Visa fullständig version : havregryn/frukost + bulk
hej. Jag har startat en period av bulk och har fått koll på allt förutom min frukost. Jag har läst mycket här på forumet att havregryn är bra och innehåller mycket kolhydrater. Hur ska den ätas för att på bästa sätt få mest kolhydrater och protein utan att tillsätta kosttilskott?. Gröt?, okokt + mjölk/fil i shaker som dryck?
och isåfall hur mycket bör räcka för en frukost? 1-2dl hahvregryn ? :smash:
Musselbank
2008-05-28, 21:03
Ingen kan nog, bara så där, säga vad som är lagom stora portioner för dig :-)
Alfred Nobel
2008-05-28, 21:16
3 dl räcker för mig till frukost, med ägg, smörgås och/eller kvarg till... 1-2 dl låter inte som några "bulkmängder"
Personligen har jag svårt för större mängder gröt. Blanda fiberhavregryn med filmjölk, kesella, blåbär och lite sånt är perfekt. Blir lätt många kcal. Släng på lite rapsolja eller nötter om man vill öka kcal ännu mer.
Byt ut fiberhavregrynen mot vanliga havregryn så smakar det acceptabelt. 1-2 dl havregryn blir inte många kcal heller.
Rosta dom i ugnen med någon smaksättare (typ honung) och blanda med mycket torkad frukt och nötter så får du finfina müssli
Inge Enveten
2008-05-28, 21:31
Brukar inte vara hungrig på morgonen så 1dl fiberberikad havregrynsgröt räcker. Jag tillsätter även hallonsylt och mjölk så smakar det väldigt gott :)
Kesella 1% 125g
Fiberhavregryn 3dl/120g
rapsolja 10g
valnötter 20g
Filmjölk 200g
totalt ca 817kcal, 41g protein, 32g fett, 80g kolhydrater. Vill man ha mer är det bara att öka något eller slänga in en polarbröd extrem med tillhörande pålägg m.m.
Tycker jag känns ganska lagom och bra.
Chrillee
2008-05-28, 22:27
3dl havregrynsgröt? Oh my...måste köpa nya tallrikar...ska prova nån dag och se om man kan få i sig det. Måste bli sjukt mycket gröt!
martin_vbg
2008-05-28, 22:35
Kesella 1% 125g
Fiberhavregryn 3dl/120g
rapsolja 10g
valnötter 20g
Filmjölk 200g
totalt ca 817kcal, 41g protein, 32g fett, 80g kolhydrater. Vill man ha mer är det bara att öka något eller slänga in en polarbröd extrem med tillhörande pålägg m.m.
Tycker jag känns ganska lagom och bra.
Det där låter lite väl överdrivet. När jag bulkade åt jag två ägg och två dl havregryn, vägde ändå över 90kg.
Hade jag ätit det på morgonen hade jag varit i paltkoma till sent på eftermiddagen. Man har ju trots allt hela dagen på sig att få i sig mat och då lägger jag hellre krutet efter träningen.
enligt: http://192.121.81.11/livsmedelsok/ blir 100g havregryn (ej gröt) 57,6g kolhydrater och 13.3g protein --> 2dl = 115,2g kolhydrater 26,6g protein.
borde väl räcka?
väger förnuvarande 74kg. Hur var det man räknade ut hur mycket kolhydrater man skulle ha i sig per dag? ...för att kunna ligga över den gränsen
Eddie Vedder
2008-05-29, 05:18
3dl havregrynsgröt? Oh my...måste köpa nya tallrikar...ska prova nån dag och se om man kan få i sig det. Måste bli sjukt mycket gröt!
Min standardportion. Men jag blir inte mätt på det, brukar alltid käka typ en bit vitkål på kanske 300-350 gram och två kokta ägg eller en skål med bönor till det. På gröten har jag yoghurt eftersom det blir matigare än mjölk, mjölk tycker jag bara blir en soppa.
enligt: http://192.121.81.11/livsmedelsok/ blir 100g havregryn (ej gröt) 57,6g kolhydrater och 13.3g protein --> 2dl = 115,2g kolhydrater 26,6g protein.
borde väl räcka?
1dl havregryn är ca.35-40g. 100g är alltså uppemot 2½dl havregryn.
Mr. Moose
2008-05-29, 05:19
borde väl räcka?
Blanda inte ihop vikt och volym. Inte säkert 100g = 1dl
Det där låter lite väl överdrivet. När jag bulkade åt jag två ägg och två dl havregryn, vägde ändå över 90kg.
Hade jag ätit det på morgonen hade jag varit i paltkoma till sent på eftermiddagen. Man har ju trots allt hela dagen på sig att få i sig mat och då lägger jag hellre krutet efter träningen.
Jag höll vikten / svagt kcal uppåt med det som bas. Då låg jag runt 27-3000kcal om dagen tror jag @ 82kg. Inte alls överdrivet, bra grund. Men smaken är som baken.
Förövrigt ville han ha bulkrecpet, 800kcal till frukost är inte så galet då tycker jag.
Black Star Abyss
2008-05-29, 09:07
1dl havregryn är cirka 40g vill jag minnas. Alltså 3dl havregry=120g. Åt 3dl med två ägg förut men magen blir så gasig av det. Har skurit ner till bara 2dl (fortfarande 2 ägg) och det fungerar bra. När jag räknade på 3dl och 2 ägg vill jag minnas att jag fick det till 400kcal eller så.
Kör alltid med 3dl gryn m. hallonkräm, yoghurt etc och som Vedder sa blir inte heller mätt på det men brukar komplettera med en Kesella burk och nån frukt till så står jag mig rätt bra framåt lunchen....
Kcal intaget ligger väl runt 600-700kcal men släng i nötter så e det perfa, fast kan iofs inte yttra mig om hur stora portioner du behöver....
Men ta till dig tipsen från föregående talare så skall det nog gå bra
Jag brukar köra på 150 gram gryn, 40 gram kakao och 250 gram kvarg . Alternativt slänger jag även ner ett ägg i gröten (gör då black and white gröt, en delikatess =). Variation skapas genom att kvargen blandas med diverse olika fun light. Dom två nya smakerna cassis noir och appear är grymma! Darling rhubarb och strawberry är två andra favoriter.
Utan ägg, cirka: 108 gram kolhydrater, 60 gram protein och 22 gram fett... 870 kcal
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.