D

...själv är man ju ung, fräsch och 28... :cool:

Mvh

Spud
2003-06-06, 15:30
Jag har alltid tänkt mig dig King Grub som 40-50 år. vad jobbigt det blev nudå...

dude
2003-06-06, 16:10
man blir ju tröttare om man sover för länge också... har du inte haft några viloveckor på 5månader.. inte ens kört lite lättare någon vecka? hur många gånger i veckan tränar du?

Grahn
2003-06-06, 16:12
Att sova regelbundet tycker jag är det som gör att amn känner sig piggare när man vaknar. Har man en oregelbunden sovrytm så är man fan konstant zombie.

GrovJens
2003-06-06, 16:47
Originally posted by Janna
att resultaten avstannar eller tom blir negativa är en indikator på överträning .. andra saker kan vara minskad aptit, trötthet, nedstämdhet osv .. vissa får bara ett av symptomen andra känner av flera

Tecken på överträning? negativa resultat kan jag hålla med om, men resten av "symptomen" är ju helt normala känslor att ha emellanåt.
Jag känner massor med folk som inte tränar och ändå "lider av flera av symptomen".

Vad jag vill säga är att dessa symtom inte behöver vara ett resultat av överträning och att man borde utgå från säkrare kännetecken för att kunna konstatera att man verkligen är övertränad.

mangemani
2003-06-06, 16:53
Originally posted by dude
man blir ju tröttare om man sover för länge också... har du inte haft några viloveckor på 5månader.. inte ens kört lite lättare någon vecka? hur många gånger i veckan tränar du?


nej,inga viloveckor allts,det här var den första gången jag fick reda på att man ens kunde bli övertränad=/.

jojo,jag kör lättare lite då och då,men inte i en hel vecka om jag minns rätt.

jag tränar 4 dar i veckan.månda,tisda,onsda,vila på torsda,freda,och lörda/sönda vila......vet inte om man kan räkna med tisdan som vila(?) eftersom jag kör allt nedanför magen då och låter överdelen vara helt.

mangemani
2003-06-06, 16:55
Originally posted by GrovJens


Tecken på överträning? negativa resultat kan jag hålla med om, men resten av "symptomen" är ju helt normala känslor att ha emellanåt.
Jag känner massor med folk som inte tränar och ändå "lider av flera av symptomen".

Vad jag vill säga är att dessa symtom inte behöver vara ett resultat av överträning och att man borde utgå från säkrare kännetecken för att kunna konstatera att man verkligen är övertränad.


och vilka är dom säkra kännetecken då?
föresten,att man svettas jäkligt mycket under dagarna även om man inte rör på sej eller styrketränar,är det nått slags tecken på överträning?

GrovJens
2003-06-06, 17:05
Nej, jag sa inte att jag kände till några säkrare kännetecken, bästa sättet tror jag är att hålla koll på resultaten, försämras de är det antagligen något i träningen man måste ändra.
Att utgå från att man är övertränad bara för att man är lite trött och nedstämd tycker jag verkar dumt.

Att du svettas mycket KAN bero på att du käkar mycket mat, vilket leder till en hög förbränning (stämmer det att högt födointag med tiden leder till att förbränningen höjs?). Förbränningen alstrar värme.

mangemani
2003-06-06, 17:12
Originally posted by GrovJens
Nej, jag sa inte att jag kände till några säkrare kännetecken, bästa sättet tror jag är att hålla koll på resultaten, försämras de är det antagligen något i träningen man måste ändra.
Att utgå från att man är övertränad bara för att man är lite trött och nedstämd tycker jag verkar dumt.

Att du svettas mycket KAN bero på att du käkar mycket mat, vilket leder till en hög förbränning (stämmer det att högt födointag med tiden leder till att förbränningen höjs?). Förbränningen alstrar värme.


hålla koll på resultaten,hmm,ja som jag har skrivigt förut så tycker jag personligen att musklerna kring brösten har sjunkigt och för att inte tala om ryggmusklerna,men inte vet jag,ja har ju lagt på mej en hel del fett och fettet gör väl så att musklerna inte synsså tydligt?

jo,det låter logiskt,tror att nån skrev det förut.

mangemani
2003-06-06, 17:25
föresten,det här med att man svettas mycket när man äter mycket mat,kan man se det som nått slags bevis att man får i sej tillräckligt med näring för träningen på nått sätt??

King Grub
2003-06-06, 17:48
Originally posted by mangemani
föresten,det här med att man svettas mycket när man äter mycket mat,kan man se det som nått slags bevis att man får i sej tillräckligt med näring för träningen på nått sätt??

Nej.

Jag tycker du skall ta dig minst en vilovecka. En vilovecka laddar upp batterierna, och det är något man bör ta ungefär var 8:e till var 10:e vecka, tycker jag, året runt. Strunta i träningen någon vecka. Även om du inte skulle vara fysiskt övertränad tycker jag det låter som om du är mentalt trött på allt vad träning och kost heter. Ge både kroppen och huvudet någon vecka att ladda upp igen.

Grahn
2003-06-06, 17:52
Man tappar inget på en vecka heller, snarare tvärtom. Två veckor däremot det är då man tappar och slappar till sig.

Tycker iaf jag.

King Grub
2003-06-06, 17:56
Originally posted by Grahn
Man tappar inget på en vecka heller, snarare tvärtom. Två veckor däremot det är då man tappar och slappar till sig.

Tycker iaf jag.

Håller helt med. En veckas vila efter en lång, hård träningsperiod gör susen: jag brukar bli lite starkare efter varje gång, och får ett gryyyymt tryck.

ivandrago
2003-06-06, 18:35
jag kanske är ute och cyklar, men har du mätt dig och VET att du krympt, eller är det bara som det ser ut i spegeln?

mangemani
2003-06-06, 18:40
Originally posted by ivandrago
jag kanske är ute och cyklar, men har du mätt dig och VET att du krympt, eller är det bara som det ser ut i spegeln?


nej,jag har inte vägt mej,har som du säger bara sett det i spegeln.brukar aldrig väga mej numera,väger mej bara när jag ska gå ner i vikt.

grub:ska börja vilan imorn och fan festa till på den där festen ja ska på.

ivandrago
2003-06-07, 14:25
tips: börja mäta dig regelbundet, typ en gång i månaden, så VET du om du ökat eller krympt

mangemani
2003-06-08, 10:19
ivandrago:jag ska börja väga mej nu ändå nästa vecka.

fan va hemskt det känns nu dagen efter man har festat,siter här med en baksmälla som heter duga och kan bara inte få i mej nån näring,mår så illa,inte bra detta:(

ivandrago
2003-06-08, 10:54
Originally posted by mangemani
ivandrago:jag ska börja väga mej nu ändå nästa vecka.

fan va hemskt det känns nu dagen efter man har festat,siter här med en baksmälla som heter duga och kan bara inte få i mej nån näring,mår så illa,inte bra detta:(

inte väga, MÄTA. Med måttband. Visst kan du väga dig också, men mäter du så vet du var vikten sätter sig. Mät runt bröst, överarm, midja, lår, underarmar, vader.

mangemani
2003-06-08, 11:46
aha,ok då vet jag.

nån som vet hur man blir av med det här illamånde så att man kan börja äta igen?har vare vaken i 5 timmar nu och har inte fått i mej ett skit,känns inge bra.

King Grub
2003-06-08, 13:05
Originally posted by mangemani
nån som vet hur man blir av med det här illamånde så att man kan börja äta igen?

Den som går överstyr med drickandet får lida av konsekvenserna. :booty: Bara att uthärda.