handdator

Visa fullständig version : gröt elr fil elr yoggi?


Danet
2003-06-04, 18:13
Hejsan alla kamrater :)

Håller på att deffa just nu & skulle gärna vilja ha några råd.

1. Är det nyttigast/fettsnålast/bättre att äta gröt till frukost
än yoggi eller fil? :confused:
2. Fungerar äppelcidervinäger till att öka fettförbränning? (Om man samtidigt äter snålt & tränar så klart)
3. Måste man dricka kaffe på morgonen innan man tar en promenad (före frukost) för att förbränningen ska gå snabbare? Räcker det inte att bara ta ett glas vatten? för jag vill inte förstöra mina tänder.. :nono:
4. Är det viktigt att stoppa i sej kolhydrater direkt efter träningen (inom en halvtimme)? Är det för att inte förbränna musklerna? Vad kan man äta då till exempel (räcker det med en banan?) :eating:



tackar för svar! :thumbup:

King Grub
2003-06-04, 18:22
1. Är det nyttigast/fettsnålast/bättre att äta gröt till frukost
än yoggi eller fil?

Jag tycker gröt är bäst. Gröten insulinnivåerna mindre än mjölkprodukter, vilket kan vara en fördel under en deff. Dock behöver du någon proteinkälla till gröten.

2. Fungerar äppelcidervinäger till att öka fettförbränning? (Om man samtidigt äter snålt & tränar så klart)

Högst marginellt. Möjligen smakar det så illa att du inte har lust att äta något mer efter att ha tagit en klunk.

3. Måste man dricka kaffe på morgonen innan man tar en promenad (före frukost) för att förbränningen ska gå snabbare? Räcker det inte att bara ta ett glas vatten? för jag vill inte förstöra mina tänder..

Nej, du måste inte. Koffein frisätter fettsyror i blodet och underlättar fettförbränningen något, men du kan helt klart få utmärkta resultat utan. Annars är koffeintabletter ett alternativ. Och kaffe påverkar inte tänderna negativt, om du inte har socker i det.

4. Är det viktigt att stoppa i sej kolhydrater direkt efter träningen (inom en halvtimme)? Är det för att inte förbränna musklerna? Vad kan man äta då till exempel (räcker det med en banan?)

Ja, det är mycket viktigt. För att påbörja återhämtningen, få en muskelbyggande insulintopp, påbörja glykogeninlagringen, få en proteinbesparande effekt, mm. Fruktos är inte en bra kolhydratkälla efter träningen. Sikta på 1 gram per kilo kroppsvikt, eller något lägre under deff. Bra källor: dextropur, vitt bröd, cornflakes, riskakor, skum- och gelégodis, maltodextrin t ex. Fettfria kolhydrater med högt GI.

pettan85
2003-06-04, 18:26
Hejsan !

1. Spelar ingen större roll dock kanske gröten är lite fett snålare och har väl inte lika högt GI om man nu är ute efter det ... Men jag föredrar dock gröt, men ät det du tycker är godast/bäst

2. Äppelcidervinäger ökar inte fettförbränningen tror itne äppelcidervinäger har någon direkt bevisad effekt överhuvudtaget, har dock läst/hört att det skulle sänk GI:t isamband med måltid men det låter jag vara osagt.

4. Naturligtvis behöver du inte dricka kaffe innan prommenaden, drick lite vatten och sen gå ut o gå i 60-90 minuter i raskt tempo.

5. Ja du bör få i dig snabbakolhydrater + protein (1g kolh./ kg kroppsvikt + ca 50g protein ) efter träningspasset, detta är för att kroppen ska kunna fylla på de tömda glykogendepåerna och börja återhämta sig. Lämpliga kolhydrater är t ex skummbananner dextropur el. något annat med ett högt GI + vassleprotein.

Edit: Ojdå, Grub hant före...

spinkoo
2003-06-04, 18:49
Originally posted by pettan85

Edit: Ojdå, Grub hant före...

Suprise :rolleyes: :angel:

Lopezzo
2003-06-04, 20:19
Personligen är ja ytterst tveksam till att du behöver 50g protein. Jag brukar köra med ca 30 och jag väger ändå nära 90 pannor....

Lopezzo

King Grub
2003-06-04, 20:21
Originally posted by Lopezzo
Personligen är ja ytterst tveksam till att du behöver 50g protein. Jag brukar köra med ca 30 och jag väger ändå nära 90 pannor....

Lopezzo

Efter träningspasset är jag ganska övertygad om att man kan ta upp mer än 30 gram protein utan problem. Hellre för mycket än för lite. I och för sig kanske 30 gram direkt efter passet och 30 gram till en timme senare vore bättre.

Tanman
2003-06-05, 09:14
1. Är det nyttigast/fettsnålast/bättre att äta gröt till frukost
än yoggi eller fil?

Om du tycker lika bra eller bättre om gröt på morgonen är gröt bättre annars spelar det inte så stor roll. Välj rätt yoggi bara, vissa light-sorter har fler kcal/100g än de med mer fett.


2. Fungerar äppelcidervinäger till att öka fettförbränning? (Om man samtidigt äter snålt & tränar så klart)

Nej, men det sänker hastigheten på magtömningen precis som de flesta sura livsmedel, drick tex citronvatten om du tycker det är godare.


3. Måste man dricka kaffe på morgonen innan man tar en promenad (före frukost) för att förbränningen ska gå snabbare? Räcker det inte att bara ta ett glas vatten? för jag vill inte förstöra mina tänder..

Nej det måste du inte.



4. Är det viktigt att stoppa i sej kolhydrater direkt efter träningen (inom en halvtimme)? Är det för att inte förbränna musklerna? Vad kan man äta då till exempel (räcker det med en banan?)

Ja, snabba kolisar och lite protein. Rostade mackor med mjölk tex.

Åse Columbus
2003-06-06, 15:54
Enligt Göran Burenhult ...så ska vi inte äta nått av det...mjölk o sädeslagsprodukter är farliga för människan

ÅC

GrovJens
2003-06-06, 16:56
Originally posted by Tanman
2. Fungerar äppelcidervinäger till att öka fettförbränning? (Om man samtidigt äter snålt & tränar så klart)

Nej, men det sänker hastigheten på magtömningen precis som de flesta sura livsmedel, drick tex citronvatten om du tycker det är godare.


Vad ger det för effekt om magen töms snabbare? Borde det inte leda till att maten inte hinner brytas ner ordentligt och att näringen därför tas upp sämre i tarmarn?
Förklara för en okunnig, tack :)