handdator

Visa fullständig version : Annorlunda program?


shizzle
2008-05-27, 20:59
Tjenare. Just nu kör jag 5dagars program med olika muskelgrupper alla dagar utom söndagar då jag kör helkropp. Men jag har en grej jag skulle vilja ha lite kritik om. Om man skulle göra på följande sätt:

I två veckor kör man samma muskelgrupp fast på söndagar kör man helkropp. Efter de två veckorna så byter man muskelgrupp och kör en annan i två veckor, då med helkropp på söndagar ändå. Så gör man så hela tiden.

Skulle detta fungera? Är det bra/dåligt av någon anledning?

Anledningen till att jag har tänkt på detta är för att jag tycker jag har alldeles för små biceps jämfört med triceps. Det ser inte bra ut, enkelt sagt.

/MVH Björn!

Hank
2008-05-27, 21:45
styrketränar du 6 dagar i veckan :D?

Din ídé tror jag inte hade funkat särskilt bra. Mer är inte bättre och om du vill slipa upp en muskelgrupp, som till exempel biceps, räcker 2 dagar, högst 3 i veckan gott o väl. De växer ju som du säkert vet under vila.

shizzle
2008-05-27, 22:00
Nej alltså, menade att jag kör 5dagar, varav en är söndagen. :) Kanske blev lite luddigt.

Ischy
2008-05-27, 23:52
Det har väll att göra med om dina muskler hinner vila mellan passen. Och om jag inte misstar mig så brukar man räkna på ~48h innan man tränar samma muskel igen. Hur det passar in på ditt schema är väll upp till dig, men det var vad jag hade att säga om saken :thumbup:

Andreas Lelli
2008-05-28, 07:55
Din muskel kommer antagligen inte att växa mer för att du tränar den varje dag i en vecka. Det du istället skulle kunna göra är att prioritera ex biceps i dina andra pass. Säg att du kör armar en dag och du har 30 min på dig att träna bicep och tricep, lägg då 20 min på bicep och 10 på tricep. Jag hoppas du förstår vad jag menar.

Jag tror det räcker gott och väl att träna exempelvis biceps två-tre gånger i veckan och se till att vila mellan passen så de får tid att växa!

Ät bra, träna och vila, thats it ;)