handdator

Visa fullständig version : Ladda med kolhydrater innan träning


pejo
2008-05-29, 15:38
Jag håller på och bantar och vill ändå ha energi för att göra bra styrketräningspass.
Jag brukar äta ordentligt med kolhydrater kvällen innan och upplever att det då går hyffsat att träna.
Problemet är att jag tar detta som ursäkt för att grisa i mig både det ena och det andra.
Min fråga är om det skulle funka att istället äta en rejält kolhydratsrik frukost istället (pasta)? Kommer tiden räcka för att fylla på glykogendepåerna (äter frukost ca 6.30 och tränar ca 11.15)?
Kanske finns det andra bättre sätt att lösa problemet på.

Scratch89
2008-05-29, 15:41
Jadå, på sex timmar borde en del av pastan ha hunnit göra nytta. Men pasta är lite tråkigt till frukost; kan du inte försöka dig på lite pannkakor eller liknande? Det blir ändå rätt så optimalt, och om du byter ut en del av mjölet till en grövre variant och fetmjölk till lättmjölk är det en riktigt bra måltid.

regus
2008-05-29, 15:46
På sex timmar hinner väl ingen direkt inlagring av glykogen göras?

Men man kan ju få "tryck" av att äta mycket några timmar innan träning

Edit: Kliaåttionia: Pasta-rätter är väldigt gott på morgonen!!

jwzrd
2008-05-29, 15:47
Du skriver ju själv vad problemet är. Låt bli att grisa utan ät en stor kolhydratrik men vettig måltid på kvällen. Om passet är långt så kan du testa en "sportdryck" av något slag - t ex en malto-lösning eller hydrapro eller något ditåt. Knappast nödvändigt om du inte tränar väldigt länge. Tippar på att det är att bita ihop som gäller helt enkelt.

Scratch89
2008-05-29, 15:48
På sex timmar hinner väl ingen direkt inlagring av glykogen göras?

Men man kan ju få "tryck" av att äta mycket några timmar innan träning

Säg att magsäckstömningen tar 3-4 timmar, och upptaget i tarmen börjar direkt efter. Det kommer vara en hel del som hunnits komma ut i blodbanorna; om de inte lagrats finns de iallafall i blodet för att ge tryck, som sagt.

Eddie Vedder
2008-05-29, 17:45
Säg att magsäckstömningen tar 3-4 timmar, och upptaget i tarmen börjar direkt efter. Det kommer vara en hel del som hunnits komma ut i blodbanorna; om de inte lagrats finns de iallafall i blodet för att ge tryck, som sagt.

+1

Och det är ju dessutom inte så att tarmmembranet och cellernas absorbtion ligger och väntar på att magsäcken skall bli tömd och då helt plötsligt sätter igång.

Den pågår ju hela tiden och när magsäcken väl är tömd har säkerligen en hel del glukos kunnat komma in i kroppen och även lagrats byggts upp som glykogen i musklerna. Jag menar inte att du påståod att det var så men ville bara förtydliga.;)

Scratch89
2008-05-29, 17:54
Det var det jag menade, fast jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. Med "och upptaget i tarmen börjar direkt efter" menar jag att nedbrytnuing och följande upptag börjar så fort magsäcken portionerat ut första biten mat ut i tarmen.

pejo
2008-05-29, 20:27
Tack för hjälpen.
Inför morgondagens pass har jag försökt följa jwzrds råd (ibland behöver man en spark i baken), men nästa gång så skall jag testa att bara ladda med frukost så får jag väl se hur det går.