handdator

Visa fullständig version : I teorin?


jaosef
2008-05-28, 14:50
Hej, i teorin; om man skulle äta exakt lika mycket som man förbränner, och tränar bra och vilar bra. Vad skulle då hända? skulle man stå helt stilla på samma vikt och muskelmassa trots träning i 200 år (i teorin altså) :smash:

agazza
2008-05-28, 14:53
Man kommer stå still i utvecklingen, ja.

Sniggel
2008-05-28, 15:28
Tror nog snarare att muskelmassa ökar medans fett försvinner. Dock i mycket långsam takt. Beror väl lite också på vilken bf man ligger på t ex.

King Grub
2008-05-28, 15:43
Man skulle bli synnerligen vältränad och stenhård.

jwzrd
2008-05-28, 15:49
Man kommer stå still i utvecklingen, ja.

Nej det kommer man inte att göra.

agazza
2008-05-28, 16:15
Nej det kommer man inte att göra.

Nehe? Han nämnde aldrig utgångsläget, och jag antog att han ville ha reda på ifall man någon gång hamnar på en nivå som kommer förbli oförändrad.

Mushan
2008-05-28, 16:32
Man kan väl bygga på kaloribalans? Men det tar längre tid.. eller? Jag blir iaf starkare, och blir man starkare måste musklerna växa för att klara belastningen?

agazza
2008-05-28, 16:33
Man kan väl bygga på kaloribalans? Men det tar längre tid.. eller? Jag blir iaf starkare, och blir man starkare måste musklerna växa?

typ 7 trådar längre ner på new posts listan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86837

dyxeldoff
2008-05-28, 17:08
vad räknas egentligen som kaloribalans

1 man äter så mycket att det räcker till energi som används i själva rörelserna och prosesser som magsmälting osv

2 som första fast man räkar med förnyande av muskler och andra celler

en annan bifråga kan kroppen bli duktigare på att ta vara på energi alternativt lära sig att gå på sparläge när man vilar mer än någon annan helt enkelt av samma kroppstyp och tyngd?

Sniggel
2008-05-28, 17:27
Svaret är nummer 1.

När kalorierna som kommer in genom munnen (eller hur man nu brukar göra), förbrukas och försvinner från kroppen igen. Byggs muskelvävnad så försvinner ju inte den energin utan bevaras.

JohnRick
2008-05-28, 17:37
Det är skillnad på att ligga på ett kaloriöverskott och att "äta mer" - i.e kaloribalans under hård träning. Då kan du ju likväl successivt öka ditt kaloriintag över tid, utan att direkt frångå kaloribalans. M a o kanske ngn har ökat från 2500kcal/dag till 3500kcal/dag över x antal år, men konstant legat och balanserat på det som krävs för återuppbyggnad.

dyxeldoff
2008-05-28, 20:17
Svaret är nummer 1.

När kalorierna som kommer in genom munnen (eller hur man nu brukar göra), förbrukas och försvinner från kroppen igen. Byggs muskelvävnad så försvinner ju inte den energin utan bevaras.

jasså så om man ligger på kaloribalans så har inte kroppen råd att förnya muskler och andra celler som i nr 2

man dör alltså av kaloribalans

dyxeldoff
2008-05-28, 20:21
utan bara råd att andas låta hjärtat slå och holla kroppen varm och låta andra vätskor rinna runt??

jag fatatr inte vart jag är otydlig :S

Eddie Vedder
2008-05-28, 20:24
jasså så om man ligger på kaloribalans så har inte kroppen råd att förnya muskler och andra celler som i nr 2

man dör alltså av kaloribalans

Hur tänker du nu? Givetvis nybildas celler och givetvis syntetiseras nytt protein. Men samtidigt pågår ju en nedbrytning som vid en teoretisk balans motsvarar all nyblidning.

Sniggel
2008-05-28, 21:20
jasså så om man ligger på kaloribalans så har inte kroppen råd att förnya muskler och andra celler som i nr 2

man dör alltså av kaloribalans

Du tror inte att energi frigörs när celler bryts ner då? Nedbrutet material går inte till spillo. Den energin används till något (kalori in), t ex kan nedbrutna aminosyror användas som energi eller återanvändas i proteinsyntesen. Lägg ihop alla in- och utgifter och du har en fullt fungerande frisk person på kaloribalans.

Kischen
2008-05-28, 21:26
Vad räknas som överskott?

Om jag gör av med 2500 kcal om dagen i vanliga fall, men kör ett hårt pass så ökar ju behovet? Täcks proteinsyntesen eller ses den som en lyx som inte prioriteras?

Blev lite luddigt men jag tror ni förstår.

dyxeldoff
2008-05-28, 23:35
Hur tänker du nu? Givetvis nybildas celler och givetvis syntetiseras nytt protein. Men samtidigt pågår ju en nedbrytning som vid en teoretisk balans motsvarar all nyblidning.

ja

alltså en uppenbar 2 a då?

Eddie Vedder
2008-05-29, 05:36
ja

alltså en uppenbar 2 a då?

Uppenbar och uppenbar. Det beror på om du enbart syftar på att nybildning sker eller om du menar att den nybildningen dessutom överstiger nedbrytningen så t.ex. muskelproteinbalansen blir positiv trots att inte kaloribalansen är positiv.

För då är vi återigen där om vad som är genomförbart i teorin men mycket mycket svårt i praktiken.

Vad räknas som överskott?


Att en viss tidsperiods förbrukade energi motsvaras av ett energiintag som överstiger den mängden.

Förbrukar du 3000kcal på ett dygn så innebär 3200kcal ett överskott på 200kcal under den 24-timmarsperioden. Den energin du förbrukar är den energin du förbrukar, kroppen behandlar inte energiutgifterna olika för att du väljer att kalla 60 minuter av dagen för "träning".