handdator

Visa fullständig version : Mjölk vid deff


kid24
2008-05-29, 17:42
ni få flytta detta inlägg vid behov mods.

varför bör man undvika mjölk vid deff????

Eddie Vedder
2008-05-29, 17:46
Vart har du hört något sånt nonsens?

vaquin
2008-05-29, 17:51
Vart har du hört något sånt nonsens?

Jag har hört att mejeriprodukter inte är bra under diet och därför hållt mig ifrån det. Funkar bra för mig men vet inte riktigt varför det är så eller iaf det stämmer.

Scratch89
2008-05-29, 17:52
Kalcium har en positiv effekt på fettförbränningen.
Däremot så känns det rent spontant att flytande näring inte är det bästa under diet, om man har svårt att hamna på ett underskott, men då gäller det inte bara mjölk utan alla drycker som ger energi.

Eddie Vedder
2008-05-29, 17:54
Jag har hört att mejeriprodukter inte är bra under diet och därför hållt mig ifrån det. Funkar bra för mig men vet inte riktigt varför det är så eller iaf det stämmer.

Att din deff går bra har givetvis inget att göra med det enskilda faktum att du inte dricker mjölk. Hade du haft identiskt kaloriintag och sedan även börjat dricka mjölk hade ju deffen gått långsammare/avstannat men då enbart som resultat av en annan energibalans.

Snarare finns en hel del studier som kopplar högt kalciumintag från mjölkprodukter till en ökad lipolys vid energiunderskott.

Alexlindgren
2008-05-29, 17:55
Mjölken är också en schysst proteinkälla som drar upp intaget om man tar ett glas till varje måltid.

vaquin
2008-05-29, 17:57
Att din deff går bra har givetvis inget att göra med det enskilda faktum att du inte dricker mjölk. Hade du haft identiskt kaloriintag och sedan även börjat dricka mjölk hade ju deffen gått långsammare/avstannat men då enbart som resultat av en annan energibalans.

Snarare finns en hel del studier som kopplar högt kalciumintag från mjölkprodukter till en ökad lipolys vid energiunderskott.

Självklart förstår jag att mjölken inte påverkar hur min diet går till fullo. Säger bara att jag har hört av en utbildad kostrådgivare att mejeriprodukter inte är bra under min diet, då jag har kört på högt fettintag, minimalt med kolhydrater och massvis av protein.

Scratch89
2008-05-29, 17:59
Vem är den här kostrådgivaren? Och vad var motiveringen till att ta bort mjölken?

Alexlindgren
2008-05-29, 18:00
Han kan ha menat att du skulle undvika mjölken då vissta tycker att fettet i den inte är allt för bra. Då ville han antagligen att du skulle ha någon annan vara som fettkälla.

Min gissning

Eddie Vedder
2008-05-29, 18:04
Självklart förstår jag att mjölken inte påverkar hur min diet går till fullo. Säger bara att jag har hört av en utbildad kostrådgivare att mejeriprodukter inte är bra under min diet, då jag har kört på högt fettintag, minimalt med kolhydrater och massvis av protein.

Utbildad kostrådgivare? Vad har man gjort då? Gått en tiodagarskurs och fått ett diplom?

Kostrådgivaren kan du ju i alla fall sluta ta på allvar från och med nu för det där med mjölken är skitsnack. Att du bör undvika mjölk vid lågkolhydratdiet är en annan sak, men det är ju för att kolhydrater som sådana bör undvikas då. Inte just från mjölk. Ost, kvarg, grädde och keso lär du ju kunna äta t.ex.

vaquin
2008-05-29, 18:06
Han kan ha menat att du skulle undvika mjölken då vissta tycker att fettet i den inte är allt för bra. Då ville han antagligen att du skulle ha någon annan vara som fettkälla.

Min gissning

Nu när du nämner de, så tror jag att det var de han sa till mig. Mycket av mitt fettintag består just av olivolja, avokado och rapsolja. Då är förmodligen inte mjölkfettet något som min kostrådgivare ville att jag skulle ha med i min diet.

Alexlindgren
2008-05-29, 18:24
Nu när du nämner de, så tror jag att det var de han sa till mig. Mycket av mitt fettintag består just av olivolja, avokado och rapsolja. Då är förmodligen inte mjölkfettet något som min kostrådgivare ville att jag skulle ha med i min diet.

Då kan man lösa det genom att dricka minimjölk eller vad det heter så får man inte i sig dom "dåliga" mjölkfetterna

ulf123
2008-05-29, 19:57
Jag har nyligen bytt ut 400 kcal fast mat mot 1 liter lättmjölk varje dag. Jag har några dl i gröten, några dl med double pro och resten dricker jag för att det är gott. Jag har inte märkt någon ökad hunger.

Guddi
2008-05-29, 21:58
Däremot så känns det rent spontant att flytande näring inte är det bästa under diet, om man har svårt att hamna på ett underskott, men då gäller det inte bara mjölk utan alla drycker som ger energi.När det gäller mättnad från kaloridrycker så är det troligen så att kroppen känner av kalorier som den får från mjölk. Vad den däremot inte känner av är kalorier från läsk, juice, saft och andra kaloridrycker som mest består av vatten och socker.

Mer läsning om detta
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18257753

dajmond
2008-05-29, 22:17
vet inte riktigt om jag håller med, guddi. det är nog helt individuellt. jag blir mättare av kaloriläsk än av mjölk. kolsyran ger mig en känsla av mättnad i det fallet.

Rahf
2008-05-29, 22:23
*Tittar på sitt stora fina glas fyllt med mjölk*

TITTA! Nu trycker jag i mig allt! -11kg än så länge och mjölk har varit en del av deffen.

Scratch89
2008-05-29, 22:56
När det gäller mättnad från kaloridrycker så är det troligen så att kroppen känner av kalorier som den får från mjölk. Vad den däremot inte känner av är kalorier från läsk, juice, saft och andra kaloridrycker som mest består av vatten och socker.

Mer läsning om detta
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18257753

Där ser man!
Jag har själv fått en bulkeffekt av mjölk, men jag trodde det berodde på att min mage inte gillar laktos i för stor mängd.

Rastafari
2008-05-30, 19:36
Mjölk innehåller ju ganska kraftiga mängder energi, och man kanske inte bör häva mjölk allt man pallar under deff.

Iallafall inte om man dricker sån mjölk som jag gör. Opastöriserad med ca 4% fetthalt *drool* Detta ger en energihalt på ca 70 kcal/dl. En varm dag rinner det lätt ner kanske 1,5 liter mjölk om jag inte tänker mig för. Detta motsvarar 1050 kcal om dagen och det är ju ingen oansenlig energimängd faktiskt. :)

Eddie Vedder
2008-05-31, 04:47
Mjölk innehåller ju ganska kraftiga mängder energi, och man kanske inte bör häva mjölk allt man pallar under deff.

Iallafall inte om man dricker sån mjölk som jag gör. Opastöriserad med ca 4% fetthalt *drool* Detta ger en energihalt på ca 70 kcal/dl. En varm dag rinner det lätt ner kanske 1,5 liter mjölk om jag inte tänker mig för. Detta motsvarar 1050 kcal om dagen och det är ju ingen oansenlig energimängd faktiskt. :)

Det där är definitivt en faktor att beakta om en person medvetet underäter och inte få äta sig mätt om dagarna. D.v.s. att energi i drickform kan kännas som "slöseri" då det oftast inte ger samma mättnadsupplevelse som mat.

Men återigen har det ju inget att göra med mjölken i sig, bara mjölk som en del i ett totalt energiintag och då skulle ju likagärna vilken energikälla som helst plockas bort. Innan trådskaparen faktiskt har koll på varför mjölkintag inte "tillåts" av kostrådgivaren kommer vi nog inte längre känns det som. Om det har att göra med fettet känns det ju bara löjligt, dels finns lätta mjölkprodukter och dels är mjölkfett inte dåligt.

Sverker
2008-05-31, 06:02
Jag har hört diskussioner om mjölk och viktnedgång ett antal gånger tidigare.

Troligen kan det vara ett rykte, att östrogen från kossan hamnar i mjölken. Vips så stängs fettförbränningen av och all maten sätter sig kring låren och rumpan:Virro






Hittills har jag inte hittat några uppgifter om östrogen i mjölk.

tp_88
2008-05-31, 09:28
Mjölkprodukter är alltid en stor del av min diet både under deff och bulk, bra skit.

Danny Devito
2008-05-31, 21:39
Mjölkprodukter är alltid en stor del av min diet både under deff och bulk, bra skit.

+1
Billigt också.

phoenix91
2008-05-31, 22:10
kostrådgivaren kanske menade att man skall undiva mjölk då det innehåller mättat fett? eller har jag fel?

Rahf
2008-05-31, 22:16
kostrådgivaren kanske menade att man skall undiva mjölk då det innehåller mättat fett? eller har jag fel?

1,5g fett per 100g mellanmjölk, då oroar jag mig hellre för andra fettkällor.

Eddie Vedder
2008-05-31, 22:22
kostrådgivaren kanske menade att man skall undiva mjölk då det innehåller mättat fett? eller har jag fel?

Det har ju redan tagits upp i tråden.

Och visst är fettandelen mestadels mättad, men inte skulle jag påstå att mjölkfett är "dåligt" för det.