handdator

Visa fullständig version : 18 år på systemet


simme-
2008-05-27, 20:20
Tja kolozzeum!

Enligt FN:s barnkonvention är du vuxen när du har fyllt 18. Då får du köra bil, köpa tobak och rösta. Du kan tvingas ut i krig för att döda.

I alla europeiska länder får du också köpa starköl och vin i affär. Utom i Sverige (och Island).

Det tycker vi är fel. Moderata ungdomsförbundet i Skellefteå arbetar för att alla som är myndiga ska få handla på Systembolaget.

Alla vet att ungdomar under 20 trots åldersgränsen inte har några problem att få tag i alkohol. Åldersgränsen leder i stället till en svart marknad där smuggling och hembränning frodas.

Droppa en röst för att göra Sverige till ett alkoholvänligare samhälle !

Diskutera!

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2072

Jacksatan
2008-05-27, 20:28
Men har ni för fan inget vettigare att ägna tiden åt på ett ungdomsförbund?

mela
2008-05-27, 20:28
Du hade inte kunnat skriva en egen text istället för en som alla MUFföreningar använder sig utav?

Jag tycker att, antingen höjer man myndighetsåldern till 20 och allt vad det innebär, körkort, tobak och hela köret. Eller så får man köpa sprit när man är 18.

martin_vbg
2008-05-27, 20:30
Självklart ska man få köpa alkoholhaltiga drycker över 3,5% om man är över 18 år.
Jag tycker inte bara de ska få handla på systemet utan även också i mackar, mataffärer osv. jäkla fasoner med monopol...

MojjMojj
2008-05-27, 20:30
Är väl ganska bra med 20 årsgräns då många 20-åringar har 18-åriga vänner, som får dricka egentligen.

Dvs Fler 18 åringar har 16 åriga vänner än vad 20 åringar har. Kommer det bli ännu lättare för småttingarna (17 och under) att få tag på alkohol då?

Sorry om det ser kladdigt skrivet ut, men en tanke iaf.

747
2008-05-27, 20:31
Tycker det är bra som det är. Det är inte alls alltid så lätt att få tag på alkohol som 18-åring. Lägg ner det där ungdomsförbundet också förresten. Är ju ungefär lika stört som ungvänster.

Palm
2008-05-27, 20:31
Höj allt till 20 istället.

mjo
2008-05-27, 20:32
snälla titta på denna istället http://loadingreadyrun.com/videos/view/330/an_interview_with_uwe_boll

vänta tills du blir 20, så får du köpa på systemet också.

martin_vbg
2008-05-27, 20:37
Är väl ganska bra med 20 årsgräns då många 20-åringar har 18-åriga vänner, som får dricka egentligen.

Dvs Fler 18 åringar har 16 åriga vänner än vad 20 åringar har. Kommer det bli ännu lättare för småttingarna (17 och under) att få tag på alkohol då?

Sorry om det ser kladdigt skrivet ut, men en tanke iaf.

Så kan man ju inte resonera.

Tycker det är bra som det är. Det är inte alls alltid så lätt att få tag på alkohol som 18-åring. Lägg ner det där ungdomsförbundet också förresten. Är ju ungefär lika stört som ungvänster.

... Håller med dig på frågan om ungdomsförbundet.

Höj allt till 20 istället.

Ja antingen det eller sänk åldern på systemet till 18.

Control_61
2008-05-27, 20:39
Jag håller med trådskaparen, det är dubbelmoral. Att höja åldern för alla andra saker till 20 kan jag omöjligt se objektivt på eftersom jag själv längtar nåt så innerligt efter att få ta körkort! Men jag tror ändå inte att jag hade sett det som ett alternativ.

Sänk åldern på systemet till 18, helt klart!

mjo
2008-05-27, 20:40
Är väl ganska bra med 20 årsgräns då många 20-åringar har 18-åriga vänner, som får dricka egentligen.

Dvs Fler 18 åringar har 16 åriga vänner än vad 20 åringar har. Kommer det bli ännu lättare för småttingarna (17 och under) att få tag på alkohol då?

Sorry om det ser kladdigt skrivet ut, men en tanke iaf.

Så kan man ju inte resonera.


Klart han får resonera så, han har en poäng.

lectris
2008-05-27, 20:41
Tycker också att man ska höja allt till 20.

Sniggel
2008-05-27, 20:41
Är väl ganska bra med 20 årsgräns då många 20-åringar har 18-åriga vänner, som får dricka egentligen.

Dvs Fler 18 åringar har 16 åriga vänner än vad 20 åringar har. Kommer det bli ännu lättare för småttingarna (17 och under) att få tag på alkohol då?

Sorry om det ser kladdigt skrivet ut, men en tanke iaf.

Förstår resonemanget men ska de skötsamma myndiga 18-åringarna straffas för att andra 18-åringar begår brottsliga handlingar (köper ut)?

Att ha argumentet att man ska ha 20 år eftersom 18-åringar brukar köpa ut åt 16 åringar och man vill inte att 16-åringar ska få tag på sprit är en form av kollektiv bestraffning.
Bara något att tänka på. Jag vet inte var jag själv står i frågan då den inte är så intressant för just mig.

Control_61
2008-05-27, 20:41
Tycker också att man ska höja allt till 20.

Varför det?

Tycker du som många andra vuxna att "dagens ungdomar mognar senare än tidigare"?

martin_vbg
2008-05-27, 20:44
Klart han får resonera så, han har en poäng.

Nej det kan man inte, antingen är man konsekvent eller inte. Har man såpass mycket vett i skallen så att man kan bege sig ut i krig och skjuta ihjäl folk så är man tillräckligt gammal att veta om man ska köpa ut alkohol till sina kompisar eller inte.

Palm
2008-05-27, 20:45
Varför det?

Tycker du som många andra vuxna att "dagens ungdomar mognar senare än tidigare"?

Hjärnan är faktiskt inte mogen förrän i 25-årsåldern.

Jax
2008-05-27, 20:46
Köra bil ser jag inget samband med att man måste vara "vuxen", men jag höjer gärna röstålder och tobak till 20 år framför att sänka åldern för systemet.

olander08
2008-05-27, 20:46
Alla vet att ungdomar under 20 trots åldersgränsen inte har några problem att få tag i alkohol. Åldersgränsen leder i stället till en svart marknad där smuggling och hembränning frodas.

Så du tror att svårighetsgraden förblir densamma, ifall åldersgränsen sänks till 18? Och att det inte medför några negativa konsekvenser, utan tvärtemot positiva då smugglingen/hembränningen skulle gå mot noll?

Är du 18 fyllda, dra ut på krogen och sup. Det är inte meningen att man skall ha råd/tid/ork att supa två gånger i veckan som 18åring.

MojjMojj
2008-05-27, 20:47
Nej det kan man inte, antingen är man konsekvent eller inte. Har man såpass mycket vett i skallen så att man kan bege sig ut i krig och skjuta ihjäl folk så är man tillräckligt gammal att veta om man ska köpa ut alkohol till sina kompisar eller inte.

Vet inte riktigt hur din tankegång ser ut. Man rycker in i lumpen när man är 18 eller 19 och får sedan 9-15 månaders utbildning, sedan måste man söka igen och få ca 6 månader till utbildning innan man blir sänd in i "strid" (fredsstyrka).
OCH under hela den här tiden så gallras de som inte passar att ha skarpa vapen ut.

Räkna lite på det. :smash:

Jax
2008-05-27, 20:48
Har man såpass mycket vett i skallen så att man kan bege sig ut i krig och skjuta ihjäl folk så är man tillräckligt gammal att veta om man ska köpa ut alkohol till sina kompisar eller inte.
Krig är ju kända för att vara vettiga. Förstår inte varför ett sådant extremfall har något med saken att göra egentligen (ja, jag är läskunnig och vet att det är åldern för när man anses vuxen och i Sverige har värnplikt som man).

mjo
2008-05-27, 20:50
Nej det kan man inte, antingen är man konsekvent eller inte. Har man såpass mycket vett i skallen så att man kan bege sig ut i krig och skjuta ihjäl folk så är man tillräckligt gammal att veta om man ska köpa ut alkohol till sina kompisar eller inte.

alla har vi rätt att tycka vad vi vill.

maRRtin
2008-05-27, 20:50
Det är vettigt med 20 på systemet, man troligen skulle se en hel del negativa konsekvenser av att sänka till 18.

Micke-s
2008-05-27, 20:50
saken hör väl till att en 18 åring har säkert yngre vänner eller umgängeskretsar än vad en 20 åring har.

ps muf startades av nazister

mela
2008-05-27, 20:51
Köra bil ser jag inget samband med att man måste vara "vuxen", men jag höjer gärna röstålder och tobak till 20 år framför att sänka åldern för systemet.

Man måste inte vara vuxen för att köra bil, men man mognar oerhört mycket mellan 18 och 20 och att höja åldern på körkort skulle säkert få nya bilister att köra mognare. Fast det är bara en teori.

Höjer man ålder på körkort kommer studenter ut i arbetslivet senare också i många fall, vilket är värdelöst. Många jobb kräver körkort.

Micke-s
2008-05-27, 20:52
http://www.fria.nu/artikel/2549

martin_vbg
2008-05-27, 20:52
Så du tror att svårighetsgraden förblir densamma, ifall åldersgränsen sänks till 18? Och att det inte medför några negativa konsekvenser, utan tvärtemot positiva då smugglingen/hembränningen skulle gå mot noll?

Är du 18 fyllda, dra ut på krogen och sup. Det är inte meningen att man skall ha råd/tid/ork att supa två gånger i veckan som 18åring.

Givetvis blir den inte densamma måste den det?

Hur ofta man super ska man väl själv få bestämma när man är 18 år och enligt lag vuxen?
Enligt dig så är det tydligen bara de som har pengar som skall få supa hur mycket de vill när de är 18-20. ;) Hur många har råd att bränna 1k på krogen för att få en fylla i 18-årsåldern egentligen?

Pejij
2008-05-27, 20:54
Tycker de e bra som de e nu... 18 åringarna får värma upp genom att gå på puben och genom att köpa 3.5or, sedan efter två år till är dom "inkörda" i alkohol-branschen och får själva springa på systemet =)

martin_vbg
2008-05-27, 20:54
alla har vi rätt att tycka vad vi vill.

Ja givetvis. Jag är bara trött och egentligen inte såhär grinig. Sry :em:

mjo
2008-05-27, 20:55
Givetvis blir den inte densamma måste den det?

Hur ofta man super ska man väl själv få bestämma när man är 18 år och enligt lag vuxen?
Enligt dig så är det tydligen bara de som har pengar som skall få supa hur mycket de vill när de är 18-20. ;) Hur många har råd att bränna 1k på krogen för att få en fylla i 18-årsåldern egentligen?

Så du är bitter för att alla 18 åringar inte kan supa sig full nog många gånger i veckan?

Gustaven
2008-05-27, 20:55
Alla vet att ungdomar under 20 trots åldersgränsen inte har några problem att få tag i alkohol. Åldersgränsen leder i stället till en svart marknad där smuggling och hembränning frodas.

Droppa en röst för att göra Sverige till ett alkoholvänligare samhälle !



Tja... monopolet instiftades och hembränning förbjöds för att svenska folket i princip höll på att supa ihjäl sig...

Ett alkoholvänligare samhälle är väl kanske inget att eftersträva?

Sen vill jag verkligen inte som någon ovanstående skrev att sprit skall börja säljas på vanliga mataffärer... dels för utbudet kommer att försämras oerhört och dels för att kontrollen på vilka som köper (d.v.s. kontrollen på om de har åldern inne) kraftigt kommer försämras...

King Grub
2008-05-27, 20:57
Ju högre åldersgräns på Systemet, desto bättre.

simme-
2008-05-27, 20:57
Varför skulle det inte kunna fungera sverige (och Island), när det fungerar i alla andra EU-länder?

Pejij
2008-05-27, 20:58
För att svenskarna är en bunt lömska jävlar ;)

martin_vbg
2008-05-27, 20:59
Så du är bitter för att alla 18 åringar inte kan supa sig full nog många gånger i veckan?

Vill de ska de få det tycker jag. Varför skall vi andra vuxna lägga oss i det?

Palm
2008-05-27, 21:02
http://newsinhealth.nih.gov/2005/September2005/docs/01features_02.htm

...
One important finding, he said, showed that the frontal cortex area—which governs judgment, decision-making and impulse control—doesn’t fully mature until around age 25.

Skitsmart att då förvärra sitt tillstånd ytterligare med alkohol.

olander08
2008-05-27, 21:02
Givetvis blir den inte densamma måste den det?

Hur ofta man super ska man väl själv få bestämma när man är 18 år och enligt lag vuxen?
Enligt dig så är det tydligen bara de som har pengar som skall få supa hur mycket de vill när de är 18-20. ;) Hur många har råd att bränna 1k på krogen för att få en fylla i 18-årsåldern egentligen?

Det är sjukt hur accepterat det är att supa i Sverige... Folk verkar inte förstå att alkohol är en av de allra farligaste drogerna som finns att erbjudas och desto svårare det är att få tag på det, desto mindre alkohol förtärs > alla vinner.

MojjMojj
2008-05-27, 21:03
Vill de ska de få det tycker jag. Varför skall vi andra vuxna lägga oss i det?

Så du har övertygat dig själv om att risken att det kommer bli ännu större problem med alkohol i låga åldrar är värt det. Så vi kan vara som alla andra länder?
Skulle det bli bättre av att 18åringar fick köpa sprit eller likadant som det är nu?

martin_vbg
2008-05-27, 21:06
Det är sjukt hur accepterat det är att supa i Sverige... Folk verkar inte förstå att alkohol är en av de allra farligaste drogerna som finns att erbjudas och desto svårare det är att få tag på det, desto mindre alkohol förtärs > alla vinner.

Visst, alkohol är absolut inte bra. Själv dricker jag väldigt sällan. Men ska det inte vara lika för alla vuxna individer och något man ska få välja själv?
Jag själv tycker inte om när folk/stat kommer och bestämmer över vad jag ska göra och inte göra.

martin_vbg
2008-05-27, 21:09
Så du har övertygat dig själv om att risken att det kommer bli ännu större problem med alkohol i låga åldrar är värt det. Så vi kan vara som alla andra länder?
Skulle det bli bättre av att 18åringar fick köpa sprit eller likadant som det är nu?

Ja för i alla andra länder är det ju ett så jättestort problem att individer mellan 14-20 springer runt och är fulla dagarna i ända.

Kanske inte bättre men ska man definieras som vuxen ska man behandlas som en också tycker jag.

747
2008-05-27, 21:10
Visst, alkohol är absolut inte bra. Själv dricker jag väldigt sällan. Men ska det inte vara lika för alla vuxna individer och något man ska få välja själv?
Jag själv tycker inte om när folk/stat kommer och bestämmer över vad jag ska göra och inte göra.

Nej, man bör inte få bestämma själv. Du kanske inte tycker om det men för samhället är det bra om staten bestämmer över dig.

Pejij
2008-05-27, 21:10
Jo, för alla vuxna individer, men bara för att du är myndig betyder det inte att du är vuxen... Allt för få är vuxna vid 18 års ålder, men siffrorna förbättras nog lite vid 20 års strecket. Jag säger inte att alla är vuxna då heller, men fler är än vad de är vid 18? =)

tron
2008-05-27, 21:13
Tja... monopolet instiftades och hembränning förbjöds för att svenska folket i princip höll på att supa ihjäl sig...

Ett alkoholvänligare samhälle är väl kanske inget att eftersträva?

Sen vill jag verkligen inte som någon ovanstående skrev att sprit skall börja säljas på vanliga mataffärer... dels för utbudet kommer att försämras oerhört och dels för att kontrollen på vilka som köper (d.v.s. kontrollen på om de har åldern inne) kraftigt kommer försämras...

Att utbudet försämras av att monopolet avskaffas är en spännande tanke. Lite som en såndär zen-gåta.

Diggler
2008-05-27, 21:14
18-åringar kan köpa folköl, samt brännvin på krogen, räcker gott. En 20-års markering på bolaget kanske är tandlös, men det är en bra markering att samhället vill att det skall supas mindre.

Är liberaler för något är jag emot.

MojjMojj
2008-05-27, 21:14
Ja för i alla andra länder är det ju ett så jättestort problem att individer mellan 14-20 springer runt och är fulla dagarna i ända.

Kanske inte bättre men ska man definieras som vuxen ska man behandlas som en också tycker jag.

Men det är ett problem i Sverige eller hur?

Sedan är definitionen av vad "vuxen" är lita annorlunda hos dig än hos majoriteten här, gissar jag på.

mjo
2008-05-27, 21:18
Men det är ett problem i Sverige eller hur?

Sedan är definitionen av vad "vuxen" är lita annorlunda hos dig än hos majoriteten här, gissar jag på.

+1

martin_vbg
2008-05-27, 21:18
Nej, man bör inte få bestämma själv. Du kanske inte tycker om det men för samhället är det bra om staten bestämmer över dig.

I vissa frågor kan det vara bra att samhället styr men i så liten mån som möjligt enligt mig.

Jo, för alla vuxna individer, men bara för att du är myndig betyder det inte att du är vuxen... Allt för få är vuxna vid 18 års ålder, men siffrorna förbättras nog lite vid 20 års strecket. Jag säger inte att alla är vuxna då heller, men fler är än vad de är vid 18? =)

Vissa kör bil som dårar när de är 18 vissa inte.

Vissa dricker sig dyngraka på krogen när de är 18 vissa inte (Även om det skall vara mer kontrollerat där.

Ska vi förbjuda 18 åringar att köra bil eller gå på krogen innan de är 20 eftersom det är mindre risk då?
Hade ju varit rätt najs för mig iofs. mindre kö in till krogen och färre buskörare . :thumbup:

martin_vbg
2008-05-27, 21:21
Men det är ett problem i Sverige eller hur?

Sedan är definitionen av vad "vuxen" är lita annorlunda hos dig än hos majoriteten här, gissar jag på.

Ja det är ett problem här i Sverige men du menade på att det var ett större problem i andra länder vilket är falskt.

Ja det verkar ju som det iaf. :)

JoeyP
2008-05-27, 21:21
Lol inte fan ska man höja allt till 20år bara för man inte får köpa på systemet som 18åring.

MojjMojj
2008-05-27, 21:24
Ja det är ett problem här i Sverige men du menade på att det var ett större problem i andra länder vilket är falskt.

Ja det verkar ju som det iaf. :)

Vad snackar du om? Det menade jag inte alls på. Skrev om "andra länder" eftersom du tar upp det utan att tänka på de olika situationer Sverige och dess "andra länder" är i just nu OCH kulturella skillnader när det kommer till alkohol-konsumtion.

machine gun
2008-05-27, 21:24
Jag tycker att man borde höja myndighetsåldern till 20.

martin_vbg
2008-05-27, 21:27
Så du har övertygat dig själv om att risken att det kommer bli ännu större problem med alkohol i låga åldrar är värt det. Så vi kan vara som alla andra länder?
Skulle det bli bättre av att 18åringar fick köpa sprit eller likadant som det är nu?

Med den andra meningen tycker jag det låter som att det skulle bli som i alla andra länder om vi sätter 18 år som gräns. Vilket då skulle vara en ökning av supandet bland unga.

JoeyP
2008-05-27, 21:27
Jag tycker att man borde höja myndighetsåldern till 20.

MEN ASSÅ VARFÖR? Bara för du själv är över 20år?

PePPinO
2008-05-27, 21:28
Mkt bra med denna insammling stödjer till 110%

Troll
2008-05-27, 21:29
Är väl ganska bra med 20 årsgräns då många 20-åringar har 18-åriga vänner, som får dricka egentligen.

Dvs Fler 18 åringar har 16 åriga vänner än vad 20 åringar har. Kommer det bli ännu lättare för småttingarna (17 och under) att få tag på alkohol då?

Sorry om det ser kladdigt skrivet ut, men en tanke iaf.

+1

Höj allt annat till 20 i ställe..

mela
2008-05-27, 21:31
MEN ASSÅ VARFÖR? Bara för du själv är över 20år?

För att du ska vara RIKTIGT grinig och längta ännu längre tills du får gå på krogen/köpa alkohol. Och det är enda anledningen.

King Grub
2008-05-27, 21:34
MEN ASSÅ VARFÖR? Bara för du själv är över 20år?

Därför att den överväldigande majoriteten av 18-åringarna inte är vuxna annat än möjligen kroppsligt.

Att man inte gillar ett sådant förslag om man är strax under 18 är inte så konstigt. :) Det gjorde nog inte jag heller då.

babidi
2008-05-27, 21:35
Mognad har inte alltid mycket med åldern att göra. Men vid 20års ålder anser jag man kunna ta ansvar för sina handlingar och förstå konsekvenser av de beslut som tas.

Men det jag har svårt att förstå är hur ni(pratar om trådskaparen och hans "ungdomsförbund" inte alla som skrivit i tråden) vill efterlikna andra nationer. Vad är det som andra nationer gör så bra egentligen? Är Sveriges system dåliga? Skyddar de inte oss istället från plågor som alkoholism etc vid tidig ålder?


Sen tycker jag ni ska lägga vikt på andra frågor och sluta försöka få massa unga röster som är dumma nog att bara bry sig om frågor som dessa.

martin_vbg
2008-05-27, 21:35
Höja allt till 20 är knepigt eftersom vad Mela påpekade tidigare att folk inte får köra bil när de är 18 och det förlorar vi en jäkla massa dolares på (jobb osv.).

Däremot om man anses klara av att köra bil mm. ska man också klara av att köpa alkohol.

Viktor_Balck
2008-05-27, 21:37
Tja kolozzeum!

Enligt FN:s barnkonvention är du vuxen när du har fyllt 18. Då får du köra bil, köpa tobak och rösta. Du kan tvingas ut i krig för att döda.

I alla europeiska länder får du också köpa starköl och vin i affär. Utom i Sverige (och Island).

Det tycker vi är fel. Moderata ungdomsförbundet i Skellefteå arbetar för att alla som är myndiga ska få handla på Systembolaget.

Alla vet att ungdomar under 20 trots åldersgränsen inte har några problem att få tag i alkohol. Åldersgränsen leder i stället till en svart marknad där smuggling och hembränning frodas.

Droppa en röst för att göra Sverige till ett alkoholvänligare samhälle !

Diskutera!

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2072

Ett alkoholvänligare samhälle kan verkligen behövas *screwy*

Tycker det är bra som det är, en sänkning av åldern är knappast något som leder till något bättre. Folk kan supa sig fulla tidigare och lättare få tag i sprit, skitbra.

JoeyP
2008-05-27, 21:37
För att du ska vara RIKTIGT grinig och längta ännu längre tills du får gå på krogen/köpa alkohol. Och det är enda anledningen.

Sjuk tjej *screwy*

JoeyP
2008-05-27, 21:38
Därför att den överväldigande majoriteten av 18-åringarna inte är vuxna annat än möjligen kroppsligt.

Att man inte gillar ett sådant förslag om man är strax under 18 är inte så konstigt. :) Det gjorde nog inte jag heller då.

Ja precis. Lol varför blir jag ens arg, precis som om alla på kolo skulle kunna ändra på det.

Kurash
2008-05-27, 21:38
Däremot om man anses klara av att köra bil mm. ska man också klara av att köpa alkohol.

Hennes poäng var ju att 18-åringar har nytta av att köra bil eftersom det hjälper dem i jobbet, således för de även samhället framåt. Att 18-åringar får köpa sprit på systemet har inget med det ansvaret att göra. Det är ungefär lika relevant som att säga att man borde sänka åldern till 15, för då får man köra moppe.

mela
2008-05-27, 21:40
Sjuk tjej *screwy*

That's me!

Nej, men det är lite skumt. Du kan enligt lag bli statsminister och styra ett land när du är 18. Men du kan inte köpa champagnen att fira det med, utan måste skicka typ utbildningsministern som kanske är äldre för att köpa den. Inte för att jag tror att någon under 20 kommer att bli statsminister, men så som lagen ser ut är det lite konstigt.

Jag kom in i kommunfullmäktige och gymnasienämnden som 18åring och fick då bestämma över andras liv. Ta beslut om vilka som skulle få gå på vilka utbildningar osv, men jag fick inte köpa mitt eget vin.

Fartman
2008-05-27, 21:43
MEN ASSÅ VARFÖR? Bara för du själv är över 20år?

Jag tycker att dom skulle gott kunna höja till 25, då hade jag kunnat bli barn igen :D

Exdiaq
2008-05-27, 21:43
Tycker att det är rätt fjantigt. Man kan köpa på puben och köpa utomlands för att föra in i Sverige, men man kan inte köpa på Systemet. Det enda som händer är att Systemet inte tjänar lika mycket pengar.

tntballe
2008-05-27, 21:47
Jag fick visa leg på systemet idag. Jag känner mig så ung o fräsch.

hahavaffan
2008-05-27, 21:48
Tycker att det är rätt fjantigt. Man kan köpa på puben och köpa utomlands för att föra in i Sverige, men man kan inte köpa på Systemet. Det enda som händer är att Systemet inte tjänar lika mycket pengar.Det krävs väl ändå att man är 20 för att importera alkohol? Eller har jag feeeel nu igen?

JoeyP
2008-05-27, 21:48
Ja helt sjukt. Äsch ja bry mig inte, min farsa köper ut och polare har falsk leg. Mohahaha.

martin_vbg
2008-05-27, 21:49
Hennes poäng var ju att 18-åringar har nytta av att köra bil eftersom det hjälper dem i jobbet, således för de även samhället framåt. Att 18-åringar får köpa sprit på systemet har inget med det ansvaret att göra. Det är ungefär lika relevant som att säga att man borde sänka åldern till 15, för då får man köra moppe.

Jepp det jag poängterade också. Dessutom skrev jag att om man var tillräckligt mogen att framföra ett 2 ton stort fordon på vägen ska man nog klara av att köpa ett flak öl på systemet också.

Moped diskussionen är inte riktigt relevant enligt mig. Du skadar inte andra på vägen om du kör moped samt att man kan cykla lika snabbt. när man är 15 är man dessutom inte myndig och det är därför jag anspråkar att man då borde få köpa alkohol på systemet.

mela
2008-05-27, 21:50
Det krävs väl ändå att man är 20 för att importera alkohol? Eller har jag feeeel nu igen?

Du måste vara minst 20 år gammal för att få föra in alkohol i Sverige.


står det på tullens hemsida

Exdiaq
2008-05-27, 21:50
Det krävs väl ändå att man är 20 för att importera alkohol? Eller har jag feeeel nu igen?



Jag är inte 100% säker på att man får när man är 18, men flertalet polare har gått rakt igenom tullen när de har varit i Tyskland och köpt sprit.

MojjMojj
2008-05-27, 21:50
Ja för att han en åldersgräns på 20 är konstigt då folk under 18 ger förklaringen att det är SJUKT och att det är bara vi över 20 som vill det ^^

hehe, skoja lite bara :)

maaherra
2008-05-27, 21:51
Tycker att det är rätt fjantigt. Man kan köpa på puben och köpa utomlands för att föra in i Sverige, men man kan inte köpa på Systemet. Det enda som händer är att Systemet inte tjänar lika mycket pengar.

Systemet är mer till för att reglera marknaden än som vinstapparat.

Är både för och emot en höjning av åldern. Å ena sidan hämmas unga i arbetslivet av att få ta körkort senare, å andra sidan skulle en höjning av körkortsåldern innebära ett säkrare trafikklimat.

Kurash
2008-05-27, 21:51
Det räcker inte att man har åldern inne för att köra fordon, man måste genom olika prover visa sig värdig.

Motorbreath
2008-05-27, 21:52
Däremot om man anses klara av att köra bil mm. ska man också klara av att köpa alkohol.

För att på egen hand få köra bil lagligt måste man ha körkort. Det vi behöver är alltså ett körkort för alkohol. Man bör alltså veta hur man dricker alkoholhaltiga drycker samt vara medveten om risker och konsekvenser.
Som motsvarighet till uppkörningen kan man ha uppdrickningen, där man skall dricka upp en viss mängd alkohol under en bestämd tid. Förslagsvis olika sorter och alkoholmängd så examinatorn skall kunna få en rättvisande bild om hur man blir påverkad av de olika dryckerna.

martin_vbg
2008-05-27, 21:52
Tycker att det är rätt fjantigt. Man kan köpa på puben och köpa utomlands för att föra in i Sverige, men man kan inte köpa på Systemet. Det enda som händer är att Systemet inte tjänar lika mycket pengar.

Ja man kan köpa utomlands om man inte blir stoppad i tullen. :)

Man måste vara 20 för att köpa utomlands.

Btw. hur är det med lastbilschaufförer som är under 20 och kör med alkohol över gränserna? Speciella tillstånd antar jag.

martin_vbg
2008-05-27, 21:55
För att på egen hand få köra bil lagligt måste man ha körkort. Det vi behöver är alltså ett körkort för alkohol. Man bör alltså veta hur man dricker alkoholhaltiga drycker samt vara medveten om risker och konsekvenser.
Som motsvarighet till uppkörningen kan man ha uppdrickningen, där man skall dricka upp en viss mängd alkohol under en bestämd tid. Förslagsvis olika sorter och alkoholmängd så examinatorn skall kunna få en rättvisande bild om hur man blir påverkad av de olika dryckerna.

Det beviset har man redan. Myndig eller omyndig passar det inte när du är 18 blir man omyndigförklarad.

Det är som med körkortet, alla som har körkortet kan köra bil. Alla som är myndiga kan inte hantera alkoholen.

NiXPhoenix
2008-05-27, 21:55
6 sidor på 1½ timma.

Jäklar vilken viktig fråga det här va då. :D


För alla er alkisar

MojjMojj
2008-05-27, 21:56
För att på egen hand få köra bil lagligt måste man ha körkort. Det vi behöver är alltså ett körkort för alkohol. Man bör alltså veta hur man dricker alkoholhaltiga drycker samt vara medveten om risker och konsekvenser.
Som motsvarighet till uppkörningen kan man ha uppdrickningen, där man skall dricka upp en viss mängd alkohol under en bestämd tid. Förslagsvis olika sorter och alkoholmängd så examinatorn skall kunna få en rättvisande bild om hur man blir påverkad av de olika dryckerna.

Bra skrivet. Då dessa jämförelser som martin fortsätter att ploppa ur sig är helt irrelevanta till diskussionen(Krig, köra bil, andra länder etc.), enligt mig iaf :)

martin_vbg
2008-05-27, 21:59
Bra skrivet. Då dessa jämförelser som martin fortsätter att ploppa ur sig är helt irrelevanta till diskussionen(Krig, köra bil, andra länder etc.), enligt mig iaf :)

:)

martin_vbg
2008-05-27, 22:00
6 sidor på 1½ timma.

Jäklar vilken viktig fråga det här va då. :D


För alla er alkisar

Jag har bra fingersättning och det är inte många som håller med mig så då går det fort. :)

Edit: Såg det vita nu och måste tillägga att jag är över 20 och nästintill nykterist. :)

machine gun
2008-05-27, 22:04
MEN ASSÅ VARFÖR? Bara för du själv är över 20år?

För att den stora majoriteten av 18-åringar inte är tillräckligt mogna för att fatta livsavgörande beslut. Och nej, jag hade nog inte heller tyckt att det var ett bra förslag när jag var 17, men då var man ju inte så mogen heller ;)

maRRtin
2008-05-27, 22:05
Varför skulle det inte kunna fungera sverige (och Island), när det fungerar i alla andra EU-länder?
För att det inte funkar i andra EU-länder?

600.000 människor dog i Europa till följd av alkoholkonsumtion år 2002

Även den alkoholrelaterade dödligheten är dubbelt så hög i Europa jämfört med resten av världen. För unga människor är alkoholeffekterna särskilt uttalade. För män i åldern 15-29 svarar alkohol för 26,2 procent av dödsfallen i Västeuropa, och för kvinnor i samma ålder för 10,1 procent.

I flera länder i Europa ses nu ökade insatser för att begränsa alkoholskadorna, inte minst inom trafikområdet, men också för att begränsa drickandet bland ungdomar.

http://www.fhi.se/templates/page____5236.aspx

David-Tajik
2008-05-27, 22:10
lovar er att hade ni inte vart 20 + så hade ni inte velat att man skulle höja allt till 20 ! sänk ALLT till 16 ;) (jag är 17)

martin_vbg
2008-05-27, 22:11
För att det inte funkar i andra EU-länder?

600.000 människor dog i Europa till följd av alkoholkonsumtion år 2002

Även den alkoholrelaterade dödligheten är dubbelt så hög i Europa jämfört med resten av världen. För unga människor är alkoholeffekterna särskilt uttalade. För män i åldern 15-29 svarar alkohol för 26,2 procent av dödsfallen i Västeuropa, och för kvinnor i samma ålder för 10,1 procent.

I flera länder i Europa ses nu ökade insatser för att begränsa alkoholskadorna, inte minst inom trafikområdet, men också för att begränsa drickandet bland ungdomar.

http://www.fhi.se/templates/page____5236.aspx

Är väl bättre jämfört med Sverige dock? Har inget att styrka mitt uttalande på men det är ju vad man hört.

JoeyP
2008-05-27, 22:12
För att den stora majoriteten av 18-åringar inte är tillräckligt mogna för att fatta livsavgörande beslut. Och nej, jag hade nog inte heller tyckt att det var ett bra förslag när jag var 17, men då var man ju inte så mogen heller ;)

Ey jag är mogen. Jag har soft airgun. Och jag skjuter inte på min lillebrossa.

edit: + att jag har fått tebax min kniv från byggprogrammet!

martin_vbg
2008-05-27, 22:14
Ey jag är mogen. Jag har soft airgun. Och jag skjuter inte på min lillebrossa.

edit: + att jag har fått tebax min kniv från byggprogrammet!

Jag tyckte jag var mogen när jag var 14 :D

maRRtin
2008-05-27, 22:18
Är väl bättre jämfört med Sverige dock? Har inget att styrka mitt uttalande på men det är ju vad man hört.
Då har du hört fel.

haiduc
2008-05-27, 22:29
Jag tycker man kan förbjuda sprit.

martin_vbg
2008-05-27, 22:32
Då har du hört fel.

Skumt, vad har du för siffror? Sökte på google men den ville inte vara vän med mig idag. :(

Xealswe
2008-05-27, 22:33
Enbart bullshit med 20års gräns istället för 18. Det är personligheten och karaktären som avgör, inte åldern ( finns folk i alla åldrar som inte klarar av att dricka sansat)

Dreas
2008-05-27, 22:51
Ser inget fel i att vi har det så här, är själv 18 år. Varför ska vi få chansen att lättare få tag i alkohol? Jag kan inte på något sätt se hur det skulle gynna dagens ungdomar att lättare få tag på alkohol.

Hur många andra länder inom EU har sveriges syn på fest och alkohol,förutom de nordiska då?

Alkohol är ingen bra drog, det kan nog TS hålla med om:)

JoeyP
2008-05-27, 23:12
Bättre o dra en joint, mer bäng. Och det skadar inte lika mkt.

Men att avstå är ju bäst.

Spice? Lagligt.

Tricce
2008-05-27, 23:18
Det har inte att göra med att en 18åring inte är _fysiskt_ mogen för sprit då?
Kroppen, Hjärnan blabla osv.

martin_vbg
2008-05-27, 23:25
Det har inte att göra med att en 18åring inte är _fysiskt_ mogen för sprit då?
Kroppen, Hjärnan blabla osv.

Isf. är det lite konstigt att man får dricka på krogen.

Enligt majoriteten här har det med att man inte kan kontrollera bruket i så "ung" ålder eller att man langar till icke myndiga. Verkar det som.

Hur samhället har kommit fram till 20 år har jag dock ingen aning om.

När kan man egentligen vara mogen för ett gift? :)

Exdiaq
2008-05-27, 23:25
Hur många andra länder inom EU har sveriges syn på fest och alkohol,förutom de nordiska då?




Ryssland, England, Skottland, Irland, de baltiska länderna, Polen, Tyskland, Österrike, osv, osv.

Exdiaq
2008-05-27, 23:27
Jag tycker man kan förbjuda sprit.



Varför?

Scratch89
2008-05-27, 23:30
Isf. är det lite konstigt att man får dricka på krogen.

Enligt majoriteten här har det med att man inte kan kontrollera bruket i så "ung" ålder eller att man langar till icke myndiga. Verkar det som.

Hur samhället har kommit fram till 20 år har jag dock ingen aning om.

När kan man egentligen vara mogen för ett gift? :)

Iom att krogpersonal kan (och ska!) neka alldeles för fulla personer så finns det en upplevd kontroll av krogbesökare. Att det senare är flera gånger dyrare på krogen gör också att kontrollen blir bättre; det är helt enkelt svårare att dricka sig full på Jäger+Red Bull på krogen än om man groggar hemma.

martin_vbg
2008-05-27, 23:30
Jag tycker man kan förbjuda sprit.

Jag tycker man kan förbjuda folk som vill förbjuda saker. :Virro

martin_vbg
2008-05-27, 23:31
Iom att krogpersonal kan (och ska!) neka alldeles för fulla personer så finns det en upplevd kontroll av krogbesökare. Att det senare är flera gånger dyrare på krogen gör också att kontrollen blir bättre; det är helt enkelt svårare att dricka sig full på Jäger+Red Bull på krogen än om man groggar hemma.


Det skrev jag i ett tidigare inlägg kursivt eftersom det inte följs överhuvudtaget.

Edit: Med inlägget du quotade menade jag risken för men av alkohol innan man blivit 20.

tp_88
2008-05-27, 23:31
Varför?
5-7000 dödsfall varje år är alkoholrelaterade, 75% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, det kostar en jävla massa pengar etc etc?

tp_88
2008-05-27, 23:32
Jag tycker man kan förbjuda folk som vill förbjuda saker. :Virro
Ja, eller förbjuda folk som vill förbjuda folk som vill förbjuda saker!!11one

JoeyP
2008-05-27, 23:32
Jag tycker man kan förbjuda sprit.

Konstig kille fan *screwy* :smash:

JoeyP
2008-05-27, 23:34
Jag tycker man kan förbjuda sprit.

5-7000 dödsfall varje år är alkoholrelaterade, 75% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, det kostar en jävla massa pengar etc etc?

Världen är överbefolkad.

Nu var jag ironisk. Helt klart sjukt. Kan man inte använda alkoholen med förnuft så ska man ge fan i det.

martin_vbg
2008-05-27, 23:44
5-7000 dödsfall varje år är alkoholrelaterade, 75% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, det kostar en jävla massa pengar etc etc?

Jag hade kunnat kontra med något men jag vill inte att det ska utmynna i en tråd om steroider. ;)

Alkohol är farligt och något man skall ha respekt för. Men man kan inte bestraffa alla för de som inte klarar av att bruka drogen som har funnit oss tillags såpass länge.

tp_88
2008-05-27, 23:47
Jag hade kunnat kontra med något men jag vill inte att det ska utmynna i en tråd om steroider. ;)

Alkohol är farligt och något man skall ha respekt för. Men man kan inte bestraffa alla för de som inte klarar av att bruka drogen som har funnit oss tillags såpass länge.
Du skulle kontrat med vad, precis? Det steroider ställer till med är i jämförelse marginellt.

Det är väl precis det man gör med alla droger?

martin_vbg
2008-05-28, 00:05
Du skulle kontrat med vad, precis? Det steroider ställer till med är i jämförelse marginellt.

Det är väl precis det man gör med alla droger?

Den diskussionen tar jag inte här.

Ja det gör man.
Vore dock ett politiskt självmord att hävda att man vill förbjuda alkohol här i Sverige. Men eftersom vi lever i demokrati så hade man väl fått acceptera det om det skulle gå igenom. :)

tp_88
2008-05-28, 00:18
Den diskussionen tar jag inte här.

Ja det gör man.
Vore dock ett politiskt självmord att hävda att man vill förbjuda alkohol här i Sverige. Men eftersom vi lever i demokrati så hade man väl fått acceptera det om det skulle gå igenom. :)
Du kan nog ta den diskussionen precis var du vill, och jag har svårt att tro att någon skulle säga att att steroider har samma negativa påverkan på samhället som alkohol.

Antagligen är det sorgligt nog så. Vid folkomröstningen var det väldigt jämnt iaf...

Exdiaq
2008-05-28, 00:23
5-7000 dödsfall varje år är alkoholrelaterade, 75% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, det kostar en jävla massa pengar etc etc?



Och hur förhindras de brotten i framtiden genom alkoholförbud?

Inte mycket. Istället skulle det kosta ännu mer då brottslingen blir dömd för ännu ett brott (alkoholkonsumtion) och får ännu längre straff = kostar mer pengar. Förbud hindrar inte brott från att ske.

tp_88
2008-05-28, 00:24
Och hur förhindras de brotten i framtiden genom alkoholförbud?

Inte mycket. Istället skulle det kosta ännu mer då brottslingen blir dömd för ännu ett brott (alkoholkonsumtion) och får ännu längre straff = kostar mer pengar. Förbud hindrar inte brott från att ske.
Du menar alltså att lika många hade druckit lika mycket om alkohol narkotikaklassades?

EDIT: För att relatera till mig själv så kan jag säga att förbud hindrar mig från att begå en sjuhelvetes massa brott, tror det gäller i princip alla människor.

Exdiaq
2008-05-28, 00:30
Du menar alltså att lika många hade druckit lika mycket om alkohol narkotikaklassades?

EDIT: För att relatera till mig själv så kan jag säga att förbud hindrar mig från att begå en sjuhelvetes massa brott, tror det gäller i princip alla människor.



Nej, men de som inte har mentala gränser att inte begå våldsbrott, tror du de bryr sig det minsta om alkohol är förbjudet? "- Jag slog just en kille halvt till döds.. Men alkohol dricker jag inte för det är förbjudet!".

Sen skulle vanliga svennsons säkerligen inte dricka/minska sitt intag. Men sedan är det inte de som är problemet.

tp_88
2008-05-28, 00:37
Nej, men de som inte har mentala gränser att inte begå våldsbrott, tror du de bryr sig det minsta om alkohol är förbjudet? "- Jag slog just en kille halvt till döds.. Men alkohol dricker jag inte för det är förbjudet!".

Sen skulle vanliga svennsons säkerligen inte dricka/minska sitt intag. Men sedan är det inte de som är problemet.
Så, vad du menar är att dom som ställer till med problem som har med alkohol att göra är personer som är kapabla att utföra våldtäkter?

Jag har väldigt svårt att se att många INTE skulle sluta dricka, man riskerar ändå ganska allvarliga straff. Dessutom skulle det antagligen vara i princip samma personer som sålde sprit som idag säljer illegala droger, du tror alltså att samtliga Svenssons skulle söka upp skumme Leffe och köpa på sig samma mängder som dom idag konsumerar?

Förövrigt tror jag att "Svenssons" är en betydande del av problemet.

Exdiaq
2008-05-28, 00:47
Så, vad du menar är att dom som ställer till med problem som har med alkohol att göra är personer som är kapabla att utföra våldtäkter?

Jag har väldigt svårt att se att många INTE skulle sluta dricka, man riskerar ändå ganska allvarliga straff. Dessutom skulle det antagligen vara i princip samma personer som sålde sprit som idag säljer illegala droger, du tror alltså att samtliga Svenssons skulle söka upp skumme Leffe och köpa på sig samma mängder som dom idag konsumerar?

Förövrigt tror jag att "Svenssons" är en betydande del av problemet.



Nej, det jag menar är att de 95% som begår våldsbrott saknar någon spärr i huvudet. De vet vad de gör och vilket straff de får, ändå gör de det. Varför skulle de bry sig om ett förbud mot alkohol om de inte bryr sig om de misshandlar någon?

Syftningsfel av mig, byt ute "inte" mot "sluta".

tp_88
2008-05-28, 00:52
Nej, det jag menar är att de 95% som begår våldsbrott saknar någon spärr i huvudet. De vet vad de gör och vilket straff de får, ändå gör de det. Varför skulle de bry sig om ett förbud mot alkohol om de inte bryr sig om de misshandlar någon?

Syftningsfel av mig, byt ute "inte" mot "sluta".
Knäppskallar kommer det alltid finnas, ja.

Alkohol tenderar dock att ta bort diverse spärrar hos vanligt folk. Dessutom hade ett förbud begränsat tillgängligheten även för knäppskallarna.

Exdiaq
2008-05-28, 00:56
Knäppskallar kommer det alltid finnas, ja.

Alkohol tenderar dock att ta bort diverse spärrar hos vanligt folk. Dessutom hade ett förbud begränsat tillgängligheten även för knäppskallarna.



Hellre ett "körkort" för inköp av alkohol. Men definitivt inget totalförbud.

Lama
2008-05-28, 01:14
Jag samtycker med er i MUF till 100 % i den här frågan (och de de flesta andra också för den delen).

Liberalism for teh win!

C.E.J.
2008-05-28, 01:31
Ypperligt med 20-årsgräns och monopol. Höj gärna rösträttsåldern också.

Tricklev
2008-05-28, 04:06
MEN ASSÅ VARFÖR? Bara för du själv är över 20år?

För att folk under 20 argumenterar såhär.


Tricklev, ute o slänger runt lite hat.

Tricklev
2008-05-28, 04:12
Haha, efter att ha tittat igenom tråden skulle jag kunna sno galet många citat och lägga till, till mitt lilla inlägg över, underbar tråd.

Huffo the A-LagaRe
2008-05-28, 07:50
Varför skall vi har åldersgränser överhuvudtaget. Om en ettåring vill supa så är det väl ändå hans eget val?

747
2008-05-28, 08:45
Jag samtycker med er i MUF till 100 % i den här frågan (och de de flesta andra också för den delen).

Liberalism for teh win!

MUF är ju verkligen liberala*whatever*

Ingen tvekan om att 20-årsgränsen för systemet förhindrar att unga dricker ännu mer än vad de redan gör. Om man nu hävdar att det inte finns någon mening med systemet för att man ändå kan få tag på sprit, så kan det ju lika gärna få finnas kvar då eller?

jwzrd
2008-05-28, 08:51
Ju högre åldersgräns på Systemet, desto bättre.

+1

Höj den till 22 och låt folk få möjligheten att ta körkort vid 16 istället.

Rex
2008-05-28, 08:53
Vafan, skitsamma det är bra så som det redan är. Mer roids åt folket!

747
2008-05-28, 08:54
+1

Höj den till 22 och låt folk få möjligheten att ta körkort vid 16 istället.

Ja, det skulle ju hjälpa till att öka olycksstatistiken dramatiskt i alla fall.

jwzrd
2008-05-28, 08:56
Ja, det skulle ju hjälpa till att öka olycksstatistiken dramatiskt i alla fall.

Varför?

747
2008-05-28, 09:00
Varför?

16-åringar som kör bil? Mina vänner som är 20+ har som intresse att hetsa varandra till att göra idiotgrejer när dom kör. Då och då kör någon ihjäl sig. Man borde kanske ha teoriprov i mognad.

jwzrd
2008-05-28, 09:05
16-åringar som kör bil? Mina vänner som är 20+ har som intresse att hetsa varandra till att göra idiotgrejer när dom kör. Då och då kör någon ihjäl sig. Man borde kanske ha teoriprov i mognad.

Dåligt med låg ålder för bilkörning men bra med låg ålder för systemet? För att ratta runt ett plåtschabrak på vägarna behöver du åtminstone köpa styrlapp; till systemet får varenda inavlad horunge gå. Om något behövs ett spritkörkort alternativt regelbundet spö av muffar och andra mentalt föryngrade odågor för saker de kommer att göra på fyllan i framtiden.

Jacksatan
2008-05-28, 09:09
Dåligt med låg ålder för bilkörning men bra med låg ålder för systemet? För att ratta runt ett plåtschabrak på vägarna behöver du åtminstone köpa styrlapp; till systemet får varenda inavlad horunge gå. Om något behövs ett spritkörkort alternativt regelbundet spö av muffar och andra mentalt föryngrade odågor för saker de kommer att göra på fyllan i framtiden.

Att ha ett bevis på att man kan köra bilen vettigt betyder ju långt ifrån att man gör det när körskolläraren lämnat bilen. Vad är det för fel på epatraktorerna? Duger gott och väl tills man fyllt 18.

747
2008-05-28, 09:10
Dåligt med låg ålder för bilkörning men bra med låg ålder för systemet? För att ratta runt ett plåtschabrak på vägarna behöver du åtminstone köpa styrlapp; till systemet får varenda inavlad horunge gå. Om något behövs ett spritkörkort alternativt regelbundet spö av muffar och andra mentalt föryngrade odågor för saker de kommer att göra på fyllan i framtiden.

Nä, nu har du hoppat i galentunnan. Jag tycker det är bra med 20 på systemet. När jag var yngre än så så var det definitivt ett hinder för att få tag på dricka.

jwzrd
2008-05-28, 09:22
Att ha ett bevis på att man kan köra bilen vettigt betyder ju långt ifrån att man gör det när körskolläraren lämnat bilen. Vad är det för fel på epatraktorerna? Duger gott och väl tills man fyllt 18.

Jag är inte direkt gravallvarlig men tycker ändå att det kan få vara dulighetsprövat. Klarar man av att ratta en bil vid 16 så ser jag inget hinder. Klarar man inte av att göra det vid 18 så får man inget körkort.

Nä, nu har du hoppat i galentunnan. Jag tycker det är bra med 20 på systemet. När jag var yngre än så så var det definitivt ett hinder för att få tag på dricka.

På vad sätt hoppar jag i galentunnan?

747
2008-05-28, 09:29
Jag är inte direkt gravallvarlig men tycker ändå att det kan få vara dulighetsprövat. Klarar man av att ratta en bil vid 16 så ser jag inget hinder. Klarar man inte av att göra det vid 18 så får man inget körkort.



På vad sätt hoppar jag i galentunnan?

Kändes som att du antydde att det var jag som var en galen muf(f)are som ville ha låg ålder för att få köpa sprit.

Langster
2008-05-28, 09:29
Om kidsen är så sugna på alkohol att de inte kan vänta 2 år innan de får köpa det själva så ser jag det som ett starkt argument MOT en lägre åldersgräns på systemet.

tp_88
2008-05-28, 10:01
Hellre ett "körkort" för inköp av alkohol. Men definitivt inget totalförbud.
Det skulle jag också rösta för, och då gällande ett flertal av dom idag illegala drogerna också. Men som om det kommer hända, eller ens funka..

jwzrd
2008-05-28, 10:04
Kändes som att du antydde att det var jag som var en galen muf(f)are som ville ha låg ålder för att få köpa sprit.

Det gjorde jag inte.

Nitrometan
2008-05-28, 10:05
Det skulle jag också rösta för, och då gällande ett flertal av dom idag illegala drogerna också. Men som om det kommer hända, eller ens funka..
Uppkörning per drog då?

Morfin idag, amfetamin imorrn och heroin på fredag?

Piranha
2008-05-28, 10:06
Jag kan hålla med om att det är lite konstiga regler runt det hela.

Inhandla alkohol på krogen 18, men på systembolaget 20.

jwzrd
2008-05-28, 10:07
Jag kan hålla med om att det är lite konstiga regler runt det hela.

Inhandla alkohol på krogen 18, men på systembolaget 20.

Tanken där är att du inte ska bli serverad om du är för full. Undrar om jag inte hört att man inte får ha "fulla" människor på krogen. Att krogen kan åka på det på något vis.

Piranha
2008-05-28, 10:10
Tanken där är att du inte ska bli serverad om du är för full. Undrar om jag inte hört att man inte får ha "fulla" människor på krogen. Att krogen kan åka på det på något vis.

Whistler kanske kan upplysa oss mer om hur det funkar rent praktiskt på krogen, utöver att man får re-spekt på 85+.

:thumbup:

Nitrometan
2008-05-28, 10:14
Tanken där är att du inte ska bli serverad om du är för full. Undrar om jag inte hört att man inte får ha "fulla" människor på krogen. Att krogen kan åka på det på något vis.
Å andra sidan ska de inte sälja sprit till folk som är påverkade på systemet heller. Det kanske inte är så stor skillnad.

747
2008-05-28, 10:15
Det gjorde jag inte.

Tur för dig.



:laugh:

tp_88
2008-05-28, 10:23
Uppkörning per drog då?

Morfin idag, amfetamin imorrn och heroin på fredag?
Som sagt skulle det inte funka, och ännu mindre vara aktuellt, men jag tycker det är ett ganska intressant förslag. Behöver ju inte vara utformat på samma sätt som ett bilkörkort (Halkbana på LSD kan jag tänka mig vore ganska intressant att se iofs, t.ex.) utan skulle ju kunna vara fritt över en viss åldersgräns, om man sedan på något sätt missköter sig så har man förbrukat sin rätt. Men som sagt, inget som lär funka i praktiken, såklart.

Snafu
2008-05-28, 10:34
Äh vafan, gör det lagligt att köpa ut till personer mellan 18 och 20. Dom äldre får hålla reda på de yngre.

Eller så gör vi det high tech:
Man måste vara över 25, 30 eller 40 eller nåt, alltså den som håller licensen att köpa ut till 18-20åringarna. Den som dricker installeras med en alkomätare och om en viss promillehalt överstigs skickas ett SMS till licenshållaren som genast måste åka och smiska skiten ur snorungen.

Nitrometan
2008-05-28, 11:05
utan skulle ju kunna vara fritt över en viss åldersgräns, om man sedan på något sätt missköter sig så har man förbrukat sin rätt. Men som sagt, inget som lär funka i praktiken, såklart.
Men man förbrukar bara sin rätt för en drog i taget?

Bara de som blir tagna av polisen som blir fråntagna sina "drogrättigheter"?

Jag tycker att det är för mycket risker med droger för att tillåta mer än vi gör idag.

jwzrd
2008-05-28, 11:05
Tur för dig.



:laugh:

Onekligen. Tänk om du blivit arg på mig :/

Morty
2008-05-28, 11:13
Muf är ju dagens skämt. Dom fattar väl att det skulle leda till mycket mer strul om man gjorde så?

tp_88
2008-05-28, 11:48
Men man förbrukar bara sin rätt för en drog i taget?

Bara de som blir tagna av polisen som blir fråntagna sina "drogrättigheter"?

Jag tycker att det är för mycket risker med droger för att tillåta mer än vi gör idag.
Nej, eftersom det säkerligen finns tusentals droger så skulle man då kunna hålla på livet ut även om man åkte in och ut från polisstationen.

Ja?

Om någon drog ska vara tillåten idag så tycker jag att fel tillåts, jag tycker alla gånger det är för mycket risker med alkohol och tobak för att tillåta det idag. Men det är en annan fråga.

Nitrometan
2008-05-28, 11:50
Om någon drog ska vara tillåten idag så tycker jag att fel tillåts, jag tycker alla gånger det är för mycket risker med alkohol och tobak för att tillåta det idag. Men det är en annan fråga.
Drugs are bad, m'kay?

tp_88
2008-05-28, 11:54
Drugs are bad, m'kay?
I princip alltid, ja.

mela
2008-05-28, 11:58
Tanken där är att du inte ska bli serverad om du är för full. Undrar om jag inte hört att man inte får ha "fulla" människor på krogen. Att krogen kan åka på det på något vis.

Du får inte servera alkohol till folk som är märkbart påverkade. Om en person i ett sällskap är för full så ska hela sällskapet kastas ut.

Detta tror inte norrmännen på när jag slänger ut dem :(

Trance
2008-05-28, 12:00
18 år som universell gräns låter rimligt ja. Att höja myndighetsåldern till 20 känns spontant som ett väldigt dumt förslag.

jwzrd
2008-05-28, 12:17
Du får inte servera alkohol till folk som är märkbart påverkade. Om en person i ett sällskap är för full så ska hela sällskapet kastas ut.

Detta tror inte norrmännen på när jag slänger ut dem :(

Samma regler i norge?

mela
2008-05-28, 12:18
Samma regler i norge?

Samma regler i Norge som i Sverige när det gäller sådant.

747
2008-05-28, 12:38
Onekligen. Tänk om du blivit arg på mig :/

Det smäller bara en gång. Skaka trikåmannen!

hihihi
Det fungerar ju kanske inte så bra i praktiken på krogen, för krävs nog väldigt mycket för att bli nekad sprit för att man är för full. Om man spyr brukar man dock åka ut.

NotoriousEreko
2008-05-28, 12:56
Skrev under thi

Dreas
2008-05-28, 14:20
Ryssland, England, Skottland, Irland, de baltiska länderna, Polen, Tyskland, Österrike, osv, osv. I Tyskland får du väl ha högre promillehalt i blodet än i Sverige? I Tyskland är det väl inte helt ovanligt med öl till maten heller?

Exdiaq
2008-05-28, 15:01
I Tyskland får du väl ha högre promillehalt i blodet än i Sverige? I Tyskland är det väl inte helt ovanligt med öl till maten heller?



Ja, till och med McDonalds säljer öl i Tyskland (i alla fall de farsan har varit på).

Mantus
2008-05-28, 17:31
Tja kolozzeum!

Enligt FN:s barnkonvention är du vuxen när du har fyllt 18. Då får du köra bil, köpa tobak och rösta. Du kan tvingas ut i krig för att döda.

I alla europeiska länder får du också köpa starköl och vin i affär. Utom i Sverige (och Island).

Det tycker vi är fel. Moderata ungdomsförbundet i Skellefteå arbetar för att alla som är myndiga ska få handla på Systembolaget.

Alla vet att ungdomar under 20 trots åldersgränsen inte har några problem att få tag i alkohol. Åldersgränsen leder i stället till en svart marknad där smuggling och hembränning frodas.

Droppa en röst för att göra Sverige till ett alkoholvänligare samhälle !

Diskutera!

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2072

Varför tar alla politiska partier upp olika FN- konventioner i sin argumentation?:) Tycker de används oftare än de borde och så gott som alltid i fel sammanhang. FN:s barnkonvention har ingenting med laglighetsåldern att köpa alkohol att göra hur man än tolkar den.

Trance
2008-05-28, 17:33
Varför tar alla politiska partier upp olika FN- konventioner i sin argumentation?:) Tycker de används oftare än de borde och så gott som alltid i fel sammanhang. FN:s barnkonvention har ingenting med laglighetsåldern att köpa alkohol att göra hur man än tolkar den.

Det låter officiellt och häftigt tror jag.

Mantus
2008-05-28, 17:35
Det låter officiellt och häftigt tror jag.

Lånad auktorietet är tryggt.

tron
2008-05-28, 22:41
Ja, till och med McDonalds säljer öl i Tyskland (i alla fall de farsan har varit på).

I Amsterdam kan man gå in på en film-teater och köpa en öl. Då menar jag inte en pappersmugg utan jag talar om ett glas öl.

Nitrometan
2008-05-28, 22:42
I Amsterdam kan man gå in på en film-teater och köpa en öl. Då pratar jag inte om en papperskopp utan jag talar om ett glas öl.
;)

You dig it the most.

mela
2008-05-29, 11:01
I Tyskland får du väl ha högre promillehalt i blodet än i Sverige? I Tyskland är det väl inte helt ovanligt med öl till maten heller?

Det är det inte i Norge heller. Folk äter ute hur mycket som helst och det blir minst en starköl/ett glas vin per person, oftast mycket mer än så. Hur de beter sig hemma vet jag iofs inte.

Dreas
2008-05-29, 13:56
Det är det inte i Norge heller. Folk äter ute hur mycket som helst och det blir minst en starköl/ett glas vin per person, oftast mycket mer än så. Hur de beter sig hemma vet jag iofs inte. Jag har ingen aning hur det hur det ser ut i andra länder men som jag hört så är ju vi Svenskar ganska kassa när det kommer till att dricka "lagom" eller hur man ska säga.

Pepz
2008-05-29, 14:02
Man blir vuxen så sent i dagens samhälle så myndighetsgränsen kan lika gärna höjas till 20 år.

Farsan jobbade och bodde själv när han var 18, liksom de flesta av hans kompisar. I dagens samhälle så är det extremt få 18åringar som bor själv.
Vad jag menar är att individen inte behöver ta samma ansvar och har kanske inte samma ansvarskänsla idag som förr. det motiverar en höjning. Jag kan bara se till mig själv och min umgängeskrets - de flesta av oss var inte vuxna nog att hantera alkohol vid 18års ålder. Nu är det inget som säger att alla är det vid 20års ålder men troligvis blir det en skillnad.

Jag anser att de som driver frågan med en sänkning av åldersgränsen oftast ligger under denna, vilket gör att det känns liiiite färgat..