handdator

Visa fullständig version : Trött efter sömn?

yamatomoman
2008-05-30, 12:07
Jag känner mig aldrig riktigt utvilad när jag vaknar (alltså till den grad att man känner 'fan vad gött att stiga upp') utan går mest upp för att jag inte kan somna om, och piggnar sedan till efter en stund.

Som det är nu så sover jag mindre än vad som brukar rekomenderas under skoldagarna och från ~01:30 till ~11:00 på helgerna beroende på om jag har varit ute kvällen innan eller inte, fast jag känner mig ändå inte riktigt utvilad fastän jag vaknar av mig själv (tror jag :P). Någon som vet vad det beror på, om det nu inte är så för de flesta?

purplehaze
2008-05-30, 12:21
Vet att det är så för mig och en hel del vänner. Rutin på sömnen är nog ett bra förslag.

C.E.J.
2008-05-31, 00:47
Sov längre? Själv är jag alltid trött om jag inte får 12 timmars sömn, men 10 duger. 8 timmar är inte nån helig sömnperiod som inte får ändras.

auToeXeC
2008-05-31, 09:15
Jag är sån att jag kan inte sova länge än till klockan 07:00. Lägger jag mig halv 06:00 så är jag vaken ch pigg efter 1 timmes sömn. Skumt värre. vi alla är väl olika

747
2008-05-31, 09:49
Jag har aldrig någonsin vaknat och känt mig pigg. Det tråkiga är att om jag sover typ 8 timmar så somnar jag inte på kvällen istället, så då förskjuts allting hela tiden. Så det är bara att tvinga sig upp vid 7 några dagar om jag vill kunna somna i rimlig tid.

Syndicate
2008-05-31, 09:49
Jag brukar ytterst sällan känna mig riktigt utvilad just när jag vaknat (sover 6-7timmar på veckodagarna) men när jag väl kommit igång så brukar jag känna mig pigg.
På helgerna sover jag många fler timmar men då känner jag mig istället seg och får svårt att somna nästa kväll, vilket jag inte tycker om alls.

Cohen
2008-05-31, 22:26
Oavsätt hur kort tid eller hur länge jag sovit känner jag mig alltid sömnig just efter uppvaknandet. Efter några minuter i vaket tillstånd kommer dock nästan alltid piggheten. Har sömnen varit för kort blir jag sedan trött först efter ett antal timmar, har jag sovit tillräckligt håller jag pigg hela dagen. Jag har regelbundna vanor och sover i allmänhet gott.

Emil.o
2008-06-01, 12:36
enda perioden jag haft lätt för att gå upp på morgonen var när jag under en månad gick och la mig, och gick upp vid exakt samma tid. behövde inte ens ställa klockan vaknade 6.00 varje morgon hur pigg som helst.

och även när man sover hos andra brukar jag vakna pigg. men aldrig hemma i vanliga fall.

Morrris
2008-06-01, 12:40
Beor nog som sagt på sömnvanorna, på veckodagarna lägger jag mig senast 21:30 och sover till 06:40, blir ju lite drygt 9 timmar. Är aldrig speciellt trött när jag vaknar.

Linnet
2008-06-01, 13:20
Dricker du alkohol när du är ute på helgerna försämmras sömnkvalitén så även om du sover länge de nätterna är det naturligt om du är trött när du vaknar då med. (nu vet jag iofs inte om du brukar dricka)

shut teh face
2008-06-01, 13:39
Alla är vi olika. Jag lägger mig just nu mellan 04.00-05.00 och vaknar senast 12.00, men oftast kl 10.00.

När jag jobbade på ett lager så var det katastrof om man inte sov 9h

yamatomoman
2008-06-01, 17:52
Tur att man inte var ensam om det då :Virro
Jag ska ändra sömnvanorna i samband med att jag påbörjar ett projektarbete om ett par dagar så vi får se om morgontröttheten försvinner eller ej.

Dricker du alkohol när du är ute på helgerna försämmras sömnkvalitén så även om du sover länge de nätterna är det naturligt om du är trött när du vaknar då med. (nu vet jag iofs inte om du brukar dricka)
Det ligger säkert någonting i det men jag kan inte komma ihåg att jag någonsin varit jättepigg på morgonen förutom när man var runt 5-6 år :P

Andreas Lelli
2008-06-01, 20:48
Jag sover 8-9 timmar varje natt men vaknar ändå ibland helt förstört trött utan anledning, däremot kan jag ibland vakna 4 på natten efter 5 timmars sömn, känna mig pigg för att sedan tvinga mig att sova vidare :P Vet faktiskt inte vad det beror på men jobbigt är det ju :)

garm
2008-06-03, 12:12
Det beror ofta på sömnvanor och regelbundenhet. Vad som passar en människa kanske är helt galet för en annan. Att testa sig fram brukar vara en god idé. Sen spelar även den psykiska hälsan in i form av stress och yttre påfrestningar in.

Svalt sovrum + tyst och mörkt är heller ingen dum idé ;)

Ellis Wyatt
2008-06-03, 13:05
Om jag äter dåligt så vaknar jag flera gånger varje natt.

Chrillee
2008-06-03, 21:38
Hur kan folk sova så jäkla mycket? Börjar man 7 eller 8 på morgonen så måste man ju lägga sig barnsligt tidigt för att få mycket sömn...Sova halva dygnet känns väl sisådär. :Virro

Andreas Lelli
2008-06-04, 00:04
Jag sover glädjeligen sen jag läste att utsöndringen av tillväxthormon är som störst då :p (Något i den stilen) :)
Jag ser det som nattens träningspass :P

patanga
2008-06-04, 07:05
Jag försöker lägga mig den tid så att jag får runt 7-8 timmar på vardagar, på helger lägger jag mig och vaknar när jag känner