handdator

Visa fullständig version : Är det bra eller varken eller att träna samma muskelgrupp två dagar i rad?


Masdonne
2008-05-26, 17:51
Är det BRA att träna samma muskelgrupp två dagar i rad?

Ni har säkert fått denna fråga förr och jag har kikat lite i olika trådar men det jag fått fram är att "det gör ingenting bara det inte blir en vana".

Men är de bra att träna två dagar irad? Eller skulle man lika gärna kunna skippa träning för att det varken är bra eller dåligt?

Liten Men Fet
2008-05-26, 18:29
Är det BRA att träna samma muskelgrupp två dagar i rad?

Ni har säkert fått denna fråga förr och jag har kikat lite i olika trådar men det jag fått fram är att "det gör ingenting bara det inte blir en vana".

Men är de bra att träna två dagar irad? Eller skulle man lika gärna kunna skippa träning för att det varken är bra eller dåligt?

Skulle säga att det är dåligt, musklerna behöver återhämtning efter träning.
Men sen bör vi ju specificera "träna", är det tung styrketräning eller 20 armhävningar hemma på golvet. Tennis eller en timme långsamt simmande?

Beroende på aktivitet kan det vara bra eller dåligt.

Ska du styrketräna ordentligt behöver du mer vila.

KaptenKnäsvag
2008-05-26, 18:58
Om inte dåligt är det onödigt.

harald_hårfager
2008-05-26, 19:05
Kör på, skadar knappast att prova.

stevebc
2008-05-26, 19:10
Proteinsyntesen är förhöjd i ~24-28 timmar så i byggningssyfte är det ok.

KaptenKnäsvag
2008-05-26, 19:12
Är det BRA att träna samma muskelgrupp två dagar i rad?

Ni har säkert fått denna fråga förr och jag har kikat lite i olika trådar men det jag fått fram är att "det gör ingenting bara det inte blir en vana".

Men är de bra att träna två dagar irad? Eller skulle man lika gärna kunna skippa träning för att det varken är bra eller dåligt?

Jag undrar om du förstår att det är hemma i sängen med lassagne i magen som musklerna växer, inte när du är på gymmet.

Andreas Lelli
2008-05-26, 19:39
Kör på, skadar knappast att prova.

Kan faktiskt skada om leder och ligament etc inte har åtethämtat sig från gårdagens extremt hårda träningspass efter 10 veckors uppehåll, du förstår vad jag menar :P

King Grub
2008-05-26, 19:39
Proteinsyntesen är förhöjd i ~24-28 timmar så i byggningssyfte är det ok.

Även om muskeln inte är tillnärmelsevis återhämtad efter den tiden?

stevebc
2008-05-26, 19:42
Även om muskeln inte är tillnärmelsevis återhämtad efter den tiden?Nä, frågan är om det går att få en nämnvärd proteinsyntes utan att slita muskeln så mycket att man måste vila > 1 dygn.

bertbert
2008-05-26, 19:43
Det beror på.

Jag provar i mitt nuvarande schema att köra en lätt övning (för explosivitet och återhämtning) torsdag och en medeltung övning fredag.

Jag hade även kunnat tänka mig en tung övning dag 1 och genomblödning dag 2.

Däremot tungt två dagar i rad, då blir det känsligare.

Men det beror på vad man vill åstadkomma; jag tror man kan köra relativt tungt dagarna efter varandra. Tyngdlyftare lär väl göra det på hög nivå, om jag inte är ute och cyklar.

johanw
2008-05-26, 19:43
Jag är av den bestämda uppfattning att återhämtning är underskattat.
H.
Mentzer

KaptenKnäsvag
2008-05-26, 19:45
Det beror på.

... Tyngdlyftare lär väl göra det på hög nivå, om jag inte är ute och cyklar.

Om du ska cykla får du nog ha en vilodag i mellan två pass.

:cool:

mr ruhl
2008-05-26, 21:40
varför skulle man vilja göra nåt sånt? själv har jag då aldrig ens tänkt tanken på att köra ett pass när muskel känns öm från passet dagen innan, man ska nog lyssna på kroppen..

dyxeldoff
2008-05-26, 23:38
Kör på, skadar knappast att prova.

jasså??

ligne
2008-05-27, 09:31
Nä, frågan är om det går att få en nämnvärd proteinsyntes utan att slita muskeln så mycket att man måste vila > 1 dygn.


var hittade du den frågan?

Mr. Moose
2008-05-27, 10:17
Om du ändå är på gymet så kan du köra 1-2 set, 15-20 reps för genomblödningens skull, ett sk. "feeder work-out", skadar definitivt inte, tvärtom.

Mats J
2008-05-27, 10:20
De gånger jag vill boosta en muskelgrupp brukar jag köra 2 stenhårda pass samma dag för den muskelgruppen, brukar ge bra resultat.

Många här tänker så jäkla teoretiskt, bara för att proteinsytesen är förhöjd x timmar betyder det inte att det är det enda som räknas, teoretiskt kanske, men inte praktiskt..

Prova att köra 2 eller 3 dagar i rad och vila sedan helt några dagar med mycket mat, om inte annat blir det en chock för kroppen - vilket kan ge extra tillväxt, och komma över platåer. Du har ingen aning hur just din kropp kommer svara på detta, trots att dr x säger att det är förkastligt.

stevebc
2008-05-27, 11:30
var hittade du den frågan?Jag kom på den själv. För mig är frågan är aktuell eftersom jag strax ska påbörja en sheikocykel med 4 pass i veckan där två pass oundvikligen kommer ligga intill varandra (i princip helkroppspass).