handdator

Visa fullständig version : Leva på 5000kr efter betalda räkningar?


stargate
2008-05-26, 10:40
Blir det knivigt?

Helst vill jag kunna unna mig lite go mat å så ändå

Trance
2008-05-26, 10:41
Nej, det blir inte knivigt.

Perg
2008-05-26, 10:41
Hahahahahahahahaha.

Edit: För jag antar att du skämtar?
Jag har levt på 2-3 tusen i månaden efter betalda räkningar i flera år som student.

Piranha
2008-05-26, 10:41
Blir det knivigt?

Helst vill jag kunna unna mig lite go mat å så ändå

Det är nog fullt möjligt, även om det kanske inte blir några större utsvävningar.

Det blir nog svårt att göra krogen en helkväll eller röka eller snusa på den inkomsten dock.

krebbe
2008-05-26, 10:42
Med lite omvägar till netto/priso/willys så äter jag för ca 1000 kr per månad. Med lite jobb så blir de absolut inga problem.

shut teh face
2008-05-26, 10:45
Det är väl inga problem. Jag fick 5500 kr denna månad och lyckades ändå spara 1500 kr.

Beecher
2008-05-26, 10:47
jag fick 6500 pre-räkningar innan pga att jag tagit ledigt från jobbet, ändå sparade jag 2000 denna månad

så leva på 5000kr efter betalda räkningar?

ja :smash:

Scratch89
2008-05-26, 10:47
Frågan är ju hur sjutton du lever om du gör av med femtusen varje månad. OK om du har bil och är storrökare, men annars ska det ju inte vara några problem alls.

LoTiX
2008-05-26, 10:52
Måste ju vara den enklaste saken i världen.

shut teh face
2008-05-26, 11:01
Såhär ser det ut i hemmet här:

Jag tjänar 5500-7500 kr
Tjejen heltid och tjänar 15000 kr

Vi lägger 2000 kr på mat.
Jag lägger 2000 kr på hyra/delade räkningar, sen snus för 150 kr.

Sedan spenderar jag inte mer pengar. Jag får kläder av min syster som är designer, min pappa ger mig alkohol ofta (han är lite alkis).

Tjejen får lägga sina pengar på vad hon vill, jag har inga krav på dem alls. Jag tjänar såhär lite för jag kan göra exakt vad jag vill om dagarna. Om hon vill lägga pengarna på gemensamma saker så är det hennes ensak.

Men såfort jag hittar ett jobb som jag tycker är värt att stanna på, så kör jag. :D

Tomten
2008-05-26, 11:18
Frågan är ju hur sjutton du lever om du gör av med femtusen varje månad. OK om du har bil och är storrökare, men annars ska det ju inte vara några problem alls.

Det är nog inte speciellt svårt. Bo i förorten, köra några mil till och från jobbet. Ha en bil som är några år gammal och slukar mycket bensin. Goodbye 2000-3000 tusen.

Sen... hur svårt är det att äta för 3000+ per månad?

Scratch89
2008-05-26, 11:36
Det är nog inte speciellt svårt. Bo i förorten, köra några mil till och från jobbet. Ha en bil som är några år gammal och slukar mycket bensin. Goodbye 2000-3000 tusen.

Sen... hur svårt är det att äta för 3000+ per månad?

Jag tog ju med bilen som en faktor, men utöver det menar jag.
Det är säkert inga problem att äta för 3000 kr, men att göra en tråd där man verkar lite fundersam över om pengarna räcker till, det är ju lite skrattretande. De allra flesta vet ju att man inte behöver ta en take-away sushi för 75 spänn till lunch varje dag, t.ex. Det är ju mer än vad min totala dagskostnad är. :D

Myran
2008-05-26, 11:45
Jag sätter in 3000kr per månad för mat, och det går nog precis jämt upp skulle jag tro.. Två lagade mål om dagen, plus frukost samt kvällsmat!

Mental
2008-05-26, 11:46
jag bränner nog ca 5loppor inkl räkningar och bil

2k hyra.
2k mat-hygien-drivmedel-nöjjen
500kr bil fasta kostnader (skatt, besiktning, underhåll, försäkring)
500kr el-bredband-tele och övriga räkningar.

Kaboffastar
2008-05-26, 11:46
Utan en buffert kan det också skita sig rätt bra, men det kanske du redan har räknat ut =). Säg en fortkörningsböter på 2400 eller nåt annat skoj.

Har du bil btw?

Tomten
2008-05-26, 12:18
Jag tog ju med bilen som en faktor, men utöver det menar jag.
Det är säkert inga problem att äta för 3000 kr, men att göra en tråd där man verkar lite fundersam över om pengarna räcker till, det är ju lite skrattretande. De allra flesta vet ju att man inte behöver ta en take-away sushi för 75 spänn till lunch varje dag, t.ex. Det är ju mer än vad min totala dagskostnad är. :D

Äter man ute mycket springer ju kostnaderna lätt iväg. Är man riktigt snål och orkar stå och baka och laga mycket mat själv så kan man nog äta förbaskat billigt. Kring 30-40kronor om dagen förmodligen om man i huvudsak håller sig till hembakat bröd, ris, potatis, linser, mjölk och andra billiga basprodukter.

Samtidigt så är det lätt att matkostnaderna skenar iväg om man köper lite lyxigare produkter i butik. Kött och Fisk för över 100 kronor kilot är ju inte direkt svårt att hitta. Vill man spara pengar så är det ju jäkligt lätt att hålla nere kostnaderna där, om man i huvudsak köper kyckling och billigare köttprodukter som köttfärs, kassler, fläskkotletter och dylikt.

Fast sen har vi ju fånarna som inte kan tänka sig att köpa annat än kravmärkt mat. Då är det nog svårt att äta billigt.

PowPow
2008-05-26, 12:45
Frågan är ju hur sjutton du lever om du gör av med femtusen varje månad. OK om du har bil och är storrökare, men annars ska det ju inte vara några problem alls.

5000 är ju inga problem, speciellt inte om man tycker om att gå ut och äta på lunchen och/eller middagen. Har man dessutom dyra intressen, ja, då kommer man inte så långt på 5k. Jag gör för fanken av med 6-7 varje månad, och då äger jag inte ens en bil och är student (vilket iofs inte ger så många fördelar som man skulle kunna önska).

Mental
2008-05-26, 13:03
5000 är ju inga problem, speciellt inte om man tycker om att gå ut och äta på lunchen och/eller middagen. Har man dessutom dyra intressen, ja, då kommer man inte så långt på 5k. Jag gör för fanken av med 6-7 varje månad, och då äger jag inte ens en bil och är student (vilket iofs inte ger så många fördelar som man skulle kunna önska).

Jo, men knivigt är det ju inte :D

PowPow
2008-05-26, 13:19
Jo, men knivigt är det ju inte :D

Nej, inte knivigt att överleva. Ett tag levde jag på 2k/månad (efter räkningar). Och visst, det var ju inte svårt att överleva och ha okej mat på bordet varje dag. Men man får ju åtsidosätta massa saker kanske.

Men du har såklart rätt. Det är inte knivigt. Bara tråkigt :D

Doctor Snuggles
2008-05-26, 13:39
Omfg havregryn ftw

L-Sami
2008-05-26, 13:41
Beror helt på om du är ekonomisk eller slösare.

AngelLove
2008-05-26, 14:20
Frågan var ju inte om han skulle klara sig på 5000 till räkningar, det var 5k att leva på efter räkningarna vilket är en jävla skillnad. Fråga lite ensamstående vårdtjejer om de har 5k efter räkningar kvar så tror jag inte många säger ja.

PowPow
2008-05-26, 14:26
Frågan var ju inte om han skulle klara sig på 5000 till räkningar, det var 5k att leva på efter räkningarna vilket är en jävla skillnad. Fråga lite ensamstående vårdtjejer om de har 5k efter räkningar kvar så tror jag inte många säger ja.

Det är det väl ingen som sagt heller?
Att det skulle vara till räkningar, alltså.

Allan
2008-05-26, 15:29
Frågan var ju inte om han skulle klara sig på 5000 till räkningar, det var 5k att leva på efter räkningarna vilket är en jävla skillnad. Fråga lite ensamstående vårdtjejer om de har 5k efter räkningar kvar så tror jag inte många säger ja.

+1.

Det är nog rätt många som skulle vilja ha 5 lakan kvar efter att ha betalat räkningarna. Vilket var rubriken...

renad
2008-05-26, 15:37
Antar att du aldrig varit student? 5000kr efter räkningar vilket lyxliv man skulle leva.

regus
2008-05-26, 15:45
5000 för att klara sig! NP

Laan
2008-05-26, 15:52
Fast sen har vi ju fånarna som inte kan tänka sig att köpa annat än kravmärkt mat. Då är det nog svårt att äta billigt.

Jag köper allt som går kravmärkt, och inte sjutton har jag så mycket högre kostnader nu än när jag köpte allt icke eko..

10-15% mer kanske MAX!

inga problem med andra ord..

Insulinus
2008-05-26, 16:07
Knivigt med 5000 kr efter räkningar? :Virro
Det är ju hur mycket som helst, jag har med lite tur kvar 2000 kr efter räkningar och mat är betalt (bensin på kort så det räknas in i räkningarna) och jag klarar mig alldeles utmärkt, har fortfarande råd med resor, nöjen m.m.

Waggho
2008-05-26, 17:46
Knivigt med 5000 kr efter räkningar? :Virro
Det är ju hur mycket som helst, jag har med lite tur kvar 2000 kr efter räkningar och mat är betalt (bensin på kort så det räknas in i räkningarna) och jag klarar mig alldeles utmärkt, har fortfarande råd med resor, nöjen m.m.
Jo om man köper mat och bensin på faktura så är väl 5000 rätt mycket att ha kvar efter räkningar. ;) Kanske dags för trådskaparen att definiera vad han menar med "efter räkningar". För mig är räkningar hyra och sådant som telefon, försäkringar, el, bredband etc.

Viktor_Balck
2008-05-26, 17:49
Frågan är ju hur sjutton du lever om du gör av med femtusen varje månad. OK om du har bil och är storrökare, men annars ska det ju inte vara några problem alls.

Ja, alltså hur sjutton lever man om man gör av med hela FEMTUSEN varje månad, går det ens? ja det är frågan.

The_RobRoy
2008-05-26, 18:16
Ja, alltså hur sjutton lever man om man gör av med hela FEMTUSEN varje månad, går det ens? ja det är frågan.

:D

Gör jag av med ungefär 4000kr i månaden på mat, 2000 på lunch och 2000kr på resten.

Lägg ett SL-kort på det, så blir det tight att landa under 5000kr i månaden. Om man vill göra något annat än att äta, sova och jobba.

regus
2008-05-26, 18:21
Det känns som det borde vara ganska enkelt att kapa matkostnaderna om dom ligger runt 4000kr.

The_RobRoy
2008-05-26, 19:01
Det känns som det borde vara ganska enkelt att kapa matkostnaderna om dom ligger runt 4000kr.

Nja lunch är dyrt i innerstan och matlåda känns inte som något alternativ. 2000kr på lunch va nog lite i överkant dock.

Officer
2008-05-26, 19:03
Nja lunch är dyrt i innerstan och matlåda känns inte som något alternativ. 2000kr på lunch va nog lite i överkant dock.

Varför är inte matlåda något alternativ?

AngelLove
2008-05-26, 19:05
Det är det väl ingen som sagt heller?
Att det skulle vara till räkningar, alltså.
Nej men det resonerades om mat och diverse andra fasta kostnader i tråden som alla hushåll har och det var inte det tråden handlade om.
Frågan ställdes som om det skulle bli svårt att leva på 5k när alla räkningar är betalda - mao, lyxartiklar.

The_RobRoy
2008-05-26, 19:12
Varför är inte matlåda något alternativ?

Ingen annan tar med matlåda, så jag skulle få äta för mig själv. Det finns inget "mikro-rum" eller något sådant. Sen känner jag att jag har råd att unna mig att äta ute varje dag.

Kulturen är helt enkelt så att inget äter matlåda, tror till hels nyligen så fanns inte ens någon micro.

Yankeee
2008-05-26, 20:00
Ingen annan tar med matlåda, så jag skulle få äta för mig själv. Det finns inget "mikro-rum" eller något sådant. Sen känner jag att jag har råd att unna mig att äta ute varje dag.

Kulturen är helt enkelt så att inget äter matlåda, tror till hels nyligen så fanns inte ens någon micro.

Det kommer aldrig att bli någon frikk av dig, det är tydligt det.

The_RobRoy
2008-05-26, 20:04
Det kommer aldrig att bli någon frikk av dig, det är tydligt det.

Är rätt less på micro-mat i alla fall, efter att ha ätit det var och varannan vardag i 4 år som student, vad är en frikk? :)

On-topic, 5000 kr att leva på efter betalda räkningar tycker inte jag är särskilt mycket. Men visst, matlåda till lunch, havre-gröt till frukost och ta det lugnt med svirandet på uteställena, så klart man klarar sig fin fint. Som påpekades, finns nog väldigt många som inte har mer än så kvar varje månad. Äger man sin bostad bör man ju dock ha mer, eftersom banken kräver större marginaler än så.

Barca
2008-05-26, 20:24
Frågan är ju hur sjutton du lever om du gör av med femtusen varje månad. OK om du har bil och är storrökare, men annars ska det ju inte vara några problem alls.

Haha du skojjar?
Alla är inte snåla vettu, vissa kan betala 35 kr för en kaffe på stan för lite trevligt umgänge.

Du får det att låta som om 5000 är hur mycket som helst.
Som sagt, betalar man ingenting för lite nöjen som kostar, ja då kan 5000 räcka jävligt långt.

shut teh face
2008-05-26, 20:44
Haha du skojjar?
Alla är inte snåla vettu, vissa kan betala 35 kr för en kaffe på stan för lite trevligt umgänge.

Du får det att låta som om 5000 är hur mycket som helst.
Som sagt, betalar man ingenting för lite nöjen som kostar, ja då kan 5000 räcka jävligt långt.
Jovars, betalade 200 kr för en "hamburgare" på en uteservering vid vattnet här. Visserligen rätt fin. Och 30 kr för en kaffe är inget konstigt. Men vem fan orkar vara snål på vardagliga saker ;)

Barca
2008-05-26, 21:17
Jovars, betalade 200 kr för en "hamburgare" på en uteservering vid vattnet här. Visserligen rätt fin. Och 30 kr för en kaffe är inget konstigt. Men vem fan orkar vara snål på vardagliga saker ;)

Jo jag säger detsamma ;)

DevilDoll
2008-05-27, 07:53
Men vem fan orkar vara snål på vardagliga saker ;)


Den som måste... Som ensamförsörjare kan jag meddela att jag är jävligt trött på att leka "hurlitegårdetattklaramånadenpå?"-leken.

Gpajpen
2008-05-27, 08:27
Det här är ju skitlöjligt, 5000kr efter alla räkningar är betalt levde jag, 1 syskon och 1 förälder på i princip hela min uppväxt.

PowPow
2008-05-27, 10:51
Nej men det resonerades om mat och diverse andra fasta kostnader i tråden som alla hushåll har och det var inte det tråden handlade om.
Frågan ställdes som om det skulle bli svårt att leva på 5k när alla räkningar är betalda - mao, lyxartiklar.

Ah, okej. Men brukar mat räknas in bland räkningarna? OM man inte äter på faktura, alltså :D

stargate
2008-05-27, 12:41
Oj vad mycket "uppläxningar" man fick i denna tråden :)

Klart jag kan överleva på 5000 i en måndad men jag ville ha tips på hur man ändå kan leva ett hyffsat bra liv med mat nöjen osv...

Idag fick jag reda på att jag hade halsfluss och igår var jag och drog ut en visdomstand + att jag har varit borta från jobbet i flera dagar nu.

Säkerligen har jag brännt minst 4000 kr på bara detta med inkomstfölust inräknat....

Så nu har jag egentligen bara 1000kr kvar att leva på om jag inte hade haft ett sparkonto dvs....
Har ni tänkt på att det kan dyka upp utgifter som man inte räknat med?

Känns väldigt surt detta eftersom jag är tvungen att spara massa pengar...

AngelLove
2008-05-27, 13:28
men jag ville ha tips på hur man ändå kan leva ett hyffsat bra liv med mat nöjen osv...

Idag fick jag reda på att jag hade halsfluss och igår var jag och drog ut en visdomstand + att jag har varit borta från jobbet i flera dagar nu.

Aha, så du vill ha tips på hur du skall roa dig när du har halsfluss ? Ja du, det kommer bli dyrt det där... :Virro

Inkomstbortfall, ja första dagen i karens. Sen har vi lyckligtvis fortfarande en sjukkassa i detta landet som gör att du inte tappar all inkomst som i en del andra länder där det krävs egenbetald försäkring för att det skall vara liknande.

Tandvården kan jag ge dig kostar men det är en oförutsedd utgift till vilket man rimligtvis BÖR ha hunnit lägga undan en hel del om man har 5k ut efter räkningar...

Fortfarande är det inte svårt att leva ett "hyfsat" bra liv på de premisserna.

Doris
2008-05-27, 14:03
Blir det knivigt?

Helst vill jag kunna unna mig lite go mat å så ändå

om det hade vart 2000kr efter räkningar så hade det varit knivigt, för mig alltså men jag är en upperligt tråkig människa som inte går på krogen tex osv.

PowPow
2008-05-27, 20:41
om det hade vart 2000kr efter räkningar så hade det varit knivigt, för mig alltså men jag är en upperligt tråkig människa som inte går på krogen tex osv.

Det är väl så. Har man inga större utgifter så är det inte jobbigt att ha mindre pengar att röra sig med, såklart.

Är nog jäkligt mycket en vanesak. Ett tag levde jag på 2k i månaden efter räkningar, och det var inte jobbigt. Denna månaden måste jag också leva på 2k efter räkningar (övergången till sommaren är jobbig när man har CSN som en del av inkomsten), och det är redan kört, haha.

haiduc
2008-05-27, 22:56
Femtusen efter räkningar SKULLE jag utan problem kunna leva på (nån månad) men inget jag skulle vilja prova. Hatar att vara fattig.

gorillan11
2008-05-28, 13:40
Allt det hela beror på hurdan människa man är, sparsam eller slösare.
Jag personligen är en slösare och slösar cirka 8000kr (Äger ingen bil, snusar inte, röker inte.) varje månad EFTER räkningar, då går jag på krogen, äter mycket på resturang, lägger lite pengar här och där.
Jag som person har ganska hög levnadsstandard.
Men 5000kr klarar du dig lätt på om du inte går på destomer krogbesök.

Btw lol på dem som sitter här och menar att 5000kr klarar man sig hur lätt som helst på.
Innan jag började jobba så trodde jag att jag var "ekonomiskt oberoende" på mitt tidigare liv, men finns det tillgångar så gör man sig av med dem :D

Tomten
2008-05-28, 14:19
Innan jag började jobba så trodde jag att jag var "ekonomiskt oberoende" på mitt tidigare liv, men finns det tillgångar så gör man sig av med dem :D

Beror väl på om man är en slösare eller sparare. Jag sparade själv 70.000 på elva månader när jag jobbade med ~106 kronor timmen. Jag bodde kollektivt under den perioden.

Bullen!
2008-05-28, 14:31
klart det går. det är dom som lever på det innan räkningarna är betalda.

men du kan ju inte ha en mobilräkning på 2000 pix, snabbaste bredbandet, käka uta varje dag osv. men det fattar ju alla.

abbe
2008-05-28, 20:09
Låter som att 5000 är mängder av pengar i denna tråden. Troligen är trådskaparen på väg att flytta för första gången och då funkar det. När man har jobbat ett par år, bildat familj och skaffat sig vanor så är det en annan sak. Själv snittar jag t ex 6000 kr på mat i månaden.

Nithian
2008-05-28, 21:36
Låter som att 5000 är mängder av pengar i denna tråden. Troligen är trådskaparen på väg att flytta för första gången och då funkar det. När man har jobbat ett par år, bildat familj och skaffat sig vanor så är det en annan sak. Själv snittar jag t ex 6000 kr på mat i månaden.

Tjock?

abbe
2008-05-29, 06:13
Nej, jag är inte tjock. Det är billigt att äta sig fet men dyrt att äta bra.

Slimfit
2008-05-29, 09:41
Låter som att 5000 är mängder av pengar i denna tråden. Troligen är trådskaparen på väg att flytta för första gången och då funkar det. När man har jobbat ett par år, bildat familj och skaffat sig vanor så är det en annan sak. Själv snittar jag t ex 6000 kr på mat i månaden.

6000 kr själv eller är det en hel famlij som delar på den kostnaden?

Mat är annars den dyraste kostnaden jag har. Det kostar på om man tycker om god mat och gillar att prova nya recept med speciella råvaror :/

abbe
2008-05-29, 12:27
6000 kr själv eller är det en hel famlij som delar på den kostnaden?

Mat är annars den dyraste kostnaden jag har. Det kostar på om man tycker om god mat och gillar att prova nya recept med speciella råvaror :/
Själv. Min fru ligger inte så långt efter heller. Barnen har jag inte räknat på.

Tomten
2008-05-29, 12:33
Nej, jag är inte tjock. Det är billigt att äta sig fet men dyrt att äta bra.

Nu får du ju ta och utveckla. Varför i hela fridens namn skulle det kosta upp mot 6000:- för EN person att äta bra och nyttig mat?

mangs
2008-05-29, 12:58
Det finns för många okända faktorer i detta för att kunna ge ett utlåtande. Dels har vi på vilken nivå personen är när det gäller slösa/spara samt vilken levnadsstandard personen har/vill ha. Sedan är ju frågan vad som räknas med när det gäller räkningar. vissa betalar mat, bensin,mobil etc etc på AmEx eller liknande och då är ju alla kostnader täckta medan andra har de som levnadskostnad inbakad i 5000.

Är man ensamstående och har mat,bensin,hyra, el, telefon,bredband etc täckt och man ändå har 5k kvar då är det inga problem att klara sig så långe som man inte köper kläder och prylar för massor av pengar verje månad.

För mig skull dock inte 5k räcka långt då vi har tre (snart fyra) munnar att mätta, två bilar, hus med allt vad det innebär, dagisavgifter, pendingskostnader mm mm.

I en tid kan man leva med begärnsad ekonomi men det är inte kul eller hälsosamt att under längre tider behöva vända och vrida på alla små mynt man har för att få det att gå ihop, då får man göra något åt situationen, antingen få in mer pengar eller bränna mindre.

Heniin
2008-05-29, 13:11
Jag lever ungefär på 1000-1500kr efter betalda räkningar.. nej jag driver inte ^^

WHITEFOLKS
2008-05-29, 14:29
Jag får in ungefär 10k i månaden. Vi är 2 stycken som lever på det och på ett år har jag lyckats spara i snitt 5K i månaden och ändå få med 2 resor till USA, en resa bara för mig och en resa för mig och flickvännen.

Så 5K borde räcka fint för en person :)

abbe
2008-05-29, 15:34
Nu får du ju ta och utveckla. Varför i hela fridens namn skulle det kosta upp mot 6000:- för EN person att äta bra och nyttig mat?
Mat är en viktig del för mig och jag vill inte värma i micron på jobbet. Ska man ha ekologisk mat i Malmö så kostar t ex dagens på Salt & Brygga 99 kr. Hemma blir det mycket fisk och skaldjur och färskt är att föredra. Kan jag välja så äter jag inte ris, pasta eller andra spannmålsprodukter - potatis mycket sparsamt. Det blir grönsaker istället. Nu på sommaren blir det mycket grillat, vilket höjer tillagningskostnaden. Allt som går att köpa ekologiskt köper jag.

Det är få saker som kan förstöra en dag för mig som dålig mat.

regus
2008-05-29, 15:57
Nej, jag är inte tjock. Det är billigt att äta sig fet men dyrt att äta bra.

Det är inte dyrt att äta bra.

abbe
2008-05-29, 16:21
Det är inte dyrt att äta bra.
Det beror på definitionen av vad bra och dyrt är. Egentligen har du rätt för dyrt är ett ord för något som inte är värt vad det kostar. "Mycket pengar" mer korrekt.

Jag äter inte spannmål eller mejeriprodukter för jag tror inte det är bra. Grönsaker, oraffinerade samt ekologiska, färska produkter kostar som regel mer.

Jense
2008-05-29, 16:59
5k ska inte va några problem att leva på. alla har vi olika hög levnadsstandard så för vissa blir det säkert knivigt. gäller att kunna leva efter tillgångar och anpassa sig snabbt

Scratch89
2008-05-29, 18:09
Haha du skojjar?
Alla är inte snåla vettu, vissa kan betala 35 kr för en kaffe på stan för lite trevligt umgänge.

Du får det att låta som om 5000 är hur mycket som helst.
Som sagt, betalar man ingenting för lite nöjen som kostar, ja då kan 5000 räcka jävligt långt.
Tråden handlade ju iofs om att leva på det, och då startades den av en som verkar helt panikslagen. Det är ju inte svårt att leva på det, eller hur? Man behöver inte direkt snåla heller.

Jovars, betalade 200 kr för en "hamburgare" på en uteservering vid vattnet här. Visserligen rätt fin. Och 30 kr för en kaffe är inget konstigt. Men vem fan orkar vara snål på vardagliga saker ;)
Att äta ute och ha mysigt är en sak. Men man äter ju inte ute varje dag, särskilt inte när man vet att man har 5000 kr att leva på under resten av månaden.