handdator

Visa fullständig version : bättre med 2 frukost än lite kcal?


Patrik Cutler
2008-05-26, 18:44
jag äter för tillfället ingen frukost vid kl 6 utan väntar tills frukosten på jobbet kl 9.

är det bättre för hälsa och fettförbränning att äta frukost hemma också? givetvis blir det fler kalorier, men jag har hört att tidig frukost bidrar till fettförbränning. vilket väger tyngst?

på jobbet äter jag ganska lite; 2 brödhalvor med pålägg och vatten. om jag äter hemma också så blir det nog mjölk med musli.

Eddie Vedder
2008-05-26, 18:59
Om du deffar är det givetvis enbart negativt att lägga till MER kcal. Förutsatt att det i nuläget inte är på tok för lite förstås.

Men är det så att du i dagsläget ligger på den energibalansen du önskar finns det ju inte en enda fördel att äta mer. Du ökar ju inte fettförbränningen om du käkar en müslimåltid, du hämmar den snarare.

Kalotibalansen avgör alltid o.s.v. o.s.v. men om alla faktorer är identiska men en extra måltid läggs till blir självklart energibalansen annorlunda och mindre negativ.

Patrik Cutler
2008-05-26, 19:07
ok men en del säger att det är alldeles för länge att vänta ända till klockan 9 innan man äter något. vad är det för positivt jag går miste om?

forslund
2008-05-26, 19:09
Försämrad insulinkänslighet, försämrade blodfettvärden och sämre mental prestationsförmåga.

Det är väl det. Men nu är detta taget ifrån där man diskuterar frukost 5-8 timmar senare, men samma sak borde gälla, om än i kanske mindre former.

Eddie Vedder
2008-05-26, 19:11
ok men en del säger att det är alldeles för länge att vänta ända till klockan 9 innan man äter något. vad är det för positivt jag går miste om?

Du går inte miste om ett dugg. Frukost äter du ju. Klockan 9.

Och du nämner ju inget om att du mår dåligt så då går du ju inte miste om något. Det är positivt med regelbundna frukostvanor även om det inte ens är ett KRAV på frukost överhuvudtaget. Men det ät sannolikt en fördel för de allra flesta att äta frukost. Men att äta 9 istället för 6 är ju skit samma.

Det är väl det. Men nu är detta taget ifrån där man diskuterar frukost 5-8 timmar senare, men samma sak borde gälla, om än i kanske mindre former.

Det där var ju inte direkt lite taget ur sitt sammanhang. Det handlar väl om vad man främst sett i epidemiologiska studier som jämfört människors olika frukostvanor och deras hälsa? Att äta klockan 9 varje dag ÄR ju regelbundna frukostvanor, dessutom en nyttig frukost uppenbarligen.

Patrik Cutler
2008-05-26, 19:12
tack för svar!

Scratch89
2008-05-26, 19:47
Jag börjar också jobba svintidigt (allt innan kl. 8 är svintidigt :D) och äter inte heller frukost förrän på jobbet vid 8-9 nånting. Jag tycker bara att det är obehagligt att äta direkt innan man börjar jobba, iallafall om man har ett fysiskt arbete, och man hinner arbeta upp en hunger som man annars inte har direkt efter uppvaknadet.