handdator

Visa fullständig version : open chain vs. close chain...


Kinsei
2008-05-29, 12:45
...exercises. Allstå om det är vikten/motståndet som rör sig eller om det är kroppen som rör sig medan handen/foten är fast.

Jag förstår ju att användandet av stabiliserande muskler m.m. gör att de senare övningarna kan vara bättre på vissa sätt.

Men vad jag inte har lyckats läsa mig till är vad det har för betydelse för just den muskel jag avser att träna om det är kroppen som rör sig mot motståndet eller tvärtom. Samtidigt ser jag på flera ställen påståendet att "de påverkar muskeln på helt olika sätt".

Exempelvis; vad har det för beydelse för latsen om jag gör chins eller latsdrag (att jag använde fler muskler i chins fattar jag)?

überstarken
2008-05-29, 13:08
Rätta mig om jag har fel men i just fallet latsdrag vs chins gör väl ingen skillnad hos musklerna mtp open(o) vs closed(c) chain? Däremot i tex benpress (c?) vs benspark(o?), smalbänk(c?) vs tricepsextensioner(o?) osv. undrar jag faktiskt samma sak som du.

obesogen
2008-05-29, 13:13
Rätta mig om jag har fel men i just fallet latsdrag vs chins gör väl ingen skillnad hos musklerna mtp open(o) vs closed(c) chain? Däremot i tex benpress (c?) vs benspark(o?), smalbänk(c?) vs tricepsextensioner(o?) osv. undrar jag faktiskt samma sak som du.

Jo visst gör det skillnad, men det beror ju på syftet. Har ni grabbar testat att använda sökfunktionen? Detta diskuterades senast för någon dag sedan vill jag minnas. Jag har skrivit mer om detta i den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98677&page=4&highlight=open%2C+closed%2C+chain

-S-T-
2008-05-29, 13:18
Rätta mig om jag har fel men i just fallet latsdrag vs chins gör väl ingen skillnad hos musklerna mtp open(o) vs closed(c) chain?

Det finns väl markant skillnad? Det känns som två helt olika övningar, latsdrag och chins. Det är skillnad på att dra ned en pinne mot kroppen sittandes på en pall jämfört att dra upp sin kropp till pinnen. Det senare måste involvera fler muskler och vara mer avancerat. Hur det är skillnad i detalj får någon annan svara på, men men... :)

Edit: Där var man sent ute.

Kinsei
2008-05-29, 13:25
Tack obesogen! Precis vad jag var ute efter.
Ps. 1: jag har sökt tidigare, men borde så klart ha gjort det igen!
Ps. 2: jag är tjej

überstarken
2008-05-29, 13:26
Det finns väl markant skillnad? Det känns som två helt olika övningar, latsdrag och chins. Det är skillnad på att dra ned en pinne mot kroppen sittandes på en pall jämfört att dra upp sin kropp till pinnen. Det senare måste involvera fler muskler och vara mer avancerat. Hur det är skillnad i detalj får någon annan svara på, men men... :)

Edit: Där var man sent ute.

Att det är skillnad på övningarna är det ingen som helst tvekan om, det jag syftade på var att jag trodde inte den ena var open och den andra closed chain. Men det var tydligen även på det viset. Bra inlägg du gjort i den andra tråden obesogen!

obesogen
2008-05-29, 18:37
Tack obesogen! Precis vad jag var ute efter.
Ps. 1: jag har sökt tidigare, men borde så klart ha gjort det igen!
Ps. 2: jag är tjej

Ingen orsak.

Ps: Då kanske det är dags att ändra informationen i din "profile" ;)

Additional Information
Kön:
Man