handdator

Visa fullständig version : Knäskålen ur led


Lanred
2008-05-29, 19:49
Det är så att jag tränade benpress och knäböj ganska tungt för mig. Kändes inget idag, så jag åkte inlines för att hämta ut mitt paket från *************. På väg hem så är det en nedförsbacke med ett hinder. Ett hinder så att man inte kan cykla i hög hastighet eller åka igenom den. Hursomhelst, backen var så brant så att jag knappt kunde bromsa med inlinesen i den farten som jag ville ha för att åka igenom hindret.

Det hela slutade med att jag vred hela knät och ramlade lätt, till min förvåning så hade hela knäskålen hoppat ur led. Fick nästan en chock när jag såg det och jag sträckte ut benet och den hoppade tillbaka på plats. Blev ganska chockad över hela situationen. Men bestämde mig för att ta det lugnt innan jag skulle röra mig från platsen. Jag hade väldigt tur att jag hade skor i väskan ifall jag inte kunde komma in på uthämtningsplatsen. Så jag bytte till skor och gick hem och ringde vårdcentralen som hänvisade mig till akuten.

Gick till akuten och där fick jag vänta i två timmar innan jag fick träffa en läkare. Hon kollade på knät och tryckte på inre knäskålen och det gjorde jävligt ont. Så kom hon snabbt till slutsatsen att jag bara skulle vila och få ett elastiskt skydd med mig hem. Blev lite rädd där att det kan vara allvarligare skador, men hon bedömde det som ingenting tyckte jag. Så jag frågade om vissa situationer skulle inträffa, vad ska jag isåfall göra? Då tyckte hon bara att jag skulle komma tillbaka. Det är dåligt tycker jag, betala 300kr för ett besök samtidigt vänta flera timmar på ingenting.

Ni som har fått knäskålen ur led. Hur stora skador har ni fått av det?
Ska jag vara lugn över läkarens svar?

regus
2008-05-29, 20:00
Läkare som har kollat/undersökt ditt knä vs en koloit som inte har sett undersökt ditt knä.

Hmm

Lanred
2008-05-29, 20:01
Jag menar inte att en koloit som inte har undersökt mitt knä tycker, utan ni som har fått knäskålen ur led. Om jag ska vara lugn över ett sånt här svar.

747
2008-05-29, 20:03
Har inte fått den helt ur led så att den har stannat kvar i det läget, men har det hänt en gång så händer det väldigt lätt igen tyvärr.

z_bumbi
2008-05-29, 20:30
Ni som har fått knäskålen ur led. Hur stora skador har ni fått av det?

Knäskålen är mer rörlig i sidled än den andra men funktionsmässigt ingen skillnad. Min knäskål fastnade i ytterläget och tvingades på plats så jag kanske hade en större skada men jag fick i alla fall köra rehab i två/tre månader efter skadan.

Martin Löwgren
2008-05-29, 20:33
Knäskålen är mer rörlig i sidled än den andra men funktionsmässigt ingen skillnad. Min knäskål fastnade i ytterläget och tvingades på plats så jag kanske hade en större skada men jag fick i alla fall köra rehab i två/tre månader efter skadan.

Patellaluxationer är INGET man bara skickar hem från en akutmotagning hur som helst, det kräver som bumbi skriver oftast rehab i någon form och inte bara vila om luxationen inte ska ske igen.

Jag hade nog nästan anmält henne (eller skit i det men det är jävligt dåligt och nonchalant att skicka hem en patella luxation som anses vara en av fyra knäskador som ger hemartros = blödning inuti leden vilket anses allvarligt)

obesogen
2008-05-29, 20:50
Patella luxationer är relativt vanliga. Efter korsbands och meniskskador är det den vanligaste orsaken till hemartos (blod i leden) och en typisk patient är en aktiv 14-20 åring som råkat ut för ett trauma. Skadan uppkommer oftast precis som du beskriver, genom en kontraktion av quadriceps och samtidig utåtrotation av underbenet. Varför vissa har lättare att åstadkomma detta än andra kan bero på orsaker som tex genrell ledlaxitet, stor Q-vinkel- vinkeln mellan de räta linjerna som bildas från spina iliaca superior (från höften) till knäskålens mitt resp. från knäskålens mitt till tuberositas tibiae (fäste för quadriceps), formen på patella osv.
Generellt så drabbas bara en minoritet av återfall, men för att minimera den risken så tycker jag du ska ta kontakt med någon sjukgymnast för att träna knästabiliteten, gärna så snart som möjligt. Man brukar rekommendera sjukgymnast gärna inom 1 vecka efter en patellalux för att påbörja rehabiliteringen. Det kan även vara bra för en ordentlig utredning så att man kan utesluta andra diagnoser då skademekanismen kan vara densamma som en främre korsbansskada.

Kan tillägga som kuriosa att det är en diagnos som ofta förekommer på hundar under 10 kg, även katter kan drabbas.

grimfish
2008-05-29, 21:10
Det faktum att knät inte röntgades eller tömdes på vätska är nog ett gott tecken och jag tror att du kan känna dig lugn över läkarens svar.

Lanred
2008-05-29, 22:16
Okej, nu när jag inte har rört på knät på ett tag så har den blivit ännu stelare och gör mer ont att belasta den. Hursomhelst, måste jag själv söka rehabilitering eller ska hon skicka iväg mig till någon? Har ingen aning vem man ska ringa. Är det jag som ska ringa runt till sjukgymnaster för att söka hjälp eller hon som ska rekommendera någon sjukgymnast?

Nu är jag jävligt rädd att detta kan ske när jag tränar benpress eller knäböj eller andra benövningar på gymmet, eller behöver jag inte vara det?

Tack för alla svar!

L-Sami
2008-05-29, 22:48
Okej, nu när jag inte har rört på knät på ett tag så har den blivit ännu stelare och gör mer ont att belasta den. Hursomhelst, måste jag själv söka rehabilitering eller ska hon skicka iväg mig till någon? Har ingen aning vem man ska ringa. Är det jag som ska ringa runt till sjukgymnaster för att söka hjälp eller hon som ska rekommendera någon sjukgymnast?

Nu är jag jävligt rädd att detta kan ske när jag tränar benpress eller knäböj eller andra benövningar på gymmet, eller behöver jag inte vara det?

Tack för alla svar!

Du behöver inte ha remiss från en läkare, det är bara ringa till den sjukgymnast du känner för.

Freyser
2008-05-30, 00:44
Jag har haft tre luxationer i höger knä.
De två första hände i tonåren (en när jag spelade fotboll och en när jag spelade hockey, målvakt i båda) och blev bra av att vila, ungefär som när man vrickar foten.
Den tredje däremot (orsakad av hockey då jag var 22) innebar ett halvårs sjukgymnastik. Varför? Av någon anledning fick jag inte ner blödningen, som var ganska kraftig (hade typ ett extra knä...) Det gjorde att ledbanden drog ihop sig och att jag inte kunde räta ut benet.
Tips för att undvika detta är att linda knät för att hålla nere blödningen, att försöka böja på knät även om det gör ont och att kyla när du har varit uppe och gått eller gjort övningarna.
Nu har jag ett knäskydd med en skena på utsidan av knäskålen när jag spelar hockey, och det funkar hittills (har känt någon gång att knät varit på väg, men då har skyddet gjort sitt. Använder inte skyddet vid styrketräning, skillnaden är att man vid styrketräning (förhoppningsvis) kontrollerar sina rörelser medan det i hockey kan bli plötsliga rörelser och påfrestningar man inte är beredd på.
Så jag tycker att du kan vara lugn, se bara till att få ner blödningen och få upp rörligheten och stabiliteten. Ta gärna ett eget initiativ och kontakta sjukgymnast om du känner för det.

Arne Persson
2008-05-30, 07:05
Jag har haft två kraftiga luxationer (-76 och -81) i mitt vänsta knä. Vid första luxationen så fick jag även fettemboli vilket inte är helt ofarligt. Jag opererades och lyckades träna upp benen skapligt, fick dock sluta med på karaten (där jag skadade mig) samt spjutkastningen. 1981 small det duktigt igennär jag kastade en sten. Nu gjorde dom en stor operation, dom avlägsnade det som fanns kvar av den mediala menisken, främre korsbandet, avlägsnade söndertrasat ledbrosk samt förflyttade patellarsenan. Nu är knäet helt instabilt och smärtar. Det enda som fungerar bra vad gäller träning är djupa benpressar och djupa knäböj.

Lanred
2008-05-30, 10:16
Aj, det var tråkigt att höra. Jag tror dock att mitt inte är så kraftigt. Hur vet man hur mycket inre blödningar man har fått? Idag är det mycket mer stelare, bara jag rör mig lite så gör det mycket mer ont också. Förhoppningsvis skall jag kontakta en sjukgymnast så snart jag känner mig lite bättre.

obesogen
2008-05-30, 10:24
Aj, det var tråkigt att höra. Jag tror dock att mitt inte är så kraftigt. Hur vet man hur mycket inre blödningar man har fått? Idag är det mycket mer stelare, bara jag rör mig lite så gör det mycket mer ont också. Förhoppningsvis skall jag kontakta en sjukgymnast så snart jag känner mig lite bättre.

Ring idag istället, sjukgymnasten kanske har fullbokat ett tag framöver och då är det lika bra att du hör av dig i tid.

Deceiver85
2008-08-29, 13:02
Bump på denna eftersom jag lyckades vrida knät ur led. Ni som har gjort detsamma får jättegärna dela med er av era erfarenheter.

bombenx
2009-03-06, 17:29
Bumpar denna igen då jag råkat ut för samma sak, sk pattelalux på högra knät. Va uppe på akuten och röntga och träffa läkare. Såg tydligen bra ut så fick åka hem med kryckor och recept på medicin. Har kontaktat sjukgymnast men inte fått tid förrens om 3 veckor, hur segt som helst. Smärtan börjar försvinna lite smått för varje dag så jag känner att jag gärna vill börja träna då det är sjukt tråkigt att bara vila. Så om någon sitter inne med kunskap om nå övningar och liknande erfarenheter får ni gärna dela med er?!

PePPinO
2009-03-06, 17:45
Min knäskål hoppade oxå urled på en thaiboxningsträning i oktober,jag fick gå med fixerat ben i en månad, vet ej om mitt blev allvarligare av att jag stod upp på ett ben när det hände så rasade omkull och tydligen blev det ganska stora trauman på muskler och allt vad som finnes i ett knä.
Efter en månad var knät duktigt svullet iaf, gick hos sjukgymnast och fick använda nån form av ström stimulering runt knät i en vecka ungefär, efter det testade vi VÄDLIGT lätt belastning.
Vi körde balansträning stod på nån skumgummimatta med ena benet uppe, låter lätt men är riktigt tungt för det skadade benet.
När så min svullnad la sig lite mer efter en till två veckor till och rörligheten ökade testade vi benpress,benspark,liggade lårcurl på otroligt lätt belastning.
Nu är det ca fyra månader sen vi tog av fixeringen, jag kör idag på gymet igen rätt hårt, är långt ifrån tillbaka på samma vikter som innan detta hände,har fortfarande ont i knät när jag går nerför i en trappa, knät styr helt vilken form av träning mina ben får.
Men kan köra knäböj och benpress o resten av benövningarna med den lilla saken att det smärtar lite i mitt knä, balansen är sämre i det benet anser jag, och springa har jag inte börjat med.
Thai boxningen får också vänta tills efter sommaren jag hoppas jag e helt ok då.

Mvh

Pingu
2009-03-10, 11:05
Jag har haft två kraftiga luxationer (-76 och -81) i mitt vänsta knä. Vid första luxationen så fick jag även fettemboli vilket inte är helt ofarligt. Jag opererades och lyckades träna upp benen skapligt, fick dock sluta med på karaten (där jag skadade mig) samt spjutkastningen. 1981 small det duktigt igennär jag kastade en sten. Nu gjorde dom en stor operation, dom avlägsnade det som fanns kvar av den mediala menisken, främre korsbandet, avlägsnade söndertrasat ledbrosk samt förflyttade patellarsenan. Nu är knäet helt instabilt och smärtar. Det enda som fungerar bra vad gäller träning är djupa benpressar och djupa knäböj.

Ganska samma som jag har gjort. Min knäskål har hoppat ur 13 ggr dom senaste 9 åren.
Jag kan inte träna benen alls idag, det smärtar som satan bara jag gör en böj utan stång
Blev opererad av Håkan Allfredsson på idrottsmedicin 1997 och 1999 så erbjöd han mig en annan operation. Den går till så att man tar bort brosket på undersidan av patellan och syr dit ny hinna från skenbenet, dom odlar fram en ny hinna helt enkelt.
Sen rehabiliteras detta under 6-8 mån.
När jag 1999 blev erbjuden operationen så hade han gjort den på 24 mån där 23 av 24 blivit bra. Funkar inte operationen så blir det som det var innan operationen. Jag hade dom värsta broskskadorna av dem alla så jag fick en % chans på mellan ca 5% att den skulle lyckas därför valde jag att inte göra den.
Nu är det 10 år sedan så tekniken är garanterat mer utvecklad nu och säkert säkrare och tar mindre tid att"läka"

Jag har och haft ganska stora problem med knäet