handdator

Visa fullständig version : ont av att curla med ez-stången


paragon
2008-05-29, 01:10
brukar få ont i handled/underarm av att köra med rak stång. men nu har jag på sistone fått det av ez-curl stången också även på lätta vikter som 40kg+stång

känner inte av nåt i hantelcurl dock.

hur råder man bot på detta? är det uppvärmningen som måste förbättas, stretching eller dylikt eller beror det på att jag kör nån annan övning nån tidigare dag för nån annan muskelgrupp som gör att armarna "försvagas" lagom till det är dags för att köra armträningen?

Mr. Moose
2008-05-29, 06:55
Tyvärr omöjligt att svara på.

Kan va överansträngning?

Hur ofta kör du biceps?

Brukar du köra tungt, låga reps?

Belastar du handlederna hårt i andra övningar, ie frontböj, bänk med extremt brett grepp, ryck.....

Har du provat att vila ett tag?

Arnoldski
2008-05-29, 08:22
Jag har haft (och har) stora problem med just detta. Om det blommar ut ordentligt får man ta detlugnt med dragövningar ett tag och bara köra pressar, mage och ben tills det lagt sig.

Sedan är mitt knep för att hålla det i schack mycket enkelt,
1. Värm upp
2. Kör en extra uppvärmningsövning med den drabbade armen i fråga, med en lätt hantel, handleden på knät, och gör handledscurl åt båda hållen, kanske 20 reps per styck
3. Håll stång och hantlar i största möjliga mån med tummen på samma sida av stången som resten av fingrarna (dragremmar underlättar). Då klarar jag mig bra.

Liten Men Fet
2008-05-29, 08:32
Om man kör med EZ-stång så kan en muskel i underarmen bli förkortad, (den som roterar handen utåt). När man sen kör med rak stång så blir muskeln ansträngd och man får ont.
Alternativt så är den lite kort när man börjar träna och då får man ont när man curlar med rak stång vilket gör att man kör EZ-stången vilket gör att muskeln blir ännu kortare och man får mer problem.

Det finns stretchövningar för att det ska bli bättre och övningar för att bygga upp styrkan. Finns ett par trådar om problemet så sökning är rekommenderat.

Sen när man blivit bra kan man ta å kasta EZ-stången åt skogen så slipper man nog problemet igen.

Arne Persson
2008-05-29, 08:42
Om man kör med EZ-stång så kan en muskel i underarmen bli förkortad, (den som roterar handen utåt). När man sen kör med rak stång så blir muskeln ansträngd och man får ont.
Alternativt så är den lite kort när man börjar träna och då får man ont när man curlar med rak stång vilket gör att man kör EZ-stången vilket gör att muskeln blir ännu kortare och man får mer problem.

Det finns stretchövningar för att det ska bli bättre och övningar för att bygga upp styrkan. Finns ett par trådar om problemet så sökning är rekommenderat.

Sen när man blivit bra kan man ta å kasta EZ-stången åt skogen så slipper man nog problemet igen.

Du menar säkert de muskler som roterar handen inåt.... pronatorerna....;)

Liten Men Fet
2008-05-29, 08:45
Du menar säkert de muskler som roterar handen inåt.... pronatorerna....;)

Tack jag är nyvaken gjorde en ordentlig tankevurpa, måste repetera upp din kurs igen. :em:

z_bumbi
2008-05-29, 08:52
Testa att vrida handen så att tummen pekar utåt och handflatan uppåt, går det att lägga handen plant på ett bord utan att det stramar någonstans?

DanielF
2008-05-29, 12:35
Trådkapning:
Jag får också ont av att curla, både rak och ez-stång.

Jag tror det är i Flexor Carpi Ulnaris (nummer 4 i följande länk http://www.exrx.net/Muscles/WristFlexors.html).
Någon som har något bra tips för att strecha, stärka eller vad det nu behövs för att råda bot på detta?

Granstr0m
2008-05-29, 16:34
så hade jag oxå, så ja bytte till rak skivstång och de försvann helt efter ett tag... testa :)