handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig uppskatta min stress och aktivitetsfaktor!


Kalle_Eriksson
2008-05-26, 23:35
Hej!

Som rubriken säger har jag jättestora problem att avgöra hur stor min stress och aktivitetsfaktor är, jag försöker räkna ut min energiförbrukning genom ekvationen som står i King Grubs deffguide. Det vore jättefint om någon kunde hjälpa mig uppskatta ungefär var jag hamnar mellan 1.2 som då tydligen är en dag framför datorn och 2.0 som är dag för en idrottsman.

Här är lite information om mig:
ålder: 20år
vikt: 82kg
längd: 178cm

Varje dag cyklar jag 6km, jag har 4 gympass i veckan och 2 basketpass.
gympassen är ungefär 1 timme långa, och ganska hårda för mig som bara gymmat 1 månad. Basketträningen varierar, vissa gånger är den 75 minuter men den kan också vara 2 timmar.

Jag skulle kunna höfta till och skriva att min aktivitetsfaktor är 1.5, men eftersom varje decimal för mig innebär cirka 194kcal betyder det att min energiuppskattning blir ganska felaktig om jag kommer lite på felspår, även om det bara handlar om 0.1 eller 0.2.

Här är Harris & Benedictekvationen med mina siffror isatta:
66.5 + (13.75 * 82) + (5.00300 * 178) - (6.77500 * 20) = 1 949.034

Sniggel
2008-05-26, 23:48
Räkna med att din första uträkning är fel. Med alla faktorer som är inblandade får man nöja sig med trial & error. Verkar inte intaget stämma? Går du upp mer i vikt än väntat efter 2 veckor? Justera!
Efter ett tag får man bättre koll på var man ligger.
I vilket fall hade jag sagt ca 1.7 i ditt fall då du verkar mycket aktiv.

Eddie Vedder
2008-05-27, 04:42
Jag brukar lägga in den här texten när frågan ställs. Slipper jag skriva samma sak om och om igen.;)

Ett bra sätt att räkna ut din TEE om du är typen som tränar och sen inte gör så mycket mer än så är att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (typ styrketräning).

Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra (det här är alltså HELT hypotetiskt nu då jag inte har en aning om ditt övriga liv och siffran i mitt exempel kan således vara helt fel) men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.

Summa sumarum 1.6.:)

Kalle_Eriksson
2008-05-27, 10:41
Tack för svaren! 1.6-1.7 låter ganska rimligt.