handdator

Visa fullständig version : Uppkörning och Nervositet


Andreas Lelli
2008-05-27, 10:05
Hej alla! :) Jag ska nu på torsdag ha uppkörning och känner mig ganska säker.
Problemet är att jag antagligen kommer bli väldigt nervös i samband med uppkörninge, har ni några knep eller andra tips som kan hjälpa mig? :D

Tack på förhand / Andreas

sunkan
2008-05-27, 10:07
Hej alla! :) Jag ska nu på torsdag ha uppkörning och känner mig ganska säker.
Problemet är att jag antagligen kommer bli väldigt nervös i samband med uppkörninge, har ni några knep eller andra tips som kan hjälpa mig? :D

Tack på förhand / Andreas

försök att få uppkörningsförättaren att börja snacka med dig. Hjälpa mig jättemycket att han satt och snackade skit med mig hela tiden.

Richard85
2008-05-27, 10:08
Hej alla! :) Jag ska nu på torsdag ha uppkörning och känner mig ganska säker.
Problemet är att jag antagligen kommer bli väldigt nervös i samband med uppkörninge, har ni några knep eller andra tips som kan hjälpa mig? :D

Tack på förhand / Andreas

Kör på som du brukar, många gör felet och börjar anpassa sig och följa allting som någon öppen bok. Kör på som van och anpassa dig efter situationerna. Sen kan jag säga att det har jävligt mkt med vilken typ av uppkörningslärare du får. Vissa får en och vara helt bekväm och social medan andra får en och sitta och droppa svett och hålla stenhårt i ratten. Egna erfarenheter

von huff
2008-05-27, 10:10
har själv samma problem men har uppkörningen imorgon:)Enda som jag tycker att kan lugna en, är att ha kört tillräckligt före, har själv haft en "låtsasuppkörning".Annars är det väl bara att försöka ta det lungt finns inte så värst mycket man kan göra.Du kan förståss försöka tala med honom/henne

Nate
2008-05-27, 10:12
Nej :D

Att köra upp för B-kortet var nog det värsta jag varit med om i nervositetsväg. Kuggade första gången på ren nervositet och en surgubbe bredvid mig som hatade sitt jobb, kuggade andra gången på att kärringjäveln inte tyckte att jag visade att jag fattade att jag hade väjningsplikt in i en rondell pga att det fanns en bil i rondellen redan (denna bil befann sig på andra sidan cirkeln och enligt hennes tänkande skulle det bara rymmas en bil åt gången i rondellen). Klarade uppkörningen på tredje gången då jag fick köra med en soft tant från en annan stad som var inringd. Men fick kommentaren efter att jag inte behövde vänta så länge med att köra in i rondellerna utan istället ta tillfället så fort det fanns en lucka*rolleyes*.

Mår fortfarande psykiskt dåligt så fort jag går förbi vägverkets parkering :cryout:. Dessutom ska jag till snart och köra upp för BE...

sunkan
2008-05-27, 10:16
lustigt att det alltid är fel på de som man kör upp med och inte de som kör. Så är det ALLTID.:laugh:

747
2008-05-27, 10:23
Ta det bara lugnt, du kan ju inte göra annat än ditt bästa. Väldigt många som har blivit kuggade, så jag tror inte du kommer bli hånad och spottad på.

Nate
2008-05-27, 10:26
lustigt att det alltid är fel på de som man kör upp med och inte de som kör. Så är det ALLTID.:laugh:

Det fanns ett stort fel med min första uppkörning - och det var att jag var så jävla nervös!

Det kändes som att jag hade hoppande bönor i vänsterfoten. Det blev en jävligt snygg utbackning från parkeringen när hela kopplingsfoten rycker :laugh:. Jag sa lite halvt skämtsamt till gubben bredvid mig att han fick ha överseende med den ryckiga färden ut från parkeringen eftersom att min fot hade eget liv. Till svar fick jag ett snäsigt "du, det där kan du bara knipa igen om!! Att du är nervös kommer inte ändra min bedömning ett enda dugg!". Tur att han var så förstående *gah!*

Biceps
2008-05-27, 10:40
Håll koll på bilens placering, var så uppmärksam på omgivningen och trafiken att det e uppenbart att inspektören kan se det.. dvs läs av speglar och vrid på huvet och kolla över axeln när du gör högersväng etc. Håll hastighetsbegränsningarna och planera körningen. Spekulera inte i vad inspektören tänker och tror om din körning..

Nervositeten kan vara svårt, försök avdramatisera det hela.. samma sak som löneförhandling, tänk inte att du måste ha en höjning för att annars kan du inte göra bla bla och att du blir ledsen om du misslyckas, bäst förhandlingsläge har man när man skiter i hur det går och bara koncentrerar sig på att vinna för att det e kul, som en ren utmaning.. ja det där lät lite stört men du fattar kanske vad jag menar :P

Granatgiraffen
2008-05-27, 11:41
Det fanns ett stort fel med min första uppkörning - och det var att jag var så jävla nervös!

Det kändes som att jag hade hoppande bönor i vänsterfoten. Det blev en jävligt snygg utbackning från parkeringen när hela kopplingsfoten rycker :laugh:. Jag sa lite halvt skämtsamt till gubben bredvid mig att han fick ha överseende med den ryckiga färden ut från parkeringen eftersom att min fot hade eget liv. Till svar fick jag ett snäsigt "du, det där kan du bara knipa igen om!! Att du är nervös kommer inte ändra min bedömning ett enda dugg!". Tur att han var så förstående *gah!*

Bra att han var ärlig mot dig. Vad ville du att han skulle säga? "klart jag har överseende om du kör som en knarkare, det gör vi alla ibland"

Nate
2008-05-27, 12:27
Bra att han var ärlig mot dig. Vad ville du att han skulle säga? "klart jag har överseende om du kör som en knarkare, det gör vi alla ibland"

*rolleyes*

Eller så kan man bara vara trevlig och inte snäsa åt nervösa uppkörare genom att be dom hålla igen truten. Jag avskyr verkligen felplacerade människor som hellre borde sitta och sortera tidningar på något lager än att vara genuint otrevliga mot folk på sin betalda arbetstid. Är det så svårt att att vara trevlig eller är det bara så att det finns så många personer som är totalt socialt inkompetenta?

MasterChief
2008-05-27, 12:35
*rolleyes*

Eller så kan man bara vara trevlig och inte snäsa åt nervösa uppkörare genom att be dom hålla igen truten. Jag avskyr verkligen felplacerade människor som hellre borde sitta och sortera tidningar på något lager än att vara genuint otrevliga mot folk på sin betalda arbetstid. Är det så svårt att att vara trevlig eller är det bara så att det finns så många personer som är totalt socialt inkompetenta?

Du har helt rätt. Situationen är onaturlig och givetvis bör en bra lärare göra sin elev mindre nervös genom att "ta ner situationen på jorden".

lectris
2008-05-27, 12:48
Lita på dig själv. Sitt inte och oroa dig för ditten och datten utan tänk på hur bra det har gått på dina senaste körningar och känn att du har situationen under kontroll. Glöm inte att andas ;) Folk som är supernervösa sitter ofta och spänner sig, håller andan och då blir allt pannkaka.

Om du har möjlighet, gör en yttre och en inre kontroll av din pappas/mammas (valfri) bil någon dag innan du kör upp. Jag gjorde en på farsans bil dagen innan och upptäckte att bromsljusen inte fungerade :laugh: Hade han kört runt med i flera månader säkert :D Låt ägaren följa med när du kör runt och observera dig om du gör något uppenbart som du kan ändra på, tex titta oftare i backspegeln, motorbromsa tydligare osv.

Ett annat tips är att åka till platsen för uppkörningen och träna parkering på just deras parkering. Hjälpte mig jättemycket att slippa oroa mig för omtag osv när jag skulle parkera :) Kör annars så mycket som möjligt där du ska köra upp nu de sista dagarna innan det är dags, det är smidigt att känna igen vägarna lite.

/ Lectris som klarade uppkörningen på första försöket :cool:

Granatgiraffen
2008-05-27, 13:22
Du har helt rätt. Situationen är onaturlig och givetvis bör en bra lärare göra sin elev mindre nervös genom att "ta ner situationen på jorden".

"Life Law #2: You create your own experience.
Strategy: Acknowledge and accept accountability for your life. Understand your role in creating results.

You cannot dodge responsibility for how and why your life is the way it is. If you don't like your job, you are accountable. If you are overweight, you are accountable. If you are not happy, you are accountable. You are creating the situations you are in and the emotions that flow from those situations.

Don't play the role of victim, or use past events to build excuses. It guarantees you no progress, no healing, and no victory. You will never fix a problem by blaming someone else. Whether the cards you've been dealt are good or bad, you're in charge of yourself now.

Every choice you make — including the thoughts you think — has consequences. When you choose the behavior or thought, you choose the consequences. If you choose to stay with a destructive partner, then you choose the consequences of pain and suffering. If you choose thoughts contaminated with anger and bitterness, then you will create an experience of alienation and hostility. When you start choosing the right behavior and thoughts — which will take a lot of discipline — you'll get the right consequences."

Dr Phil in the house.

Slartibartfast
2008-05-27, 13:59
Sänk några öl innan uppkörningen så minskar nervositeten.

MasterChief
2008-05-27, 14:09
"Life Law #2: You create your own experience.
Strategy: Acknowledge and accept accountability for your life. Understand your role in creating results.

You cannot dodge responsibility for how and why your life is the way it is. If you don't like your job, you are accountable. If you are overweight, you are accountable. If you are not happy, you are accountable. You are creating the situations you are in and the emotions that flow from those situations.

Don't play the role of victim, or use past events to build excuses. It guarantees you no progress, no healing, and no victory. You will never fix a problem by blaming someone else. Whether the cards you've been dealt are good or bad, you're in charge of yourself now.

Every choice you make — including the thoughts you think — has consequences. When you choose the behavior or thought, you choose the consequences. If you choose to stay with a destructive partner, then you choose the consequences of pain and suffering. If you choose thoughts contaminated with anger and bitterness, then you will create an experience of alienation and hostility. When you start choosing the right behavior and thoughts — which will take a lot of discipline — you'll get the right consequences."

Dr Phil in the house.

Kloka ord, men vi är trots allt människor. En lärare bör ge stöd och inte dryga sig. Tror du inte Dr. Phil skulle hålla med om det?

Nitrometan
2008-05-27, 14:14
En lärare bör ge stöd och inte dryga sig. Tror du inte Dr. Phil skulle hålla med om det?
Är en uppkörningskontrollant en lärare?

På vilket sätt är annars en lärares beteende relevant?


*kissass*

MasterChief
2008-05-27, 14:20
Är en uppkörningskontrollant en lärare?

På vilket sätt är annars en lärares beteende relevant?


*kissass*

Ok, Inspektör är rätt titel.

Det är bara sunt förnuft att vara artig mot folk. Framförallt när de är nervösa pga av ett prov. Men visst, är det en kroppsbyggare som ska köra upp så får han gärna dryga sig och helst kugga.

Nitrometan
2008-05-27, 14:28
Det är bara sunt förnuft att vara artig mot folk. Framförallt när de är nervösa pga av ett prov.
Givetvis.

Jag försvarar på intet sätt beteendet i den post som orsakade inlägget.

Granatgiraffen
2008-05-27, 14:49
Ok, Inspektör är rätt titel.

Det är bara sunt förnuft att vara artig mot folk. Framförallt när de är nervösa pga av ett prov. Men visst, är det en kroppsbyggare som ska köra upp så får han gärna dryga sig och helst kugga.


Det finns 2 sidor av myntet grabben. Men köper du what's-her-face historia rakt av så är det okej. Och nja, det är inte en inspektörs roll att ge stöd genom att säga att det är okej att köra bilen hoppandes ut från startplatsen.

Dr Phil - Kolozzeum 1-0

Andreas Lelli
2008-05-27, 14:57
Sänk några öl innan uppkörningen så minskar nervositeten.
Yeah right ;) Tror dem har alkotest innan man börjar :D

Tack för alla svar och tips iaf, det ska nog gå bra hoppas jag :D

polaren
2008-05-27, 15:03
Jag blir jättenervös, det är helt bortom denna planet!
Tror att jag har kuggat 4 gånger, kanske 5. På trafikskolan anser dom att jag kör bra *screwy*

robin-
2008-05-27, 15:31
Klarade uppkörningen efter andra försöket för några veckor sedan! Det jag tyckte var så uppenbart, var att det gick sjukt mycket bättre när jag fick en inspektör som man kunde snacka lite skit med så man slappnade av. Första gången fick jag en halvbutter medelåldersman som var dryg, och andra gången en skittrevlig kille och då gick allt klockrent! :thumbup:

Gpajpen
2008-05-27, 15:33
Skriv upp allt viktig att tänka på kvällen innan, sen läser du det några gånger då och sedan på morgonen. Tänk på allt du har lärt dig bara så går det bra.

Smml
2008-05-27, 15:37
Kör på som du brukar, många gör felet och börjar anpassa sig och följa allting som någon öppen bok. Kör på som van och anpassa dig efter situationerna. Sen kan jag säga att det har jävligt mkt med vilken typ av uppkörningslärare du får. Vissa får en och vara helt bekväm och social medan andra får en och sitta och droppa svett och hålla stenhårt i ratten. Egna erfarenheter

Precis. Kör som du brukar och kan man köra så bör man få körkortet. Själv klarade jag uppkörningen på första, utan hjälp av körskola :bpump:

Mescreant
2008-05-27, 16:41
Om du har möjligheten så är det klokt att ha din körskolelärare med dig under uppkörningen. Allt blir mer avslappnat när ni är tre. De kan sitta och småprata medan du fokuserar dig på körningen.

Perg
2008-05-27, 17:26
Hej alla! :) Jag ska nu på torsdag ha uppkörning och känner mig ganska säker.
Problemet är att jag antagligen kommer bli väldigt nervös i samband med uppkörninge, har ni några knep eller andra tips som kan hjälpa mig? :D

Tack på förhand / Andreas

Snåla inte med glidmedel.

Andreas Lelli
2008-05-27, 18:11
Snåla inte med glidmedel.
Care to explain? :D

Låter iaf logiskt, bara att jag tar det lugnt och inte ser det hela som ett prov utan mer som att jag ska skjutsa honom :P Tack alla för tipsen :)