handdator

Visa fullständig version : Svag av värme?


KaptenKnäsvag
2008-05-28, 16:34
Förra veckan, bänkpress: sval dag.
Mår bra hela dagen, äter och dricker som vanligt.

bänkpress:
10x 40 kg
10x 70 kg
4 x 100 kg
4 x 95 kg
5 x 90 kg

Idag, bänkpress: _VARM_ dag
Är trött som fan, äter och dricker jävligt dåligt, min aptit är borta. Jag svettas hela tiden.

bänkpress:
20 x stången (tyngre än vanligt)
10 x 40 kg (tyngre än 40 borde vara)
1 x 80 kg (kändes som 100 kg)
1 x 80 kg (tänkte försöka värma upp igen, kändes som 100 kg dock)
-- här bestämmer jag mig för att jag är för svag idag för att köra på mina normala vikter.
10 x 50 kg
5 x 60 kg
6 x 70 kg

Det värsta är att passet var TUNGT. De där är ju mini-vikter för mig egentligen.

Jag funderar på om detta är såhär pågrund av värmen, eftersom att jag vantrivs något enormt i värme. Blev helt slutkörd av en 5 kilometers promenad imorse, och det var jobbigt att komma iväg till gymmet.

Jag äter som alltid och jag vet hur jag känner mig när jag är övertränad, så detta är inte fallet. Jag är inte hellre sjuk, bara trött som fan. Värt att nämna är att det är fel på ventilationen i huset, så vi har det varmare än vad vi borde, speciellt i mitt rum.

Detta var mitt sätt att skriva den egentligen korta frågan; Blir man klenare och tröttare när det är varmt? Jag har nämnligen aldrig haft en sådan misslyckad dag på gymmet.

ps: I måndags var det inte lika varmt, och då var jag i benen starkare än någonsin.

:cool:

Mushan
2008-05-28, 16:36
"Idag, bänkpress: _VARM_ dag
Är trött som fan, äter och dricker jävligt dåligt, min aptit är borta. Jag svettas hela tiden."

Du svarade delvis på svaret ju? :D Beror också på vad du åt dagen innan, maten samma dag innan passet spelar inte så stor roll.

KaptenKnäsvag
2008-05-28, 16:41
Igår åt jag optimalt, och innan passet lyckades jag ändå klämma i mig

Torsk med potatis
1 liter yoghurt

~2 timmar innan. Och frukosten var som normalt.

J.Saarela
2008-05-28, 17:00
Iof var du ju svag före oxå:Virro men inte ska värme påverka sån styrkeförlust.Jag själv tappar nog inget p.g.a av värme,men många upplever att dom gör det.Dock inte så där mycket.

King Grub
2008-05-28, 17:02
En stor anledning till att jag ogillar somrarna är att all energi och kraft är som bortblåst i den eländiga värmen.

KaptenKnäsvag
2008-05-28, 17:07
Iof var du ju svag före oxå:Virro men inte ska värme påverka sån styrkeförlust.Jag själv tappar nog inget p.g.a av värme,men många upplever att dom gör det.Dock inte så där mycket.

Visserligen, borde uttryckt mig "svagare".

KaptenKnäsvag
2008-05-28, 17:09
En stor anledning till att jag ogillar somrarna är att all energi och kraft är som bortblåst i den eländiga värmen.

Hur förklaras det?

Granstr0m
2008-05-28, 17:14
Samma för mej, de är HEMSKT att träna på sommaren när de är 25+ ute :/, Vintern Is Da shiet! :D

King Grub
2008-05-28, 17:30
Hur förklaras det?

Ett komplicerat samspel mellan hormoner som katekolaminer, och diverse neurotransmittorer.

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=15941172

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=18186452

rolf
2008-05-28, 17:35
Jag har också alltid upplevt att jag får sämre tryck och styrka av värme, främst av att sola. Ligger jag i solen en stund innan ett pass så är jag stark som en flickscout direkt. Jag har tyvärr inget att tillföra tråden då jag inte kan svara på vad det beror på, men det gjorde ju Grub redan.

KaptenKnäsvag
2008-05-28, 17:35
Ett komplicerat samspel mellan hormoner som katekolaminer, och diverse neurotransmittorer.

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=15941172

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=18186452

Tack, och varför är min aptit sänkt?

King Grub
2008-05-28, 17:42
Det finns tyvärr inte så mycket säkra fakta på den saken.

http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=2094&page=187

Martin Löwgren
2008-05-28, 21:35
En stor anledning till att jag ogillar somrarna är att all energi och kraft är som bortblåst i den eländiga värmen.

+1

Jag har löst det med att försöka sova en stund runt 3-4 på dagen. Jag gör enkelt så att jag lämnar en lucka mellan 3-4 där patienter ej kan boka in sig, funkar skitbra hittils, återkommer med slutrapport *flex*

KaptenKnäsvag
2008-05-28, 21:52
+1

Jag har löst det med att försöka sova en stund runt 3-4 på dagen. Jag gör enkelt så att jag lämnar en lucka mellan 3-4 där patienter ej kan boka in sig, funkar skitbra hittils, återkommer med slutrapport *flex*

Jag brukar ta en siesta, men idag hade jag inte tid. Jag var tvungen att träna vid tvåtiden...

Men att tappa 20-30 kg i bänken är ju helt *screwy*

Scratch89
2008-05-28, 21:58
Jag gillar inte heller somrarna p.g.a värmen (men pollen är en riktig lömsk jävel det med...). Se till att försöka ändra träningstider om det går; tidigt på morgonen eller sent på kvällen, när det är lite svalare, och framför allt mindre folk.

KaptenKnäsvag
2008-05-28, 22:25
Jag gillar inte heller somrarna p.g.a värmen (men pollen är en riktig lömsk jävel det med...). Se till att försöka ändra träningstider om det går; tidigt på morgonen eller sent på kvällen, när det är lite svalare, och framför allt mindre folk.

Jag är rätt trött på alla som "WOIIE Sommaren är här, gyooouuu va sköent".

Jag hatar verkligen sommaren som årstid, det är den sämsta tiden på året.
Tacka vet'ja för hösten.

joriice
2008-05-28, 22:30
Jag känner inte av det. Jag dricker mycket bara.

Mantus
2008-05-28, 23:06
En stor anledning till att jag ogillar somrarna är att all energi och kraft är som bortblåst i den eländiga värmen.

Eller så glädjer man sig åt att det här gudsförgätna landet äntligen får lite sol.
Din vintermänniska!

dyxeldoff
2008-05-28, 23:45
Förra veckan, bänkpress: sval dag.
Mår bra hela dagen, äter och dricker som vanligt.

bänkpress:
10x 40 kg
10x 70 kg
4 x 100 kg
4 x 95 kg
5 x 90 kg

Idag, bänkpress: _VARM_ dag
Är trött som fan, äter och dricker jävligt dåligt, min aptit är borta. Jag svettas hela tiden.

bänkpress:
20 x stången (tyngre än vanligt)
10 x 40 kg (tyngre än 40 borde vara)
1 x 80 kg (kändes som 100 kg)
1 x 80 kg (tänkte försöka värma upp igen, kändes som 100 kg dock)
-- här bestämmer jag mig för att jag är för svag idag för att köra på mina normala vikter.
10 x 50 kg
5 x 60 kg
6 x 70 kg

Det värsta är att passet var TUNGT. De där är ju mini-vikter för mig egentligen.

Jag funderar på om detta är såhär pågrund av värmen, eftersom att jag vantrivs något enormt i värme. Blev helt slutkörd av en 5 kilometers promenad imorse, och det var jobbigt att komma iväg till gymmet.

Jag äter som alltid och jag vet hur jag känner mig när jag är övertränad, så detta är inte fallet. Jag är inte hellre sjuk, bara trött som fan. Värt att nämna är att det är fel på ventilationen i huset, så vi har det varmare än vad vi borde, speciellt i mitt rum.

Detta var mitt sätt att skriva den egentligen korta frågan; Blir man klenare och tröttare när det är varmt? Jag har nämnligen aldrig haft en sådan misslyckad dag på gymmet.

ps: I måndags var det inte lika varmt, och då var jag i benen starkare än någonsin.

:cool:

kanske är lite övertränad bara och sista passet fick det att rinna över

KaptenKnäsvag
2008-05-28, 23:51
kanske är lite övertränad bara och sista passet fick det att rinna över

Det återstår att se på fredag isådana fall. Om jag är svagare även då skall jag överväga en vilovecka...

Deceiver85
2008-05-29, 00:37
Försök träna mot kvällen, då det är lite svalare i luften (och förhoppningsvis på gymmet). Innan passet kan det också vara smart att undvika timmar i solen. Dra ner persiennerna i lägenheten och försök svalka dig själv på bästa sätt.

J.Saarela
2008-05-29, 06:59
Jag brukar ta en siesta, men idag hade jag inte tid. Jag var tvungen att träna vid tvåtiden...

Men att tappa 20-30 kg i bänken är ju helt *screwy*



Oavsett vad alla säger om att man tappar styrka i värmen så tappar man inga 20-30kg i bänk.

Mr. Moose
2008-05-29, 07:06
Oavsett vad alla säger om att man tappar styrka i värmen så tappar man inga 20-30kg i bänk.

När jag flyttade till Thailand tappade jag 20kg i knäböj, men så är det ju omkring 35° också. Hoppas att de 20 kilona kommer tillbaka om jag åker hem till kylan.

mr ruhl
2008-05-29, 07:50
Oavsett vad alla säger om att man tappar styrka i värmen så tappar man inga 20-30kg i bänk.

nä det var nog lite mycket, kört nåt pass på ett badhus som har lite vikter och maskiner här, vet inte vad det är i grader men varmt är det, har inte alls samma ork där som nån annanstans, både när det gäller att reppa och när det gäller lite tyngre vikter..men 20-30kg, då måste det vara nåt annat oxå..

dom intervjuade juha räsänen på wsm för några år sen när han vann stenbärning i sitt heat, gick väl en 80 meter eller så, frågade vad som var tyngst med den grenen, han svarade det här landet (för mig afrika) och värmen, hemma i finland hade jag gått 200meter :D :hbang:

Piranha
2008-05-29, 07:57
Stort +1 på denna, värme kan helt ta slut på mig..

Durre
2008-05-29, 10:40
Brukar bli ett flertal Zombiepass på sommaren :(

Anders The Peak
2008-05-29, 10:55
Mössa på huvudet minskar ca 30% av förmågan att springa långt. Börja med att ta av er kläderna så att kroppen klarar av att reglera temeraturen på bästa sätt.
Men visst finns det extrema miljöer som är svåra att hantera t ex som Mr Moose.
Men ni har säkert sätt Ronnie C köra i Texas, Arlington på Metroflex gym under högsommaren med temperaturer kring ca 38-45 celsius med stora fläktar men han kör ändå med hiskeliga vikter i kamerans närvaro.... Man kanske ska vara av en annan etnisk sort för att klara av påfrestningen.

Baan
2008-05-29, 17:06
Tror det är lite orutin och att du blir mer "stabil" när du tränat några år. För mig skiljer det som värst en repetition även om alla "förberedelser" gått snett. Det enda jag kan komma på som ett praktiskt tips är att du ser upp med att du indirekt intalar dig själv att det kommer gå åt helvete för du inte fick 8h optisömn, det är en grad för varmt etc. etc.

J.Saarela
2008-05-29, 17:42
Tror det är lite orutin och att du blir mer "stabil" när du tränat några år. För mig skiljer det som värst en repetition även om alla "förberedelser" gått snett. Det enda jag kan komma på som ett praktiskt tips är att du ser upp med att du indirekt intalar dig själv att det kommer gå åt helvete för du inte fick 8h optisömn, det är en grad för varmt etc. etc.


Ligger nog nått i det du säger,själv kan man ibland prestera bättre då förberedelser gått dåligt och man känner sig extremt trycklös.

creperiet
2008-05-29, 20:13
Fan va gött att höra att många upplever samma sak. Jag brukar lösa varma dagar genom att lägga mig i kallingar i fläktande vind och skugga för att liksom kyla ner musklerna timmarna innan passet. Det känns som om kylan ger tillbaka den "explosiva spänningen" i musklerna, märks tydligt i kraftmoment. Vore roligt att veta fysiologisk orsak.

Freyser
2008-05-30, 00:54
Tack Kolo, själsfränder i denna tråd ffs!
De flesta tittar snett på mig när jag säger att jag inte gillar sommar och värme, men man tappar ju aptit och ork när det blir för varmt. Brukar ha en kall gainer i kylen på somrarna, så får man smidigt ner lite energi iaf.

Mr. Moose
2008-05-30, 07:01
Mössa på huvudet minskar ca 30% av förmågan att springa långt. Börja med att ta av er kläderna så att kroppen klarar av att reglera temeraturen på bästa sätt.
Men visst finns det extrema miljöer som är svåra att hantera t ex som Mr Moose.
Men ni har säkert sätt Ronnie C köra i Texas, Arlington på Metroflex gym under högsommaren med temperaturer kring ca 38-45 celsius med stora fläktar men han kör ändå med hiskeliga vikter i kamerans närvaro.... Man kanske ska vara av en annan etnisk sort för att klara av påfrestningen.

Haha, jag och Ronnie C, ja vi bor där som är varmt men där slutar nog likheterna.

Man vänjer sig, när jag jobbade på Koh Samui (april-juli, svinvarmt ca 40°) hade jag luftkonditioneringen satt på 28° och jag använde filt på nätterna! Det tar ett par tre veckor att vänja sig.

Ang. aptiten, en hel del av kalorierna används för att hålla vår kroppstemperatur på 37°, om det är ovanligt varmt borde det innebära att det behövs färre kalorier för hålla värmen, därför mindre aptit.

Någon som är mera insatt i det hela?

KaptenKnäsvag
2008-05-30, 10:17
Uppdatering:

Såg till att hålla mig borta så gott som möjligt från solen igår, och passet vållade inte annat än ett nytt personbästa.

mangs
2008-05-30, 12:41
Då så då kah jag utbrista grattis och WOIIE Sommaren är här, gyooouuu va sköent.

Eddie Vedder
2008-05-30, 13:13
Ang. aptiten, en hel del av kalorierna används för att hålla vår kroppstemperatur på 37°, om det är ovanligt varmt borde det innebära att det behövs färre kalorier för hålla värmen, därför mindre aptit.

Någon som är mera insatt i det hela?

Termoreglering är energikrävande och den går inte bara "åt ett håll" så att säga. Omgivningens temperatur påverkar energiförbrukningen och är det hutlöst varmt kommer energi gå åt för att hålla nere kroppstemperaturen istället.

Nu är det ju sällan (aldrig) SÅ varmt här i Sverige men om man anstränger sig ökar ju kroppsvärmen, likaså om man är klädd för varmt. Kyla har en större påverkan på energiomsättningen har jag för mig, men värme påverkar det också.

Vid feber ökar ju t.ex. energiförbrukningen med ca.10% av BMR per grad celsius över normal kroppstemperatur.

shut teh face
2008-05-30, 13:47
Jag är helt tvärtom. När det är varmt, man svettas, känner jag att man kommer igång bättre och det är bara att pressa på. Självklart det är bara psykiskt förmodligen. Men att arbeta hårt i 50 grader som jag gjort kanske har sin påverkan.

Men när det gäller till vardags, så gillar jag inte värme. Då ska man vara ute och spela frisbee eller kanske sitta i en båt.

Hemi
2008-05-30, 14:04
[…]Men ni har säkert sätt Ronnie C köra i Texas, Arlington på Metroflex gym under högsommaren med temperaturer kring ca 38-45 celsius med stora fläktar men han kör ändå med hiskeliga vikter i kamerans närvaro.... Man kanske ska vara av en annan etnisk sort för att klara av påfrestningen.

Förutom fläktarna har de väl luftkonditionering? Varför skulle ett pro som han plåga sig i ett gym utan luftkonditionering i 45°? Men jag har aldrig varit där så…

Västa jag varit med om var 45° i två månader, 37° på natten, alla fläktar var slut i staden och kyl och frys gick sönder. Det var 27° varmt i mitt kylskåp vilket kändes kallt förhållandelsevis. Kranvattnet var varmt även om man drog på kallvattnet i en kvart. Gå till jobb, sova, handla, allt var en plåga. Brandposterna stod på överallt och folk stod i dem med kläderna på. Jo, jag försökte träna ändå, ha ha. Men det kändes inte roligt då man blev så överhettad.

Beepfaaarp
2008-05-30, 14:04
Svett kyler huden. Hjärtat pumpar blodet fortare, närmare huden för att kyla. Ju sämre kondition du har desto tröttare blir du. Att äta och träna höjer värmeproduktionen så man får väl se det som biologiskt självförsvar ellernå.

Man kanske skulle testa nått vasodilerande preparat och se om man presterar bättre eller sämre. Om inte annat kommer man nog få en snygg lila färg i ansiktet.

Nitrometan
2008-05-30, 14:12
Förutom fläktarna har de väl luftkonditionering? Varför skulle ett pro som han plåga sig i ett gym utan luftkonditionering i 45°? Men jag har aldrig varit där så…
Metroflex har ingen luftkonditionering.

Hemi
2008-05-30, 14:19
Metroflex har ingen luftkonditionering.

Ok, ja jag tränar på klättergym ibland i hettan och det är ingen luftkonditionering där heller. Fläktar funkar bra också förvisso.

747
2008-06-01, 17:01
Jag tror värme är positivt för styrkan. Gjorde mitt bästa pass under hela deffen igår och då var det 27 grader i skuggan. Vet iofs inte hur varmt det var i gymmet. Nu hade jag ju iofs inte suttit och solat hela dagen innan som vissa andra verkar göra.