handdator

Visa fullständig version : Ont i underarm efterhantelcurl


phoenix91
2008-05-26, 21:35
Hej. Jag e en kille, 17 år som gymmar, men har märkt att jag får ont i vänster underarm efteråt.

Det onda kommer när jag kör hantelcurl, använder 12,5 kg vikter. När jag kör sitter jag på en sån där sak man har när man tränar biceps med en skivstång.

Det gör itne ont i muskeln utan typ i benet, när jag klämmer gör det också ont.

Min fråga är om ni tror att det är något farligt..?

Mvh phoenix

Musselbank
2008-05-26, 21:44
Preacher- el. scottcurl påstås ibland vara ansträngande för leder eller nåt, vill jag minnas. Vanliga curls kanske kan vara ett bra alternativ.

L-Sami
2008-05-26, 21:48
Var gör det exakt ont? Om du har armbågen sträckt och handflatan uppåt.

phoenix91
2008-05-26, 21:50
Var gör det exakt ont? Om du har armbågen sträckt och handflatan uppåt.
har typ gått över nu, men på undersidan, 2-3 cm från armbåge. känns liksom konstigt.. typ som att benet skall gå av.. eller nått, konstig känsla, aldrig kännt förut.

phoenix91
2008-05-26, 21:52
Preacher- el. scottcurl påstås ibland vara ansträngande för leder eller nåt, vill jag minnas. Vanliga curls kanske kan vara ett bra alternativ.

aa okej, japp, de får bli det :)

L-Sami
2008-05-26, 22:03
http://www.med.uio.no/learning-content/traumer/muskel_og_seneskader/senerupturer/bicepsseneruptur/fig08_10.jpg

Gör det ont i den vita senan under den röda muskelbuken?

phoenix91
2008-05-26, 22:04
Om jag förstår dig rätt, så är det förmodligen bicepsfästet där du får ont. Det brukar kännas där när man tränar biceps så det är ingen fara :)

hmm okej.. kan beskriva lite närmare när de e.. ja tar upp vikterna o kör, o efter kanske 5 stycken börjar de kännas o gör relativt ont när jag gör de sista.. sen när jag ska ta ner vikten till marken så gör de jätteont, men när jag typ roterar underarmen lite så släper lite av smärtan.

o som sagt, de känns konstigt, typ som när man har ont i benhinnorna, fast inte lika ont.

phoenix91
2008-05-26, 22:05
http://www.med.uio.no/learning-content/traumer/muskel_og_seneskader/senerupturer/bicepsseneruptur/fig08_10.jpg

Gör det ont i den vita senan under den röda muskelbuken?

a, de kan nog stämma... kanske att senan blir mosad av benen.. (radius och ulna va? :D)

L-Sami
2008-05-26, 22:09
a, de kan nog stämma... kanske att senan blir mosad av benen.. (radius och ulna va? :D)

Radius roterar inte över ulna om du inte pronerar dvs om du inte vänder handflatan nedåt samtidigt som du curlar.

Blandol
2008-05-27, 04:34
Är detta nånting som har hållit på länge eller nåt nytt? Om det gör jätteont i benet , kanske det vore lönt att uppsöka läkare. Du var ju 17 också vilket innebär att det är gratis.

phoenix91
2008-05-27, 09:44
Är detta nånting som har hållit på länge eller nåt nytt? Om det gör jätteont i benet , kanske det vore lönt att uppsöka läkare. Du var ju 17 också vilket innebär att det är gratis.

det började sen jag gick över från 10 kilos hantlar till 12,5... så de e väl bara gå tillbaka egentligen, men vill köra med 12,5.

aa, kan gå till skolläkare eller så, eller köra emd skivstång. tack för all hjälp alla

Mushan
2008-05-27, 19:49
Överbelastning.

phoenix91
2008-05-28, 22:15
testade idag att gymma, men nu gick det itne alls, det gjorde superont bara jag lyfte en vikt, hur lätt denän var, skippade därför att använda vänster, e de bara att vila nu eller? ska uppsöka läkare om det iten går bort snart.

Uffesmyg
2008-05-30, 09:13
testade idag att gymma, men nu gick det itne alls, det gjorde superont bara jag lyfte en vikt, hur lätt denän var, skippade därför att använda vänster, e de bara att vila nu eller? ska uppsöka läkare om det iten går bort snart.

Låter likt det jag har.. började med att det kändes lite i vänsterarmen då jag körde tunga hantelcurls, men inget jag brydde mig om då det försvann direkt efter. Några veckor senare kör jag skivstångscurl och det isar igenom hela västra armen. Precis runt benet. Har haft det sedan dess, smörjer på Zon varje dag + käkar voltaren.. ifall det skulle va en inflammation som visa tycks tro

Vet inte om du har ont på exakt samma ställe men när jag vrider armen så isar det runt benet ca 1 dm från "kulan" vid handleden och neråt.