handdator

Visa fullständig version : Uppkörning.


IntenZe
2008-05-27, 22:16
Jag har uppkörning imorgon och är sjukt nervös. Jag har en fråga.

Jag har bifogat en bild här. För att förklara lite noggranare så kan jag säga att jag kommer nerifrån, jag ber tillbedd att vända på det lämpligaste sättet. Kan jag då svänga vänster ut på den vägen för att sen backa in på huvudleden igen?
Om inte, hur ska jag då backa på bästa sätt? Det är alltså inte att backa på valfirtt lämpligt sätt utan jag ska backa på det absolut lämpligaste sättet.

http://img381.imageshack.us/img381/3231/runkatw3.png


Edit; ser nu att det blev lite fel med pilarna, men det är alltså inte en u-sväng jag ritat ut på bilden.

Goddaniel
2008-05-27, 22:36
Du kan inte köra förbi korsningen då för att sedan backa in på den högra avfarten och därefter svänga vänster?

Edit: Backa på huvudled är kanske inte så bra?

qwerty1
2008-05-27, 22:39
Så ska du inte göra. Tänk för fan.

Kör vänster där du sa, vänd om på ett lämpligt tillfälle på den mindre gatan.

Control_61
2008-05-27, 22:39
Lycka till.

Jag har också uppkörning snart och är så sjukt nervös att jag förmodligen kommer att spy innan uppkörningen. (ingen ironi) :)

bustz0rz
2008-05-27, 22:41
Jag har för mig att man ska göra som du beskrev. Kan springa och titta i boken för säkerhetsskull. Gör en edit snart!

bustz0rz
2008-05-27, 22:49
Tog tyvärr för lång tid på mig att editera, så det fick bli en ny kommentar. Men det stod inte om det var en huvudled. "Såhär kan du vända på en fyrvägskorsning" stod det bara. Du hade rätt om det var en vanlig fyrvägskorsning, alltså. Men om man kan göra sådär när det är en huvudled eller inte vet jag inte.

Doozer
2008-05-27, 22:56
När dom ber dig vända på lämpligt ställe så finns det allt som oftast en busshållplats i närheten som du kan vända på, annars kör du in på någon avfartsväg och vänder på den vägen. Jag skulle inte backa ut på huvudleden så som du beskriver det. Det är inte särkilt bra att backa mot trafik som kommer i hög fart direkt. Du måste ju dock självklart alltid tänka på att ha god sikt och inte göra alltför våghalsiga manövrar.

Zynter
2008-05-27, 23:17
Du kan ju i princip backa in & ut från huvudleden, bästa är nog lämpligt ställe istället för att köra sådära. Tvivlar på att dom ens ber dig backa där!

IntenZe
2008-05-28, 07:01
Det här är inte något jag själv fått för mig att jag ska göra. Det är de att jag har för mig att min körskolelärare sa att det var så man skulle göra, men jag kan minnas fel.

lectris
2008-05-28, 07:11
Du kan göra så på en mindre väg, men inte huvudled. Ungefär som att göra en u-sväng på motorväg ;)

Helst ska man ju inte backa i onödan där det finns trafik, kan du åka in på en mindre väg, vända och komma ut till huvudleden igen utan att backa så gör det. Keep it simple, liksom.

DanielF
2008-05-28, 07:18
Dra i kryckan!
Problemet löst.

KlopFer
2008-05-28, 08:34
När är din uppkörning?

Min var ett helvete, 2 kontrollanter i 45 minuter =/

Mirre
2008-05-28, 09:01
Sväng in till höger, vänd där det är lämpligt (tvärgata etc) och kör ut igen. Gör det enkelt för dig och utmana inte uppkörningen med riskfyllda vändningar. :)

IntenZe
2008-05-28, 17:06
Jag slapp göra en sån backning. Behövde bara göra en backning runt ett gathörn. :) Det gick fint som fan. Behövde inte ens köra i en kvart och så var det klart. KLART! :D :D :D :D

Jajje
2008-05-28, 17:20
Backa inte ut på en huvudled som tidigare skribenter har nämnt. Ta det lugnt och se till att ha grymt bra uppsikt under hela turen. Jag körde upp och lyckades för ungefär 2 veckor sen (första försöket:)). Om du förtjänar att få lappen får du den annars är det bara att fortsätta träna. Lycka till! :)

Andreas Lelli
2008-05-28, 17:27
Själv har man ju uppkörningen imorgon, får se hur det går :)

lectris
2008-05-28, 17:27
Jag slapp göra en sån backning. Behövde bara göra en backning runt ett gathörn. Det gick fint som fan. Behövde inte ens köra i en kvart och så var det klart. KLART! :D :D :D :D

congrats :thumbup: håll hårt i det nu och.. backa inte ut på huvudleden. fniss

IntenZe
2009-04-28, 07:32
Idag har jag uppkörning en gång till. Denna gång för lastbil.

Är lika nervös som när jag tog för personbil. Fattar inte att jag utsätter mig för det här igen alltså..

Nitrometan
2009-04-28, 07:35
Idag har jag uppkörning en gång till. Denna gång för lastbil.

Är lika nervös som när jag tog för personbil. Fattar inte att jag utsätter mig för det här igen alltså..

Lycka till!


Du klarade ju det förra gången.

aitamaa
2009-04-28, 16:28
grattis till c-kortet!

MVh pitchen

Tomten
2009-04-28, 16:51
Haha, min uppkörning var episk. Hade med handledaren från körskolan och han satt och sparka i sättet när han såg att jag höll på sjabbla bort mig :D

Donner
2009-04-28, 18:27
Haha, min uppkörning var episk. Hade med handledaren från körskolan och han satt och sparka i sättet när han såg att jag höll på sjabbla bort mig :D


Haha, det skulle man haft. Kommer ihåg min(a) uppkörning(ar). Första var ett rent helvete, andra var också ett rent helvete men ändå lyckades jag klara det. :smash:

ceejay
2009-04-28, 18:56
Haha, min uppkörning var episk. Hade med handledaren från körskolan och han satt och sparka i sättet när han såg att jag höll på sjabbla bort mig :D

What? :EE:haha

Fatcan
2009-04-28, 19:06
Idag har jag uppkörning en gång till. Denna gång för lastbil.

Är lika nervös som när jag tog för personbil. Fattar inte att jag utsätter mig för det här igen alltså..

Såå, hur gick det? Jag ska också köra upp för C-kort om ett par månader.

IntenZe
2009-04-28, 19:42
Såå, hur gick det? Jag ska också köra upp för C-kort om ett par månader.

Nailed it!

ante
2009-04-28, 22:25
Nailed it!

Grattis!

Fatcan
2009-04-28, 23:26
Nailed it!

Nice! Var det svårt? Hur omfattande var funktionsbeskrivningen?

Nitrometan
2009-04-29, 10:00
Nailed it!

Krattis!

IntenZe
2009-05-27, 09:34
Nice! Var det svårt? Hur omfattande var funktionsbeskrivningen?

Alltså särskilt svårt är det väl inte. Det gäller bara att hålla sig lugn så man kan planera situationer och inte freakar ut totalt om man kommer till en situation där man måste tänka lite grann.

Jag fick bromsar på funktionsbeskrivningen. Den var faktiskt mer ingående än jag hade tänkt mig. Frågade mycket om vad som kunde vara fel om något speciellt uppstod och hur man visste att det var fel på något. Tex så frågade han vad det kunde bero på om det blir tryckfall när man kör och vad som kan hända.

Idag har jag uppkörning igen! Denna gången för lastbil med släp.