handdator

Visa fullständig version : Rehabilitering och bulk


CoolHandLuke
2008-05-28, 23:21
Att bulka, ligga på ordentligt energiöverskott gör att det går snabbare att öka i muskelmassa. Men hur är det med skaderehabilitering? Kan man återhämta sig märkbart snabbare om man ligger på överskott och viktökning än energibalans?

Sverker
2008-05-29, 05:57
Jag ska svara med ett påstående:

Hade rehabiliteringen gått fortare desto mer man äter så hade den planen funnits i medicinvärden.
Finns planen i den världen räknar säkert läkarna att personen i fråga är mindre aktiv under konvalicensen så det blir ett överskott i alla fall;)

CoolHandLuke
2008-06-01, 01:37
Jag ska svara med ett påstående:

Hade rehabiliteringen gått fortare desto mer man äter så hade den planen funnits i medicinvärden.
Finns planen i den världen räknar säkert läkarna att personen i fråga är mindre aktiv under konvalicensen så det blir ett överskott i alla fall;)
Det som stipuleras är väl att man ska ha fullgod näringstillförsel. Men en vanlig läkare är inte mycket för att optimera. Jag förstår att råd om att gå upp i vikt till en generisk patient kan nog bli ganska tokigt. Därför är nog frågan mer riktad till idrottsläkare och de förhållanden.

Kritiskt kan vara idrotter där vikt är en faktor. Utövaren är rädd för att dra på sig vikt och håller nere energiintaget och hämmar därmed återhämtningen. I ett sånt fall menar jag att det kanske kan vara mer fördelaktigt att gå upp ordentligt i vikt (bulk) och läka skadan bra för att därefter återta sin ursprungliga vikt.

Hur tänker folk här på forumet när ni är skadade? Äter ni medvetet mindre när ni inte kan maximera träning pga skada?

Sverker
2008-06-01, 05:50
Hmm...hur ser våra världstjäronor ut efter en skada;)
Inte tusan har de fläskat på sig 10 kg när det startar comebacken. Jag vet inte, men jag tror att de fortsätter och träna RUNT skadan under hela konvalicensen, sk aktiv vila.



Skador i idrotter som gynnar låg kroppsvikt blir ett rent cirkelbevis*gah!* Kanske skulle den skadade där klarat sig helt utan skador ifall den ätit en kost i balans. Idrottsanorexin ligger nära här:(

Tolkia
2008-06-01, 09:36
Det som stipuleras är väl att man ska ha fullgod näringstillförsel. Men en vanlig läkare är inte mycket för att optimera. Jag förstår att råd om att gå upp i vikt till en generisk patient kan nog bli ganska tokigt. Därför är nog frågan mer riktad till idrottsläkare och de förhållanden.
Jag kastar tillbaka frågan till dig: Vad skulle fördelen med att gå upp i vikt vara, oavsett om man är idrottare (var du nu drar gränsen - även på en idrottsmedicinsk klinik behandlas många som inte har Zlatanstatus) eller en "vanlig svensson"? Det finns tillfällen när man tillför extra näring, det brukar handla om läkning av väldigt stora sår, brännskador etc., då det är mycket förstörd vävnad som måste ersättas. Vissa stora infektioner också, tror jag. Inte heller då handlar det emellertid om någon "tolbulk". När man rehabiliterar t.ex. en knä- eller fotskada borde en viktuppgång (om man inte var sjukligt underviktig från start) vara mer dålig än bra, eftersom övervikten ökar belastningen på den struktur man vill avlasta och rehabilitera.
Kritiskt kan vara idrotter där vikt är en faktor. Utövaren är rädd för att dra på sig vikt och håller nere energiintaget och hämmar därmed återhämtningen. I ett sånt fall menar jag att det kanske kan vara mer fördelaktigt att gå upp ordentligt i vikt (bulk) och läka skadan bra för att därefter återta sin ursprungliga vikt.
Det här är ju, som Sverker påpekade, egentligen en annan fråga. Att ständigt banta för att hålla rätt viktklass, ha rätt utseende för idrotten osv. är inte bra för kroppen oavsett om man är frisk eller sjuk. Att medvetet banta när man är skadad, av rädsla för att gå upp i vikt när man inte kan träna är garanterat inte bra för rehabiliteringen. Däremot är det OK att anpassa sitt energiintag efter aktivitetsgrad; sitter man stilla hela dagen behöver man inte äta som om man dagligen sprang en halvmara. Att bulka under skadeperioden verkar kontraproduktivt, då det bara leder till ännu mer bantning och missnöje efteråt?

Ang. "optimering" så är det något kroppen strävar efter alldeles själv om man ger den en chans att göra det.