handdator

Visa fullständig version : Acne i hårbotten


Officer
2008-05-27, 15:22
Är det några fler än jag som har såna irriterande problem med finnar/acne i hårbotten? Jag är oftast väldigt kortklippt, 6-9 mm men så fort det blir lite över 1 centimeter börjar jag få såna jävla ihärdiga acneutslag i hårbotten. Det är inget annat utslag om det är det ni tror - då de går att klämma precis som vanlig äcklig gul/vit acne (tjejen älskar det att pilla).
Jag har lidit av acne förr - men det har behandlats med antibiotika. Numera har jag alltså bara acne i hårbotten. Jag vägrar gå en Roaccutankur igen.

Någon mer som har liknande problem? Jag vill ju ogärna behöva raka mig helt på huvudet för att problemet (kanske) försvinner.

champion
2008-05-27, 15:33
Sola så försvinner det?
Raka så du har 1-2mm?

Daniel Mattusch
2008-05-27, 16:56
Torr hårbotten?

Jag hade liknande, allt ordnade sig med ett ordentligt balsam samt färre hårtvättar.

Officer
2008-05-27, 18:43
Torr hårbotten?

Jag hade liknande, allt ordnade sig med ett ordentligt balsam samt färre hårtvättar.

Intressant. Jag är allmänt fet i hyn men hårbotten kan ju vara torr likväl.

Hades
2008-05-27, 18:48
Jag har haft samma problem. Det är inte alls säkert att det är acne även om det verkar vara samma. Det kan vara hårsäcksinflammationer vilket är ganska svårbehandlat, även om det finns saker man kan prova. Gå till hudläkare är nog det bästa tipset.

Officer
2008-05-27, 18:58
Jag har haft samma problem. Det är inte alls säkert att det är acne även om det verkar vara samma. Det kan vara hårsäcksinflammationer vilket är ganska svårbehandlat, även om det finns saker man kan prova. Gå till hudläkare är nog det bästa tipset.

Även om det kanske är det bästa tipset så vill jag prova lite andra saker först - jag vägrar gå på någon form avantibiotikakur igen. Jag har ju bara kvar denna "acne" i huvudet och känns inte värt om man skulle gå på Tetra eller t om Roaccutan bara för det (inte för att jag tror att de skriver ut Roa för denna typ av milda saker men..)

Jag ska prova med att tvätta håret med balsam istället för Willys 3kronors-allaround-schampoo någon vecka och se om det blir någon skillnad.

jompa
2008-05-27, 19:43
Jag vet att det finns en speciell gelé för just torr och irriterad hårbotten. Det kan ju vara värt ett försök. Finns att spana in på apotekets hemsida.

/Johan

Officer
2008-05-27, 19:50
Kollade in gelén - verkar dock lite omständigt att behöva vänta 2-3 minuter efter applicering för att skölja ur osv, detta efter ordinarie schamponering...

Dock så hittade jag detta som verkar vara något mer praktiskt:
http://www.apoteket.se/rd/d/3172/ProductSKU/233151/tab/tillverkarinfo/showBuy/true/rightColumn/4039/action/showProdInfo

Kanske kan vara något. Det brukar klia något förbannat i mitt hårbotten typ när jag börjar svettas. Känns stramt och jävligt och jag börjar klia våldsamt t ex under ett gympass. Detta trots att jag har väldigt kort hår. Jag kan inte få ihop det till något annat än att jag har torr hårbotten.

babidi
2008-05-27, 19:58
köp fungoral på apoteket, motverkar mjäll och torr hud. duscha, applicera, vänta 5min, skölj.

jompa
2008-05-27, 20:01
Kollade in gelén - verkar dock lite omständigt att behöva vänta 2-3 minuter efter applicering för att skölja ur osv, detta efter ordinarie schamponering...

Dock så hittade jag detta som verkar vara något mer praktiskt:
http://www.apoteket.se/rd/d/3172/ProductSKU/233151/tab/tillverkarinfo/showBuy/true/rightColumn/4039/action/showProdInfo

Kanske kan vara något. Det brukar klia något förbannat i mitt hårbotten typ när jag börjar svettas. Känns stramt och jävligt och jag börjar klia våldsamt t ex under ett gympass. Detta trots att jag har väldigt kort hår. Jag kan inte få ihop det till något annat än att jag har torr hårbotten.

Ser bra ut bara att köpa och testa :) Lycka till.
/Johan

Daniel Mattusch
2008-05-27, 21:05
Det brukar klia något förbannat i mitt hårbotten typ när jag börjar svettas. Känns stramt och jävligt och jag börjar klia våldsamt t ex under ett gympass. Detta trots att jag har väldigt kort hår. Jag kan inte få ihop det till något annat än att jag har torr hårbotten.

Sådär var det för mig, jag blev rekomenderad Clearasil Mjällshampoo och deras balsam som heter något med "Dry Scalp", även fast jag inte hade någon tendens till mjäll. Kostnad: 80-90kr.

Hårtvätt varannan dag, följde anvisningarna för dosering och användning. Tog kanske 2v så blev det bra.

De produkterna som postats innan i tråden lär funkar lika bra.

Lycka till:9

haiduc
2008-05-27, 22:44
Om du färgat/blekt håret så kan det ge mjälleksem som flagar och kliar.
Farbror doktorn kan skriva ut salva iaf.

satta
2010-08-13, 07:04
Använde axe shampoo två dagar i rad förra helgen och nu är min hårbotten helt finnig!!!!

hahavaffan
2010-08-13, 07:49
Använde axe shampoo två dagar i rad förra helgen och nu är min hårbotten helt finnig!!!!Är man känslig gör man bäst i att ge fan i skitprodukterna på ICA osv. Köp schampo och balsam hos en riktig frisör så minimeras risken för torr hårbotten, finnar och annat skit :) Det kan låta dyrt med 5-600kr litern, men de bra produkterna är minst dubbelt så dryga som de utspädda billiga diton man hittar på ICAs hyllor.