handdator

Visa fullständig version : Knäproblem + benböj


Freyser
2008-05-26, 20:25
Hittade inte det jag sökte, så jag gör en ny tråd...

Jag har två problem med höger knä:
1. Har haft tre patellaluxationer (knäskålen hoppar ur led), de två första läkte ganska bra (ungefär som en vanlig stukning) men efter den tredje krävdes sjukgymnastik i ett halvår.
2. Senan på utsidan av knät hoppar och knäpper (löparknä?) när jag böjer djupt, främst i benböj men även i benpress ibland. Vid styrketräning är det mer störande än smärtsamt, däremot kan det göra väldigt ont om jag gått mycket i trappor eller kört ett långt innebandypass.

Det här måste alltså betyda att jag har strama senor på utsidan av knät och slappa på insidan...

De sjukgymnaster jag varit hos anser att jag gott kan köra benböj med en bänk bakom och att jag bara ska köra benövningar där man så att säga har fötterna i marken (closed chain?). En kompis som är sjukgymnast gapade över att jag körde så djupa böj efter tre luxationer.

Vad säger ni, är jag dömd till discoträning? Får man ut något av bänkböjar/kvartsböjar, och är det socialt acceptabelt även om det ser skitdumt ut? Tips på lindrig benträning? Snela jelp...

nyrjoh
2008-05-26, 21:23
Jag ser inget generellt i patella luxationerna som skulle döma ut knäböjningar till fullt djup när det gått en tid efter luxationen... För att komma åt det här med knäppandet så bör du ta upp det med din sjukgymnast. Så länge kan det ju vara värt att prova att stretcha tensor fasia latae och även höftböjarna och rectus femoris som jag upplever kan ge besvär om de är för korta. Googla på det så finns det beskrivningar på olika utföranden, det är bara att prova sig fram.
Sen är det ju som alltid viktigt med utförandet och speciellt om man som du varit skadad så du bör ju ta det lugnt med vikterna och se till att tekniken är bra innan du börjar gå upp i belastningarna.

Freyser
2008-05-26, 22:11
Tack nyrjoh, det var ungefär ett sådant svar jag hade hoppats på.:thumbup:
Ska försöka göra en insats med stretching och tänka på tekniken i böjen.