handdator

Visa fullständig version : Öltråden


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

Mantus
2008-05-26, 22:49
Det finns en vintråd och en öl & vintråd som dock inte fick så stort genomslag. Jag anser att om vin förtjänar en egen tråd så förtjänar bannemig öl det också, de flesta tar sig trots allt en öl oftare än de dricker en flaska vin.
I den här tråden diskuteras ölsorter, vilka ölsorter som passar bäst till olika sorters mat eller tillfällen, tips om lagringsbara öl och tips om nya ölsorter på systemet.

Mantus
2008-05-26, 22:51
Jag fick tre stycken flaskor "red seal" som en födelsedagspresent när jag fyllde år häromsistenes, det i kombination med att jag har köpt ett par flaskor chimay blå och röd bådar gott inför helgen då jag tänkte ha en liten privat provsmakning. Någon annan som har lite bra tips på god ale och trappistöl?

Torwald
2008-05-26, 22:54
Finns det inte en ganska stor öltråd?

Nåja, jag kan väl köra på här! Jag älskar belgiskt trappistöl, och det godaste jag brukar dricka är St. Bernadous Abt.12. Stor fruktig doft, och ganska torr.

Ett annat trevligt belgiskt öl, som dock snarare är en stout än en ale, är Hercules Stout. Också fantastiskt bra!

Mantus
2008-05-26, 23:04
Finns det inte en ganska stor öltråd?

Nåja, jag kan väl köra på här! Jag älskar belgiskt trappistöl, och det godaste jag brukar dricka är St. Bernadous Abt.12. Stor fruktig doft, och ganska torr.

Ett annat trevligt belgiskt öl, som dock snarare är en stout än en ale, är Hercules Stout. Också fantastiskt bra!

Jag sökte på både "öl", "öltråd", "öltråden" men utan att lyckas, betyder väl att jag är kass på att söka.:(

Aha, de ölen låter högintressanta, finns de på de flesta systembolag eller är det något man måste beställa?

Spec^
2008-05-26, 23:05
Jag sätter min peng på Newcastle Brown Ale.

Jag har inte mkt till övers för mörka ölsorter, men denna smakar faktiskt ljuvligt.

L-Sami
2008-05-26, 23:06
Den nya kinesiska ölen Beijing var god.

Ajin
2008-05-26, 23:09
All öl jag har druckit som härstammar från Tjeckien och framför allt Prag har varit kung för mina smaksinnen. Sjukt goda!

Och för att drifta iväg lite OT: PALINKA ÄR SJUKLIGT GOTT!

Prankie
2008-05-26, 23:23
Suntory, Qingdao och San Miguel.

Mantus
2008-05-26, 23:34
Jag sätter min peng på Newcastle Brown Ale.

Jag har inte mkt till övers för mörka ölsorter, men denna smakar faktiskt ljuvligt.

Har ett sexpack här hemma, väldigt trevlig öl. Perfekt som uppvärmare till lite mer starkare alesorter.

Mantus
2008-05-26, 23:35
Den nya kinesiska ölen Beijing var god.

Hur smakade den? Köpte en för att testa men jag har inte kommit mig för att dricka den än.

Mantus
2008-05-26, 23:36
All öl jag har druckit som härstammar från Tjeckien och framför allt Prag har varit kung för mina smaksinnen. Sjukt goda!

Och för att drifta iväg lite OT: PALINKA ÄR SJUKLIGT GOTT!

Ordo Svejkalis kan inte ha fel.

OT: Rakija är bättre.;)

Torwald
2008-05-26, 23:42
Jag sökte på både "öl", "öltråd", "öltråden" men utan att lyckas, betyder väl att jag är kass på att söka.:(

Aha, de ölen låter högintressanta, finns de på de flesta systembolag eller är det något man måste beställa?
Är tyvärr rädd för att ingen av dem finns på bolaget, men en av dem vet jag att man kan beställa (St. Bernadus). Dock har den ingen synlig kod på bolaget, så du kan nog inte söka på den. Sök på eller fråga efter 71304, så borde du dock hitta den!

Här kommer en bild på skönheten:
http://www.sintbernardus.be/images/New/abt12.jpg

Mantus
2008-05-26, 23:45
Är tyvärr rädd för att ingen av dem finns på bolaget, men en av dem vet jag att man kan beställa (St. Bernadus). Dock har den ingen synlig kod på bolaget, så du kan nog inte söka på den. Sök på eller fråga efter 71304, så borde du dock hitta den!

Här kommer en bild på skönheten:
http://www.sintbernardus.be/images/New/abt12.jpg

Jag skriver upp namnet på dem och går till Gästringe-Hälsinge Nation. De har flest sorters öl i Uppsala så de kanske har någon fin liten flaska på lager.

reduce
2008-05-27, 02:04
Jag fick tre stycken flaskor "red seal" som en födelsedagspresent när jag fyllde år häromsistenes........

Den blev jag riktigt positivt överraskad av faktiskt, mycket god!

shut teh face
2008-05-27, 02:06
Öl som förtärs i solen eller bastun är väldigt väldigt optimalt och det jag helst gör!
Ölen ska vara ljus
Ölen får inte vara sofiero

Då är jag nöjd:)

chidde
2008-05-27, 02:40
för ett tag sen fick jag in lite prover på en ale som var lagrad på whiskyfat, glömt namnet på den nu bara för det men den ska finnas på systembolaget

33 cl flaska från Berntson AB, och den ska vara rätt dyr för att vara en 33:a
tror en flaska skulle kosta 18-20 kr så om ni ser den är det bara att plocka en och prova

på gränsen till sötsliskig men ändå inte, skulle kunna tänka mig att damer kan uppskatta den eftersom den inte är så besk... men ändå med mycket smak

en annan favorit är ju mc ewan's pale ale, som inte finns på systemet längre

L-Sami
2008-05-27, 09:47
Hur smakade den? Köpte en för att testa men jag har inte kommit mig för att dricka den än.

Rätt så mild och lite fruktigsmak. Om man gillar besk öl så är det nog ingen god, för att den är inte alls besk.

Snafu
2008-05-27, 09:53
Peroni smäller högst och passar fanimig till allt. Betyder det att jag är en simpleton? Italienskt för övrigt. Jag har ingen koll på om det är stort i Sverige eller inte.

hahavaffan
2008-05-27, 09:59
för ett tag sen fick jag in lite prover på en ale som var lagrad på whiskyfat, glömt namnet på den nu bara för det men den ska finnas på systembolaget

33 cl flaska från Berntson AB, och den ska vara rätt dyr för att vara en 33:a
tror en flaska skulle kosta 18-20 kr så om ni ser den är det bara att plocka en och prova

på gränsen till sötsliskig men ändå inte, skulle kunna tänka mig att damer kan uppskatta den eftersom den inte är så besk... men ändå med mycket smak

en annan favorit är ju mc ewan's pale ale, som inte finns på systemet längreInnis & Gunn kanske? Den är en favorit här iaf.

Newcastle Brown Ale håller jag också med om är god. Drack några sånna i helgen faktiskt.

Yuffie
2008-05-27, 10:07
Själv gillar jag tysk öl bäst. budweiser, carlsberg unt pripps.

sunkan
2008-05-27, 10:09
Själv gillar jag tysk öl bäst. budweiser, carlsberg unt pripps.

budweiser är väl amerikanskt eller tjeckiskt?

Yuffie
2008-05-27, 10:12
budweiser är väl amerikanskt eller tjeckiskt?

nej nej nej , man hör på uttalet att det är tyskt, budwihsar.
Åbro däremot är amerikanskt. Obroe.

spange
2008-05-27, 10:12
sierra nevada och india pale ale är suveräna(gilar du red seal kmr du nog gilla dom med), trapist roquefort har jag för mig är rätt go.
en annan pale som är jävla god är punk IPA.

sunkan
2008-05-27, 10:15
nej nej nej , man hör på uttalet att det är tyskt, budwihsar.
Åbro däremot är amerikanskt. Obroe.

dryg du är:D

Yuffie
2008-05-27, 10:19
dryg du är:D

hähäh :cool:

ArcTiC
2008-05-27, 11:50
Sommardryck nr 1 äro kalla veteöl såsom gamle trottjänaren Hoegaarden eller varför inte Paulaner.

martin_vbg
2008-05-27, 12:02
Själv gillar jag tysk öl bäst. budweiser, carlsberg unt pripps.

Var det menat att vara rolig? Isf. kom inte ironin fram genom internetz ända fram till mig.

Budweiser = Amerikanskt
De andra två svenska ifrån början.

Yuffie
2008-05-27, 12:08
Var det menat att vara rolig? Isf. kom inte ironin fram genom internetz ända fram till mig.

Budweiser = Amerikanskt
De andra två svenska ifrån början.

haha, det är ju taget från Kvarteret skatan ;)

martin_vbg
2008-05-27, 12:16
haha, det är ju taget från Kvarteret skatan ;)

Jaha.

Grymt bra program, har sett alla men kommer inte ihåg just det. :)

Torwald
2008-05-27, 12:44
Ville bara säga att Westmalle är kanonfin, och dubbeln brukar finnas på bolaget!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/59/Westmalle_Dubbel.jpg/400px-Westmalle_Dubbel.jpg

Yuffie
2008-05-27, 13:05
Sommardryck nr 1 äro kalla veteöl såsom gamle trottjänaren Hoegaarden eller varför inte Paulaner.

Håller med! Kalla veteöl är svingött!

hultman
2008-05-27, 14:51
Några favoriter:
Samuel Adams Boston Ale
Oppigårds Golden Ale
Newcastle Brown Ale
Nils Oscar India Ale
Liberty Ale
Staropramen dark

chidde
2008-05-27, 18:25
Innis & Gunn kanske?

stämmer, så hette den

Mantus
2008-05-28, 22:18
Var på möte med en förening idag i GH:s pub, efter det blev det en La Trappe med en hamburgertallrik med extra kött. Vilket till min stora häpnad för dem i köket tolkades som att jag ville ha både hamburgare och entrecote:D . Jag klagar dock inte, för det facila priset av 102kr fick jag en trappistöl, en hamburgare med pommes och en entrecote, sämre kan man ha det särskilt som entrecoten i vanliga fall enbat den går på sjuttio kronor.*drool*

High1ander
2008-05-28, 22:49
Samuel Adams
Firestone
Stella Artois
Hefeweizen
Harp Lager

Sen lite mexikanskt piss som Tecate och Cerveza kan vara fint ibland ocksa.

hultman
2008-05-28, 22:57
Var på möte med en förening idag i GH:s pub, efter det blev det en La Trappe med en hamburgertallrik med extra kött. Vilket till min stora häpnad för dem i köket tolkades som att jag ville ha både hamburgare och entrecote:D . Jag klagar dock inte, för det facila priset av 102kr fick jag en trappistöl, en hamburgare med pommes och en entrecote, sämre kan man ha det särskilt som entrecoten i vanliga fall enbat den går på sjuttio kronor.*drool*

Hur är vinutbudet på GH?

Mantus
2008-05-28, 23:02
Hur är vinutbudet på GH?

Jag vet inte riktigt, de har samma vinleverantör som ÖG (min nation) och det vinet är inte alltid något att hänga i granen men sedan beror det mycket på vilka viner man köper in från leverantören. Ölen är dock i absolut särklassv på GH.
Vilken nation är du medlem i?

daja
2008-05-29, 05:56
Landsort Lager, look it up. Klart värd pengarna.

PowPow
2009-04-15, 22:55
Jag och några vänner startade en tradition med öltestning under högst informella former var tredje vecka. Kan titta på vad vi kört igenom hittills. Kul har vi i alla fall!

http://olradet.blogspot.com/

Sommarens öl tycks bli La Goudale för mig. Otroligt fast i den just nu, och den klär sig fint till sommaren. Annars är jag, som så många andra, främst inne på belgiska öl. Trappisterna i topp. Framför allt chimay blå och westmalle dubbel. Var inne på bolaget och beställde hem 2 1,5 liters chimayflaskor till min ölprovningskväll tidigare idag. Ska bli intressant. Grande Reservan på 75 cl har jag testat, och den var tokfin i alla fall.

http://2.bp.blogspot.com/_dal6Wl_PUJA/R7CDLglpHVI/AAAAAAAAAJA/ndTSsS8_HLk/s400/ChimayMagnum.jpg

frambogir
2009-04-15, 22:59
Det var ett tag sen jag var inne på ales och sådana godheter, tror det slog slint när jag och en kompis drack oss dyngfulla på GH nation, en kanna trippel är giftigt.
Men jag gillar Delirium nocturnum och Skull splitter skarpt!

Three pigs
2009-04-15, 23:11
ja dricker bara slots guld

hahavaffan
2009-04-15, 23:29
Köpte hem en Chimay på prov för en månad sen typ.. kunde inte dricka upp den *spy*. Inte min smak helt enkelt. Däremot är min lägenhet sen igår fylld med smaskigt öl direktimporterad från Puttgarden. Tur det är defftider :D :(

Mantus
2009-04-16, 00:30
Själv har jag på senaste tiden blivit förälskad i en belgisk öl vid namn Gulden draak, trevlig och god med en svag smak av honung och solmogna tomater.*drool* Även Rochefort eight är riktigt god.

Jag samköpte även nyligen en XS imperial stout tillsammans med en vän men den smakader lite för mycket bränt kaffe för min smak.

Avesta
2009-04-16, 01:01
Jag och några vänner startade en tradition med öltestning under högst informella former var tredje vecka. Kan titta på vad vi kört igenom hittills. Kul har vi i alla fall!

http://olradet.blogspot.com/

Sommarens öl tycks bli La Goudale för mig. Otroligt fast i den just nu, och den klär sig fint till sommaren. Annars är jag, som så många andra, främst inne på belgiska öl. Trappisterna i topp. Framför allt chimay blå och westmalle dubbel. Var inne på bolaget och beställde hem 2 1,5 liters chimayflaskor till min ölprovningskväll tidigare idag. Ska bli intressant. Grande Reservan på 75 cl har jag testat, och den var tokfin i alla fall.

http://2.bp.blogspot.com/_dal6Wl_PUJA/R7CDLglpHVI/AAAAAAAAAJA/ndTSsS8_HLk/s400/ChimayMagnum.jpg

Lite fusk där, kör blindtest istället så blir det mer spännande att följa!

PowPow
2009-04-16, 05:48
Lite fusk där, kör blindtest istället så blir det mer spännande att följa!

Fusk?
På vilket sätt är det fusk? Vad är det du syftar på?

robin-
2009-04-16, 06:50
Nästintill all tjeckisk öl smakar som himmelriket! Men en favorit är ju absolut Staropramen, klassiker. Krusovicé har en svag bismak av smör, men är ju minst 4 kr billigare än annan tjeckisk öl, så det får man dock leva med. Smakar ju bättre än all annan öl ändå, any day!

ArcTiC
2009-04-16, 08:28
Själv har jag på senaste tiden blivit förälskad i en belgisk öl vid namn Gulden draak, trevlig och god med en svag smak av honung och solmogna tomater.*drool* Även Rochefort eight är riktigt god.

Jag samköpte även nyligen en XS imperial stout tillsammans med en vän men den smakader lite för mycket bränt kaffe för min smak.

Stod länge en dag och lurade på XS i.s. , då den var nytillkommen på det lokala bolaget, men tyckte priset var lite väl häftigt. Ångrade mig dock några dagar senare men väl tillbaka på bolaget så var den slut =/

Slottkällans strong ale var en trevlig upplevelse (fruktig, fyllig med toner av rök), så pass trevlig att jag köpte på mig ett gäng i syfte att lagra dem ett år eller så. Spöade Nils-Oscars rökporter med hästlängder imo.

Aerials
2009-04-16, 10:20
Kan man trava till ett bryggeri och köpa öl direkt från dem?
När jag jobbade som grovgubbe så hämtade vi träpallar från ett bryggeri och fick ett pack öl varje gång, oftast var det öl som inte fanns på systemet så det vore ju kex om man kunde gå dit och införskaffa sig lite speciella sorter!

Nordenator
2009-04-16, 10:46
Jag och några vänner startade en tradition med öltestning under högst informella former var tredje vecka. Kan titta på vad vi kört igenom hittills. Kul har vi i alla fall!

http://olradet.blogspot.com/

Sommarens öl tycks bli La Goudale för mig. Otroligt fast i den just nu, och den klär sig fint till sommaren. Annars är jag, som så många andra, främst inne på belgiska öl. Trappisterna i topp. Framför allt chimay blå och westmalle dubbel. Var inne på bolaget och beställde hem 2 1,5 liters chimayflaskor till min ölprovningskväll tidigare idag. Ska bli intressant. Grande Reservan på 75 cl har jag testat, och den var tokfin i alla fall.

http://2.bp.blogspot.com/_dal6Wl_PUJA/R7CDLglpHVI/AAAAAAAAAJA/ndTSsS8_HLk/s400/ChimayMagnum.jpg

Oj.. det där såg gott ut *cupid*

Personligen tänker jag synda lite och börja försöka hitta lite billigare ölsorter och varva med. Även fast jag bara druckit 4-6 öl i veckan under hösten/vintern har jag spenderat runt 600 kr / månad på systemet. Ska försöka hitta några billigare alternativ att varva med än att bara plocka det jag är mest sugen på. :)

Annars är ju några favvisar Chimay blå, rochefort 6:an, maredsous 10:an, guinness, punk IPA, dark horizon (inte direkt något man dricker ofta...), fuller's ESB, innis & gunn island/oak cask m.fl.

rolf
2009-04-16, 10:56
Jag är helt såld på mörka irländska ölsorter. Guinness, Murphy's och Killkenny är dom jag kommer på såhär på rak arm. När jag var i Dublin testade jag en jävla massa olika men jag blev lite för lullig för att minnas namnen på dom. Är det någon som har koll på sånt och kan rekommendera något öl i stil med tidigare nämnda? Jag antar dock att öl på flaska aldrig blir lika gott som på kran.

ArcTiC
2009-04-16, 11:34
www.oltorget.nu

Alone_in_the_dark
2009-04-16, 12:11
Jag är helt såld på mörka irländska ölsorter. Guinness, Murphy's och Killkenny är dom jag kommer på såhär på rak arm. När jag var i Dublin testade jag en jävla massa olika men jag blev lite för lullig för att minnas namnen på dom. Är det någon som har koll på sånt och kan rekommendera något öl i stil med tidigare nämnda? Jag antar dock att öl på flaska aldrig blir lika gott som på kran.

När jag jobbade i Dublin så fick jag veta att Kilkenny endast dracks av kvinnor och inte av män, Murphy är för dem som inte klarar Guinness osv:D Ja jag skulle vilja rekommendera de svenska sorterna Hell, Fallen Angel och Heaven.

darocker
2009-04-16, 12:27
Om ni är i Sthlm, så tycker jag att ni ska prova på Monks Cafe, grymt ställe, tror dom har ca 1400 öl-sorter, +enda puben i stan med eget bryggeri. Rekommenderas!

Nordenator
2009-04-16, 13:12
Jag är helt såld på mörka irländska ölsorter. Guinness, Murphy's och Killkenny är dom jag kommer på såhär på rak arm. När jag var i Dublin testade jag en jävla massa olika men jag blev lite för lullig för att minnas namnen på dom. Är det någon som har koll på sånt och kan rekommendera något öl i stil med tidigare nämnda? Jag antar dock att öl på flaska aldrig blir lika gott som på kran.

Haha.. detsamma. Var där och drack öl i några dagar men minns inte ett enda namn. Det är ungefär som att fråga efter namn på fest. In i ena örat, ut i andra ;)

Osten80
2009-04-16, 13:40
När jag jobbade i Dublin så fick jag veta att Kilkenny endast dracks av kvinnor och inte av män, Murphy är för dem som inte klarar Guinness osv:D Ja jag skulle vilja rekommendera de svenska sorterna Hell, Fallen Angel och Heaven.

Hell smakar ju verkligen helvete. Det måste vara en av de äckligaste ölsorterna jag någonsin druckit, i gott sällskap med typiskt amerikanskt blask.

Jag är som så många andra svag för tjeckisk öl. När jag var i Prag drack jag kopiösa mängder Branik. Det var öl gjord för mig.

rolf
2009-04-16, 13:47
När jag jobbade i Dublin så fick jag veta att Kilkenny endast dracks av kvinnor och inte av män, Murphy är för dem som inte klarar Guinness osv:D Ja jag skulle vilja rekommendera de svenska sorterna Hell, Fallen Angel och Heaven.
Fan också, Killkenny som var så gott :D Får se om jag lyckas hitta nån av dom här i Finland.
Haha.. detsamma. Var där och drack öl i några dagar men minns inte ett enda namn. Det är ungefär som att fråga efter namn på fest. In i ena örat, ut i andra ;)
Ja exakt. "Mmm, det här var gott. Vad hette det nu igen?" :D

ChrisDEFC
2009-04-16, 16:38
HELL! den är både god och mäktig på samma gång. lite dyrare än vanligt blask öl men å andra sidan orkar man inte dricka mer än 1 el möjligen 2 flaskor och då klarar man sig under 50lappen.

grondahl
2009-04-16, 16:56
Men stundtals djävligt taskig service. Föredrar helt klart ex Akkurat, Oliver Twist eller Bishops på Bellmans eller Folkkunga istället


Om ni är i Sthlm, så tycker jag att ni ska prova på Monks Cafe, grymt ställe, tror dom har ca 1400 öl-sorter, +enda puben i stan med eget bryggeri. Rekommenderas!

Denstillasittande
2009-04-16, 16:57
Jag gillar Bishops fingers väldigt mycket ! Men ofta blir de ölen som är betydligt billigare, tex grolsch osv.

Plastkasse
2009-04-16, 17:02
Sugen på och testa Dark Horizon. 16%. Men kostar 149kr för en 50cl burk.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11587&Butik=0&SokStrangar

PowPow
2009-04-16, 17:07
Oj.. det där såg gott ut *cupid*

Personligen tänker jag synda lite och börja försöka hitta lite billigare ölsorter och varva med. Även fast jag bara druckit 4-6 öl i veckan under hösten/vintern har jag spenderat runt 600 kr / månad på systemet. Ska försöka hitta några billigare alternativ att varva med än att bara plocka det jag är mest sugen på. :)

Annars är ju några favvisar Chimay blå, rochefort 6:an, maredsous 10:an, guinness, punk IPA, dark horizon (inte direkt något man dricker ofta...), fuller's ESB, innis & gunn island/oak cask m.fl.

La Goudale måste du ju testa då. kostar 16:90 för en 33:a (7,2 %). Prisvärt som fanken. Ett annat tips är Oxford Ale.. en ljus, ekologisk brittisk ale för 14:50/33cl

Börjar pengarna sina på riktigt brukar jag hålla mig till kroatiska Karlovacko. 13:50 för 50 cl glasflaska. It will get you drunk, som man säger. Ljus lager.

Denstillasittande
2009-04-16, 17:12
Sugen på och testa Dark Horizon. 16%. Men kostar 149kr för en 50cl burk.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11587&Butik=0&SokStrangar

Fy fan vad dyr! Jag gillar att pröva nån ny sort varje gång jag är på systemet, men med de priset hade jag helt gått förbi den:D

tsp
2009-04-16, 17:42
Någon som druckit Brother Thelonius? Finns tillfälligt på vissa bolag. Köpte en flaska här om helgen. Jävligt intressant karaktär för mig som vanligtvis inte dricker "avancerade" Ales.

henk4n
2009-04-16, 17:48
Eftersom jag kommer bli student i höst (troligtvis) så kommer min ekonomi krympa som faaan. Då lär jag inte ha råd med att dricka drinkar, vin och shots på krogen. Jag hatar verkligen öl, har alltid gjort men jag måste fan lära mig dricka skiten.. Har ni några tips? *cupid*

Alone_in_the_dark
2009-04-16, 17:57
Eftersom jag kommer bli student i höst (troligtvis) så kommer min ekonomi krympa som faaan. Då lär jag inte ha råd med att dricka drinkar, vin och shots på krogen. Jag hatar verkligen öl, har alltid gjort men jag måste fan lära mig dricka skiten.. Har ni några tips? *cupid*

Budweiser, smakar absolut inget :D

PowPow
2009-04-16, 18:04
Någon som druckit Brother Thelonius? Finns tillfälligt på vissa bolag. Köpte en flaska här om helgen. Jävligt intressant karaktär för mig som vanligtvis inte dricker "avancerade" Ales.

3:e ölet här
http://olradet.blogspot.com/2009/04/olrad-09xxxx_12.html

Jag är "Olsson". Inte stormförtjust, men den var trevlig.

Nordenator
2009-04-16, 18:09
Sugen på och testa Dark Horizon. 16%. Men kostar 149kr för en 50cl burk.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11587&Butik=0&SokStrangar

Flaska är det (om det är samma.. second edition), och den är skitgrym. Druckit en, lagrar en och gett en tredje till min broder :) Den är så pass jävla mörk att om man tar en normalstark diodlampa och lyser rakt in i den kommer inget ljus ut på andra sidan - därefter döpt till diodtestet :D Däremot är den inte "stark" i alkoholsmak. Den är stark till smaken, visst. Men smaken av alkohol är inte alls så pass stark som man kan vänta sig.

La Goudale måste du ju testa då. kostar 16:90 för en 33:a (7,2 %). Prisvärt som fanken. Ett annat tips är Oxford Ale.. en ljus, ekologisk brittisk ale för 14:50/33cl

Börjar pengarna sina på riktigt brukar jag hålla mig till kroatiska Karlovacko. 13:50 för 50 cl glasflaska. It will get you drunk, som man säger. Ljus lager.

La Goudale har gått ned på en pokerkväll. Det var dock sista ölen så minns inte så mycket om smaken. Ska testas igen helt klart. Jag har beställt ett flak grolsch på burk i utvärderingssyfte. Flaskvarianten tycker jag är en rätt skön blasköl för bruk på sommar/vår. Burken gick för 12.50.

Såg föresten att ni testat timmermans kriek tradition med sådär betyg. Den tycker jag är riktigt skön. Följde med 4 flaskor sådant i beställningen också. Kriek i allmänhet är trevligt :>

frambogir
2009-04-16, 18:34
Själv har jag på senaste tiden blivit förälskad i en belgisk öl vid namn Gulden draak, trevlig och god med en svag smak av honung och solmogna tomater.*drool*

Den har jag testat en gång, om det är den där 11%-iga ?
Hur som helst var det en fin liten goding, absolut!

Mantus
2009-04-16, 18:41
Den har jag testat en gång, om det är den där 11%-iga ?
Hur som helst var det en fin liten goding, absolut!

10,5% i en vit flaska. En liten bit buteljerat himmelrike.:D

Det jag är mest glad för för tillfället är att ÖG i och med det nya ölavtalet kommer få både Newcastle och Guinness på tapp. Det är något annat än falcon och staropramenblasket man blev tvungen att dricka innan. Skönt att kunna gå till baren en fredag och kunna köpa en newcastle på tapp, smaklökarna självdör en aning varje gång jag dricker falcon.

capture
2009-04-16, 19:45
Eftersom jag kommer bli student i höst (troligtvis) så kommer min ekonomi krympa som faaan. Då lär jag inte ha råd med att dricka drinkar, vin och shots på krogen. Jag hatar verkligen öl, har alltid gjort men jag måste fan lära mig dricka skiten.. Har ni några tips? *cupid*

Var likadan när jag började studera nu efter 1,5 år så är det minsann inga problem att dricka öl. Kan nog ganska säkert säga att du kommer lära dig.

J.V
2009-04-16, 19:53
Eftersom jag kommer bli student i höst (troligtvis) så kommer min ekonomi krympa som faaan. Då lär jag inte ha råd med att dricka drinkar, vin och shots på krogen. Jag hatar verkligen öl, har alltid gjort men jag måste fan lära mig dricka skiten.. Har ni några tips? *cupid*Jag är också i processen att lära mig dricka öl. Spendrups Bright, Spotlight och Miller har jag definitivt lättast för. Dessutom är de två första bra alternativ i defftider. ;)

frambogir
2009-04-16, 20:17
10,5% i en vit flaska. En liten bit buteljerat himmelrike.:D


Ja just den! :D rena rama giftet, men usch vad gött!

ArcTiC
2009-04-16, 20:17
Jag är också i processen att lära mig dricka öl. Spendrups Bright, Spotlight och Miller har jag definitivt lättast för. Dessutom är de två första bra alternativ i defftider. ;)

Fast... det är ju inte öl.

Ljus lager ey? Då slår jag ett slag för Primator som är prisvärd och inte alls så dum.

J.V
2009-04-16, 20:21
Fast... det är ju inte öl.Du kanske rekommenderar Guinness till någon som hatar öl men vill lära sig dricka det?

Pirko
2009-04-16, 20:49
Eftersom jag kommer bli student i höst (troligtvis) så kommer min ekonomi krympa som faaan. Då lär jag inte ha råd med att dricka drinkar, vin och shots på krogen. Jag hatar verkligen öl, har alltid gjort men jag måste fan lära mig dricka skiten.. Har ni några tips? *cupid*

Been there, done that. Alltid druckit öl dock. Men när man var yngre och bara drack för att krökasatan så brydde man sig inte om smaken.

Min evolution hittills är typ:

14-17 år: Sofiero (fan, kostade ju bara en tia för 50cl)
17-19 år: Man började bli en man, började köpa flask öl (Satan vad flashigt), typ tjeckisk öl, eller bara öl med balla flaskor.
20+: Man får börja handla själv, as nice. Jävligt kul i början att få gå där inne och kolla på allt, köpa lite olika flaskor osv osv. Nästan som att köpa plockgodis.

Men en nybörjar öl brukar vara dom ljusa. Testa typ miller, corona osv. Och låt dom vara väldigt välkylda. Det är bara att dricka på och så börjar det smaka tillslut. Jag gillade inte öl i början, men nu tycker jag det är det absolut bästa man kan dricka om man ska ha lite chilldricka.

Lellan
2009-04-16, 20:52
Ngn som smakat och gillar chimay från Belgien? (Trappistöl)

Me like, konstigt nog. :)

ArcTiC
2009-04-16, 21:26
Du kanske rekommenderar Guinness till någon som hatar öl men vill lära sig dricka det?

Nej, jag rekommenderar Primator till nån som startat med blaskig lager.

Osten80
2009-04-16, 21:44
Belgien är verkligen bra när det gäller öl, både när det gäller sniköl på stormarknaden, men även de finare, dyrare, och framför allt starkare ölsorterna på trevliga pubar med gigantiska ölmenyer. Jag bodde där under ett år, och jag har nog aldrig druckit mer öl i hela mitt liv än under den tiden.
Det tråkiga är att det är svårt att komma ihåg alla olika sorterna jag drack. Det fanns helt enkelt så mycket gott att välja på.

Torwald
2009-04-16, 21:53
Belgien är verkligen bra när det gäller öl, både när det gäller sniköl på stormarknaden, men även de finare, dyrare, och framför allt starkare ölsorterna på trevliga pubar med gigantiska ölmenyer. Jag bodde där under ett år, och jag har nog aldrig druckit mer öl i hela mitt liv än under den tiden.
Det tråkiga är att det är svårt att komma ihåg alla olika sorterna jag drack. Det fanns helt enkelt så mycket gott att välja på.
St. Bernadus abt. 12 är mitt absoluta favoritöl. Känner du till det?

Psychological
2009-04-16, 22:04
All öl Från Tjeckien är god och Pripps Blå smakar som rysk thai hora . Punkt slut

ArcTiC
2009-04-16, 22:16
St. Bernadus abt. 12 är mitt absoluta favoritöl. Känner du till det?

Den är fin, påminner om Vestvleteren om inte mina smaklökar minns helt fel.

Avesta
2009-04-16, 22:26
Fusk?
På vilket sätt är det fusk? Vad är det du syftar på?
Brother Thelonious får ju kopia stämpel, det hade varit mer spännande att se kommentarerna om ingen visste på förhand att var just en liten amerikansk hyllning. Kanske hade betygen åkt upp rejält?

Prova det, bra med variation.

PowPow
2009-04-17, 15:13
Brother Thelonious får ju kopia stämpel, det hade varit mer spännande att se kommentarerna om ingen visste på förhand att var just en liten amerikansk hyllning. Kanske hade betygen åkt upp rejält?

Prova det, bra med variation.

Ah, du menar så. Det kan säkert också vara kul, och något att testa. För som vi kör nu så kör vi väl mer på hela upplevelsen, vilket lite försvinner i blindtester. Vi testar helt enkelt öl som man brukar dricka öl, med alla dess för- och nackdelar :D

PowPow
2009-04-17, 15:14
Ngn som smakat och gillar chimay från Belgien? (Trappistöl)

Me like, konstigt nog. :)

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=3606096#post3606096

Fatcan
2009-04-17, 15:34
Nån som smakat Coors Light?

Condemned
2009-04-17, 16:13
Nån som smakat Coors Light?

Japp, blaskigare öl är svårt att finna.

redbrigade
2009-04-17, 16:34
Coors light är helt okej för att vara en light öl, man kan ju självklart inte förvänta sig att den ska smaka lika bra som "vanlig" öl. Ljus amerikansk lager är ju överlag jävligt blaskig så något annat ska man inte förvänta sig men på sommaren passar dom bra.

Wao
2009-04-17, 16:51
Jag är också i processen att lära mig dricka öl. Spendrups Bright, Spotlight och Miller har jag definitivt lättast för. Dessutom är de två första bra alternativ i defftider. ;)

Corona och ljus Staropramen är bra lära-sig-dricka-öl-öl

Plastkasse
2009-04-17, 17:56
Kul namn på en öl. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Knark_III_netshop.JPG

Linnet
2009-04-17, 18:12
Sitter precis och suger på en Great divide Titan IPA som jag privatimporterat via systemet, för humlenördar kan jag rekommendera den starkt!

Linnet
2009-04-17, 18:13
Ngn som smakat och gillar chimay från Belgien? (Trappistöl)

Me like, konstigt nog. :)

Inte ett dugg konstigt då det är ett riktigt bra bryggeri! :thumbup:

Nitrometan
2009-04-18, 11:51
Jahapp.

Primator var slut. *cry*



Sen var flera andra goda sorter också slut.


Tur att Tjeckien iaf producerar stora mängder god öl så att man kan dricka nåt gott iaf.

Nordenator
2009-04-24, 21:07
Bump!

I syfte att ha något att dricka då man ska köra eller helt enkelt inte vill vara onykter har jag gått igenom de alkoholfria sorterna på systemet. Förvånadsvärt bra. Carlsbergs var aningen tanig. Det är som en nedtonad carlsberg. Påminner lite halvt om vatten. Släcker törsten, men det är kanske så extremt gott. Kaliber är en öl med lite mer karaktär producerad av Guinness. Lite för mycket av ett försök att få karaktär på en alkoholfri öl. Den smakar sött, snudd på sliskigt, utan att egentligen ha någon djup smak i sig. Jevers öl "fun" smakar helt enkelt lager. Lite besk, eventuellt, men samtidigt helt klart drickbar. Mer intressant än carlsbergmotsvarigheten. Weihenstephaner var nog bäst, måste jag säga. En veteöl, och det smakar den som också. Däremot är den lite småsur och inte lika fyllig i smaken som man kan hoppats. Men bäst i sortimentet, i alla fall.

http://neodym.se/nonalco.jpg

L-Sami
2009-04-24, 21:53
Bump!

I syfte att ha något att dricka då man ska köra eller helt enkelt inte vill vara onykter har jag gått igenom de alkoholfria sorterna på systemet. Förvånadsvärt bra. Carlsbergs var aningen tanig. Det är som en nedtonad carlsberg. Påminner lite halvt om vatten. Släcker törsten, men det är kanske så extremt gott. Kaliber är en öl med lite mer karaktär producerad av Guinness. Lite för mycket av ett försök att få karaktär på en alkoholfri öl. Den smakar sött, snudd på sliskigt, utan att egentligen ha någon djup smak i sig. Jevers öl "fun" smakar helt enkelt lager. Lite besk, eventuellt, men samtidigt helt klart drickbar. Mer intressant än carlsbergmotsvarigheten. Weihenstephaner var nog bäst, måste jag säga. En veteöl, och det smakar den som också. Däremot är den lite småsur och inte lika fyllig i smaken som man kan hoppats. Men bäst i sortimentet, i alla fall.

http://neodym.se/nonalco.jpg

Carlsberg slår åtminstone Kaliber och Weihenstephaner, Jever Fun har jag icke smakat, etiketten påminner mig om läsk. Carlsberg Non-Alcoholic, god törstsläckare som har en mild och bra eftersmak.

jakke
2009-04-24, 22:00
snyft, har massor av god öl i skåpet men har inga glas i lägenheten som gör ölen rättvisa.

GurraGo
2009-04-24, 22:07
Håller med! Kalla veteöl är svingött!

Sjukt ul att Weihenstpehaner skulle nämnas. Har kört det 3 helger i rad och jag tycker den är riktigt fin; härligt med öl med "fyllig smak".

I övrigt blev helgens skörd 3 Singha, 2 Leffe. Förra helgen testade jag Nils Oscar men de var varken goda eller prisvärda (18-19 kr för 33 cl!9

Bra tråd btw, krävs en jurist för det :thumbup:

hahavaffan
2009-04-24, 22:19
snyft, har massor av god öl i skåpet men har inga glas i lägenheten som gör ölen rättvisa.Du har ölen i ett skåp, men kan inte dricka den ur ett vanligt glas? *slap*

ArcTiC
2009-04-24, 22:23
Sen när dricker man finöl från vanliga glas? Vet hut! :P

Nordenator
2009-04-24, 22:39
Sjukt ul att Weihenstpehaner skulle nämnas. Har kört det 3 helger i rad och jag tycker den är riktigt fin; härligt med öl med "fyllig smak".

I övrigt blev helgens skörd 3 Singha, 2 Leffe. Förra helgen testade jag Nils Oscar men de var varken goda eller prisvärda (18-19 kr för 33 cl!9

Bra tråd btw, krävs en jurist för det :thumbup:

Vilka har du testat i väg av Nils Oscars? Deras kalasöl, coffee stout, rökporter och julöl har jag hittils varit imponerad av. Julölen är ju visserligen lite halvklurig att få tag på nu, men fick mig ett glas på bishops under juldagen. Deras lättare lagervarianter har jag inte gått på än, men övriga har helt klart varit goda och prisvärda.

-Englund
2009-04-24, 22:50
Haha.. detsamma. Var där och drack öl i några dagar men minns inte ett enda namn. Det är ungefär som att fråga efter namn på fest. In i ena örat, ut i andra ;)

Var OCKSÅ där, 5 dar å drack en massa saker... Numera är man helt såld på Guinness, verkar som det blir det på heltid nu när man är tillbaka i Sverige!:D
(Även lite lagom såld på whiskey, Jameson:))

Psychological
2009-04-24, 23:44
Drack nån öl från Kroatien hos farsan idag. Kom dock inte ihåg vad den hette, men den var helt ok

Aspling
2009-04-24, 23:52
Jag tycker då Slotts guld är godast :)

Psychological
2009-04-24, 23:53
Jag tycker då Slotts guld är godast :)

Oh fy fan. Då måste dina smaklökar ha någon slags sjukdom ?

coxie
2009-04-24, 23:59
Nils Oskar är ju kanongoda men ja priset är rätt högt.

GurraGo
2009-04-25, 00:14
Vilka har du testat i väg av Nils Oscars? Deras kalasöl, coffee stout, rökporter och julöl har jag hittils varit imponerad av. Julölen är ju visserligen lite halvklurig att få tag på nu, men fick mig ett glas på bishops under juldagen. Deras lättare lagervarianter har jag inte gått på än, men övriga har helt klart varit goda och prisvärda.

Nils Oskar är ju kanongoda men ja priset är rätt högt.

Well, det var förra veckan så jag vet inte om det var någon specialvariant. Antagligen var det en vanlig lager? Visst, den var säkert ok men i så fall tror jag man ska ha något tilll den (alltså någon särskild maträtt e.d.).

Fö rmin del känns Nils Oskar dyr men sedan flytten från Sthlm till Haparanda känns det som att jag kan kosta på mig det :cheers:

Linnet
2009-04-25, 08:54
Well, det var förra veckan så jag vet inte om det var någon specialvariant. Antagligen var det en vanlig lager? Visst, den var säkert ok men i så fall tror jag man ska ha något tilll den (alltså någon särskild maträtt e.d.).

Fö rmin del känns Nils Oskar dyr men sedan flytten från Sthlm till Haparanda känns det som att jag kan kosta på mig det :cheers:

Kan det ha varit God Lager? Alternativt deras pils?

Nordenator
2009-04-25, 09:17
St Peter's Cream Stout blir dagens nya variant. Ska bli intressant att testa. Betygmässigt verkar den fått allt från apkass till jättebra men jämnat ut sig runt 4/5 som genomsnitt. Wells banana bread beer var faktiskt lite häftig också.

Nordenator
2009-10-07, 21:32
Jag tycker tråden förtjänar en bump. Nu under hösten kommer mycket säsongsnyheter, men årstiderna är även perfekta för att sitta och mysa med en riktig finöl.

Har testat några "nyheter" nu i helgen och idag. 1 ½ nykter månad fick duga. Tycker om öl för mycket. Någon finöl i veckan har ingen dött av (hoppas jag).

De jag hittils testat:
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/8/14/7/media_l_897682.jpg
http://www.zeitgeistbeer.com/media/blog/ed396fb09026226f8a8801f883238e90_8044.jpeg
http://img190.imageshack.us/img190/57/brewdog.jpg
http://media.paragraphpublishing.net/store/home/botw/bottles/iss1/shepherd_neame_1698.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_XFpAa6ZoVjw/SrZsS6swrlI/AAAAAAAAA7I/J4CUTg0_88U/s400/La+Trappe+Witte+Trappist+090919.jpg

Ska dyka ner i systembolagets beställningssortiment av belgiska öler framöver. Jag och två polare funderar dels på att splitta en beställning av Maredsous 10:or, men sen även tre flaskor Chimay av olika sorter och lite annat trevligt. De flesta ölerna i beställningssortimentet kräver beställningar av kolli motsvarande 12 flaskor (750 ml) eller 24 flaskor (330 ml), vilket är lite besvärligt om man vill ha något själv.

capture
2009-10-07, 22:07
Stör mig sjukt mycket på att en hel del goda öler kräver att man köper 24st. Kunde inte 6-pack räckt?

Exempel som jag skulle vilja köpa om de nu inte enbart hade varit möjligt att beställa 24st/gång är Tripel Karmeliet och Gulden Draak

Aleqz
2009-10-07, 22:11
Någon som druckit Brother Thelonius? Finns tillfälligt på vissa bolag. Köpte en flaska här om helgen. Jävligt intressant karaktär för mig som vanligtvis inte dricker "avancerade" Ales.

En av mina absoluta favoriter :)

Aleqz
2009-10-07, 22:14
Såg föresten att ni testat timmermans kriek tradition med sådär betyg. Den tycker jag är riktigt skön. Följde med 4 flaskor sådant i beställningen också. Kriek i allmänhet är trevligt :>

Håller med, den är riktigt nice! Testat Peach eller Cassisvarianten? :)

Aleqz
2009-10-07, 22:18
Vilka har du testat i väg av Nils Oscars? Deras kalasöl, coffee stout, rökporter och julöl har jag hittils varit imponerad av. Julölen är ju visserligen lite halvklurig att få tag på nu, men fick mig ett glas på bishops under juldagen. Deras lättare lagervarianter har jag inte gått på än, men övriga har helt klart varit goda och prisvärda.

Alla dom är riktigt goda. Däremot skulle jag faktist sätta 3 av dom ljusa snäppet bättre ändå :) Nils Oscar Pils, Nils Oscar India Ale och Nils Oscar God Lager... alla är riktigt bra!

Nordenator
2009-10-07, 22:31
En av mina absoluta favoriter :)

Mm. Den är riktigt fin. Blev förvånad över hur en jänkaröl kunde vara så god :D

Håller med, den är riktigt nice! Testat Peach eller Cassisvarianten?

Tycker om både tradition och normala syntetkrieken. Borde nästan beställa ett kolli av de andra :)

Alla dom är riktigt goda. Däremot skulle jag faktist sätta 3 av dom ljusa snäppet bättre ändå :) Nils Oscar Pils, Nils Oscar India Ale och Nils Oscar God Lager... alla är riktigt bra!

Tvärt om för mig :) Lagern och pilsen vet jag inte om jag tycker är så mycket att hänga i granen. India Ale är visserligen god, men dricker hellre en Punk IPA.

Utöver det kommer det bli en fin dag imorgon med lite beställningar. Trevligt att testa mycket nytt. Både från ordinarie som inte finns i norrbotten och från beställningssortimentet.

Lellan
2009-10-07, 23:02
Westmalle!! *drool* Säger jag bara. Gillar chimay också, helst blå... *cupid*

Sedan har jag testat en öl i örebro, väldigt sötstark i början med lång något beskare eftersmak, trevligt - nu minns jag för sjutton inte vad stället heter.. Det ligger iaf med utsikt mot slottet, uteservering (inte det utanför slottet el det som ligger nära, och inte Harrys.. utan åt andra hållet! :Virro En pub liksom.. de hade iaf eget öl.

Åh, jäkla öltråd... *drool* Suugen nu!

Jpn
2009-10-07, 23:06
Varför? Varför klickade jag på den här tråden? *gah!*

Nitrometan
2009-10-08, 07:16
Varför? Varför klickade jag på den här tråden? *gah!*
Precis. En tidig morgon och redan ölsugen. *gah!*

Linnet
2009-10-08, 08:08
Är det någon mer än jag som sysslar med att lagra öl?

Aleqz
2009-10-08, 09:57
Mm. Den är riktigt fin. Blev förvånad över hur en jänkaröl kunde vara så god :D



Tycker om både tradition och normala syntetkrieken. Borde nästan beställa ett kolli av de andra :)



Tvärt om för mig :) Lagern och pilsen vet jag inte om jag tycker är så mycket att hänga i granen. India Ale är visserligen god, men dricker hellre en Punk IPA.

Utöver det kommer det bli en fin dag imorgon med lite beställningar. Trevligt att testa mycket nytt. Både från ordinarie som inte finns i norrbotten och från beställningssortimentet.

För att vara ljusa öler så gillar jag dom skarpt. :) Fast rökportern är inte dum den heller vid rätt tillfälle! Vad ska det beställas för något? :)

Nordenator
2009-10-08, 11:30
För att vara ljusa öler så gillar jag dom skarpt. :) Fast rökportern är inte dum den heller vid rätt tillfälle! Vad ska det beställas för något? :)

12 x Maredsous 10:or
4 x Orval
1 x Saison d'Erpe-Mere
1 x Urthel Hop It
4 x Kwak
0 x Ichtegems Grand Cru (var slut :x)
1 x St Feuillien Blonde

Måste ta tag i att smaka lite av de ölerna vi inte har i hyllan här, så det blev några från ordinarie. Maredsous 10 är via beställningssortimentet, så vi fick köpa ett kolli. Ska däremot dela med en polare. Lite häftigt att lägga ut 600 kr för sig själv för en ölsort :)

Sen då de får inte Chimay Grand Réserve på 750 ml flarra ska jag köpa:
Chimay Premiere
Chimay Grand Réserve
Chimay Cinq Cents

1,5 liter Chimay Grand Réserve är lite satigt. Man vågar som aldrig öppna den då :D

ryss
2009-10-08, 11:32
Efter en vecka på kreta blev det mycket mythos, smaskens :D

Psychological
2009-10-08, 12:14
Dricker bara tysk och tjeckisk öl.

PowPow
2009-10-08, 12:28
1,5 liter Chimay Grand Réserve är lite satigt. Man vågar som aldrig öppna den då :D

Köpte 3 sådana för några månader sedan. 2 har gått ner. Sjukt mäktigt :D

Fick 2 st 2008:or och en 2009:a. 2009:an har jag inte smakat än, men 08:orna var sjukt bra.

Omdömme nedan:
http://olradet.blogspot.com/2009/06/olrad-090520.html

Mental
2009-10-08, 12:40
Köpte 3 sådana för några månader sedan. 2 har gått ner. Sjukt mäktigt :D

Fick 2 st 2008:or och en 2009:a. 2009:an har jag inte smakat än, men 08:orna var sjukt bra.

Omdömme nedan:
http://olradet.blogspot.com/2009/06/olrad-090520.html

Hehe, vi sprättade en 09:a det var som att dricka ett fint portvin. Men den var lite överlagrad, tror att runt 01-02 är de bästa just nu.

Aleqz
2009-10-08, 12:51
Ett axplock av ölsorter jag gillar!

Ljus Lager
Corona Extra
Eriksberg
Nils Oscar God Lager
Nils Oscar Pils
San Miguel
Tsing Tao

Mörk Lager
Zlatopramen

Ale
Brother Thelenius
Chimay Cinq Cents
Kilkeny
Kwak
La Goudale
Leffe Blond
Leffe Radieuse
Leffe Vieille Cuvee
Nils Oscar India Ale


Stout/Porter
Left Hand Milk Stout
Nils Oscar Coffestout
Nils Oscar Rökporter

Veteöl
Franzikaner Hefe-Weisbier
Hoegaarden (som den serveras på Galaways)
La Trappe
Left Hand Haystack Wheat
Weinhenstephaner


Spontanjäst Öl
Timmermans Kriek Tradition
Timmermans Peach

Specialöl
Anchor Steam
Hoegaarden Grand Crú

Aleqz
2009-10-08, 12:53
12 x Maredsous 10:or
4 x Orval
1 x Saison d'Erpe-Mere
1 x Urthel Hop It
4 x Kwak
0 x Ichtegems Grand Cru (var slut :x)
1 x St Feuillien Blonde



Har faktist inte provat Orval än, är den god? :)

Linnet
2009-10-08, 13:42
Hehe, vi sprättade en 09:a det var som att dricka ett fint portvin. Men den var lite överlagrad, tror att runt 01-02 är de bästa just nu.

Menar du en 99:a?

Har faktist inte provat Orval än, är den god? :)

Den är mycket god, om än något speciell och kan dessutom variera i smak en del mellan olika batcher. Har man inte provat den är den ett måste!

Nordenator
2009-10-08, 13:44
Köpte 3 sådana för några månader sedan. 2 har gått ner. Sjukt mäktigt :D

Fick 2 st 2008:or och en 2009:a. 2009:an har jag inte smakat än, men 08:orna var sjukt bra.

Omdömme nedan:
http://olradet.blogspot.com/2009/06/olrad-090520.html

Najsigt :) Chimay blå är hittils min favoritbelg, så jag ser verkligen fram emot att testa den.

Har faktist inte provat Orval än, är den god? :)

Återstår att se! :D

Linnet
2009-10-08, 13:52
Najsigt :) Chimay blå är hittils min favoritbelg, så jag ser verkligen fram emot att testa den.


Du och Pow Pow vet om att det är precis samma öl som chimay blå, fast i större flaska...

Wilt the Stilt
2009-10-08, 13:54
Trevlig tråd! Rätt ny öldrickare så denna tråd ska lusläsas ;)

Ale jag gillar:

Boddingtons (http://www.karlstromsmalt.se/olsallskapet/olsorte/boddington_bitter.htm
Jämtlands Öl - Pilgrim (http://www.jamtlandsbryggeri.se/pilgrim.html)

Sen på top 3 platsar också en tjeckisk ale som heter Cruzovic eller liknande (kommer inte ihåg stavningen).

Nordenator
2009-10-08, 13:59
Du och Pow Pow vet om att det är precis samma öl som chimay blå, fast i större flaska...

Aha. Då var det ju kanske inte någon större mening att sitta och vänta på att den kommer in om det bara betyder att jag köper en större flaska av vad vi alla redan druckit massvis med gånger. Tack för det :D

Wilt the Stilt
2009-10-08, 14:07
Sen på top 3 platsar också en tjeckisk ale som heter Cruzovic eller liknande (kommer inte ihåg stavningen).

Om jag kommer ihåg burken rätt såg den ut som på denna länk: http://www.ofiltrerat.se/2008/10/kruovice-ern.html

och heter Krušovice Černé, och är då tydligen en schwarzbier.

Vad tusan är en schwarzbier :confused:

EDIT: Ah, Schwarzbier, or "black beer," is a German dark lager beer (http://en.wikipedia.org/wiki/Schwarzbier).

Mitt åt! En lager var det visst! Men det går ju ner det med! He, He! =)

Linnet
2009-10-08, 14:08
Aha. Då var det ju kanske inte någon större mening att sitta och vänta på att den kommer in om det bara betyder att jag köper en större flaska av vad vi alla redan druckit massvis med gånger. Tack för det :D

Inga problem, är lite lurigt då deras tre öl går under olika alias: Premiere eller som vi säger i Sverige röd, Cinq cents (vit) Grande resérve (blå). Sen har systembolaget gjort det extra krångligt då de större flaskorna benämns med de belgiska namnen och de små efter färg.

Nordenator
2009-10-08, 14:17
Inga problem, är lite lurigt då deras tre öl går under olika alias: Premiere eller som vi säger i Sverige röd, Cinq cents (vit) Grande resérve (blå). Sen har systembolaget gjort det extra krångligt då de större flaskorna benämns med de belgiska namnen och de små efter färg.

Mjo, men Chimay verkar själv köra på den namngivningen, så det är väl inte direkt systemets fel.

"Chimay Blue
75 cl, 33 cl (25.4 fl.oz., 11.2 fl.oz.), 9% alc. vol.

Named Grande Réserve in 75 cl (25.4 fl.oz.) bottles, it is principally distinguished by its character of a strong beer."

Edit:
Chimay verkar dock anse att större kärlen leder till fylligare smak. Frågan är hur påtaglig skillnad det faktiskt blir.
http://www.chimay.com/en/chimay_blue_220.php

Alone_in_the_dark
2009-10-08, 14:19
Om jag kommer ihåg burken rätt såg den ut som på denna länk: http://www.ofiltrerat.se/2008/10/kruovice-ern.html

och heter Krušovice Černé, och är då tydligen en schwarzbier.

Vad tusan är en schwarzbier :confused:

EDIT: Ah, Schwarzbier, or "black beer," is a German dark lager beer (http://en.wikipedia.org/wiki/Schwarzbier).

Mitt åt! En lager var det visst! Men det går ju ner det med! He, He! =)

Tyskarnas variant på mörk lager;)

Buken
2009-10-08, 14:27
Kilkenny Kilkenny Kilkenny.

Mental
2009-10-08, 15:13
Menar du en 99:a?



Ehh, japp! Svårt med siffrorna ;D

tuben
2009-10-08, 15:20
Jag gillar Flying Dog's olika ales dom har, synd att dom inte finns på bolaget bara.

Linnet
2009-10-08, 15:44
Jag gillar Flying Dog's olika ales dom har, synd att dom inte finns på bolaget bara.

De finns att privatimportera via importören och de släpps dessutom vid olika tillfälliga lanseringar om man har ögonen öppna.

Onigiri
2009-10-08, 16:34
Ni öldrickare borde köpa öl i Holland. Dem har lite ovanligare smaker (det har väl fler länder men jag har just druckit deras.) Finns med olika bärsmaker tex. Väldigt speciell smak. Kan inte komma på namnet men det var deras lokala öl hur som helst.

Annars är corona ett säkert kort valfri dag i veckan.

Linnet
2009-10-08, 16:41
Ni öldrickare borde köpa öl i Holland. Dem har lite ovanligare smaker (det har väl fler länder men jag har just druckit deras.) Finns med olika bärsmaker tex. Väldigt speciell smak. Kan inte komma på namnet men det var deras lokala öl hur som helst.

Annars är corona ett säkert kort valfri dag i veckan.

Kriek eller lambic?

Lellan
2009-10-08, 18:21
Om man nu gillar blå chimay och Westmalle, vad kan ni rekommendera att man provar? Öl är en relativt nyupptäckt men stark kärlek för mig. :)

(Helst inget man måste beställa multum av för att få smaka.. :))

Linnet
2009-10-08, 18:32
Om man nu gillar blå chimay och Westmalle, vad kan ni rekommendera att man provar? Öl är en relativt nyupptäckt men stark kärlek för mig. :)

(Helst inget man måste beställa multum av för att få smaka.. :))

Rochefort 8 och 10, Chimay röd och vit, Duvel, de koninck, kwak, leffe, orval, maredsous 6, 8 och 10 är några exempel, har du provat alla westmalle? Detta är några exempel på belgare du kan få tag på utan jättestora problem.

G_lund
2009-10-08, 18:35
Testade Anchor Brewings Liberty Ale och Anchor Steam Beer,
men det var inget som föll mej i smaken :(

Lellan
2009-10-08, 18:36
Rochefort 8 och 10, Chimay röd och vit, Duvel, de koninck, kwak, leffe, orval, maredsous 6, 8 och 10 är några exempel, har du provat alla westmalle? Detta är några exempel på belgare du kan få tag på utan jättestora problem.

Har provat Chimay röd och vit, Duvel, leffe blond, har testat 2 westmalle - övriga tips noterar jag för framtida bruk! Tack! :thumbup:

Linnet
2009-10-08, 18:39
Har provat Chimay röd och vit, Duvel, leffe blond, har testat 2 westmalle - övriga tips noterar jag för framtida bruk! Tack! :thumbup:

Glömde även Brother Thelonious som är en amerikansk tolkning av belgisk klosteröl. Leffe har även en som heter bruin.

Om du vill gå utanför belgare skulle jag kunna tänka mig att även Imperial stouts och Barley wines skulle kunna vara något. De du lättast får tag på där är: nils oscar imperial stout samt slottskällans dito samt nils oscars Barley wine.

G_lund
2009-10-08, 18:41
Jag gillar Guldkällan.
Nej, jag är ingen finsmakare, men jag försöker köpa en eller två nya sorter att testa varje gång jag e på systemet :)

PowPow
2009-10-09, 07:09
Du och Pow Pow vet om att det är precis samma öl som chimay blå, fast i större flaska...

Det kommer från samma batch ja, men man kan spekulera i hur de stora kärlen påverkar fermenteringen på flaskan. Jästfällningen är galet mycket större än i de små flaskorna. Kan bero på att de flaskorna ofta får stå längre, förvisso. Roligare att lagra också, och lagringen gör otvivelaktigt sitt för ölet.

Sen ska man inte underskatta det faktum att allt smakar bättre om man dricker det ur en jumboflaska :D

PowPow
2009-10-09, 07:14
Hehe, vi sprättade en 09:a det var som att dricka ett fint portvin. Men den var lite överlagrad, tror att runt 01-02 är de bästa just nu.

Köpte en 99:a (33 cl) på puben för någon vecka sedan (89 kronor, vilket är 10 kronor mer än en olagrad, wtf?). Den var jättefin. Lenare än ändå murrigare än de olagrade, upplevde jag det som. Men jag tror det kan vara skillnad på en som är lagrad på liten flaska med kapsyl också..

Linnet
2009-10-09, 08:48
Det kommer från samma batch ja, men man kan spekulera i hur de stora kärlen påverkar fermenteringen på flaskan. Jästfällningen är galet mycket större än i de små flaskorna. Kan bero på att de flaskorna ofta får stå längre, förvisso. Roligare att lagra också, och lagringen gör otvivelaktigt sitt för ölet.

Sen ska man inte underskatta det faktum att allt smakar bättre om man dricker det ur en jumboflaska :D

Det stämmer absolut, det är troligt att jäsningen påverkas olika av kärlen. Men det är många som jag et om som beställt dem och förväntat sig en helt annan öl, vilket det ju inte är..

Mental
2009-10-09, 08:52
Köpte en 99:a (33 cl) på puben för någon vecka sedan (89 kronor, vilket är 10 kronor mer än en olagrad, wtf?). Den var jättefin. Lenare än ändå murrigare än de olagrade, upplevde jag det som. Men jag tror det kan vara skillnad på en som är lagrad på liten flaska med kapsyl också..

Måste vart utförsäljning :) De gånger jag hittat 99:a och liknande (10 år lagring) Så har priserna varierat mellan 169:- och 249:- Och märkligt nog ger jag hellre 199:- för en Chimay GR '99 än 52:- för 40cl Norrlands guld.

Mental
2009-10-09, 08:57
http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7723_167642328342_745208342_3809888_7345238_n.jpg

Det här är min absoluta favoritöl. Grimbergen tripple, finns inte på systembolaget, och min begäran om privatimport avslogs :(

PowPow
2009-10-09, 09:07
Det stämmer absolut, det är troligt att jäsningen påverkas olika av kärlen. Men det är många som jag et om som beställt dem och förväntat sig en helt annan öl, vilket det ju inte är..

Ja, bortsett från känslan så kan jag hålla med om att det i högsta fall handlade om mindre nyansskillnader.

Det hade varit intressant att få tag på en magnum som var lägrad i några år och jämföra den med en 33:a som var lagrad lika många år. Men då måste man ju antingen lägga ut en massa pengar eller ha ett otroligt tålamod och lagra det själv.

Mental
2009-10-09, 09:09
http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs210.snc1/7723_167642008342_745208342_3809887_8296836_n.jpg

Den ser ju så anspråkslös ut, bara årtalet som avslöjar vilken liten godbit det är. Men jag tycker helt klart att det är mera som att dricka ett gott vin än en öl. Kolsyran är nästan obefintlig och skumkronan blir mycket tunn.

Men vilken doft, och smak!

petah
2009-10-09, 09:13
När det vankas öl brukar jag alltid köra Innis & Gun några stycken sen brukar jag prova 1-2 nya sorter, oftast fail. Bl.a. Chimay som nämns ovan provades senast, men den var ingen hit.

Linnet
2009-10-09, 09:19
http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs210.snc1/7723_167642008342_745208342_3809887_8296836_n.jpg

Den ser ju så anspråkslös ut, bara årtalet som avslöjar vilken liten godbit det är. Men jag tycker helt klart att det är mera som att dricka ett gott vin än en öl. Kolsyran är nästan obefintlig och skumkronan blir mycket tunn.

Men vilken doft, och smak!


Är det här i stan du får tag på rariteterna?

Mental
2009-10-09, 09:19
När det vankas öl brukar jag alltid köra Innis & Gun några stycken sen brukar jag prova 1-2 nya sorter, oftast fail. Bl.a. Chimay som nämns ovan provades senast, men den var ingen hit.

Vi körde en Innis & Gun provning på senaste förfesten.

Jag offrade min sista lagrade 08 LE

http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7723_162523468342_745208342_3766963_3639340_n.jpg


Till vänster är den vanliga ekfatslagrade och något bleka.
I mitten har vi Highland cask lagrad från 09, 71dagars fatlagring.
Till höger har vi Island cask, från 08, 99dagars fatlagring

Min favorit om man bara vill dricka en komplex öl så var det 08, den är rökig stökig och full av smak, medans 09 är söt, len, vaniljaktig med inslag av kolasnören. Väldigt mycket smörkola i eftersmaken.

Originalet var ohyggligt blek och fattig både i färg doft och smak bredvid sina betydligt mer välarbetade bröder.

Ber om ursäkt för mina kassa mobilbilder.

Mental
2009-10-09, 09:22
Är det här i stan du får tag på rariteterna?


Oh yes! Bishops Arms har mer än man ser till en början, De hade Westvleteren 12 för växelpengar, brukar kosta bortåt 300 annars, nu var det under hundralappen, men har varit slut i deras hyllor sedan dess :cryout:

BA tar 199:- för en '99 Chimay förresten. Dyrt, men kul att ha provat.

Linnet
2009-10-09, 09:32
Oh yes! Bishops Arms har mer än man ser till en början, De hade Westvleteren 12 för växelpengar, brukar kosta bortåt 300 annars, nu var det under hundralappen, men har varit slut i deras hyllor sedan dess :cryout:

BA tar 199:- för en '99 Chimay förresten. Dyrt, men kul att ha provat.

Misstänkte BA, men de verkar inte kunna sina grejor, var inne och frågade både efter westvleteren 12 och Närke kaggen stormaktsporter (båda hade de på skylten) tjejen i kassan vet inte vad det är för öl, letar hittar dem inte och frågar sedan om jag gillar mörk eller ljus öl...*gah!*

Mental
2009-10-09, 09:41
Misstänkte BA, men de verkar inte kunna sina grejor, var inne och frågade både efter westvleteren 12 och Närke kaggen stormaktsporter (båda hade de på skylten) tjejen i kassan vet inte vad det är för öl, letar hittar dem inte och frågar sedan om jag gillar mörk eller ljus öl...*gah!*

westvleteren har varit slut sedan i våras. och då den blivit galet populär internationellt och munkjävlarna vägrar öka produktionen av den så är det mer eller mindre omöjligt att köpa in den nu.

BA har, ska vi säga, en blandad personal :D Det gäller att hitta de som kan, wiskeyutbudet är ordentligt fint med. Smakat mig igenom allt rökigt jag hittat, i Ardbegh och Laphroaig -sortimentet. Det gäller att gå dit när ingen annan är där och stör så man kan ha personalen lite mera för sig själv och de man har med sig *cupid*

Mental
2009-10-09, 09:48
Provade även en Dark horizon (Som systembolaget tog hutlösa 200kr för)

http://2.bp.blogspot.com/_Fu86heRmRTw/SUPDhksWmJI/AAAAAAAAAJ8/0fB_IooTShY/s320/darkhorizon2.jpg

Inte min bild!
Ölet är lagrat länge innan det buteljeras och säljs, och sedan uppmuntras man lagra det hemma med innan man dricker det. Så vi väntade ut den i ca ett år medans den fick stå och gosa till sig.

Vi kan väl säga att 16% alkohol i en öl... Det slår igenom. God med smak av körsbär, marsipan och russin, portvinstoner, men lite för spritig och eldig i eftersmaken. Färgen var fantastisk och hela ritualen med att lagra hemma och vänta på den gjorde det rätt speciellt. Men nej, ingen fantastisk öl.

Nordenator
2009-10-09, 09:54
Vi körde en Innis & Gun provning på senaste förfesten.

Jag offrade min sista lagrade 08 LE

[.IMG]http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7723_162523468342_745208342_3766963_3639340_n.jpg[./IMG]


Till vänster är den vanliga ekfatslagrade och något bleka.
I mitten har vi Highland cask lagrad från 09, 71dagars fatlagring.
Till höger har vi Island cask, från 08, 99dagars fatlagring

Min favorit om man bara vill dricka en komplex öl så var det 08, den är rökig stökig och full av smak, medans 09 är söt, len, vaniljaktig med inslag av kolasnören. Väldigt mycket smörkola i eftersmaken.

Originalet var ohyggligt blek och fattig både i färg doft och smak bredvid sina betydligt mer välarbetade bröder.

Ber om ursäkt för mina kassa mobilbilder.

Var Highland Cask bra? Island Cask drack jag några stycken av förra året, men har fyra stycken Highland Cask på hyllan jag inte smakat än.

Provade även en Dark horizon (Som systembolaget tog hutlösa 200kr för)

[.IMG]http://2.bp.blogspot.com/_Fu86heRmRTw/SUPDhksWmJI/AAAAAAAAAJ8/0fB_IooTShY/s320/darkhorizon2.jpg[./IMG]

Inte min bild!
Ölet är lagrat länge innan det buteljeras och säljs, och sedan uppmuntras man lagra det hemma med innan man dricker det. Så vi väntade ut den i ca ett år medans den fick stå och gosa till sig.

Vi kan väl säga att 16% alkohol i en öl... Det slår igenom. God med smak av körsbär, marsipan och russin, portvinstoner, men lite för spritig och eldig i eftersmaken. Färgen var fantastisk och hela ritualen med att lagra hemma och vänta på den gjorde det rätt speciellt. Men nej, ingen fantastisk öl.

Är det first edition då, för jag vill minnas att second bara kostade 149:-? Jag smakade en dels förra året men har även en på hyllan (2nd). Jag tyckte den var riktigt god, men framförallt väldigt annorlunda från normal öl. Det är väl egentligen marginellt en öl.

Sundsarn
2009-10-09, 09:59
Några favoriter:

Newcastle brown ale
Liberty Ale
Anchor steam
Staropramen
Red stripe
Bombardier
Samuel adams Boston lager
Oppigårds golden ale

...ska drickas i glas eller på flaska såklart *cupid*

Mental
2009-10-09, 10:03
Var Highland Cask bra? Island Cask drack jag några stycken av förra året, men har fyra stycken Highland Cask på hyllan jag inte smakat än.



Är det first edition då, för jag vill minnas att second bara kostade 149:-? Jag smakade en dels förra året men har även en på hyllan (2nd). Jag tyckte den var riktigt god, men framförallt väldigt annorlunda från normal öl. Det är väl egentligen marginellt en öl.

3 av 4 ansåg att highlnad casken är bättre. Jag är den som vägrar gå med på det ;) Jag älskar rökighet. Och det saknas mer eller mindre i Highland. Men det är en sjukt fin öl, och man kan utan problem dricka 2-3 stycken av den, det kan man INTE med Island hehe.

Jag har för mig att det var en 2:ed. Men jag kan ha fel, var rätt länge sedan den inhandlades. Jag tycker att den var ok, men den bleknar mot Chimay '99 tex. Och de är i samma portvinssmakregister. Inte prisvärd med systembolagspriser dock.

Någon som vet om Witte Trappist blir kvar på bolaget?
13:90 för den är fan ett skämt, jag hade utan att gråta betalat närmare 40kr flaskan för den!

http://4.bp.blogspot.com/_XFpAa6ZoVjw/SrZsS6swrlI/AAAAAAAAA7I/J4CUTg0_88U/s400/La+Trappe+Witte+Trappist+090919.jpg
Inte min bild!

Nordenator
2009-10-09, 10:19
3 av 4 ansåg att highlnad casken är bättre. Jag är den som vägrar gå med på det ;) Jag älskar rökighet. Och det saknas mer eller mindre i Highland. Men det är en sjukt fin öl, och man kan utan problem dricka 2-3 stycken av den, det kan man INTE med Island hehe.

Jag har för mig att det var en 2:ed. Men jag kan ha fel, var rätt länge sedan den inhandlades. Jag tycker att den var ok, men den bleknar mot Chimay '99 tex. Och de är i samma portvinssmakregister. Inte prisvärd med systembolagspriser dock.

Någon som vet om Witte Trappist blir kvar på bolaget?
13:90 för den är fan ett skämt, jag hade utan att gråta betalat närmare 40kr flaskan för den!

[.IMG]http://4.bp.blogspot.com/_XFpAa6ZoVjw/SrZsS6swrlI/AAAAAAAAA7I/J4CUTg0_88U/s400/La+Trappe+Witte+Trappist+090919.jpg[./IMG]
Inte min bild!

Jag tror att oktobernyheterna är öl som kommer finnas kvar i sortimentet medan septembersläppet till största del bestod av temporära säsongsöler. La Trappe är för mig en av de svagaste trappisterna, men Witte tyckte jag var riktigt god och framförallt prisvärd. De andra två varianterna av La Trappe var ju inte heller speciellt dyra, men jag tycker inte heller de sticker ut på något vis heller. Gott, men jag dricker hellre något annat. Witte kommer finnas med i systemkorgen rätt ofta hädanefter. Den känns som ett bra komplement till mitt regelbundna hoegaardeninköp :)

Mental
2009-10-09, 10:21
Witte är mig veteligen det enda Trappistveteölet, och bara en sådan sak! Jag gillar veteöl, Erdinger, gärna dunkel åker ofta ned i korgen.

Linnet
2009-10-09, 10:47
westvleteren har varit slut sedan i våras. och då den blivit galet populär internationellt och munkjävlarna vägrar öka produktionen av den så är det mer eller mindre omöjligt att köpa in den nu.

BA har, ska vi säga, en blandad personal :D Det gäller att hitta de som kan, wiskeyutbudet är ordentligt fint med. Smakat mig igenom allt rökigt jag hittat, i Ardbegh och Laphroaig -sortimentet. Det gäller att gå dit när ingen annan är där och stör så man kan ha personalen lite mera för sig själv och de man har med sig *cupid*

Samtidigt är det ju så att munkarna inte vill sälja ölen kommersiellt, och när man handlar får man avge ett löfte om att inte sälja ölen vidare, så alla krogar som säljer den bryter mot munkarna tanke.



Någon som vet om Witte Trappist blir kvar på bolaget?
13:90 för den är fan ett skämt, jag hade utan att gråta betalat närmare 40kr flaskan för den!

http://4.bp.blogspot.com/_XFpAa6ZoVjw/SrZsS6swrlI/AAAAAAAAA7I/J4CUTg0_88U/s400/La+Trappe+Witte+Trappist+090919.jpg
Inte min bild!

Den blir kvar minst ett år, lanseringarna i april och oktober är de gånger Systembolaget göra korrigeringar i bassortimentet.

PowPow
2009-10-09, 10:48
BA tar 199:- för en '99 Chimay förresten. Dyrt, men kul att ha provat.

Konstigt det där. Det var på BA vi köpte 99:an. Är osäker på om det var 89 eller 99 kr den kostade, men det var inte över 100 iaf. Skumt. Den var prissatt så enligt prislistan också, så...

Jag är i alla fall ganska säker på min sak. Det var ju inte första ölen den kvällen förvisso..

gnagaren
2009-10-09, 16:08
Nyss hemkommen från bolaget, blev väl inte direkt några dyra eller speciella öl, men jag gillar att prova nytt (ibland gamla favoriter) varje vecka för att lära sig vad man gillar. Köpte några öl jag aldrig provat som jag fick tips om i denna tråd (hoppas folket har bra smak). Tror även jag ska plugga på lite och specialbeställa lite goda och dyra ölsorter nästa månad och lagra hemma samt bjuda på vid speciella tillfällen.
Dagens inköp bestod iaf av (NY betyder att jag aldrig provat den förut):


Red Seal Ale (NY)
Anchor Steam Beer (NY)
Breznak (NY)
Duvel (Gammal favorit)
Chimay vit (NY)
Zeitgeist (NY)
Weltenburger Kloster - Oktober-Festbier (NY)


Nu ska jag bara hålla mig till imorgon sedan blir det förhoppningsvis god öl, god mat, bra fotboll och trevliga vänner :)

capture
2009-10-09, 18:35
Blir så irriterad. Är så många ölsorter jag vill prova/ha för de är goda men då ska man givetvis beställa 24st 33cl eller kanske 6st 75cl.

Gillar inte alls monopolet *gah!*

Trapper Buzz
2009-10-09, 21:28
Du kan ju gå ihop med en polare, capture!
Ibland kan man hitta nån på sitt lokala bolag som vill köra en karta Westmalle t ex.

Nordenator
2009-10-09, 22:19
Bra kväll. Vi skulle egentligen besöka kåren här i Lulbyn då de hade någon fredagspub. Planen var att ta en tidig kväll och dricka två, tre öl och försvinna hemmåt runt tiotiden. Det var däremot inte speciellt festlig "after school", så vi drog vidare till Bishop's istället. Det blev en lika tidig kväll, men med lite festligare sortiment att titta igenom.

Vi började med att splitta en Chimay Grand Réserve av årgång 2001. Visserligen var jag lite skeptisk till om det skulle vara någon vidare skillnad, men jag blev allt annat än besviken. Den smakar inte alls som en olagrad Chimay blå. Knappt ens i närheten. Jag tycker den påminner mer om en Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Blue än en normal Chimay. Jag kommer helt klart köpa en Magnumflaska och lagra den någon dag framöver. Det kommer vara frestande att öppna den efter en vecka eller en månad, men den ska få stå länge :)

Utöver den testade jag De Ranke XX Bitter och Timmermans Peche. XX Bitter tyckte jag påminner rätt mycket om en IPA till smaken, men den var inte lika besk. Den var riktigt god, i alla fall. Likaså var Timmermans Peche riktigt god, men den påminner betydligt mycket mer om den syntetiska Timmermans Kriek än Timmermans Traditional. Nu har jag ingenting emot det, däremot. Jag tycker både Tradition och den normala krieken är riktigt goda.

Kvällens tre öler får 4-5 byggartummar av 5 möjliga.

Trapper Buzz
2009-10-11, 00:01
Till Linnet.. Som Mental säger: BA har blandad personal,
Uppi Ume har personalens kunnande varit oklanderligt för ca tre år sen.
Nu kanske dom har några nyanställda? Gå på inköpschefen.
Jag ska ha hans nr. PMa mig.

Lellan
2009-10-11, 03:19
Någon som vet om Witte Trappist blir kvar på bolaget?
13:90 för den är fan ett skämt, jag hade utan att gråta betalat närmare 40kr flaskan för den!

http://4.bp.blogspot.com/_XFpAa6ZoVjw/SrZsS6swrlI/AAAAAAAAA7I/J4CUTg0_88U/s400/La+Trappe+Witte+Trappist+090919.jpg
Inte min bild!

Sååå glad för det här tipset! Blev två stycken, inte ens 30 spänn, rena skämtet förutom smaken som är allvarligt god! *drool* Jo, jag vaknade mitt i natta för att dela med mig av detta. Yummie! Utan att bli ruinerad.. :thumbup:

Trapper Buzz
2009-10-11, 19:08
http://www.trappistwestmalle.be/en/page/tripel.aspx *drool*

Måste kolla efter La Trappe också....

capture
2009-10-11, 19:42
alltså den där ölen du länkar till tvingade jag mig ner. Måste ha varit något fel på just den ölen jag fick för alla andra trappist gillar jag och westmalle dubbeln är underbar.

Trapper Buzz
2009-10-11, 20:01
Ja allas smak är olika,
men fick du tvinga ner Westmalle Tripel,
så måste väl glaset ha varit dåligt diskat eller diskmedel använts.

Mental
2009-10-15, 01:33
Westmalle är inte riktigt jämn i kvalitén faktiskt, ibland får man från en sämre batch, På det hela taget är trippeln en av mina favoritöl och det blir ett par i månaden, och ibland blir man lite ledsen.

Ett annat fel kan vara att man dricker den kylskåpskall, då är den blek och spritig i smaken. Låt den komma upp i 12-14 grader så blommar den ut både i doft och smak.
Nog om westmalle nu och till kvällens gobitar.


http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs241.snc1/8830_171720643342_745208342_3857547_494066_n.jpg
Tripel Karmeliet
Kan vara en ny favorit. 76:- på Bishops, helt ok för finöl på krogen. Mycket stor och trevlig kupa. Ett gott fruktigt belgiskt öl, trevlig citrus med inslag av honung. efterjäst på flaska så häll försiktigt. Undvik bottensatsen. Tydliga veteölstoner. Lång och fin eftersmak, ganska kryddig.

http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs261.snc1/8830_171753823342_745208342_3857693_5941555_n.jpg
ST. Bernardus ABT 12
Belgiskt abbeyöl.Litet knubbigt glas, klotrunt och på smal fot. Relativt mörk öl. Lite rom och cocos i doften, portvin, vanilj och mycket lite kola i smaken.

Mental
2009-10-15, 01:49
Hoppsan, glömde skriva vad jag tyckte om Bernadus, även den är ett av de bättre ölen jag smakat. Kommer helt klart dricka fler av den. bäst före 2014, så jag ska nog investera i ett 24p från systembolaget och avnjuta dessa under ett par års tid faktiskt.

PowPow
2009-10-15, 07:23
OH, Tripel Karmeliet är en av mina favoriter också. Tyvärr är det ingen av ölhaken här nere som verkar ha den... /=

Mental
2009-10-15, 09:20
OH, Tripel Karmeliet är en av mina favoriter också. Tyvärr är det ingen av ölhaken här nere som verkar ha den... /=

För 600kr får du ett 24pack från gröna skylten, villket är minsta beställningsbara kvantitet. Hitta en polare att dela med. 300kr för 12 Karmeliet:er är ett riktigt bra pris.

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=71418

Nordenator
2009-10-15, 10:24
Är det någon som har koll på hur det är att köpa en öl från andra länder? Att det går att köpa sprit från Tyskland online har det ju varit en aning uppståndelse kring, men hur ligger det till med öl? Det fanns en belgisk butik där man kunde handla massvis med trevlig öl.

http://www.belgianshop.com/

Det vore intressant att beställa lite öl och ost man annars inte får tag på i Sverige. Antar att man får betala någon svensk skatt utöver frakten, men det kan det ju tänkas vara värt.

Hoppsan, glömde skriva vad jag tyckte om Bernadus, även den är ett av de bättre ölen jag smakat. Kommer helt klart dricka fler av den. bäst före 2014, så jag ska nog investera i ett 24p från systembolaget och avnjuta dessa under ett par års tid faktiskt.

Kanske ska testa en :)

PowPow
2009-10-15, 10:46
För 600kr får du ett 24pack från gröna skylten, villket är minsta beställningsbara kvantitet. Hitta en polare att dela med. 300kr för 12 Karmeliet:er är ett riktigt bra pris.

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=71418

Ah, fick för mig att det inte fanns ur beställningssortimentet ens.. Antingen är det nytt eller så gjorde jag fel när jag kollade det tidigare.

Tack så hjärtligt för tipset!

Edit: Nu kom jag på. En polare skulle beställa det inför senaste ölprovningen, men det var slut och gick inte att få tag på. Men det är/var väl förhoppningsvis bara något temporärt.

Torwald
2009-10-15, 15:19
Westmalle är inte riktigt jämn i kvalitén faktiskt, ibland får man från en sämre batch, På det hela taget är trippeln en av mina favoritöl och det blir ett par i månaden, och ibland blir man lite ledsen.

Ett annat fel kan vara att man dricker den kylskåpskall, då är den blek och spritig i smaken. Låt den komma upp i 12-14 grader så blommar den ut både i doft och smak.
Nog om westmalle nu och till kvällens gobitar.


[KARMELIETBILD]
Tripel Karmeliet
Kan vara en ny favorit. 76:- på Bishops, helt ok för finöl på krogen. Mycket stor och trevlig kupa. Ett gott fruktigt belgiskt öl, trevlig citrus med inslag av honung. efterjäst på flaska så häll försiktigt. Undvik bottensatsen. Tydliga veteölstoner. Lång och fin eftersmak, ganska kryddig.

[BERNADUSBILD]
ST. Bernardus ABT 12
Belgiskt abbeyöl.Litet knubbigt glas, klotrunt och på smal fot. Relativt mörk öl. Lite rom och cocos i doften, portvin, vanilj och mycket lite kola i smaken.
Ojoj, trevligt! ABT 12:an är ett av mina absoluta favoritöl faktiskt. Vad får man ge om man investerar i ett 24-pack via bolaget? Har aldrig testat Karmeliet, men jag gillar normalt bättre bruna än blonda ales, och jag förutsätter att den är blond?

Mental
2009-10-15, 17:33
Ojoj, trevligt! ABT 12:an är ett av mina absoluta favoritöl faktiskt. Vad får man ge om man investerar i ett 24-pack via bolaget? Har aldrig testat Karmeliet, men jag gillar normalt bättre bruna än blonda ales, och jag förutsätter att den är blond?

736:80 sek kostar det för ett 24p
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=71304


Karmeliet är blond ja. En riktigt fin Tipel faktiskt.

capture
2009-10-15, 17:44
På en av studentpubarna här i Linköping har de tripel Karmeliet på fat och den är helt enkelt underbar.

Trapper Buzz
2009-10-15, 17:49
Jag kan absolut tänka mig en trappistklosterturnéresa ilag med några av de andra konnässörerna här. Har ganska bra med plats i min bil för både öl och folk.

Linnet
2009-10-15, 18:30
På en av studentpubarna här i Linköping har de tripel Karmeliet på fat och den är helt enkelt underbar.

Villevalla? Det stället saknar jag!

Linnet
2009-10-15, 18:32
Jag kan absolut tänka mig en trappistklosterturnéresa ilag med några av de andra konnässörerna här. Har ganska bra med plats i min bil för både öl och folk.

Count me in!

Trapper Buzz
2009-10-15, 20:31
Fem pers vore optimalt, då får vi hem några lådor var.

Trapper Buzz
2009-10-16, 07:22
Count me in!

Anmälda hittills: T Buzz, Linnet. Fyller på allteftersom.
Tre-fyra-fem dagar, soppan och färja/broavgift splittas.
Antwerpen besöks och minst tre av klostren?
Westvleteren en självklarhet; själv måste jag nog
till Westmalle också.

Två saker måste klaffa för mig:
bilen måste hålla, och min ekonomi bör peka lite mer uppåt.

Följande kloster besöks isåfall:
Onze-Lieve-Vrouw van het Heilig Hart i Westmalle (Flandern)
Sint-Sixtusabdij i Westvleteren (Flandern)

Som ett tredje föreslås Achel (i Flandern) eller Chimay (i Vallonien)

Nordenator
2009-10-16, 14:52
Nu har jag öppnat upp matkällaren här inne och ska konvertera den till öl- och vinkällare istället :D

Nordenator
2009-10-19, 16:25
http://img39.imageshack.us/img39/3043/img2933f.jpg (http://img39.imageshack.us/i/img2933f.jpg/)

Nu fick jag hämta ut trevligheterna hos den gröna skylten :D

12 x Maredsous 10:or
4 x Kwak
4 x Orval
1 x Urthel Hop-It
1x St Feuillien Blonde
1x Saison d'Erpe-Mere

J.V
2009-10-19, 19:16
Way, way off topic... Nordenator, tränade du i Grottan/Luleå AK idag, precis vid öppning?

mulliy
2009-10-19, 19:23
Fan vad alla dricker finöl, har inte hört talas om dom flesta, är dom verkligen så mycket bättre än säg staropramen?

Linnet
2009-10-19, 20:09
Fan vad alla dricker finöl, har inte hört talas om dom flesta, är dom verkligen så mycket bättre än säg staropramen?

Det är inget fel på Starpramen, det är en bra öl i sin kategori! Men öl kan vara så mycket mer än lageröl och det finns en hel värld av smaker att upptäcka därute.

Nordenator
2009-10-19, 20:17
Way, way off topic... Nordenator, tränade du i Grottan/Luleå AK idag, precis vid öppning?

Jau. Jag är svagisen i det blåa linnet :D

Tricce
2009-10-19, 21:17
Köpte öl på rockkryssen som är riktigt gott wt öl! Olvi!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a8/Lager_Olvi.jpg/180px-Lager_Olvi.jpg

Vad säger panelen om denna ljusa lager? :)

Mental
2009-10-19, 22:18
Fan vad alla dricker finöl, har inte hört talas om dom flesta, är dom verkligen så mycket bättre än säg staropramen?

Det är som att jämföra hallonsoda med coca cola, båda är goda men på olika sätt. Ska jag bara ta mig ett par kalla i bastun eller till grillen eller för att bli lite snurrig så tar jag gärna ljus lager, ljusa primator tycker jag är fin tex. Men går jag på krogen betalar jag hällre 78kr för en fantastisk öl än 52kr för en "stor stark"

Trapper Buzz
2009-10-19, 22:19
Staropramen är gott till mat, har fått utmärkelser för det.

hahavaffan
2009-10-19, 22:22
Det är som att jämföra hallonsoda med coca cola, båda är goda men på olika sätt. Ska jag bara ta mig ett par kalla i bastun eller till grillen eller för att bli lite snurrig så tar jag gärna ljus lager, ljusa primator tycker jag är fin tex. Men går jag på krogen betalar jag hällre 78kr för en fantastisk öl än 52kr för en "stor stark"Får hålla med där. Blev halvt idiotförklarad senast när vi var ute o käkade o tog nån öl bara, för att jag beställde en finöl för 80kr när övriga beställde in three hearts-pisset på tapp för 60kr. Det är ungefär som att beställa in ljummet diskvatten för 60kr eller ett glas iskall Evian med is och citron i för 80kr. Så otroligt värt tjugo kronor!

Trapper Buzz
2009-10-19, 22:27
Fatöl med blasktycke skapar ju huvudvärk, ångest och dåligt ölsinne.
Tusan, vad jag längtar till Belgien.. Tänk om man hade kunnat åka på Gubb-EM nu och kombinerat det med ölorgier. Förr reste jag mycket på Antwerpen, det förändrade mitt liv!

Notera mina visioner/planer ovan!

Tricce
2009-10-19, 22:29
Staropramen är gott till mat, har fått utmärkelser för det.

Passade utmärkt till min plankstek jag åt i fredags! :D

Trapper Buzz
2009-10-19, 22:32
Kan inte hjälpa det, Tricce...*drool*

PowPow
2009-10-27, 09:13
Vårt "Ölråd" är äntligen igång igen efter allmänna störningar och lättja:

http://olradet.blogspot.com/

Nitrometan
2009-10-27, 09:21
Tusan, vad jag längtar till Belgien.. Tänk om man hade kunnat åka på Gubb-EM nu och kombinerat det med ölorgier. Förr reste jag mycket på Antwerpen, det förändrade mitt liv!

Notera mina visioner/planer ovan!
OK.

Nästa gång en gubbtävling går i ett ölland (Belgien, Nederländerna, Tjeckien, Tyskland?)så ska du vara med?

Låter jättebra.

PowPow
2009-10-30, 13:26
En polare gjorde en "ölrådsfilm" inför vår andra omgång ölråd, haha

http://olradet.blogspot.com/2009/10/olradsolfilm_29.html

Trapper Buzz
2009-10-30, 14:04
OK.

Nästa gång en gubbtävling går i ett ölland (Belgien, Nederländerna, Tjeckien, Tyskland?)så ska du vara med?

Låter jättebra.

Bara ligga i och träna. Kommer jag inte med kvalmässigt 2010
så är jag med '11..,. Givet att man får behålla hälsan och leva tillsdess...
Fast nog kan jag åka ändå; just nu behövs bara visst finanisellt tillskott.

PowPow
2009-11-16, 09:28
På vår senaste "ölråd" fick vi en ny etta. Med råge: Brooklyn Monster ale 2005. Nästan en fullpoängare.

http://olradet.blogspot.com/2009/11/olrad-091106.html

Trapper Buzz
2009-11-16, 09:35
Hur får man tag i'n? Webborder?

PowPow
2009-11-16, 10:59
Hur får man tag i'n? Webborder?

Just 2005:an vet jag inte. Min polare hittade 7 stycken i en liten butik på en bakgata i Köpenhamn.

Olagrade går att beställda som privatimport via bolaget. Bishops säljer också det (här i Malmö i alla fall). De olagrade är också otroligt fina, även om 2005:an verkligen var något utöver det.

Linnet
2009-11-16, 19:02
På vår senaste "ölråd" fick vi en ny etta. Med råge: Brooklyn Monster ale 2005. Nästan en fullpoängare.

http://olradet.blogspot.com/2009/11/olrad-091106.html

Riktigt trevlig, en av mina absoluta favorit-barley wines i engelsk stil!

Nordenator
2009-12-18, 18:41
Det här är lite som julafton för mig. Jag var och hämtade upp en kartong på bolaget idag.. :D

http://img260.imageshack.us/img260/1350/utopiass.jpg (http://img260.imageshack.us/i/utopiass.jpg/)

Samuel Adams Utopias 2009

Torwald
2009-12-18, 19:22
UTOPIAS!!! Fy fan vad fattig du är just nu.

WHITEFOLKS
2009-12-18, 19:29
Sam Adams brukar vara fint i allmänhet, undrar hur Utopias är. Jag gillade Summer Ale i år iaf.

Torwald
2009-12-18, 19:53
Ptja, tänk dig något som har legat och gottat sig rejält länge som du sedan betalar väldigt mycket pengar för. Inte riktigt att jämföra med en summer ale, eftersom att den är 25% alkohol eller i närheten.

WHITEFOLKS
2009-12-18, 19:57
Jag har sett specifikationen så jag förstår att det inte är riktigt samma sak :D

hahavaffan
2009-12-18, 19:58
Det här är lite som julafton för mig. Jag var och hämtade upp en kartong på bolaget idag.. :D

http://img260.imageshack.us/img260/1350/utopiass.jpg (http://img260.imageshack.us/i/utopiass.jpg/)

Samuel Adams Utopias 2009Sick. Men bara för att förtydliga... en kartong = en flaska va? Är inte den riktigt dyr?

Torwald
2009-12-18, 19:58
Sick. Men bara för att förtydliga... en kartong = en flaska va? Är inte den riktigt dyr?

1500 spänn typ!

coxie
2009-12-18, 20:49
Kan en öl kring 25% verkligen vara gott? Jag själv tycker spritsmaken blir allt för tydlig redan kring 10% så detta är nog inget för mig (fast blir lite sugen på att köpa enbart för den grymma flaskan).

Baan
2009-12-18, 20:50
Kan en öl kring 25% verkligen vara gott? Jag själv tycker spritsmaken blir allt för tydlig redan kring 10% så detta är nog inget för mig (fast blir lite sugen på att köpa enbart för den grymma flaskan).

Är det ens öl? Annars är ju allt över 6% skit. Ta det from the champ sas!

capture
2009-12-18, 21:26
En kompis smakade utopian och han tyckte inte det var en hitt men vad vet jag igentligen?

shut teh face
2009-12-18, 21:31
Jag är ingen finsmakare, men jag tycker inte om sån öl som brukar vara billig.

Budweiser, mariestad, norrlands, corona i solen, det är väl mina preferenser. Gillar inte supermörk öl.

Insulinus
2009-12-18, 22:47
Någon som testat Canadian Lager? Om inte så testa. (Finns t.ex på Delerium i Göteborg) Skitgod öl. :)

Ingen som beställt en Tactical Nuclear Penguin 32% öl..... Just nu världens starkaste ö! :D Bara att hosta upp £30 + frakt.

Trapper Buzz
2009-12-19, 00:19
Är det ens öl? Annars är ju allt över 6% skit. Ta det from the champ sas!

Här talar en som aldrig smakat WestmalleTrippel! Eller Chimay. Eller Achel.. etc etc etc

Flykt
2009-12-19, 00:25
Kan nån dra ihop namn på några olika "ölsorter" som man kan köpa och försöka få en uppfattning vilken typ av öl man gillar? T.ex mörk/ljus och allt vad det finns :)

Dreas
2009-12-19, 00:43
Kan nån dra ihop namn på några olika "ölsorter" som man kan köpa och försöka få en uppfattning vilken typ av öl man gillar? T.ex mörk/ljus och allt vad det finns :)Corona, Miller är vatten med öl smakar inte speciellt mycket, i ljusaste laget. Budweiser och Pripps Pure är öl utspätt med vatten, bättre än Corona och miller och är väl ungefär där jag drar gränsen för vad som bör kallas för öl.

Sen finns det ju en hel uppsjö av sorter mellan de ljusaste och de mörka, en liten favorit jag har är Bellman 6.0or.

Slots Guld är ju något alla finsmakare bör testa :D:D Öl blir inte bättre än så.... Helst varm!

Detta är nog inte riktigt det du söker då jag antar det är mer åt finsmakarhållet du menar?

Nordenator
2009-12-19, 00:45
UTOPIAS!!! Fy fan vad fattig du är just nu.

Ja.. lite fattigare är man. Däremot ska vi dela på den, så det helt klart överkomligt. Det var ju inte så många flaskor som kom till Sverige, så jag såg till att ringa 10 i tisdags och det var slut samma dag tror jag. En Ola Dubh special reserve 18/30 fick glida med också.

Sick. Men bara för att förtydliga... en kartong = en flaska va? Är inte den riktigt dyr?

Ölen levereras i en kartong, så det är inte ett kolli jag talar om. 1290:-/st gick de lös för. Annars hade jag varit svårt jävla fattig :D

Kan en öl kring 25% verkligen vara gott? Jag själv tycker spritsmaken blir allt för tydlig redan kring 10% så detta är nog inget för mig (fast blir lite sugen på att köpa enbart för den grymma flaskan).

27.3% stark tror jag 2009 var. Men alkoholsmaken beror kraftigt på vilken typ av öl det är. En belgisk rackare smakar ju mindre alkohol på 12% än vad en svensk lager gör på 7%.

Sen ska den serveras som avec snarare än ur ölglas.

Någon som testat Canadian Lager? Om inte så testa. (Finns t.ex på Delerium i Göteborg) Skitgod öl. :)

Ingen som beställt en Tactical Nuclear Penguin 32% öl..... Just nu världens starkaste ö! :D Bara att hosta upp £30 + frakt.

Pingun är slut. Man får hosta upp runt 3000 spänn för att köpa en andel i BrewDog om man vill ha en, tyvärr. 250 gick till webshoppen och 250 får man. Jag hade velat köpa en. BrewDog är ett favvisbryggeri. Jag funderar nästan på att bli aktieägare för att få en pingyyy.
http://www.equityforpunks.com/

Nordenator
2009-12-19, 00:52
Jag var ju tvungen att fota rackaren, så jag slängde upp något bara som test för ljuset medan jag väntade på SMS ifrån systemet. Dessa två ska bli intressanta också! Jag har druckit den blåa vid ett tillfälle tidigare, men det är ju inte riktigt dussinöl heller.

http://neodym.se/goudencarolus2.jpg

Malmberg
2009-12-19, 01:33
Kan nån dra ihop namn på några olika "ölsorter" som man kan köpa och försöka få en uppfattning vilken typ av öl man gillar? T.ex mörk/ljus och allt vad det finns :)

Följande ölsorter är dom vanligaste, och jag tycker att detta är dessa sorter du bör prova för att få dig en uppfattning om vilken typ/sorts öl du gillar.

Pilsner: Så gott som alla ljusa västerländska öl är varianter av pilsnern. Så i princip vilken ljus pisse-öl som helst.

Ale: Ett engelskt överjäst öl som kan tillverkas på många olika sätt, i olika varianter med skiftande smak, färg och styrka. Tex: Kilkenny och Newcastle brown ale.

Stout: Ett mycket mörkt, nästan svart, fylligt och kraftigt beskt öl med väldigt låg sötma. Tex: Guinness och Milk Stout.

Porter: Portern kan klassas som stoutens lillebror, och är också det ett mörkt och fylligt öl, dock med en viss sötma. Tex: carnegie Porter och Nilsk Oskar rökporter,

Veteöl: (weissbier) Är en väldigt speciell typ av öl, rent smakmässig. Tex: Erdinger och Hoegaarden witbier.

Bayerskt: Är också känt som Müncheneröl, då det ursprungligen kommer ifrån området kring den tyska staden München. Bayerskt öl är ett mörkt öl med bärnstensliknande färg. Tex: Falcon Bayerskt.

Lambic: Är ett spontanjäst öl ifrån Belgien. Tex: Peche Lambic.

Trappist: Är ett registrerat varumärke för ett alkoholstarkt öl som bryggs i sex speciella bryggerikloster, fem i Belgien och ett i Holland. Trappiste har en hög alkoholstyrka, mellan 7.5 och 10 volymprocent. Tex: Chimay.

Specialöl: Det finns dessutom ett stort antal olika sorters specialöl som produceras i betydligt mindre kvantiteter, eller endast i speciella regioner. Ett typiskt exempel är vår svenska julöl, som är ett mörkt öl med en söt och rostad smak.

Några har du säker varit på redan, dom andra hoppas jag du testar (om möjlighet finns vill säga) det finns så mycket god öl, som man inte visste fanns. :cheers:

Hoppas det smakar!

Mestalla
2009-12-19, 01:42
Smakade något som hette typ chilli öl ikväll tror jag, det var svinäckligt smakade fan inte ens öl, hur borde det få kallas öl?!?!?!? Avgå Lagerbäck!

Lellan
2009-12-19, 16:17
En belgisk rackare smakar ju mindre alkohol på 12% än vad en svensk lager gör på 7%.


Exakt! Vilket gör det lite störande när folk himlar med ögonen när man sitter där och njuter av sin starke belgare och menar att man gör det för att 1) bli full 2) att det är spritsmaken man gillar, varför inte dricka rent.. När man erbjuder att smaka har de ju redan "bestämt" sig att den smakar sprit - men orka bry sig om folk. Fattade inte grejen med öl innan jag föll för trappist, nu kan jag känna nyanser mkt mer och tycka om fler ölsorter. Vet inte om det är bra el dåligt dock.. :D

På krogen är ju priset sällan ngt problem gällande belgare heller, ok om man vill snåla när man handlar på systemet - men på krogen skiljer de ju inte nämnvärt från annan öl så varför inte ta en riktigt god, om än lite starkare men man kan väl argumentera att man får dubbelt så mkt smak och njuter dubbelt så länge, 2 till priset av en? Jaja. Jag orkade tydligen roida ett helt inlägg iaf.. :em:

Lellan
2009-12-19, 16:20
Smakade något som hette typ chilli öl ikväll tror jag, det var svinäckligt smakade fan inte ens öl, hur borde det få kallas öl?!?!?!? Avgå Lagerbäck!

Apropå öl som inte smakar öl smakade jag ngt egenbryggt på en krog i örebro som smakade jätteväldigt mkt grape! Inte som öl, men väldigt läskande och gott.. tänk en icke söt alkoläsk el vad det heter, har för mig att den kändes lite färskjäst med fällning kvar, faktiskt god öl - trots att den inte smakade öl. :thumbup:

The_RobRoy
2009-12-19, 16:39
Vad är hemligheten för att öl på fat ska smaka riktigt gott? När jag var i Prag i somras så drack vi mest Pilsner Urquell, Staropramen och Budweiser på fat.

Alla tre smakade mycket bättre där nere än man nästan någonsin får dom här i Sverige. Särskilt Urquellen var löjlig skillnad. Vad gör vi fel i Sverige?

Nordenator
2009-12-19, 16:51
Exakt! Vilket gör det lite störande när folk himlar med ögonen när man sitter där och njuter av sin starke belgare och menar att man gör det för att 1) bli full 2) att det är spritsmaken man gillar, varför inte dricka rent.. När man erbjuder att smaka har de ju redan "bestämt" sig att den smakar sprit - men orka bry sig om folk. Fattade inte grejen med öl innan jag föll för trappist, nu kan jag känna nyanser mkt mer och tycka om fler ölsorter. Vet inte om det är bra el dåligt dock.. :D

På krogen är ju priset sällan ngt problem gällande belgare heller, ok om man vill snåla när man handlar på systemet - men på krogen skiljer de ju inte nämnvärt från annan öl så varför inte ta en riktigt god, om än lite starkare men man kan väl argumentera att man får dubbelt så mkt smak och njuter dubbelt så länge, 2 till priset av en? Jaja. Jag orkade tydligen roida ett helt inlägg iaf.. :em:

Folk är rätt trångsynta, det är tyvärr svårt att komma ifrån. Som tur var har jag en vänskapskrets som är inne på lite samma spår. Vi har haft lite öl- och whiskyprovningar och brukar tipsa varandra lite fram och tillbaka om olika drycker. Det är trevligt :)

Nordenator
2009-12-19, 16:57
Vad är hemligheten för att öl på fat ska smaka riktigt gott? När jag var i Prag i somras så drack vi mest Pilsner Urquell, Staropramen och Budweiser på fat.

Alla tre smakade mycket bättre där nere än man nästan någonsin får dom här i Sverige. Särskilt Urquellen var löjlig skillnad. Vad gör vi fel i Sverige?

Jag har svårt att se att buteljeringen i sig gör någon större skillnad då det inte rör sig om någon produkt som ska lagras, men det kan inte ha att göra med något så enkelt som att det blir "rätt" temperatur, rätt glas och bättre hällning? Jag har faktiskt också tänkt på att tjeckerna gör sig lite sämre hemma, men det kanske bara har att göra med att man är kass :D

von huff
2009-12-19, 17:00
Öl smakar inte gott, iaf inte Finlands öl.Inte svensk öl heller.Finns det nån öl som en cider/brännvins människa skulle kunna tycka om?

rolf
2009-12-19, 17:02
Öl smakar inte gott, iaf inte Finlands öl.Inte svensk öl heller.Finns det nån öl som en cider/brännvins människa skulle kunna tycka om?

Någon väldigt lättdrucken öl kanske, som typ Corona eller Sol.

von huff
2009-12-19, 17:03
Någon väldigt lättdrucken öl kanske, som typ Corona eller Sol.

Corona låer bekant...man har hemska minnen från ungdomen, pissvarm Koff*spy*

rolf
2009-12-19, 17:06
Corona låer bekant...man har hemska minnen från ungdomen, pissvarm Koff*spy*

Ooja, det var tider! Rumstempererad Olvi från Shell fem före 9 på fredag kväll :D

von huff
2009-12-19, 17:09
Ooja, det var tider! Rumstempererad Olvi från Shell fem före 9 på fredag kväll :D

Jepp:DDet var alltid jobbigt att hitta nån som kunde köpa ut

hahavaffan
2009-12-19, 17:12
Öl smakar inte gott, iaf inte Finlands öl.Inte svensk öl heller.Finns det nån öl som en cider/brännvins människa skulle kunna tycka om?KARJALA! :thumbup:

von huff
2009-12-19, 17:13
KARJALA! :thumbup:

*spy*

Pejij
2009-12-19, 17:15
Någon väldigt lättdrucken öl kanske, som typ Corona eller Sol.

Eller Pripps Blå Pure, riktigt lättdrucken även för en ovan!

Nordenator
2009-12-19, 17:45
Någon väldigt lättdrucken öl kanske, som typ Corona eller Sol.

Jag hade nog föreslagit en helt annan riktning. Jag tror att det många associerar med den typiska ölsmaken är just påtaglig beska och alkoholbismak. Corona och liknande smakar mildare, men det smakar fortfarande som en enklare variant på en normal öl.

Newcastle brown ale är t.ex. en öl som två av mina polare som inte alls tycker om öl dricker. Jag tror att det bara gäller att hitta en första favorit, för att sedan kunna bygga därifrån. Vissa franska och belgiska blonda öler kan jag mycket väl tänka mig kan fungera. Många lambicöler tycker jag nästan smakmässigt har mer gemensamt med vin och cider än vad de har med en normal lager.

NiCrue
2009-12-19, 19:22
Här talar en som aldrig smakat WestmalleTrippel! Eller Chimay. Eller Achel.. etc etc etc

...eller någon annan utav alla de utsökta korn och maltdrycker som det förlovade landet Belgien producerat i århundranden.

PowPow
2009-12-21, 13:00
Det här är lite som julafton för mig. Jag var och hämtade upp en kartong på bolaget idag.. :D

http://img260.imageshack.us/img260/1350/utopiass.jpg (http://img260.imageshack.us/i/utopiass.jpg/)

Samuel Adams Utopias 2009

Ooh! Så fint.

Smakade faktiskt Utopias i lördags. Fast jag köpt det ute (60 kr / cl). Trevlig upplevelse absolut. Påminde ganska mycket om ett portvin.

Asdf
2009-12-21, 15:12
Jag åker ju regelbundet ner mot tyskland i arbetet, och har då en möjlighet att köpa med mig diverse godsaker från de tyska gränsbutikerna

Har på senaste tiden letat efter öl som inte kostar mycket att köpa men som ändå är god! Christian Firtal är nog den billigaste och äckligaste ölen jag druckit i mitt liv, vet inte vad som hänt men usch vad hemskt det är!

http://www.bierblikken.nl/denmark/denemarken-christian_firtal_vestfyen-2003.gif

Raka motsatsen är Albani Giraff, ett ljust lättdrucket öl med perfekt balans. Kostade 20euro för 3 flak senast. En öl som är riktigt god för att vara så billig
http://www.bottleshop247.com/resizer/resizer.php?i=10276924_1.jpg&w=90&h=140

När det gäller dyrare sorter drack jag en oktober-bier från munchen vid ett tillfälle som var gudomlig! Kommer inte ihåg namnet bara :/

Linnet
2009-12-21, 15:52
Vad är hemligheten för att öl på fat ska smaka riktigt gott? När jag var i Prag i somras så drack vi mest Pilsner Urquell, Staropramen och Budweiser på fat.

Alla tre smakade mycket bättre där nere än man nästan någonsin får dom här i Sverige. Särskilt Urquellen var löjlig skillnad. Vad gör vi fel i Sverige?

Ölen på fat är färskare, öl är en färskvara som (förutom vissa undantag) förlorar smak ju äldre den är. Sedan är all tjeckisk öl på flaska och även på fat pastöriserad vilket även det minskar smaken. I Tjeckien är däremot fatölen ofta opastöriserad. Så det handlar inte om att vi gör fel i Sverige, utan det är olika förutsättningar för ölen som gör skillnaden.

Linnet
2010-01-30, 10:39
Får gräva upp det här gamla liket med mina senaste köp, vad tycks?:

1 xNogne O (NOR) #100 50cl, 10%ABV
2 x Gulden Draak 33cl, 10.5%ABV
1 xMikkeller (DEN) Black Hole Imperial Stout 37.5cl, 13%ABV
2 X Black Stout 37.5cl, 17.5%ABV
1 xCantillon Kriek Lambic 37.5cl, 5%ABV
1 xCantillon Gueuze 100% Lambic Bio 37.5cl, 5%ABV
2 xSt. Bernardus Abt 12 33cl, 10%ABV
1 xFlying Dog Gonzo Imperial Porter 35.5cl, 8.7%ABV
2 xWestvleteren 12
1 xAnchor Old Foghorn Barley Wine 35.5cl, 10%
1 xFounders Breakfast Stout 35.5cl, 8.3%ABV
1 xBrewdog Hardcore IPA 33cl, 9%ABV
1 xAlvinne / De Struise Brouwers / Pipeworks Pipedream 33c l, 7.8%AB
1 xFounders Centennial IPA 35.5cl, 7.2%ABV
1 xHair of the Dog Fred 33cl, 10%ABV
1 xEmelisse Double IPA 30cl 9.7%ABV
1 xAlvinne Podge Belgian Imperial Stout 33cl, 10.5%ABV
1 xSamuel Smith Imperial Russian Stout 33cl, 7%ABV
1 xDe Ranke XX Bitter 33cl, 6.2%ABV
1 xDelirium Tremens 33cl, 8.5%ABV
1 xGouden Carolus Classic 33cl, 8.5%ABV
1 xKarmeliet Tripel 33cl, 8%ABV
1 xPannepo t 2007 33cl, 10%ABV

Mental
2010-01-30, 11:05
Får gräva upp det här gamla liket med mina senaste köp, vad tycks?:

1 xNogne O (NOR) #100 50cl, 10%ABV
2 x Gulden Draak 33cl, 10.5%ABV
1 xMikkeller (DEN) Black Hole Imperial Stout 37.5cl, 13%ABV
2 X Black Stout 37.5cl, 17.5%ABV
1 xCantillon Kriek Lambic 37.5cl, 5%ABV
1 xCantillon Gueuze 100% Lambic Bio 37.5cl, 5%ABV
2 xSt. Bernardus Abt 12 33cl, 10%ABV
1 xFlying Dog Gonzo Imperial Porter 35.5cl, 8.7%ABV
2 xWestvleteren 12
1 xAnchor Old Foghorn Barley Wine 35.5cl, 10%
1 xFounders Breakfast Stout 35.5cl, 8.3%ABV
1 xBrewdog Hardcore IPA 33cl, 9%ABV
1 xAlvinne / De Struise Brouwers / Pipeworks Pipedream 33c l, 7.8%AB
1 xFounders Centennial IPA 35.5cl, 7.2%ABV
1 xHair of the Dog Fred 33cl, 10%ABV
1 xEmelisse Double IPA 30cl 9.7%ABV
1 xAlvinne Podge Belgian Imperial Stout 33cl, 10.5%ABV
1 xSamuel Smith Imperial Russian Stout 33cl, 7%ABV
1 xDe Ranke XX Bitter 33cl, 6.2%ABV
1 xDelirium Tremens 33cl, 8.5%ABV
1 xGouden Carolus Classic 33cl, 8.5%ABV
1 xKarmeliet Tripel 33cl, 8%ABV
1 xPannepo t 2007 33cl, 10%ABV

Du har några riktigt fina öl där, ett par personliga favoriter är Karmelieten, Gulden Draak, St. Bernardus och Westvleteren 12. Såg även någon trevlig IPA och något gott Barleywine i din lista.

För egen del blir det nog en St. Bernardus på biskopen i kväll...

Vart köpte du Westvleteren 12? De är inte direkt glada åt att den säljs vidare från den som ursprungligen köper den från klostret.