Visa fullständig version : Lite fråger ang. alkohol osv. första fyllan..
phoenix91
2008-05-26, 18:49
Hej. Jag e en kille, 17 år som har blivit utbjuden till en fest om några dagar. har aldrig i hela mitt liv druckit eller ens testat alkohol och behöver lite tips och råd hur man klarar sig.
Kan berätta att jag just nu håller på at deffa och gym/styrke tränar, är 172 cm lång och väger tyvärr så lite som 62 kg.
Att jag inte druckit förut är helt enkelt för att jag inte velat skada min kropp, men nu börjar det kännas som jag är lite för gammal för att aldrig ha druckit. Mitt enda mål med festen e typ att testa att bli ful, vet att de låter fånigt.
Min första fråga är vad som är bäst att dricka för att kroppen skall ta så lite stryk som möjligt och så jag får i mig minimalt emd kalorier. Hade tänkt dricka vodka 40% och kanske blanda med typ sockerfri juice, e de bra?
Andra frågan lyder; hur farligt är det för kroppen att göra det en gång? Är det enda farliga risken att bli alkoholförgiftad?
Tacksam för alla svar. Behöver alla tips och råd jag kan få.
Mitt enda mål med festen e typ att testa att bli ful, vet att de låter fånigt:D :D :D :D :D
Nä men, om du inte har druckit innan så låt bli. Stå emot grupptrycket! Varför ska dem få förstöra din kropp?
Moralkäringar bort från tråden!
För det första - deffa inte på den kroppsvikten och åldern!
För det andra - börja helst med öl. Att gå direkt på Vodka när du aldrig ens testat alkohol kan medföra i att du hinkar i dig drycken för snabbt och för mycket. Kan sluta illa sen.
Lycka till och ha kul :) :hbang:
phoenix91
2008-05-26, 18:58
alltså, e itne de att jag inte kan stå emot, men skadas verkligen kroppen av att bli full en gång? Ingt jag tänker göra ofta, typ nån gång per år.
phoenix91
2008-05-26, 19:00
För det andra - börja helst med öl. Att gå direkt på Vodka när du aldrig ens testat alkohol kan medföra i att du hinkar i dig drycken för snabbt och för mycket. Kan sluta illa sen.
hmm okej, men gör de bara lite lugnt u på sommaren, sen kan jag börja tränad badminton igen, då blir de norml mat igen.
Hmm, men öl innehåller ju sjukt mycket kalorier, om jag tar de lugnt, e inte vodka bättre då?
Fattar att de kan va svårt o ta de lugnt om man blir full, men mina kommpisar sa att de skulle kolla till mig..
Eddie Vedder
2008-05-26, 19:02
Jag tycker alltid man ska supa om man vill det, att oroa sig över träningsresultaten om man tycker fyllan gör kvällen roligare är ju bara löjligt.
Men i ditt fall är det ju ännu en fråga om ett lagbrott så om du skulle fundera en extra gång är det väl i såna fall det.
Hmm, men öl innehåller ju sjukt mycket kalorier, om jag tar de lugnt, e inte vodka bättre då?
..
Du kommer inte att bli fet över en fylla - jag lovar.
Jag skulle definitivt inte kört starksprit det första jag gjorde. Av naturliga anledningar.
Som sagt - försök ta det lugnt - tänk inte på kalorierna. Du är 91a och väger 62 kg. Du kommer att bränna bort de där kalorierna illa kvickt sen *flex*
Tycker det låter lite på dig som om du inte ens vill dricka och då ska du självklart inte göra det! Men om du nu bestämt dig för att du vill pröva på håller jag med Officer om att du ska hålla dig till öl, cider etc. o skippa starkspriten. So what om du nu skulle få i dig mer kalorier om du dricker öl, tänk inte på sådant utan se till att ha kul istället! Att dricka (stora mängder) är såklart inte bra för kroppen (vilket man ofta märker dagen efteråt ;)) men det är ju o andra sidan inte målet med att dricka heller.
Så drick om du vill och känner dig trygg med att göra det och se till att ha kul på festen istället för att noja över det!
crescent compakt
2008-05-26, 19:15
som alla andra säger så tycker jag att du ska köra öl första gången, jag började med sprit och det slutade illa för min del..
lycka till med deffen, men ska du verkligen deffa på den vikten? men det är bara o köra det är du som avgör:)
KaptenKnäsvag
2008-05-26, 19:16
Stanna hemma och kolla på TV istället, är mitt tips.
magdalenae
2008-05-26, 19:28
Drick xider bright, pripps pure eller nån annan lightalkohol om du är rädd för kalorierna. Du lär blir lagom full på några sådana om du är 17 och aldrig har testat alkohol innan, promise:)
Stanna hemma och kolla på TV istället, är mitt tips.
10000000000+
Du tjänar ändå inget på att dricka och de är inte så "kul" häller ( inte för att jag vet, men ja har polare som klagar över baksmälla jämt).
KaptenKnäsvag
2008-05-26, 19:35
10000000000+
Du tjänar ändå inget på att dricka och de är inte så "kul" häller ( inte för att jag vet, men ja har polare som klagar över baksmälla jämt).
Fanns en gång i tiden då jag festade ganska mycket, men jag är så jävla glad att jag slutade.
Att vara på krogen är en jävla pina, det är hög (och dålig) musik, fulla & jobbiga människor överallt, det är trångt och varmt. Det kostar skitmycket att gå in i helvetet, samt kostar om man vill förtränga sin existens i det med alkohol.
Sedan är det ljuvligt att studsa upp ur sängen på lördag morgon och vara kry som en lärka, kanske även fuska lite genom att dra ett pass på gymmet utom schemat.
Finns så mycket bättre saker man kan göra för sina pengar på helgerna.
Musselbank
2008-05-26, 19:36
Det sämsta man kan göra är att hastigt dricka starkt. Tex sätta sig ner och sänka snapsar el. tequila på löpande band, eller hälla i sig turkisk peppar halvlitervis, eller vad som helst av den arten. Öl blir man lätt full på det också, men det finns en viss säkerhet i att det ändå tar en viss tid; man får reality checks när man springer och kissar också.
En festlig sak med alkohol är att för många inställer sig vid en viss promillehalt en övertygelse om att mer är bättre och ännu mer är ännu bättre... det är dock ganska individuellt hur man reagerar i stort.
Som många har sagt är det nog lite överdrivet att noja med kalorier i samband med spritfest(tm). Inte heller förstör man kroppen i första taget.
Men om du ska ha roligt kan du inte gå och tänka i optitermer :-D det är ett kalkylerat litet minus, inget att fundera närmare över. (Dock är det givetvis jättebra att du inte kastar dig in i drickande helt utan tanke på morgondagen).
Rapportera hur det går!
ska du promt dricka till det så ta några öl istället jag lovar dig det är en bättre första fyllan dricka, och eftersom du tydligen inte haar druckit till det ngn gång köp ett 6 pack 3,5 det lär räcka
Mvh me
Se bara till att ha vänner med dig ifall det går åt skogen. Drick vatten innan du går och lägger dig också.
Scratch89
2008-05-26, 19:42
Jag håller med någon som skrev tidigare i tråden; kör på ett sexpack 3,5or, det kommer räcka till första fyllan, och troligen i ett år framöver.
Om man nu får leka moraltant så låter det som om du kommer dricka bara för att du "måste" och "ska", och om du nu inte vill att det ska påverka träningen, varför då ens dricka?
Sedan så förstår jag inte riktigt ditt dubbla budskap, du säger att du "deffar" men väger samtidigt "tyvärr" bara 62 kg på din längd.
Säger väl som många andra redan har; Drick öl om du nu ska dricka - inte starksprit och se till att dra några glas vatten mellan/innan du lägger dig.
Och så vill ja tillägga att om man ska festa så gör det å kör hårt, tänk aldrig på dina träningsresultat. Det blir bara tråkigt och det är larvigt.
Lycka till *popcorn*
Andreas Lelli
2008-05-26, 19:52
Ta det lugnt, om du nu ska dricka starksprit, var försiktig och ta lite åt gången så att du känner att allt är lugnt. Känn dig inte stressad och låt inte dina vänner tvinga dig att dricka mer än du känner är okej.
När du är ute ska du inte tänka på träningen, de är två helt skilda saker ;)
Gällande vad du ska blanda med. Det spelar ingen roll annat än hur det smakar, risken om man blandar ut för mycket är att man dricker spriten som vatten och det kan sluta illa ;)
Lycka till iaf och kom ihåg, tänk efter innan du gör något dumt ;)
phoenix91
2008-05-26, 21:57
okej, tack för alla svar :)
vet att de låter som att jag itne vill, o ha e iten helt säker.. eller, har iaf funderat på om jag vill, men jag gör de itne för grupptryck iaf.
har schysta kommpisar, de skulle itne försöka få mig o dricka för mycket..
ska se hur de blir, men tror nog faktiskt det blir vodka trots allt, itne riktigt bestämmt.
okej, tack för alla svar :)
vet att de låter som att jag itne vill, o ha e iten helt säker.. eller, har iaf funderat på om jag vill, men jag gör de itne för grupptryck iaf.
har schysta kommpisar, de skulle itne försöka få mig o dricka för mycket..
ska se hur de blir, men tror nog faktiskt det blir vodka trots allt, itne riktigt bestämmt.
Försök att behålla skärpan under kvällen. Tänk på att, som dom flesta dricker, är det så att när du börjar känna något av spriten så har du troligtvis en hel del i magen som ännu inte gått ut i kroppen.
Ta det långsamt, rather safe than sorry:cool:
Black Star Abyss
2008-05-26, 22:08
Jag började med vaniljvodka och det är väl kanske inte det bästa. Sen förstår jag inte ditt resonemang om att du är för gammal för att inte ha druckit. Jag var 19 år första gången jag drack/blev full, och jag har aldrig ångrat detta! Tack vare min sena alkoholdebut så har jag inga problem att kontrollera mitt drickande alls. Jag dricker kanske 1 gång i månaden och när jag väl gör det så är det aldrig så att jag spyr eller tappar kontrollen. Som andra här redan har sagt så tycker jag du ska köra öl eller alkoläsk eftersom du inte druckit förut. Ej vin & sprit!
Att smutskasta alkoholen och säga att den bara medför dåliga saker håller jag inte riktigt med om. Visst har man vaknat upp på morgonen och sagt till sig själv att man aldrig mer ska dricka för att man mår skit men och andra sidan har jag vaknat upp flertalet gånger och tänkt "Fyfan vad trevligt det var igår".
Alkoholen kommer de flesta i kontakt med förr eller senare men som de flesta förgående talare så håller jag med om att börja med något lite svagare istället för att gå på starkspriten direkt, då går det lätt åt pipan. Det viktigaste är nog att dricka långsamt så det inte blir en såkallad karatefylla.
Att smutskasta alkoholen och säga att den bara medför dåliga saker håller jag inte riktigt med om. Visst har man vaknat upp på morgonen och sagt till sig själv att man aldrig mer ska dricka för att man mår skit men och andra sidan har jag vaknat upp flertalet gånger och tänkt "Fyfan vad trevligt det var igår".
Alkoholen kommer de flesta i kontakt med förr eller senare men som de flesta förgående talare så håller jag med om att börja med något lite svagare istället för att gå på starkspriten direkt, då går det lätt åt pipan. Det viktigaste är nog att dricka långsamt så det inte blir en såkallad karatefylla.
Hökmossen jompinator - memorlane =D Men allvarligt, du har rätt.
Värt att tänka på när man dricker starksprit kan ju vara att vänta ett tag mellan glasen eftersom det tar en stund innan det hinner verka. Lätt hänt när man är ovan att man häller i sig för mycket för snabbt eftersom man inte känner något direkt.
Drick INTE starksprit första gången du dricker. Det slår till oerhört snabbt. Känner man inte sina gränser går det snabbt från att inte kännas tillräckligt till att helt plötsligt bli alldeles för mycket.
Om du skall dricka håll dig till öl, det är svårt att dra ned öl i samma takt som starksprit så det är större chans att du inte blir dretfull och skämmer ut dig totalt.
Drick INTE starksprit första gången du dricker. Det slår till oerhört snabbt. Känner man inte sina gränser går det snabbt från att inte kännas tillräckligt till att helt plötsligt bli alldeles för mycket.
Om du skall dricka håll dig till öl, det är svårt att dra ned öl i samma takt som starksprit så det är större chans att du inte blir dretfull och skämmer ut dig totalt.
+ 1000. Vill du nu dricka för att känna hur det är att vara berusad, så antar jag att det är hur det känns att vara roligt berusad du vill veta, inte hur det känns att ligga i en buske och spy. Dålig idé att inleda karriären med starksprit när du inte har en aning om hur mycket som är "lagom" (så SJUKT många har gjort misstaget före dig, det är inget nytt du kommer att upptäcka). Det är ingen tävling i att kunna hinka i sig mest, vilken idiot som helst kan dricka så att han kräks.
Ät ordentligt "festardagen". Större mängder alkohol på tom eller halvtom mage är INTE någon bra idé.
Sedan undrar ju jag hur den ultraretard som förser småpojkar som dig och dina kompisar med sprit tänker, men det är en annan fråga.
Värt att tänka på när man dricker starksprit kan ju vara att vänta ett tag mellan glasen eftersom det tar en stund innan det hinner verka. Lätt hänt när man är ovan att man häller i sig för mycket för snabbt eftersom man inte känner något direkt.
Memorera detta och upprepa för dig själv under kvällens gång.
Drick en öl i taget, svep den inte utan ta normala klunkar och låt en 50cl burk räcka åtminstonde 30 min. Sedan kan du vänta en kvart innan nästa, du kommer på så vis hinna känna efter och märka av alkoholen, därmed kan du behålla kontrollen och sluta när du känner att det börjar vingla för mycket. Lycka till och ha så roligt. :D
Muaytudd
2008-05-27, 08:01
Hej. Jag e en kille, 17 år som har blivit utbjuden till en fest om några dagar. har aldrig i hela mitt liv druckit eller ens testat alkohol och behöver lite tips och råd hur man klarar sig.
Kan berätta att jag just nu håller på at deffa och gym/styrke tränar, är 172 cm lång och väger tyvärr så lite som 62 kg.
Att jag inte druckit förut är helt enkelt för att jag inte velat skada min kropp, men nu börjar det kännas som jag är lite för gammal för att aldrig ha druckit. Mitt enda mål med festen e typ att testa att bli ful, vet att de låter fånigt.
Min första fråga är vad som är bäst att dricka för att kroppen skall ta så lite stryk som möjligt och så jag får i mig minimalt emd kalorier. Hade tänkt dricka vodka 40% och kanske blanda med typ sockerfri juice, e de bra?
Andra frågan lyder; hur farligt är det för kroppen att göra det en gång? Är det enda farliga risken att bli alkoholförgiftad?
Satsa på att charma brudarna istället medans de andra lullar rundor i sina fyllor.
Du är ung och har hela livet framför dig så om du vill dricka så kommer det finnas mycket tid för det också. Vänta tills du blir 18. Börja då med att dricka några öl med några riktigt bra kompisar på ngn. säker plats. Varför inte ha en fotbollskväll framför t'n hemma!?
MVH
Chrille
Drick dig inte fulll på någon random fest med halvbra vänner första gången.
Min första fylla var väldigt lugn, tillsammans med ett femtal goda vänner och det ångrar jag inte :) Alkohol kan ju göra så man förlorar omdömet en del..
phoenix91
2008-05-27, 09:49
okej, ska ta åt mig det ni skrivit. får se hur det blir med allt, har itne bestämmt om jag ska gå.
men om jag förstått det rätt så antingen dricka jävligt långsamma.. eller de ska man väl göra hursom helst, men helst nått svagare.
och äta mycket innan, ska man dricka mycket innan också?
Drick varannan vatten ifall du känner för det, men jag tror du har lite höga förväntningar inför spriten. I värsta fall blir du för full och då har du kompisar som hjälper dig.
Andreas Lelli
2008-05-27, 09:52
Du behöver inte äta ihjäl dig eller dylikt utan bara se till att inte dricka när du har tom mage. Dricka innan kan vara bra, ett annat bra förslag är att dricka varannat glas vatten under kvällen (1 glas alkohol, 1 glas vatten).
Men precis som du skrivit, ta det lugnt och drick inte för fort och speciellt inte om du har något starkt som vodka :)
Drick inte alls, och det säger jag inte pga några träningsresultat..
phoenix91
2008-05-27, 10:26
okej. tack för alla svar :)
Vercetti
2008-05-27, 10:29
Jag skulle druckit starksprit. Men ta för allt i världen inte med en hel sjuttibrakare! Tag med 2-3 dl i en petflaska, och grogga svagt, 1 cm sprit i glaset och resten dricka. Drick långsamt, och varannan vatten. Det viktigaste är att inte ta med för mycket sprit!!
lamerica
2008-05-27, 10:43
Om du inte vill dricka ska du inte göra det. Du ska inte dricka för att du känner att du "borde" det lixom. Festerna med en gäng dyngraka 17-åringar var ingen höjdare ändå vad jag minns..träna, gör bra ifrån dig i plugget i stället o sen kan du börja kröka lite på universitetet när du får gå på bolaget! :)
Om du nu måste dricka..ta ett par folköl o känn av är mitt tips.
Tag med 2-3 dl i en petflaska, och grogga svagt, 1 cm sprit i glaset och resten dricka.
20-30 "drinkar".. Då blir han nog väldigt full i magen. :smash:
phoenix91
2008-05-27, 11:32
okej, men vad e bra att grogga med då? har lisom typ -10 erfarenheter inom ämnet :P juice? asso om man iten vill dricka med tillsatt socker.. nå tips?
okej, men vad e bra att grogga med då? har lisom typ -10 erfarenheter inom ämnet :P juice? asso om man iten vill dricka med tillsatt socker.. nå tips?
Grogga med något du vill förknippa med spritsmak i all evighet. Dvs ta inte det godaste du vet, det finns risk att du inte kommer vilja dricka det igen. Tänk på att det är rätt lätt att bli sjukt full på groggar då dessa ofta inte smakar speciellt mycket sprit, speciellt inte när du har förlorat lite omdöme efter ett par stycken.
Scratch89
2008-05-27, 11:52
Men fick du inte råden precis att INTE dricka starksprit och istället hålla dig till öl?
Det är ingen rocket science det här.
Min första fråga är vad som är bäst att dricka för att kroppen skall ta så lite stryk som möjligt och så jag får i mig minimalt emd kalorier.
Ätstörningar kallar man det.
berra_berra
2008-05-27, 13:57
Jag dricker inte och har jäkligt kul på fester ändå...
En konstig sak som jag var med om var att tjejerna blev mycket mer sociala och pratglada gentemot mig då jag drack lite... :confused:
machine gun
2008-05-27, 14:27
Det är alkoholen som står för största delen av kalorierna i alkoholhaltiga drycker. 1 g ren alkohol ger 7 kcal. Jämför med 4 kcal per g kolhydrat eller protein och 9 kcal per g fett. Hur man än gör kommer man inte undan kalorierna om man vill dricka alkohol.
Att dricka starksprit som första alkoholhaltiga dryck är att be om att den första fyllan även blir det första totalt okontrollerade fyllan.
zeusden1
2008-05-27, 16:08
Känner igen mig. :D
Första riktiga fyllan. Hade bara varit lite lullig förr, efter en två öl.
Iallafall, första riktiga fyllan var på P&L (:thumbup: ). Jag och en kompis hade köpt en 700ml explorer och vi tog ett varsitt glas, och fyllde cirka 30% med vodkan och resterande 70% med cola. Det slank ner snabbt. Jag trodde inte att jag skulle känna ett dugg, så jag gjorde snabbt en till.
Gick och pissade. När jag kom tillbaka till tältet kände jag mig lite lullig, och trodde det var tack vare den första supen, inte båda, så jag gjorde ännu en till.
Sen gick vi till ett tält där vi hade det mysigt i kanske en halvtimme, då var jag berusad, ganska mycket så. Jävlar vad nice det var. Gick och pissade igen, och kände att det var roligt att inte gå så bra.
Jag tillbaka till mitt tält, och drog i mig ytterligare en sup. Sen satt jag och konverserade med mina tältgrannar, och det är det sista jag minns på typ 5 timmar. Då var klockan (bara) 15:00!
"Vaknade"(kom ihåg) att jag hörde sista låten som Backyard Babies spelade. Jag låg på en gräsmatta precis innan man gick in till scenområdet, mellan campingen och scenerna.
Jag hade spya i håret, på kläderna, och på skorna. Dessutom hade jag spytt ner min dåvarande flickväns tält, och hennes storesyrras sovsäck. Så jag fick sova utan, resten av festivalen.
Jag gick och la mig i mina vänners tält den kvällen, och när jag vaknade hade tjej var tält jag sov i, kommit in och lagt sig brevid mig, aspackad. På natten hade hon spytt ner både mig och sig själv, och ingen vaknade eller kommer ihåg det av oss. Grrr, säger jag bara.
Dagen efter gick jag till det lokala badhuset i Borlänge.
Långt inlägg, Offtopic dessutom.
OnT: Tare lugnt, börja absolut inte med vodka. Drick tre öl/cider, sen väntar du minst trettio minuter innan du tar en till. :thumbup:
INTE värt att dricka. Inte värt alls, i mina ögon.
Man kan inte mäta hur skadad kroppen blir på en fylla. Det är bara itne bra.
Dock är det övertydligt att du kommer dricka, och att du kommer bli full på vodka. Osis, säger jag bara.
Sedan så förstår jag inte riktigt ditt dubbla budskap, du säger att du "deffar" men väger samtidigt "tyvärr" bara 62 kg på din längd.
"Det beror på vad man har för ideal. Det är en låg vikt, ja, men personen skriver inte om det är en fördel att ha låg vikt eller ej."
Whistler
2008-05-27, 16:32
Mitt tips: Vänta tills du får köpa själv på Systemet (dvs ca tre år), gå och köp dig en fin flaska av något du tycker verkar gott, gå hem och sätt dig framför en bra film och smutta långsamt av några glas till filmen (eller filmerna). Gå upp då och då för att gå på toaletten eller något och när du märker att du börjat bli lite lite yr så slutar du dricka. Där har du din gräns, överstig inte den i fortsättningen. Grattis till att ha lagt grunden till en sund alkoholvana som kommer ge dig mycket gott att dricka och tillfällen att faktiskt minnas det! :)
Skall man supa så skall man inte göra det på kamelpiss (öl).
Tag ett hyfsat vin så blir det inte så jävla mycket man behöver dricka och man blir lagom snabbt salongsberusad utan nödig blåsa.
Men jag brukar köra med rom och dylik starksprit när det beger sig,ja och lite cider för att det är gott.
Whistler
2008-05-27, 16:37
Jävla 3-min edit...
Personligen har jag på mina 24 år aldrig varit full. Jag har en eller två gånger nått just den här gränsen att en för snabb förflyttning kunnat göra att jag blivit lite yr, kanske efter en fyra (cl) cognac och en öl på en kväll, och då har jag genast lämnat det som varit kvar och druckit vatten resten av kvällen. Jag är mycket nöjd över det här, även om man fått ta mycket skit från kompisar för att man inte dricker. Det enda jag tänker i sådana situationer är just att varför i hela friden skulle jag vilja bli som dem? Det finns en anledning till att nyktra sällan har kul med fulla, och det är att fyllon blir knäppa i skallen...
Jag älskar whistler :)
(+1)
Känner 2 av cirka 400 som blir konstiga när dom dricker, sitt inte och sprid eran skräckpropaganda. ;)
Självklart skall du dricka lite! Husfester när man var under 18 var inga dåliga grejer, du behöver knappast bli aspackad. Drick långsamt och med måtta.
Vercetti
2008-05-27, 18:12
20-30 "drinkar".. Då blir han nog väldigt full i magen. :smash:
Undrar vad du har för glas där en centimeter är en centiliter :laugh:
I mina ögon så ska man iaf testa dricka en gång! Det är en upplevelse, och det är av upplevelser och erfarenheter man bygger upp sitt intellekt.
Som tidigare nämt så är 3,5or ett bra alternativ för en första fylla. Öl tror jag dock du inte kommer avnjuta direkt (nu utgår jag från att du inte ens smakat det och egna erfarenheter från min första fylla då jag drack öl), så köp cider istället, men inte för många, cider slinker lätt ner det må jag lova.
Jag hade kört på vodkan, det gjorde jag första gången. Det gick utan problem.
Känner 2 av cirka 400 som blir konstiga när dom dricker, sitt inte och sprid eran skräckpropaganda. ;)
+1 Men inte starksprit.
Starksprit är en jobbig sak om man inte har druckit alkohol förut. Starksprit är en jobbig sak för en hel del som har druckit länge.
Jag har lärt det genom trial and error då regus och hans lika gamla 15åriga polare testade att bli riktigt kalas första gången, vi hade druckit några gånger förut. Men det var mer några snodda 3,5or. Men i alla fall, jag sprang runt och visa snoppen på en ungdomsfestival (har inget minne tack och lov). Polaren däcka på toan och var så borta att ambulansen fick komma och hämta honom.
Drick något svagt du inte tycker är speciellt gott. Till exempel öl. Cider är också farligt i början då det smakar nästan som läsk och innehåller 4-5%
Ps. Klanka inte ner på under-arton-hemmafester. Dom var skitroliga. (Tills dom spåra ur dvs).
Skräckpropaganda, lol.
Precis dvs att man kommer att anses som annorlunda om man inte dricker.
Precis dvs att man kommer att anses som annorlunda om man inte dricker.
Vilket man i dom flesta fall och i olika sociala grupper blir.
Jag kan bara hålla med det alla säger som starksprit. Kommer ihåg att mina föräldrar varnade mig för starksprit när jag var yngre, men det lyssnade jag inte så mkt på då. Vet nu att starksprit är något som skiljer sig väldigt mycket från annan alkoholhaltig dryck såsom t.ex. öl, cider, vin, etc.
Så jag rekommenderar öl, cider eller vin även om jag som jurist inte uppmuntrar att man ska bryta lagen (du är ju under 18....). Starksprit tycker jag hur som helst att man ska vänta med.
Starksprit är inget man kanske ska börja sin alkohol karriär med utan kanske börja med något lättdrucket som Cider. ÖL har inte ens jag lärt mig dricka och jag är fan 22 år :) tycker det smakar ruttensocka
ElecTr0n
2008-05-27, 19:52
Jag hade knappt druckit något alls innan och första gången sänkte jag en 35:a starksprit, de var grejer de. Fjorton bast och valborg. Men fanimej var de kul och inte låg jag i nån buske och spydde även fast de var ganska vingligt.
Jag tycker du ska köra på de du tycker låter bäst. För en jämnare fylla så kör på öl eller cider och om du vill komma igång snabbt så äre vodka men dock bör du vänta en tid imellan eftersom effekten kommer senare med sprit. I alla fall om du kör rent.
Kvällen kommer bli som du gör den till. Fall bara inte för grupptrycket och bonka dom där sista 3 ölen så du hamnar på toan för de är bara trist.
Det är så lätt att efter ett par snapsar börja få tankarna "bara en till..." vilket ofta leder helt åt skogen. Ta därför (tror någon tidigare nämnt det) inte med dig en hel flaska med tanken att "Jag dricker halva å sparar resten", för det funkar inte. Då vaknar du bara upp på sjukhuset med en magpumpning i vårdjournalen.
Dessutom måste jag säga att detta med starksprit/reaktioner är väldigt individuellt, jag t.ex. känner ingen skillnad alls på min berusning om jag dricker sprit eller öl/cider.
Men ta det lugnt och drick mycket vatten innan du somnar så kanske du överlever morgondagen också! :thumbup:
Tycker det är lika tråkigt med folk som ser ner på folk som dricker som folk som ser ner på folk som inte dricker. Mycket som i den meningen :D Båda sidor verkar finnas representerade här.
Gör som du vill, det kan gå bra med starksprit, det kan gå mindre bra. Det kan gå bra utan alkohol överhuvudtaget, men du kanske missar något men det vet du ju inte i så fall.
Ut och ha skoj med polarna! Deffen kan du ta sen, den här tiden av ditt liv får du aldrig igen! Tänk med lite sunt förnuft när du ger dig ut bara, huvudsaken är att du har skoj, tycker du om öl så drick det:) Spriten kan du ta vid ett annat tillfälle, och tycker du inte om öl (som jag) så dricker du exempelvis cider i motsvarande alkoholhalt:)
Hoppas du får en trevlig kväll! Som sagt, allt du gör ska du göra med måtta, och hellre för lite än för mycket:)
Tror vi norrlänningar har en annan relation till alkohol dessutom. Klanka inte ner på mina seder och bruk.
Skräckpropaganda, lol.
En hundring på att Tp in druckit nån gång! :D
Det har han väl inte heller?
Du kommer inte skada kroppen permanent på en fylla!
Man måste få kosta på sig saker som är roliga och roligare än en duktig utekväll är svårt att få för pengar, så kör på:D Kan bara önska dig lycka till och börja inte med starksprit, lättare att hålla koll på graden av fylla med låghaltigadrycker som öl och cider på en 4.5-6%
Jag kan bara hålla med det alla säger som starksprit. Kommer ihåg att mina föräldrar varnade mig för starksprit när jag var yngre, men det lyssnade jag inte så mkt på då. Vet nu att starksprit är något som skiljer sig väldigt mycket från annan alkoholhaltig dryck såsom t.ex. öl, cider, vin, etc.
Så jag rekommenderar öl, cider eller vin även om jag som jurist inte uppmuntrar att man ska bryta lagen (du är ju under 18....). Starksprit tycker jag hur som helst att man ska vänta med.
Är det ett lagbrott att dricka under 18?Det är ju mig veterligen bara ett brott att förse minderåriga med alkoholhaltigadrycker, men att det skulle vara olagligt att dricka under 18 är helt nytt för mig?
Sen har heller aldrig hört att straff dömts ut för nån som dricker och är minderårig?
Är det ett lagbrott att dricka under 18?Det är ju mig veterligen bara ett brott att förse minderåriga med alkoholhaltigadrycker, men att det skulle vara olagligt att dricka under 18 är helt nytt för mig?
Sen har heller aldrig hört att straff dömts ut för nån som dricker och är minderårig?
Vad jag vet är det inte olagligt att dricka, men däremot olagligt att innehava alkohol, och såklart att langa =)
Kom bara ihåg att under fylla sker en massa annat som tex bråk och tjafs, det är ju mycket just pga ungdomsvåldet som polisen är så mycket efter langare nu... jag kan själv säga att jag aldrig slagits nykter...
Jag har aldrig slagits full. Jag dricker enbart hembränt och importerad fulsprit.
Tror vi norrlänningar har en annan relation till alkohol dessutom. Klanka inte ner på mina seder och bruk.
Jag tycker man bör göra det.
Korrekt, det är en skitdrog imo.
Förövrigt förundras jag över hur denna tråden får vara kvar. Folk sitter och berättar för en minderårig hur han bäst super sig full, seriöst? Med tanke på hur lågt det ofta är i tak här tycker jag det är väldigt märkligt. Hata mig.
Jag har aldrig slagits full. Jag dricker enbart hembränt och importerad fulsprit.
75% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, för att ta ett exempel. Du förstår nog själv att det är ganska irrelevant hur en person agerar?
Olagligt döttsknaak dessutom. :/
Andre001
2008-05-27, 22:25
joo dt är ju billigast med hembränt å fulsprit haha xD
Scratch89
2008-05-27, 22:29
"Det beror på vad man har för ideal. Det är en låg vikt, ja, men personen skriver inte om det är en fördel att ha låg vikt eller ej."
Vad har mitt gamla inlägg från en annan tråd här att göra? Läs om hans inlägg. Det är skillnad på inläggen; i den här tråden så deffar han fast han beklagar sig över sin låga vikt, medan i den andra tråden fick han försvara sig när han sa att han inte ville gå upp mer. Det är stor skillnad.
Förövrigt förundras jag över hur denna tråden får vara kvar. Folk sitter och berättar för en minderårig hur han bäst super sig full, seriöst? Med tanke på hur lågt det ofta är i tak här tycker jag det är väldigt märkligt. Hata mig.
Jag håller med dig, det är ett under att den här tråden har fått vara kvar.
Andre001
2008-05-27, 22:31
jo men tp det va ju han som frågade hur han skulle dricka bäst för inte bli för full ect vi hjälper bara honom
Jag håller med dig, det är ett under att den här tråden har fått vara kvar.
Även om han är minderårig så är det ingen här som kan hindra honom i vilket fall som helst. Och om han nu ska ut med polarna och ha kul så tror jag inte det blir sämre av att folk, i många inlägg, säger sitt och visar på att det går att dricka i lagom mängd.
Hellre att det kommer upp på tapeten och pratas öppet om än att det ska vara något man blundar för och står kvar i att "personer under 18 inte ska dricka." Det är så mycket utanför verkligheten som det kan komma.
Konfrontera och låt vingarna prövas istället för att blunda.
jo men tp det va ju han som frågade hur han skulle dricka bäst för inte bli för full ect vi hjälper bara honom
Asså, lol? Exakt vad har det med saken att göra? Det är vad en tråd innehåller som avgör om den tas bort eller ej, inte vem som frågade efter vad eller något annat.
Även om han är minderårig så är det ingen här som kan hindra honom i vilket fall som helst. Och om han nu ska ut med polarna och ha kul så tror jag inte det blir sämre av att folk, i många inlägg, säger sitt och visar på att det går att dricka i lagom mängd.
Hellre att det kommer upp på tapeten och pratas öppet om än att det ska vara något man blundar för och står kvar i att "personer under 18 inte ska dricka." Det är så mycket utanför verkligheten som det kan komma.
Konfrontera och låt vingarna prövas istället för att blunda.
Men fortfarande; det spelar väl ingen som helst jävla roll? Det finns regler för vad som får diskuteras på forumet, sen huruvida vi kan stoppa honom eller inte är fullkomligt jävla irrelevant.
Scratch89
2008-05-27, 22:37
tp har redan sagt det. Ska liknande trådar om doping få förekomma? En minderårig vill skjuta sönder venerna; är det ok sålänge folket säger att det är ok, eller sålänge man börjar med deca?
Nog off-topic nu...
Asså, lol? Exakt vad har det med saken att göra? Det är vad en tråd innehåller som avgör om den tas bort eller ej, inte vem som frågade efter vad eller något annat.
Men fortfarande; det spelar väl ingen som helst jävla roll? Det finns regler för vad som får diskuteras på forumet, sen huruvida vi kan stoppa honom eller inte är fullkomligt jävla irrelevant.
Om du har mensen idag så tycker jag du ska sova, ingen begär att du ska låta som om du har tuggat i dig 4 meter taggtråd när folk försöker prata som människor.
Nu vet jag inte hur insatt i detta forum du är, men så vitt jag har förstått det så är det moderatorerna som avgör vad som ska tillåtas eller inte, och kopplat till ditt namn kan jag inte minnas att det står moderator?
Så jo, förmodligen spelar det roll, annars hade den vart låst.
För övrigt är det inte de tidigare diskussionerna som jag tror avgör vad som ska "låsa" en tråd eller inte, snarare när diskussionen övergår till sånt här trams.
Andre001
2008-05-27, 22:41
joo klart du har lite rätt i de scratch men man kanske inte ska gämföra doping med alkohol rätt stor skillnad tror ingen skulle uppmana honom till att göra de här inne på forumet ändå men klart du har lite rätt i vad du säger
Äsch fan löjligt det blev. Nej nu går jag hem.
Alltid roligt att höra lite fylle historier. Douh!
Om du har mensen idag så tycker jag du ska sova, ingen begär att du ska låta som om du har tuggat i dig 4 meter taggtråd när folk försöker prata som människor.
Nu vet jag inte hur insatt i detta forum du är, men så vitt jag har förstått det så är det moderatorerna som avgör vad som ska tillåtas eller inte, och kopplat till ditt namn kan jag inte minnas att det står moderator?
Så jo, förmodligen spelar det roll, annars hade den vart låst.
För övrigt är det inte de tidigare diskussionerna som jag tror avgör vad som ska "låsa" en tråd eller inte, snarare när diskussionen övergår till sånt här trams.
Sist jag kollade var jag kille, så någon mens behöver jag inte bekymra mig över.
Jag vet inte hur moderatorerna tänker, eller exakt hur reglerna lyder. Därför rekommenderar jag dig att läsa om mitt inlägg, jag skriver aldrig att den ska låsas, utan att jag tycker det är märkligt att den får vara kvar med tanke på hur modereringen är i övrigt. I inlägget efter förklarar jag varför en tråd låses; att det inte beror på vem som frågar etc, och att det inte spelar någon roll huruvida vi kan stoppa något IRL.
Alkohol är så värdelöst att det inte är sant. Seriöst, så mycket problem som alkoholen är utlösande faktor för. Jag avskyr verkligen alkohol, vilken vidrig drog.
Nej det du stämmer vad jag vet. Mitt inlägg var helt klart lite luddigt. Det jag syftar på är att jag kommer ihåg från den åldern att användande av falskleg är vanligt för inköp av alkohol, så även uppmuntran till att få annan att begå brott (langning t.ex) för att anskaffa alkoholen. Sedan lär det bli samtal hem från polisen/soc. om du är under 18 och påträffas med alkoholhaltig dryck.
(Btw så följer det ju självklart av att om det inte är olagligt att företa en viss handling kan man inte dömas för att begå densamma, och något straff kan således inte heller utdömas. )
75% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade, för att ta ett exempel. Du förstår nog själv att det är ganska irrelevant hur en person agerar?
Och 98 % av alla våldtäkter begås av män. Du förstår nog själv att du borde byta kön och att det är irrelevant hur du som person agerar?
De allra flesta blir inte ett dugg våldsamma av alkohol, utan har i regel roligt, pratar med nya människor och mår bra. Om det sen visar sig att man blir en lättretad jävel av att ta några öl är det dags att omvärdera om det är vettigt att fortsätta dricka.
Och 98 % av alla våldtäkter begås av män. Du förstår nog själv att du borde byta kön och att det är irrelevant hur du själv som person agerar?
De allra flesta blir inte ett dugg våldsamma av alkohol, utan har i regel roligt, pratar med nya människor och mår bra. Om det sen visar sig att man blir en lättretad jävel av att dricka några öl är det dags att omvärdera om det är vettigt att fortsätta dricka.
Ja, eller 100% av människor!!11 Oh boy, you really got me there! VM i liknelser har hittat även till denna tråden ser jag...
Problemet är att folk som ställer till problem på fyllan sällan tänker: "Nä fan, jag ska sluta dricka, för jag kan inte hantera det!". Hade människan kunnat hantera droger skulle det inte vara några problem, men uppenbarligen kan dom inte det.
Ja, eller 100% av människor!!11 Oh boy, you really got me there! VM i liknelser har hittat även till denna tråden ser jag...
Ja, för det enda ditt inlägg säger är ju "det finns en minoritet som inte kan hantera alkohol", och av detta drar du slutsatsen att det är dåligt för alla att nånsin dricka alkohol. Dessutom implicerar du att man är lite dum om man inte förstår att du har rätt.
Problemet är att folk som ställer till problem på fyllan sällan tänker: "Nä fan, jag ska sluta dricka, för jag kan inte hantera det!". Hade människan kunnat hantera droger skulle det inte vara några problem, men uppenbarligen kan dom inte det.
Återigen generaliserar du utifrån den lilla minoritet som inte klarar av alkohol. Sanningen är ju att den överväldigande majoriteten kan hantera alkohol och använder det på ett sätt som ger dem mer njutning än lidande.
Scratch89
2008-05-28, 00:03
Fast om det var en så liten minoritet som inte klarade av alkoholen hade vi inte haft den brottstatistik och sjukvårdskostnad vi har idag.
Och bara för att retas :D så drar jag liknelsen ett varv till för att peka på det lätt absurda i ditt resonemang.
"Problemet är att män som våldtar kvinnor sällan tänker: "Nä fan, jag ska kastrera mig, för jag kan inte hantera mina lustar!". Hade män kunnat hantera sin penis skulle det inte vara några problem, men uppenbarligen kan dom inte det."
Ja, för det enda ditt inlägg säger är ju "det finns en minoritet som inte kan hantera alkohol", och av detta drar du slutsatsen att det är dåligt för alla att nånsin dricka alkohol. Dessutom implicerar du att man är lite dum om man inte förstår att du har rätt.
Somliga kan alldeles säkert få ut såpass mkt av droger, och absolut inte bara alkohol, att det är värt insatsen. Men när minoriteten, och dess skadeverkan, blir så stor som den är kan inte jag se hur det är försvarbart att låta det förbli lagligt.
Återigen generaliserar du utifrån den lilla minoritet som inte klarar av alkohol. Sanningen är ju att den överväldigande majoriteten kan hantera alkohol och använder det på ett sätt som ger dem mer njutning än lidande.
Återigen ställer det till för mycket, oavsett vilken procentsats det är som står för problemen. Jag tycker det tragiska är att det de facto ligger bakom så mkt problem, sen huruvida det är alla som dricker, eller bara en liten del som ligger bakom, anser jag vara tämligen ointressant.
Och bara för att retas :D så drar jag liknelsen ett varv till för att peka på det lätt absurda i ditt resonemang.
"Problemet är att män som våldtar kvinnor sällan tänker: "Nä fan, jag ska kastrera mig, för jag kan inte hantera mina lustar!". Hade män kunnat hantera sin penis skulle det inte vara några problem, men uppenbarligen kan dom inte det."
Så vad du menar är att det vore en bra idé att samtliga män, världen över, kastrerade sig? Det skulle ha ungefär samma påverkan och vara jämförbart med att man förbjöd alkohol?
Jag fattar fortfarande inte hur man kan försvara alkohol.
Fast om det var en så liten minoritet som inte klarade av alkoholen hade vi inte haft den brottstatistik och sjukvårdskostnad vi har idag.
+1
Att den får vara kvar är nog för att folket i tråden gör mer nytta än skada då alla ger han goda råd för att klara en första fylla istället för att alla skriver att han ska supa sig dyngrak.
Att säga att han INTE ska göra det hjälper nog inte då han redan verkar bestämt sig.
Och tp_88 du får ha din åsikt om alkohol :)
Hur många av oss 9 miljoner människor i landet begår dessa brott pga påverkan av alkohol varje år?
Är alla dessa personer alltid påverkad av alkohol då dom begår dessa brott?
Är dom straffad för samma brott tidigare fast utan alkoholpåverkan?
Jag vet faktiskt inte men jag skulle gärna vilja veta, så ifall någon av er har informationen jag söker får ni gärna dela med er. Men efter det tycker jag det räcker med OT.
Mr. Moose
2008-05-28, 06:48
Folk ger råd om hur han ska dricka för att inte bli full! Ganska stor skillnad, är det bättre att säga till honom att inte dricka (som han inte lyssnar på) och så blir han skitfull och det går åt helsike?
tp har redan sagt det. Ska liknande trådar om doping få förekomma? En minderårig vill skjuta sönder venerna; är det ok sålänge folket säger att det är ok, eller sålänge man börjar med deca?
Nog off-topic nu...
AAS injiceras intramuskulärt, inte venöst.:em:
Eller tobak.
Men en god cigarr och ett glas whisky, gärna single malt, slår det mesta.
Vi måste skilja på bruk och missbruk. Jag var full första ggn när jag var 14, har varit full ett par tio ggr till senare men det är mer av misstag, att ta ett par drinkar i glada vänners lag är inget att se ner på, att supa sig redlös är en annan sak. Ni som är så negativa, hur hanterar ni ert eget drickande? Har ni kontroll över det eller det så att ni drar alla över en kam?
Så vad du menar är att det vore en bra idé att samtliga män, världen över, kastrerade sig? Det skulle ha ungefär samma påverkan och vara jämförbart med att man förbjöd alkohol?
Det jag vill peka på är att det är väldigt farligt dels att låta minoritetens "svaghet" inskränka majoritetens frihet, dels det paternalistiska i att tycka sig veta bättre än människorna själva vad som är bra för dem och inte.
Det jag försvarar är inte alkohol i sig, utan friheten att välja. Om någon frågar "vad är vettigast att göra, skänka pengar till rädda barnen eller köpa glass för pengarna?" är det rimliga svaret att man borde skänka bort pengarna. Ändå tycker vi (de flesta av oss) att man bör ha möjligheten att lägga sina pengar på glass om man vill, även om pengarna hade gjort bättre nytta hos ett svältande barn.
Det jag försvarar är också att jag vet bättre än någon annan vad som är bra för mig. Vuxna människor bör enligt mig få göra den bedömningen själva och inte styras uppifrån av någon som tror sig veta bättre.
Nog off-topic nu...
OT e det väll bättre o veta var man ska skjuta preppet än att sitta som ett fån o fixa en duktig skada på köpet?
Folk ger råd om hur han ska dricka för att inte bli full! Ganska stor skillnad, är det bättre att säga till honom att inte dricka (som han inte lyssnar på) och så blir han skitfull och det går åt helsike?
Jag har inte läst alla inlägg, men av det jag läst tycker jag mest folk verkar ge tips om hur han ska bli lagom full? Att instruera en 17-åring i hur han bör berusa sig med en drog tycker jag inte är helt bra, det känns jävligt mkt Flashback..
Whistler
2008-05-28, 10:36
Jag är helt inne på tp_88s linje.
Jag har full kontroll över mitt alkoholbruk, och anser mig ha full rätt att få vara moraltant över de som inte har det. Framför allt när jag i mitt dagliga jobb står och lyssnar på just fulla människor och ser hur mycket skit det leder till.
Jag älskar fortfarande whistler, men nu även timme. Jag lackar ur på idiotfanskap som talar FÖR en drog som är så fucking dålig som alkohol. Fan vad skönt vårt samhälle skulle vara om alkohol bara fanns i sårrengöring och biltankar.
Jag lackar ur på folk som aldrig har varit fulla men ändå vet att man har mycket roligare nykter.
Whistler
2008-05-28, 12:03
Det handlar väl ändå inte om hur roligt man har? Handlar det inte lite om vilka konsekvenser ens drickande har gentemot andra? Då menar jag inte att någon annan står och ser sur ut, utan att man gör saker som man annars inte skulle gjort, saker som oftast bortförklaras med just "jag var ju inte nykter".
Jag älskar fortfarande whistler, men nu även timme. Jag lackar ur på idiotfanskap som talar FÖR en drog som är så fucking dålig som alkohol. Fan vad skönt vårt samhälle skulle vara om alkohol bara fanns i sårrengöring och biltankar.
Kanske för dig, men personligen hade jag varit tvungen att flytta isf! Alkoholen e den ventil som jag behöver för att klara av vardagen!
Ok nej d innebär inte att ja slår folk på käften!
Jag är helt inne på tp_88s linje.
Jag har full kontroll över mitt alkoholbruk, och anser mig ha full rätt att få vara moraltant över de som inte har det. Framför allt när jag i mitt dagliga jobb står och lyssnar på just fulla människor och ser hur mycket skit det leder till.
Öh? tp_88 är ju inne på att förbjuda dig och alla andra som har kontroll över sitt alkoholbruk att dricka alkohol.
Whistler
2008-05-28, 12:16
Jag skulle gärna offra min månadsliga 2cl whiskey/cognac för ett helt alkoholfritt samhälle.
Whistler
2008-05-28, 12:17
Kanske för dig, men personligen hade jag varit tvungen att flytta isf! Alkoholen e den ventil som jag behöver för att klara av vardagen!
Ok nej d innebär inte att ja slår folk på käften!
Du kanske skulle börja med yoga istället? Eller kampsport? Eller boka tid hos en psykolog? Att man måste ha något för att klara vardagen är skolboksexempel för missbruk.
Det handlar väl ändå inte om hur roligt man har? Handlar det inte lite om vilka konsekvenser ens drickande har gentemot andra? Då menar jag inte att någon annan står och ser sur ut, utan att man gör saker som man annars inte skulle gjort, saker som oftast bortförklaras med just "jag var ju inte nykter".
Jag kanske har missuppfattat dig men jag uppfattar det som att du tycker att man är lite mindre värd än alla andra om man super sig full en gång om året vid grillen på midsommar med familj och vänner.
Scratch89
2008-05-28, 12:34
Men kom in i matchen. Vi pratar inte om att dricka sig lullig i goda vänners sällskap; vi pratar om att överdriven alkoholkonsumtion leder till ökad brottsstatistik, ökade sjukvårdskostnader och att de onyktra har en tendens att göra saker de annars inte skulle göra onyktra.
Men kom in i matchen. Vi pratar inte om att dricka sig lullig i goda vänners sällskap; vi pratar om att överdriven alkoholkonsumtion leder till ökad brottsstatistik, ökade sjukvårdskostnader och att de onyktra har en tendens att göra saker de annars inte skulle göra onyktra.
Händer väldigt sällan skulle jag påstå, och dom gånger jag sett det hända så är det deras uppväxt och omgivning som lett fram till det, inte DÖDSalkoholen.
Jag tycker ni är alldeles för orättvis, och ingen har svarat på mina frågor :/
Det finns väl ingen här som har hävdat något annat eller?
Typ detta inlägg...
Scratch89
2008-05-28, 12:45
Jag kanske har missuppfattat dig men jag uppfattar det som att du tycker att man är lite mindre värd än alla andra om man super sig full en gång om året vid grillen på midsommar med familj och vänner.
Det finns väl ingen här som har hävdat något annat eller?
Jo, det var väl precis det du pratade om? Varför dra upp ditt exempel om det inte har relevans?
Händer väldigt sällan skulle jag påstå, och dom gånger jag sett det hända så är det deras uppväxt och omgivning som lett fram till det, inte DÖDSalkoholen.
Jag tycker ni är alldeles för orättvis, och ingen har svarat på mina frågor :/
Väldigt sällan? Har du varit ute på stan en fredag/lördagkväll? Har du varit på akuten mitt i natten och sett hur många som magpumpas, blir plåstrade och omhändertagna, för att antingen de eller deras förövare har varit i kontakt med alkohol?
Alldeles fullt normala människor kan flippa ur totalt av alkohol (och ja, även andra droger också, men det är alkohol vi diskuterar), och det spelar ingen roll om du eller din kompis inte gör det; problemen är väldigt tydliga, och det finns väldigt mycket folk som inte kan kontrollera sitt drickande, oavsett om du inte vill tro/se det eller ej.
Jo, det var väl precis det du pratade om? Varför dra upp ditt exempel om det inte har relevans?
Nä men det var nån här som hävdade att alkohol är roten till all ondska ungefär och vissa kan faktiskt sköta sig.
Scratch89
2008-05-28, 12:53
Nä men det var nån här som hävdade att alkohol är roten till all ondska ungefär och vissa kan faktiskt sköta sig.
Fast det motsäger ju faktiskt inte varandra.
Fast det motsäger ju faktiskt inte varandra.
Nu har du rört till det så jag vet inte vad jag menar längre. Jag är förbannad på allt tror jag.
Scratch89
2008-05-28, 12:57
Nu har du rört till det så jag vet inte vad jag menar längre. Jag är förbannad på allt tror jag.
Det låter fint. Häng med mig på en långpromenad till Coop Forum ute på Backaplan? De har billiga kanelbullar.
Väldigt sällan? Har du varit ute på stan en fredag/lördagkväll? Har du varit på akuten mitt i natten och sett hur många som magpumpas, blir plåstrade och omhändertagna, för att antingen de eller deras förövare har varit i kontakt med alkohol?
Alldeles fullt normala människor kan flippa ur totalt av alkohol (och ja, även andra droger också, men det är alkohol vi diskuterar), och det spelar ingen roll om du eller din kompis inte gör det; problemen är väldigt tydliga, och det finns väldigt mycket folk som inte kan kontrollera sitt drickande, oavsett om du inte vill tro/se det eller ej.
Det är många som måste magpumpas och slåss osv ja. Men hur stor är den delen av alla som är ute på fredag/lördag? Jag bor i ett riktigt skithål där alla bara ska slåss och det är max 4 stycken per krogbesök som slåss, av 400 personer som släpps in på krogen.
Det är bara lite hårt att prata så illa om alkohol. Isåfall är det väl lika dåligt med bilar eftersom det innebär att vissa kommer köra som idioter för att dom har bilar. (Lite väl hårddraget men ändå)
Men du dricker väl scratch? Hur tycker du att du och dina vänner beteer sig när ni dricker?
Bara för att det är en VÄLDIGT liten del av dom som dricker som hamnar i trubbel betyder ju inte det att det är världens sämsta sak. alkohol har nog lett till fler lyckliga minnen och roliga minnen än tråkiga tragiska.
Många här i tråden verkar nästan jämnställa doping och knark med alkohol.
Scratch89
2008-05-28, 13:55
Det är många som måste magpumpas och slåss osv ja. Men hur stor är den delen av alla som är ute på fredag/lördag? Jag bor i ett riktigt skithål där alla bara ska slåss och det är max 4 stycken per krogbesök som slåss, av 400 personer som släpps in på krogen.
Det är bara lite hårt att prata så illa om alkohol. Isåfall är det väl lika dåligt med bilar eftersom det innebär att vissa kommer köra som idioter för att dom har bilar. (Lite väl hårddraget men ändå)
Men du dricker väl scratch? Hur tycker du att du och dina vänner beteer sig när ni dricker?
Bara för att det är en VÄLDIGT liten del av dom som dricker som hamnar i trubbel betyder ju inte det att det är världens sämsta sak. alkohol har nog lett till fler lyckliga minnen och roliga minnen än tråkiga tragiska.
Många här i tråden verkar nästan jämnställa doping och knark med alkohol.
Bara för att du säger en av hundra (eller ja, fyra av fyrahundra) så säger statistiken annorlunda. Jag dricker väldigt sällan, och jag slutade dricka just av den här anledningen; folk blir dumma i huvudet när de dricker, blir bråkiga, gör saker som de senare ångrar och är allmänt intelligensbefriande.
Jag säger inte att alkohol börde förbjudas eller att det är djävulen själv, för jag vet att man kan ha roligt med alkohol. Det jag vill åt är att du, och de andra som verkar negligera problemen, inser hur stort problemet är, oavsett om man kommit i kontakt med det eller ej.
Jacksatan
2008-05-28, 14:04
Jag tycker det skulle vara förbannat tråkigt ifall jag inte kunde dricka rödvin till lördagmiddagen eller ta 3 starköl med polarna när jag vill. Det är rätt många som kan hantera alkohol och har väldigt mkt nöje utav den. Det är jävligt mkt som ska förbjudas om vi ska ta bort allt som vissa inte kan hantera.
Bara för att du säger en av hundra (eller ja, fyra av fyrahundra) så säger statistiken annorlunda. Jag dricker väldigt sällan, och jag slutade dricka just av den här anledningen; folk blir dumma i huvudet när de dricker, blir bråkiga, gör saker som de senare ångrar och är allmänt intelligensbefriande.
Jag säger inte att alkohol börde förbjudas eller att det är djävulen själv, för jag vet att man kan ha roligt med alkohol. Det jag vill åt är att du, och de andra som verkar negligera problemen, inser hur stort problemet är, oavsett om man kommit i kontakt med det eller ej.
Men tidigare i den här tråden har jag ju frågat om den här statistiken men jag får ju aldrig se någon?
Hur många av oss 9 miljoner människor i landet begår dessa brott pga påverkan av alkohol varje år?
Jag vet faktiskt inte men jag skulle gärna vilja veta, så ifall någon av er har informationen jag söker får ni gärna dela med er. Men efter det tycker jag det räcker med OT.
Till att börja med dricker inte 9 miljoner Svenskar alkohol.
Här har du en pdf med lite siffror om allt möjligt:
http://www.srv.se/upload/Om%20verket/Forskning/Forskardagar%202006/Alkohol%20som%20riskafaktor%20f%C3%B6r%20skador%20-%20bildspel.pdf
Till att börja med dricker inte 9 miljoner Svenskar alkohol.
Här har du en pdf med lite siffror om allt möjligt:
http://www.srv.se/upload/Om%20verket/Forskning/Forskardagar%202006/Alkohol%20som%20riskafaktor%20f%C3%B6r%20skador%20-%20bildspel.pdf
Nej jag vet men jag har svårt att gissa hur många som faktiskt gör det. säg hälften då för att statistiken ska vara på din sida.
Tack för hjälpen med infon :)
EDIT: förlåt men jag hittade INGET svar på någon av frågorna jag ställde, och nästan alla siffror som nämndes verkade vara uppskattningar.
EDIT2: Alkoholrelaterad? Definition?
Jag skriver uppskattningar eftersom jag inte vet vilka personskador det handlar om.
Obs! Gäller även förbudsivrare, tråkmånsar, IOGT-NTO:are, oskulder, klenfisar, halvmesyrer, partybromsar, mopedister, körgossar, scouter, hysteriker, sömnpiller, panelhönor och pingstvänner, så sluta tjattra nu.
Jag tycker också att den här tråden gott kunde låsas snart, men av helt andra skäl än som angetts tidigare :D Öl är så jävla gott, en öl ska jag ha.. Milk is for babies, when you grow up you have to drink beer.
Jag orkar inte heller tjaffsa om det längre faktiskt. Väldigt få olyckor och hemska händelser beror på alkohol, de beror på dom som druckit alkoholen och att skylla på den är bara dumt.
Alcohol doesn't hit people. People hit people.
Nej jag vet men jag har svårt att gissa hur många som faktiskt gör det. säg hälften då för att statistiken ska vara på din sida.
Tack för hjälpen med infon :)
EDIT: förlåt men jag hittade INGET svar på någon av frågorna jag ställde, och nästan alla siffror som nämndes verkade vara uppskattningar.
Jag har inte dom siffrorna, men du får gärna presentera dom själv nu när jag presenterat andra intressanta fakta.
Man kan inte i alla lägen ha allt 100%igt statistiskt fastställt, men det är ju inte direkt så att någon av docenterna snytit siffrorna ur näsan och sedan skrivit rapporten. Delar kom också från WHO, som nog har en susning om vad dom pratar om.
Whistler
2008-05-28, 16:56
Jag orkar inte heller tjaffsa om det längre faktiskt. Väldigt få olyckor och hemska händelser beror på alkohol, de beror på dom som druckit alkoholen och att skylla på den är bara dumt.
Alcohol doesn't hit people. People hit people.
Det där var nog bland det dummaste jag hört. No offense, brukar inte skriva inlägg av den här typen, men allvarligt...? Hur kan du för en sekund påstå det du just skrev? Jag skulle tro att majoriteten av alla våldsbrott som sker skulle undvikits om förövaren inte varit alkoholpåverkad.
Jag har själv aldrig varit i ett slagsmål, men skulle inte tro att det skulle ta många helger innan jag hamnar i nåt tjafs om jag började dricka.
Det där var nog bland det dummaste jag hört. No offense, brukar inte skriva inlägg av den här typen, men allvarligt...? Hur kan du för en sekund påstå det du just skrev? Jag skulle tro att majoriteten av alla våldsbrott som sker skulle undvikits om förövaren inte varit alkoholpåverkad.
Jag tror endast att dom flesta hade blivit uppskjutna tills bägaren rinner över i nyktert tillstånd. Dom som slåss på krogen har alltid något problem med den dom bråkar med sen innan. Eller så är dom bara jävligt hetsig av sig och bråkar för bagateller, men det gör dom i nyktert tillstånd också. Jag har ALDRIG träffat någon som är en ängel nykter men slåss som en idiot full.
Jag har själv aldrig varit i ett slagsmål, men skulle inte tro att det skulle ta många helger innan jag hamnar i nåt tjafs om jag började dricka.
Du har nog rätt med det första.
Men sista stycket, säger inte det mer om dig som person?
Scratch89
2008-05-28, 17:09
agazza, du har statistiken emot dig. Det är en allmänt accepterad tes att många våldsbrott och olyckor är alkoholrelaterade.
agazza, du har statistiken emot dig. Det är en allmänt accepterad tes att många våldsbrott och olyckor är alkoholrelaterade.
Jag har fortfarande inte fått någon definition med vad dom menar med alkoholrelaterade.?
Som dom nämner det och statistik dom för så har någon gjort illa sig/bråkat när dom varit full, åkt till sjukhus, dom konstaterar att det beror på alkoholen. Jag tycker helt enkelt det är stendumt att dra den parallellen. Många av dom där procenten hade lika gärna kunnat skett vid nyktert tillstånd anser jag.
Jag är faktiskt mer aggressiv nykter. Så jag borde dricka ofta.
Men alkohol är ju inget ängla-medel och ska självklart brukas i den mån man klarar av det. Alkoholen skapar ibland bråk, ibland en jävligt bra stämning. Samt att det är förbannat roligt att härja full en utekväll.
Det kanske hade vart ett säkrare liv om man förbjöd alkohol. Eller om man höjde körkortsåldern till 28. Men..
Riktigt trist hade det vart.
Edit: Agazza. Skärp dig :)
Scratch89
2008-05-28, 17:20
Jag har fortfarande inte fått någon definition med vad dom menar med alkoholrelaterade.?
Som dom nämner det och statistik dom för så har någon gjort illa sig/bråkat när dom varit full, åkt till sjukhus, dom konstaterar att det beror på alkoholen. Jag tycker helt enkelt det är stendumt att dra den parallellen. Många av dom där procenten hade lika gärna kunnat skett vid nyktert tillstånd anser jag.
OK, du verkar ha svårt att förstå. Överpedagogiskt nu:
Stadsdel 1. Här är det ingen alkoholkonsumtion, man grillar, dansar och festar utan alkohol. Fyra av tiotusen får åka till sjukhus den kvällen.
Stadsdel 2. Här är det alkoholkonsumtion, man grillar, dansar och festar med alkohol. Trettio av tiotusen får åka till sjukhus den kvällen.
Vad vill du dra för slutsats?
OK, du verkar ha svårt att förstå. Överpedagogiskt nu:
Stadsdel 1. Här är det ingen alkoholkonsumtion, man grillar, dansar och festar utan alkohol. Fyra av tiotusen får åka till sjukhus den kvällen.
Stadsdel 2. Här är det alkoholkonsumtion, man grillar, dansar och festar med alkohol. Trettio av tiotusen får åka till sjukhus den kvällen.
Vad vill du dra för slutsats?
Hur du kom fram till att nästan ingen gör illa sig eller bråkar när dom är nykter.
(klart det finns en snubbelrisk och fjortisfylla men den anser jag vara marginell också.)
Menar du allvarligt att folk slåss mindre nykter?
(klart dom gör men det är otroligt marginellt)
Dom bråk jag sett på krogen beror på anledningarna jag skrev förut och det är just krogen som är mötesplats för dessa människor och skulle du ge dom en alternativ mötesplats skulle dom bråka där också.
Detta är vad jag sett hända i verkliga världen och inte på papper fyllda med antaganden.
Nu orkar jag inte mer, såhär är det där jag bor. Det är säkert annorlunda i resten av världen.
Scratch89
2008-05-28, 17:27
Hur du kom fram till att nästan ingen gör illa sig eller bråkar när dom är nykter.
(klart det finns en snubbelrisk och fjortisfylla men den anser jag vara marginell också.)
Menar du allvarligt att folk slåss mindre nykter?
(klart dom gör men det är otroligt marginellt)
Dom bråk jag sett på krogen beror på anledningarna jag skrev förut och det är just krogen som är mötesplats för dessa människor och skulle du ge dom en alternativ mötesplats skulle dom bråka där också.
Detta är vad jag sett hända i verkliga världen och inte på papper fyllda med antaganden.
Du känner inte att du argumenterar sönder dig själv när dina paranteser säger emot dina föregående meningar?
Ja, jag menar på allvar att folk slåss mindre när de är nyktra. Att du säger emot det här är tamejfan helt otroligt. Och nej, om folket skulle varit nyktert hade de inte bråkat lika mycket.
Förövrigt är du ett år äldre än mig. Eller ja, du är tre månader äldre än mig. Hur mycket av krogvärlden har du sett, undrar jag?
Whistler
2008-05-28, 17:30
Jag tror endast att dom flesta hade blivit uppskjutna tills bägaren rinner över i nyktert tillstånd. Dom som slåss på krogen har alltid något problem med den dom bråkar med sen innan. Eller så är dom bara jävligt hetsig av sig och bråkar för bagateller, men det gör dom i nyktert tillstånd också. Jag har ALDRIG träffat någon som är en ängel nykter men slåss som en idiot full.
Du har nog rätt med det första.
Men sista stycket, säger inte det mer om dig som person?
Jag har jobbat över 1500 timmar i krogdörren och dess anslutning. De som bråkar ofta portas ju, så de brukar man faktiskt inte ha så mycket med att göra. Nej, faktum är att de bråk man får ta hand om uteslutande handlar om normala situationer som slår slint för att det finns alkohol med i bilden. Exempel på sådana kan vara att man råkar spilla ut någons dricka eller råkar gå in i någon av misstag. Om man ser till de dokumenterade effekterna av alkohol, dvs negativt påverkan av omdömet, höjd agressivitet (alkohol stimulerar testosteronproduktionen kraftigt under väldigt kort tid) och försämrad koordination så är det inte direkt långsökt att både händelsen i sig och responsen på den hade undvikits om inblandade inte druckit alkohol.
När man väl brutit det initiala i ett sådant slagsmål brukar personerna vara lugna (fast den som har åkt på stryk är oftast förbannad på den som gjorde det) och man kan lösa resten av situationen verbalt. Det man oftast får höra är "jag vet inte vad som flög i mig, jag bråkar aldrig när jag är ute". Större delen av gångerna talas det sanning.
Alla kan pressas till att tappa humöret, och därmed också låta det slå slint och få nävarna att flyga. För en nykter person krävs det dock riktigt mycket för att så ska vara fallet. För en person som är onykter kan det räcka med så mycket som att man tittar honom lite för länge i ögonen eller säger något med fel tonfall.
Du känner inte att du argumenterar sönder dig själv när dina paranteser säger emot dina föregående meningar?
Ja, jag menar på allvar att folk slåss mindre när de är nyktra. Att du säger emot det här är tamejfan helt otroligt. Och nej, om folket skulle varit nyktert hade de inte bråkat lika mycket.
Förövrigt är du ett år äldre än mig. Eller ja, du är tre månader äldre än mig. Hur mycket av krogvärlden har du sett, undrar jag?
Jag skriver marginellt för det är självklart en liten skillnad.
Jag har druckit starksprit i 6 år nu, krogen är bara en samlingsplats.
Jag säger även att det ÄR såhär HÄR och det kan du inte argumentera imot. Dom jag har sett slagits, har bråkat pga gammalt groll. Jag har sett dom slagits, nyktra och fulla. Jag har sett folk göra dumma saker fulla, och nyktra.
Förstår du?
Hejhej :)
EDIT: whistler, jag vet, det jag säger är att där jag bor så slåss folk nyktra också ifall fel person kollar på fel person för länge.
Whistler
2008-05-28, 17:41
Kan inte minnas när jag såg en nykter gäst hamna i slagsmål sist, de brukar sticka ut rätt bra.
Annars är företagskonferenser rätt intressanta, och då främst kvällarna när de deltagande går ut på krogen. Framför allt de som har med chefer och underchefer att göra. De slåss så det står härliga till när de får lite i sig. Detta kan vara lite intressant just för att de där konferenserna bara hålls någon eller några få gånger per år, och det brukar vara uppenbart att deltagarna inte är några krogrävar som är ute helg efter helg. Lite sprit och några öl så krävs det inte mycket för att de ska lacka.
För dryga två månader sedan var det en knös som definitivt hävdade att han skulle spöa upp mig för att han inte fick sin jacka när han slarvat bort biljetten. Faktumet att han var +55 år och vägde 30kg mindre än mig talade kanske inte för hans fördel, inte heller faktumet att han just stod och hotade en tjänsteman med förordnade befogenheter att frihetsberöva honom. Tror ni han hade slarvat bort garderobslappen, hotat mig med stryk (eller egentligen ens övervägt tanken på det med alla dessa faktorer mot sig) och skämt ut både sig själv och sitt företag om han varit nykter?
Text
Tar det som en felquote.
Kan inte minnas när jag såg en nykter gäst hamna i slagsmål sist, de brukar sticka ut rätt bra.
Annars är företagskonferenser rätt intressanta, och då främst kvällarna när de deltagande går ut på krogen. Framför allt de som har med chefer och underchefer att göra. De slåss så det står härliga till när de får lite i sig. Detta kan vara lite intressant just för att de där konferenserna bara hålls någon eller några få gånger per år, och det brukar vara uppenbart att deltagarna inte är några krogrävar som är ute helg efter helg. Lite sprit och några öl så krävs det inte mycket för att de ska lacka.
För dryga två månader sedan var det en knös som definitivt hävdade att han skulle spöa upp mig för att han inte fick sin jacka när han slarvat bort biljetten. Faktumet att han var +55 år och vägde 30kg mindre än mig talade kanske inte för hans fördel, inte heller faktumet att han just stod och hotade en tjänsteman med förordnade befogenheter att frihetsberöva honom. Tror ni han hade slarvat bort garderobslappen, hotat mig med stryk (eller egentligen ens övervägt tanken på det med alla dessa faktorer mot sig) och skämt ut både sig själv och sitt företag om han varit nykter?
Nej, det tror jag inte för jag har inte sagt emot dig, då du bara rabblar uppenbara fakta som alla redan vet.
Whistler
2008-05-28, 17:51
Tar det som en felquote.
Inte felquote, glömde bara lägga det innan mitt sista stycke i det inlägget.
Fabritzio
2008-05-28, 18:12
Om du nu ska dricka sprit, så ta hellre med dig för lite än för mycket. Om du känner att du inte är tillräckligt full sen när det är slut så kan du säkert tigga till dig nån öl av en polare.
Tänk på att det är typ så att ju fullare du blir ju mer vill du dricka. Då är de lätt att man häver i sig skiten, men vad man inte tänker på är att man redan har mycket i magen, och att det tar tid för det att börja verka. Sen när man ligger på en "lagom" nivå så har man massor kvar i magen och när det går ut så blir man kanonfull.
Tänk efter innan du fyller på, det gör jag alltid nu för tiden, eftersom att på min första så drack ja för att jag ville heela tiden känna mer och då blev ja helt kanon.
Tänk också på att om du sitter ner så känner du inte när berusningen kommer krypande och då är det också lätt att bara häva i sig, och sen så vinglar det ganska så bra när du reser dig upp.
Säger som resten, för det stämmer så bra! Sprit är inte bra första gången, eftersom att det bara "slår till". Det är lätt att överskatta vad man tål och inte. Dessutom vet du ju inte hur du reagerar eller hur det känns att vara full så det kan bli så himla fel. Så drick långsamt, och tänk efter innan du fyller på!
Om du gör det så kan du la komma med en update eller nåt, om hur det gick, tycker jag
walter_skepper
2008-05-28, 18:54
jag råder dig att snapsa 70% absint. då slipper du dricka så mycket i volym sett.
gott är det också.
Om deff och sånt känns viktigt, ta då tillfället i akt och drick dig berusda på rödvin, och endast rödvin. Det vill säga ingen mat, snacks eller vatten. Dagen efter kommer du vara sjukt torr och galet definierad. Du utbrister "LOOKIN' FRIKKIN' GOOD BRO!!" och får inspiration till fortsatt bantning.
phoenix91
2008-05-28, 21:54
tack för alla svar, de blev en del haha :)
Har nu pratat emd min mamma också, och jag ändrade åsikt lite.
Mitt slutliga val är att jag följer med men tänker inte dricka mig full, känns för "riskabelt" när alla andra också är full, ingen nykter i närheten.
Kankse smakar lite, men tror knappt det.
Tack igen för all hjälp! Jag ska ta åt ig det inför framtiden.
Vi vill höra vad som hände sen!! =)
har en fråga inom detta ämnet hur vet man om man är full? kan låta som en dum fråga men har precis börjat dricka lite smått med vännerna och drack förra helgen för första gången då tog jag ca 3 öl och lite vodka med redbull, jag märkte att jag vågade säga saker som jag inte säger annars och hade mycket lättare med att ragga på brudar och kom ihåg allt dan jag hade gjort dan efter:) blev jag då lite bara lite lullig eller blev jag full på det jag drack? känns bra att veta vad gränsen går tycker att det jag drack räckte iallafall hade jävligt skoj den kvällen..:D
är lite rädd för hur jag blir när jag blir full skulle vara surt om man blir ovän med en bra vän för att man talar för mkt sanning och råkar nämna nåt dummt:)
Scratch89
2008-05-28, 23:56
Du märker absolut när du är full. Om du inte känner av det så är du inte full.
Snälla, den här tråden har eskalerat. :/
Musselbank
2008-05-29, 02:26
... blev jag då lite bara lite lullig eller blev jag full ...
Tja, gränserna är lite flytande förstås. Full är ett rätt svävande ord ändå. Var du full? Nja, rätt så lullig. Mer än en aning slirig. Något i hatten, en smula beskänkt. Full som ett ägg? Ingalunda! Salongsberusad, måhända, och lite därtill(?).
Med lite känsla för ords innebörd borde man kunna mena att när man är full kan man inte bli fullare, så att säga.
Av beskrivningen av din upplevelse skulle jag nog tveka att säga att du var full. I min ungdom :rolleyes: tyckte jag att gränsen gick när jag började se dubbelt.
är lite rädd för hur jag blir när jag blir full skulle vara surt om man blir ovän med en bra vän för att man talar för mkt sanning och råkar nämna nåt dummt
Allt kan bevaras i sprit - utom en hemlighet, är en gammal visdom. Men, oftare är det stora bekymret att många får en förändrad personlighet (blir aggressiva, bittra el. lättprovocerade tex). Eller beter sig på ett sätt som blir jobbigt dagen efter, trots att man kanske inte direkt sårar någon. Plus förstås att alla förlorar omdömet :-/ men det jag menar är att man faktiskt inte blir helt dum i huvudet. En slags koll har man, även när man är redigt på arslet.
(Att vara full har dock klara nackdelar av de mest mångskiftande slag, även för dem som har turen att inte förvandlas till en skitstövel.)
Har man inte druckit alkohol så ska man nog inte uttala sig om det är kul eller inte. Visst får man diskutera, men det känns lite väl hjärntvättat att påstå "det här och det där är inte kul" när man inte har någon personlig erfarenhet.
Vill man dricka sig berusad så gör man det och tar konsekvenserna. Det är säkert jättekul i måttliga mängder och det skadar nog inte i längden om man håller det på en viss nivå. Mitt nuvarande intresse ligger inte i alkoholens tecken och mitt liv är inte speciellt annorlunda nu, förutom att jag har en hel extra dag i veckan då jag är pigg, fräsch och kan göra vad jag vill :D
Väger inte du 85?
Eddie Vedder
2008-05-29, 17:11
Snälla, den här tråden har eskalerat. :/
Ja det kan man lugnt säga. Trådskaparen har fått ungefär en miljon svar på sin fråga och resten är bara sjukt offtopic nu.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.