handdator

Visa fullständig version : Är detta ett bra köp?


Ronja
2008-05-26, 19:28
Hej är helt väck vad gäller datorkunskap men måste köpa mig en ny bärbar och behöver tips av er som kan! ;)

Vill ha en som jag inte behöver byta ut igen inom bara nåt år och som man kan ladda ner + hålla på med foton på. Spel i mindre skala kanske :)

SÅg detta erbjudande HP Pavilion G7061 + HP Photosmart C5180 + HP PhotoPack 363
6 695:-

Bra eller dålig dator? hur är det med garantin?

Tricklev
2008-05-26, 19:30
Står det någon mer information om den, bara den där infon är ju inte så hjälpsam om man inte vill googla upp mer information själv.

shut teh face
2008-05-26, 19:33
Specifikationer:

Processor, operativsystem och minne
• Processortyp
- Intel® Pentium®-processor med dubbel kärna T2370
- 1,73 GHz, 1 MB cacheminne (L2)
• Installerat operativsystem
- Äkta Windows Vista® Home Premium 32-bitars
• Standardminne - 2048 MB
• Minneslayout - (2 x 1 024 MB)

Interna diskenheter
• Intern hårddisk - 160 GB
• Hårddiskkontroller - SATA-hårddisk
• Hårddiskhastighet - 5400 rpm
• Optisk enhetstyp
- Super Multi DVD-brännare (+/-R +/-RW) med stöd för dubbla lager

Systemegenskaper
• Modem - Höghastighetsmodem för 56 kbit/s
• Nätverksgränssnitt
- Ethernet 10/100BT integrerat nätverksgränssnitt
• Trådlös teknik - 802.11b/g WLAN
• Externa I/O-portar
- 3 USB 2.0, 1 VGA-port, 1 RJ11 modemuttag, 1 RJ45 ethernet-uttag, S-video TV-utgång, 1 hörlursutgång, 1 mikrofoningång
• Bildskärmsstorlek
- 15,4-tums WXGA High Definition BrightView Widescreen
• Bildskärmsupplösning - 1280 x 800
• Videoadapter - Intel® Graphics Media Accelerator X3100
• Video-RAM - Upp till totalt 384 MB tillgängligt grafikminne
• Webbkamera - Webbkamera med integrerad mikrofon
• Internt ljud - 16-bitars Sound Blaster Pro-kompatibelt ljud
• Högtalare och mikrofon - Altec Lansing®-högtalare
• Tangentbord - 101-tangenters kompatibelt tangentbord
• Pekdon
- Styrplatta med strömbrytare och dedikerad vertikal platta för rullning uppåt/nedåt, volymreglage, ljudavstängningsknapp
• Nätaggregatstyp - 65 W nätadapter

Programvara
• Programvara - Produktivitet och ekonomi - Microsoft® Works
• Förinstallerad programvara
- Microsoft® Internet Explorer 7.0; Windows Mail; Adobe® Reader 8.0
• Drivrutin för optisk enhet
- Windows Media Player; Windows Photo Gallery; DVD Play; Windows Movie Maker, Windows DVD Maker; Cyberlink DVD Suite; Windows Media Center, QuickPlay för Windows

shut teh face
2008-05-26, 19:34
Duger säkert bra för dina behov. =)

kalllee
2008-05-26, 20:10
Tror också att den kommer funkar bra, ett tips är att ominstallera sen till xp då vista tar onödigt mycket ram minne om du ska hålla på med foton m.m.

forslund
2008-05-26, 20:14
Tror också att den kommer funkar bra, ett tips är att ominstallera sen till xp då vista tar onödigt mycket ram minne om du ska hålla på med foton m.m.

Äh, har man en duglig dator flyter vista fint. Snacket om att vista är dåligt är överdrivet.

Tomten
2008-05-26, 20:56
Äh, har man en duglig dator flyter vista fint. Snacket om att vista är dåligt är överdrivet.

Den där datorn har bara 2gig minne, 4gig rekommenderas för att köra VISTA.

Jämför man med XP så ÄR Vista sämre. Varför ska man byta till ett nyare operativsystem som fungerar sämre? DX10? Det har ju säkert den vanliga användarem mycket användning av.

Snabel
2008-05-26, 20:57
Vista funkar finfint på min jättebilliga laptop (2999kr) med 1gb ram.. Jag spelar såklart inga spel.

Sundsarn
2008-05-26, 21:00
Håller med dig Forslund. Visst det är inte lika buggfritt som xp men HEY, jag tror det var ett visst OS som sågades med anklarna när det kom... fåse det började på x och slutade på p. Å andra sidan gillar jag Linux mycket bättre även om jag är alldeles för sug för att kunna använda det bra :D

Loke
2008-05-26, 21:02
Orka tjafset om operativsystem *rolleyes*

Ja, det är en bra dator för det priset.

forslund
2008-05-26, 21:08
Den där datorn har bara 2gig minne, 4gig rekommenderas för att köra VISTA.

Jämför man med XP så ÄR Vista sämre. Varför ska man byta till ett nyare operativsystem som fungerar sämre? DX10? Det har ju säkert den vanliga användarem mycket användning av.

Vad som rekommenderas och vad som fungerar i praktiken är två totalt olika saker. Har installerat vista på datorer med 512 mb minne och det har flutit fint. 2 gb räcker alldeles säkerligen till.

King Grub
2008-05-26, 21:17
Den där datorn har bara 2gig minne, 4gig rekommenderas för att köra VISTA.

Enligt vem då?

4 GB kan inte ens användas av ett 32-bitars OS, vilket är överlägset vanligast.

Dessutom är Vistas minneskrävande tjänster där av en anledning: dom snabbar upp, inte segar ner, t ex superfetch. Vista laddar ur minne när det behövs på ett mycket bra sätt.

Vad skall man med minnet till, om man inte skall använda det? Tjänster och applikationer som är välskrivna gör nytta om dom använder minnet, inte tvärtom. Minne som inte används är bortkastat. Har man 2-4 GB och försöker minimera minnesanvändningen i Vista, gör man sig en otjänst.

Tomten
2008-05-26, 21:21
Vad som rekommenderas och vad som fungerar i praktiken är två totalt olika saker. Har installerat vista på datorer med 512 mb minne och det har flutit fint. 2 gb räcker alldeles säkerligen till.

Beror ju på vad du vill kunna göra. Du har inte nog minne för minneskrävande applikationer och spel. Du kan förmodligen inte köra office. Vista Aero Theme stängs av (fungerar bara med 2 gig ram). Du lär få problem om du har flera applikationer igång samtidigt. Din webläsare kan ta upp så mycket som 100mb ram. Du får förmodligen problem med att spela upp HD-videos.

osv.

Tomten
2008-05-26, 21:28
Enligt vem då?

4 GB kan inte ens användas av ett 32-bitars OS, vilket är överlägset vanligast.

Dessutom är Vistas minneskrävande tjänster där av en anledning: dom snabbar upp, inte segar ner, t ex superfetch. Vista laddar ur minne när det behövs på ett mycket bra sätt.

Vad skall man med minnet till, om man inte skall använda det? Tjänster och applikationer som är välskrivna gör nytta om dom använder minnet, inte tvärtom. Minne som inte används är bortkastat. Har man 2-4 GB och försöker minimera minnesanvändningen i Vista, gör man sig en otjänst.

Om man ska köra spel med VISTA så har hör jag i regel 4GIG rekommenderas, fast nu frågade ju bara orginalpostaren om "spel i mindre skala". För vanligt desktop bruk så kan du nog klara dig med 1GIG. Fast då kanske man vill stänga av vista aero och annat som tar upp minne så man inte får problem om man kör tex. office och andra applikation samtidigt.

Tomten
2008-05-26, 21:37
Förövrigt så är jag fundersam varför du försöker få superfetch att se ut som något extremt bra. Vad jag läst om funktionen så kommer den med minst lika mycket problem, speciellt om du har lite minne på din dator.

Waggho
2008-05-26, 21:58
Hej är helt väck vad gäller datorkunskap men måste köpa mig en ny bärbar och behöver tips av er som kan! ;)

Vill ha en som jag inte behöver byta ut igen inom bara nåt år och som man kan ladda ner + hålla på med foton på. Spel i mindre skala kanske :)

SÅg detta erbjudande HP Pavilion G7061 + HP Photosmart C5180 + HP PhotoPack 363
6 695:-

Bra eller dålig dator? hur är det med garantin?
Jag skulle säga att det är sjukt onödigt att lägga bortåt 7000 för en maskin som du ska pilla med foton och spela enkla spel på. Min dator är åtta år gammal och fungerar finfint för mina (och de flestas) behov. Sanningen är ju att de allra flesta bara använder datorn för surf, ordbehandling, foton, film/tv-serier och liknande och en dator som klarar av det borde inte gå på många tusenlappar. Sen betalar folk lika mycket till för funktioner de inte behöver.

Ozma
2008-05-26, 22:27
Du har inte nog minne för minneskrävande applikationer och spel. Du kan förmodligen inte köra office. Vista Aero Theme stängs av (fungerar bara med 2 gig ram).Du lär få problem om du har flera applikationer igång samtidigt. Din webläsare kan ta upp så mycket som 100mb ram. Du får förmodligen problem med att spela upp HD-videos.
osv.

Sitter på en Dell dator som är 3 år + gammal med endast 1 GB ram och Vista installerat. Kan spela t ex FEAR och Farcry utan problem. Office funkar fint. Vista Aero funkar utan problem. Kan ha åtminstone 4-5 "flikar" öppet utan problem. Program kanske 2-3 st utan krångel. Använder mig av Firefox, som också funkar fint. Kan inte mycket om HD, men kan spela upp videos som använder sig av H264 utan problem i media player classic och vlc.

Så vista kan utnyttjas rätt bra med bara 1 GB ram, och lär nog inte krångla så mycket som du beskriver.

Visst, 1 GB till i ram skulle nog inte skadat för att snabba upp lite, men inget är direkt segt, 4 GB verkar överdrivet.

Att Vista Aero Theme ska kräva 2 GB ram har jag aldrig hört, och det stämmer tydligen inte heller. Flyter på bra med bara 1 GB.

thomast
2008-05-26, 22:29
Jag skulle säga att det är sjukt onödigt att lägga bortåt 7000 för en maskin som du ska pilla med foton och spela enkla spel på. Min dator är åtta år gammal och fungerar finfint för mina (och de flestas) behov. Sanningen är ju att de allra flesta bara använder datorn för surf, ordbehandling, foton, film/tv-serier och liknande och en dator som klarar av det borde inte gå på många tusenlappar. Sen betalar folk lika mycket till för funktioner de inte behöver.

Specs på din dator?

Baan
2008-05-26, 22:31
Beror ju på vad du vill kunna göra. Du har inte nog minne för minneskrävande applikationer och spel. Du kan förmodligen inte köra office. Vista Aero Theme stängs av (fungerar bara med 2 gig ram). Du lär få problem om du har flera applikationer igång samtidigt. Din webläsare kan ta upp så mycket som 100mb ram. Du får förmodligen problem med att spela upp HD-videos.

osv.

Jag har 2 GB och det enda som nog käkat lite för mycket minne var The Witcher. Om det hade varit 1 GB OK, men 2 GB... Lägg ner flaskan ASAP.

Tomten
2008-05-27, 01:13
Jag har 2 GB och det enda som nog käkat lite för mycket minne var The Witcher. Om det hade varit 1 GB OK, men 2 GB... Lägg ner flaskan ASAP.

Va?!

Du ljuger

*fortsätter gräva*

Ronja
2008-05-27, 06:01
En kompis till mig har köpt n asus, är det märket känt på nå vis?bra lr dåligt? jag tänker bara allmänt inte på nån specill modell

King Grub
2008-05-27, 06:14
Asus håller oftast hög kvalitet; har varit den största tillverkaren av moderkort länge. Inga dåliga komponenter i deras datorer heller.

Waggho
2008-05-27, 06:49
Specs på din dator?
AMD Athlon 1,05 GHz, 768 MB RAM, 74 GB Hårddisk.

Ronja
2008-11-18, 08:12
Ska jag slå till nu? :) är detta ett fynd eller bara en ok dator?
HP Pavilion DV5-1118 = 6490:-

WHITEFOLKS
2008-11-18, 08:13
Ingen annan kommer kunna ta beslutet åt dig, om du är nöjd med priset så är det bara att köpa.

Durre
2008-11-18, 09:27
Grejen är den att du som inte är så datorkunnig kommer få en seg dator med alla dess förinstallerade komponenter, visst du kanske gillar den. Men det är en del skit i dem som man kan plocka bort som gör den snabbare.

maaherra
2008-11-18, 09:55
Ska jag slå till nu? :) är detta ett fynd eller bara en ok dator?
HP Pavilion DV5-1118 = 6490:-

Rent generellt har jag dåliga erfarenheter av HP, dels har min flickväns men också många (3-4) vänners bärbara racklat och dött som flugor.

Ronja
2008-11-18, 11:47
bättre satsa på en LG, sony eller asus då kanske?

frambogir
2008-11-18, 12:05
Jag vet inte om det är värt att lägga 7000 på en dator med tanke på dina behov, sen är jag osäker på hur bra HPs egna programvara är, har personligen aldrig ägt en HPdator, men av mina vänners utsagor så är det mest skräp. Å andra sidan kan man ju ta bort allt sånt, om man vill.

Om du med Asus menar en EEEpc, så skulle jag nästan säga att det är ett dåligt köp om datorn ska användas till foto/spel etc. De är mest att betrakta som leksaker.