handdator

Visa fullständig version : Fråga efter mönstring


kolle
2008-05-25, 21:09
Tjena!

Var och mönstrade nu i veckan. Siktade på jägarsoldat eller amfibiesoldat men jägartestet fick jag inte göra pga min kondition. Uthållighetstestet är dock vrickat imo, jag cyklade PRECIS lika länge som en annan (omotiverad) kille på 70 kg. Jag fick ta i som en idiot och han bara lallade lite, han fick en 8:a och jag en 6:a, jävla vikt. Förutom det gick allt bra och hos mönstringsförrättaren valde jag:

1: Amfibiegruppbefäl
2: Skyttegruppbefäl
3: MP-gruppbefäl

Nu tänkte jag höra med er som vet lite om jag har stor chans att få nr. 1 med följande resultat(som ni säkert vet gäller skalan 1-9 i alla fall utom psykologen där 7 är max):

Längd: 188 cm
Vikt: 87 kg
BMI: 24,7
Muskelstyrka: 9/922
Fysisk arbetsförmåga(cykel): 6
Syn höger öga: 1,0
Syn vänster öga: 1,0
Färgseende: 0 fel
Hörsel: Godkänd
Inskrivningsprov: 6
Befälslämplighet: 6
Plikttjänstförmåga: 7
Sammanvägd tjänstbarhet: A

Vore kul att veta om man kan sikta in sig på Amfibiegruppbefäl utan att bli besviken :)

burre
2008-05-25, 21:12
Ja det tror jag.

/fd Amf1

Nithian
2008-05-25, 21:18
Förklara det här med cycklingen och din vikt, jag förstår inte.

kolle
2008-05-25, 21:23
Om man är tyngre, får man dels större belastningsökning och det tar dels längre tid att få upp "betyget". Man räknar i watt/kg kroppsvikt.

Exdiaq
2008-05-25, 21:34
Najs, då blir det jävlar vad jag får cykla imorgon då, 115kg väger jag. Ursäkta för OT

sunkan
2008-05-25, 21:41
häng inte upp dig så mycket på vilken tjänst du får. Det som kommer spela stor roll i om du kommer att ha roligt eller inte sitter i vilken grupp/pluton du får och inte om du är gruppC på amf1/I19/P4 o.s.v.

renad
2008-05-25, 21:44
AMF 1 ftw.. det ser ut att gå med de statsen.

Mental
2008-05-25, 21:46
häng inte upp dig så mycket på vilken tjänst du får. Det som kommer spela stor roll i om du kommer att ha roligt eller inte sitter i vilken grupp/pluton du får och inte om du är gruppC på amf1/I19/P4 o.s.v.

Det sitter inte jättemycket i grupp/pluton heller, utan jävligt mycke i egen entusiasm.

Om man vill att det ska bli kul, tror att det ska bli kul och är beredd att kämpa för att det ska bli kul, då ökar chanserna drastiskt för att det blir.... kul.

Lumpen blir vad man gör det till tycker jag.

babidi
2008-05-25, 21:46
Fråga angående mönstringen. Jag har fått hem brev som säger att jag ska mönstra men inte mer än så, inget datum, nada. Måste man ha fyllt arton år för att göra testet? En vän fick nämligen tid dagen efter sin födelsedag kl 08:00.

Mental
2008-05-25, 21:46
Självklart måste tyngre mäniskor ha högre last på cykeln om det skall vara något att ha. Annars säger det inget om konditionen.

kolle
2008-05-25, 22:10
Fråga angående mönstringen. Jag har fått hem brev som säger att jag ska mönstra men inte mer än så, inget datum, nada. Måste man ha fyllt arton år för att göra testet? En vän fick nämligen tid dagen efter sin födelsedag kl 08:00.

Alla får ett sådant brev, det är för att de som ska mönstra ska hinna förbereda sig. Någon vecka efter att du fyllt år får du ett brev med datum osv.

kolle
2008-05-25, 22:11
Ja det tror jag.

/fd Amf1

AMF 1 ftw.. det ser ut att gå med de statsen.

Hoppas det :)

Mson
2008-05-25, 22:34
Fina värden. Det där lär räcka bra för amfibiegruppbefäl.
Den där cykeln var ren tortyr, minns att jag ramlade ihop på golvet när jag klev av den..

Mental
2008-05-25, 22:35
Som AmfGB är det dags att börja konditionsträna, om du inte redan gör det.

kolle
2008-05-25, 22:42
Drog igång med fotbollsträningen för ett par veckor sedan, de gånger jag missar ett träningspass kompenserar jag med en löprunda på 4 km. Ska börja ta lite längre turer och när det närmar sig inryck börja med lite marscher.

Någon här som varit amfibiesoldat eller tjänstgjort på amf1 som har erfarenheter att dela med sig?

sunkan
2008-05-25, 22:56
Det sitter inte jättemycket i grupp/pluton heller, utan jävligt mycke i egen entusiasm.

Om man vill att det ska bli kul, tror att det ska bli kul och är beredd att kämpa för att det ska bli kul, då ökar chanserna drastiskt för att det blir.... kul.

Lumpen blir vad man gör det till tycker jag.

den glöden försvinner rätt fort som chef om ingen annan har samma inställning vill jag lova. Därför tycker jag att det är viktigt med en bra grupp.

Mental
2008-05-25, 22:59
den glöden försvinner rätt fort som chef om ingen annan har samma inställning vill jag lova. Därför tycker jag att det är viktigt med en bra grupp.

Jo, men varför fokusera på något man själv inte kan påverka, lite som att säga att det viktigaste för en bra semester är fint väder.

Regnar det får man roa sig på annat sätt.

Man får alltid göra det bästa av situationen, jobba på att motivera och utveckla sin grupp.

Jag går som Stf GC ibland, och det är en hel del att stå i, men att tjura över att gruppen kunde innehålla bättre soldater, det leder absolut ingenstans.

sunkan
2008-05-25, 23:04
Jo, men varför fokusera på något man själv inte kan påverka, lite som att säga att det viktigaste för en bra semester är fint väder.

Regnar det får man roa sig på annat sätt.

Man får alltid göra det bästa av situationen, jobba på att motivera och utveckla sin grupp.

Jag går som Stf GC ibland, och det är en hel del att stå i, men att tjura över att gruppen kunde innehålla bättre soldater, det leder absolut ingenstans.

Jag var "KB" i lumpen så jag vet precis vad du menar. Ja men det är ju fortfarande en bidragande orsak. Om du har en grupp som är så grönjävulska lat och oengagerad så kommer du att bli mer detsamma själv. Det är en skillnad jag märker nu i NBG att alla vill ju vara där och är taggade till 100% mest hela tiden och då är ALLT så mycket lättare. Ingen som sätter sig i snön och tjurar vilket leder till bråk o.s.v.

kolle
2008-05-26, 15:09
Sunkan, vart låg du?

sunkan
2008-05-26, 15:32
Sunkan, vart låg du?

I19, why?

kolle
2008-05-26, 15:46
Okej. Fick bara för mig att du skrivit något som kunde knytas till amf1.

renad
2008-05-26, 15:48
Drog igång med fotbollsträningen för ett par veckor sedan, de gånger jag missar ett träningspass kompenserar jag med en löprunda på 4 km. Ska börja ta lite längre turer och när det närmar sig inryck börja med lite marscher.

Någon här som varit amfibiesoldat eller tjänstgjort på amf1 som har erfarenheter att dela med sig?

Jepp satsa på att marchera med packning och även "jogga" med kängor och lite lättare packning, svårt att förbereda sig egentligen. När det väl drar igång så är det rätt högt tempo så alla ligger på ungefär samma nivå efter någon månad ändå. /fd GB AMF 1

Mental
2008-05-26, 15:51
Jepp satsa på att marchera med packning och även "jogga" med kängor och lite lättare packning, svårt att förbereda sig egentligen. När det väl drar igång så är det rätt högt tempo så alla ligger på ungefär samma nivå efter någon månad ändå. /fd GB AMF 1

Ta det försiktigt med packning i början dock, många trasiga knän och axlar har anskaffats pga för hög last för fort

kolle
2008-05-26, 16:43
Jepp satsa på att marchera med packning och även "jogga" med kängor och lite lättare packning, svårt att förbereda sig egentligen. När det väl drar igång så är det rätt högt tempo så alla ligger på ungefär samma nivå efter någon månad ändå. /fd GB AMF 1

Okej, tack för tipset :) Vad utbildade du dig till efter GSU:n då?

Ta det försiktigt med packning i början dock, många trasiga knän och axlar har anskaffats pga för hög last för fort

Jag har läst om en del som gjort så, tänkte börja med typ 5 kg, sedan öka med något kilo åt gången. Är det lämpligt att köra med sand i en ryggsäck?

renad
2008-05-26, 16:57
Jag var strb maskinare i Kustjägarkompaniet

Mental
2008-05-26, 17:06
Jag har läst om en del som gjort så, tänkte börja med typ 5 kg, sedan öka med något kilo åt gången. Är det lämpligt att köra med sand i en ryggsäck?

Börja långmarcha utan packning först, så att du pallar 3 mil eller så. Sen börjar du med lätt packning, jag brukar varva böcker och kläder i en ryggsäck, väger mig före och efter säck på vågen så jag vet vad jag lastar.

Edit: Anledningen till att jag skippar sand är att det är svårt att få en jämn last i ryggan, man vill ju inte ha all vikt i botten.

kolle
2008-05-26, 17:41
Börja långmarcha utan packning först, så att du pallar 3 mil eller så. Sen börjar du med lätt packning, jag brukar varva böcker och kläder i en ryggsäck, väger mig före och efter säck på vågen så jag vet vad jag lastar.

Edit: Anledningen till att jag skippar sand är att det är svårt att få en jämn last i ryggan, man vill ju inte ha all vikt i botten.

Okej, är det lagom att marschera 1 gång i veckan? 3 mil tar nog en stund så frågan är om det blir av fler gånger ändå.