handdator

Visa fullständig version : Helkropp - tungt och lätt?


Illustrerade mannen
2008-05-26, 12:57
Hörde delar av ett samtal mellan två (rutinerade) herrar på gymmet idag. Ena herrn menade att om man kör helkropp två ggr per vecka bör det ena passet vara tungt - typ 3-6 reps och det andra lätt (hörde inte något repsantal). Den andra herrn menade att båda bör vara "lagom" - antar att han syftade på 8-12 reps...
Vad anser ni här om detta? Själv kör jag två helkropp i veckan - "lagom" (utom i marklyft).

Slartibartfast
2008-05-26, 16:18
Är 3-6 reps tungt och 8-12 reps lätt?

Jag tycker det är precis tvärt om.

Treor i böj till ett före fail är ingenting mot tolvor i böj till ett före fail.

diskonto
2008-05-26, 17:34
...och du kör 3RM lika tungt som 12RM...?

Klart att 3RM är tyngre.

Mr. Athletic
2008-05-26, 17:52
Är 3-6 reps tungt och 8-12 reps lätt?

Jag tycker det är precis tvärt om.

Treor i böj till ett före fail är ingenting mot tolvor i böj till ett före fail.

LOL säger jag bara.

regus
2008-05-26, 18:02
Är 3-6 reps tungt och 8-12 reps lätt?

Jag tycker det är precis tvärt om.

Treor i böj till ett före fail är ingenting mot tolvor i böj till ett före fail.

Jag håller med faktiskt. Det är mer o så spyfärdigt att göra en 11a i böjen än en 3a.

Jag tycker inte man ska ha så olika repsantal mellan varje pass. Tycker det är bättre att köra periodsvis bara 4-6or men med olika intensitet (för att sedan byta till bara 8-12or om man känner för det).

Hade jag satsat på muskeltillväxt hade jag gjort något sådant.

Skulle ju kunna göra (samtidigt som du äter upp dig lite)
5-6 veckor grund/volym/massa-träning där du efter sista veckan bör vara ganska sliten. Alltså runt 8-12 reps

Ta en vecka där du kör typ 4-6or på ganska låg intensitet

5-6 veckor med grundstyrka runt 4-5 veckor. Även här ska du köra tillräckligt hårt för att vara ganska sliten sista veckan.
1 vecka lite lugnt
göra om.

mastermungo
2008-05-26, 18:30
Varför inte bara svara på det trådskaparen frågar efter?

Ibland blir det lite väl tjatigt med alla "jag låtsas som att jag inte förstår frågan och klagar istället på något helt oväsentligt av nån jävla anledning".

Ts förklarar bakgrunden till sin fråga och refererar till det ena alternativet som tung/lätt och det andra som två normala pass. Frågan är inte vad som är tungt eller lätt för det framgår väldigt tydligt av ts vad han menar och det är därmed inte relevant.

Nu ett svar till trådskaparen. Variation är något som ofta rekommenderas inom styrketräning men även att man håller sig till ett lagom strikt träningsschema. Att därför köra liknande övningar, så att kroppen banar in tekniken, och att variera tyngden på vikten samt antal rep låter väldigt vettigt för styrketräning.

Hejnomax
2008-05-26, 19:43
Läs texten Total Body Training av Chad Waterbury. Pallar du inte läsa engelska har Joachim Bartoll skrivit ner samma grejer på svenska. :)

Vågar inte länka men om du googlar så hittar du.

Lite kort kan man säga att sådan ständig periodisering som att byta repsantal mellan passen låter en träna med högre frekvens utan att man blir övertränad. De olika repsantalen ska lite olika på muskelfibrer och så. Viktigt enligt ovanstående skribenter är också att byta övningar ständigt, och att undvika failure.

Risken med sådana här pass är att man tappar fokus av allt ständigt periodiserande, kör man ett enkelt schema med tex 3x8 på samma övningar varje gång har man det i ryggmärgen vad som kommer krävas av kroppen, och man har det lättare att ge gärnet. Det bli också lättare att se ökningar när man håller sig till ett lättare program, och den motivationen är ju väldigt viktig för många inkl mig.

Med allt sagt ska jag testa TBT i sommar, programmet har verkligen fått positiv kritik på andra forum

regus
2008-05-26, 20:56
Varför inte bara svara på det trådskaparen frågar efter?



Vilket jag gjorde :)

Arf Pingvin
2008-05-26, 22:23
Man kan tänka sig tung underkropp, lätt överkropp och vice versa. Båda passen skulle på det stora hela vara ungefär likvärdiga men tung böj + lätt bänk i ett pass, sen växla. Bara som exempel.

Själv är jag inte så inne på att köra radikalt olika repsintervall samma vecka. Är det en period då det är tungt så är det kanske 2-6 reps. En uppbyggnadsperiod så kanske 5-8 reps.

dyxeldoff
2008-05-26, 23:31
Hörde delar av ett samtal mellan två (rutinerade) herrar på gymmet idag. Ena herrn menade att om man kör helkropp två ggr per vecka bör det ena passet vara tungt - typ 3-6 reps och det andra lätt (hörde inte något repsantal). Den andra herrn menade att båda bör vara "lagom" - antar att han syftade på 8-12 reps...
Vad anser ni här om detta? Själv kör jag två helkropp i veckan - "lagom" (utom i marklyft).

lätt är inte = många repps
tror dom menar mer att man inte tar ut sig till 110% på lätta passet

Sniggel
2008-05-26, 23:37
Skulle vilja säga såhär:
8-12 kräver psyke under lång tid. Det som är "jobbigast"
3-5 kräver maximal fokus och är såklart, tyngst.

Jag tycker att 2 helkropp känns vettigt att dela in i ett tungt och ett lätt då det första passet stimulerar till förbättring och det andra "påminner" kroppen om att inte tappa under tiden man återhämtar sig till nästa tunga pass.

Med lätt menar jag att t ex använda 50% 1RM i ett set man hade klarat 65% 1RM

dyxeldoff
2008-05-26, 23:46
Skulle vilja säga såhär:
8-12 kräver psyke under lång tid. Det som är "jobbigast"
3-5 kräver maximal fokus och är såklart, tyngst.

Jag tycker att 2 helkropp känns vettigt att dela in i ett tungt och ett lätt då det första passet stimulerar till förbättring och det andra "påminner" kroppen om att inte tappa under tiden man återhämtar sig till nästa tunga pass.

Med lätt menar jag att t ex använda 50% 1RM i ett set man hade klarat 65% 1RM

yey presis som jag tänkte men orkade inte förklara lika snyggt

Mr. Athletic
2008-05-26, 23:59
Det kanske är på tiden att upplysa alla som inte förstått det än att tungt i styrkesammanhang inte innebär "svettigare" eller "mer spyfärdigt". Det betyder helt enkelt att man tränar med tyngre vikter.

Mr. Moose
2008-05-27, 05:38
Det kanske är på tiden att upplysa alla som inte förstått det än att tungt i styrkesammanhang inte innebär "svettigare" eller "mer spyfärdigt". Det betyder helt enkelt att man tränar med tyngre vikter.

Ja, lite trist när en nykomling ställer en fråga och en av de gamla rutinerade "koloiterna" bara försöker göra sig lustig.

Illustrerade mannen, har du tagit ditt nick efter Ray Bradbury's bok?

Illustrerade mannen
2008-05-27, 22:19
Illustrerade mannen, har du tagit ditt nick efter Ray Bradbury's bok?

Japp, det har jag. Mina tatueringar växer dock inte av sig själva - tyvärr... (Egentligen bör jag skriva Min tatuering eftersom jag bara har en - dock vääääldigt stor...)

Mr. Moose
2008-05-28, 04:56
Japp, det har jag. Mina tatueringar växer dock inte av sig själva - tyvärr... (Egentligen bör jag skriva Min tatuering eftersom jag bara har en - dock vääääldigt stor...)

Det kräver en bild, upp till bevis. :)

Har också bara en tatuering, du kan se i min träningstråd, postade lite bilder där.

Illustrerade mannen
2008-05-28, 09:07
Hmm... Är lite blyg... :em: Kanske om något år. Då är jag nog klar med tatueringen.

Mr. Moose
2008-05-28, 10:19
Hmm... Är lite blyg... :em: Kanske om något år. Då är jag nog klar med tatueringen.

Jaha, då har man något att se fram emot. Vad blir det för motiv?

Intet är som väntanstider.

747
2008-05-28, 10:22
Stopp!

Slartibartfast
2008-05-28, 18:05
Ja, lite trist när en nykomling ställer en fråga och en av de gamla rutinerade "koloiterna" bara försöker göra sig lustig.


Antar att du menar mig.

Jag har aldrig fattat detta med att ett visst repintervall är lika med tungt och ett annat är lika med lätt. 3 reps=tungt, 12 reps= lätt??

Trådskaparen nämner inget om vilken % av 1RM han avser träna med i de olika repintervallen. Det borde ju vara en viktig del av ekvationen, no?

Det är tyngre att lyfta en given vikt fler repetitioner, eller hur?

Det är ju knappast tyngre att göra tre reps på 70% av 1RM än att göra 12 reps på samma vikt.

Hur är det med SL-are som aldrig går över 5 reps (allt under 6 reps= tungt). Tränar dom alltid tungt då? Nej, det gör dom inte.

Men det är ju lustigare att kapa tråden och börja prata tatueringar istället.

Matsa
2008-05-28, 18:39
Om någon tränar med ett lågt repsantal förutsätter nog de flesta att vikten han använder är tyngre än om han skulle ha tränat med ett högre repsantal. Undantag som speedbench och dylikt där man inte gör särskillt många reps trots låg vikt finns visserligen, men de som använder sig av dem är oftast så insatta att de specificierar vad de menar.

Hur som helst, tung träning är lika med tunga vikter och orkar man 8-12 reps så är vikten inte tung. Vad som sedan upplevs som hårdast, mest påfrestande eller mest smärtsamt etc. tycker jag inte har med saken att göra. Med andra ord har du rätt i att % av 1RM har en stor betydelse, men än en gång, om det gäller 3-6 reps och inget annat nämns kan vi väl för enkelhetens skull anta att % av 1RM är ganska hög?

Diggler
2008-05-28, 19:13
Med lätt avser dessa herrarna köra hårt med relativt lätta vikter, så att man kan pressa sig till att göra c:a 12 reps och med tungt: köra hårt med tunga vikter, såpass tunga att man kan pressa sig till att lyfta (tex) 5-6 reps/set.

Jag tycker det verkar vettigt om du vill ha både styrkeuthållighet, massa och styrka av dina helkroppspass. Det finns dock inget som hindrar att du kan använda dig av både högrep och lågrep i ett och samma pass.

Slartibartfast
2008-05-28, 19:16
Det finns dock inget som hindrar att du kan använda dig av både högrep och lågrep i ett och samma pass.

Det tycker jag är opti. :thumbup:

Black Star Abyss
2008-05-28, 19:22
Klart att 3RM är tyngre.

Några få tunga lyft är skönare än långa set där musklerna bara skriker av smärta och mjölksyra. Så huruvida det är "lättare" eller ej är väl en fråga om semantik.

Matsa
2008-05-28, 19:24
Det finns dock inget som hindrar att du kan använda dig av både högrep och lågrep i ett och samma pass.

Instämmer helt, det är väl nästan det vanligaste för de som tränar 1-2 muskelgrupper per pass? Däremot blir det ju knepigt att göra på det viset med helkroppsträning då man kanske inte använder mer än en övning för drag respektive press i varje rörelseplan. Skulle väl i så fall vara ett alternativ att träna t.ex högrep på överkroppen och lågrep på underkroppen och sen tvärtom nästa pass.