handdator

Visa fullständig version : FU-Bänk -> Bänkpress


Krampus
2008-05-25, 18:29
Hur förhåller sig era 1rm i FU-Bänk mot era 1rm i vanlig bänk (raw)?
Vad ca vore ett normalt förhållande?

bubbe
2008-05-25, 18:58
Vi får nog be någon mod flytta dessa trådar till rätt ställe.


Fick ett PM där Krampus bad på sina bara knän och gav löfte om han skulle klä ut sig i en underbar balklänning och tillbringa hela natten med enkom mig, bara jag svarade i denna tråden, så jag får väl göra det då.....

1rm i fu bänk varierar nog förhållandet rätt olika från person till person, eftersom man kommer i en annan rörelse än bänken så beror det delvis på hur pass anpassad styrkan är för FU-bänk, delvis på hur pass mycket man kört FU-bänk i förhållande till vanlig bänk.

Det är ingen dålig övning men enl mig passar den bäst när man inte behöver toppa formen och har behov av mer styrka nedre delen av bänkpressen. Dvs är du stark i botten och vill maxa ditt resultat så är FUbänk kanske inte första handsvalet.

Kan du göra pressar från rack eller andra halva bänkar? kanske köra fu-bänk plus halvbänk?

Krampus
2008-05-25, 20:57
Vi får nog be någon mod flytta dessa trådar till rätt ställe.


Fick ett PM där Krampus bad på sina bara knän och gav löfte om han skulle klä ut sig i en underbar balklänning och tillbringa hela natten med enkom mig, bara jag svarade i denna tråden, så jag får väl göra det då.....

1rm i fu bänk varierar nog förhållandet rätt olika från person till person, eftersom man kommer i en annan rörelse än bänken så beror det delvis på hur pass anpassad styrkan är för FU-bänk, delvis på hur pass mycket man kört FU-bänk i förhållande till vanlig bänk.

Det är ingen dålig övning men enl mig passar den bäst när man inte behöver toppa formen och har behov av mer styrka nedre delen av bänkpressen. Dvs är du stark i botten och vill maxa ditt resultat så är FUbänk kanske inte första handsvalet.

Kan du göra pressar från rack eller andra halva bänkar? kanske köra fu-bänk plus halvbänk?

pffft...
Jag kan inte trycka ifrån med benen som det är nu. Körde knäböj utan bälte tungt för ett tag sedan och mosade lumbalkotorna..

Så det har varken varit ordentlig mark eller böjträning på ett tag.
Min starkaste del av lyftet är botten och det är egentligen övre delen av lyftet som jag behöver styrka i, så rackträning är inte alss en dum idé. Får byta gym ett tag...

Intresant dock att höra hur ni ligger till i dessa två övningar.
Sjävla har jag FU:at 160kg och gymbänkat 175.

Explosiven
2008-05-25, 22:15
Gjorde en 2:a på 155kg i FU-bänk för nån vecka sen. Har bänkat 3st 1:or på 165kg me några minuters mellanrum. Blir maxning imörrn förhoppningsvis pressar jag upp 170kg.

Explosiven
2008-05-26, 11:23
Pressade 170kg idag. Så för mej är det väl en 10kg differans mellan FU o vanlig bänk.

stevebc
2008-05-26, 11:25
I somras skiljde det ungefär 10-15 kg (105 gentemot 115-120). Nu har jag blivit bättre, relativt sett, i bänkpress så skulle tro att det skiljer sig mer. Med stopp (kör bara med stopp) så blir det kanske 95 - 115.

130kg finsk sisu
2008-05-26, 14:27
10% mindre är rätt vanligt...

mjukglass
2008-05-26, 15:01
Pfff. Jag tror inte jag vågar testa. Jag får ont i axlarna av att bara läsa om maxning i FU-bänk.

Krampus
2008-05-26, 17:13
Pfff. Jag tror inte jag vågar testa. Jag får ont i axlarna av att bara läsa om maxning i FU-bänk.

Jag tycker att den är mer skonsam mot axlarna än vanlig bänk.